یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

اخبار استانی

برگزاری دومین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس

به همت مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دومین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس ویژه بزرگداشت مرحوم شادروان دکتر محمدحسن گنجی برگزار ‌شد.

کاهش نگران کننده استفاده از ماسک در استان

ایرنا- مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا خراسان جنوبی گفت: طبق آخرین تحلیل ارائه شده، استفاده از ماسک در استان به حدود 45 درصد رسیده است. نبی زاده افزود: دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی استان این هفته بر مناطق قرمز و برگزاری جلسات با کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و سایر نهادهای موثر در راستای افزایش تولیدات و ایجاد اقناع عمومی تمرکز می‌کند. وی اضافه کرد: باید با هدف جلوگیری از ورود به پیک ششم تمرکز بیشتری بر آگاهی‌بخشی و ایجاد حساسیت در جامعه داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه کشور در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد اضافه کرد: طبق آخرین رنگ‌بندی‌ها شاهد افزایش تعداد شهرهای قرمز به 33 شهر در کشور هستیم و در خراسان جنوبی نیز سه شهر بیرجند، قاین و نهبندان دارای وضعیت قرمز و باقی شهرها نارنجی و زرد هستند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور به کمتر از 47 درصد رسیده است گفت: در حال حاضر خراسان جنوبی با میزان رعایت کمتر از میانگین کشوری جزو هفت تا هشت استانی است که در پایین‌ترین حد رعایت‌ها قرار گرفته‌اند. وی افزود: طبق آخرین تحلیل ارائه شده، استفاده از ماسک در استان به حدود 45 درصد رسیده است. نبی‌زاده گفت: بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکنون بیش از 883 هزار و 577 نفر در استان خراسان جنوبی از واکسن کرونا استفاده کرده‌اند که از این تعداد 512 هزار و 49 دوز اول و 370 هزار و 567 دوز دوم تزریق شده است. وی بیان کرد: کسانی که دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند در زمان معین برای تزریق دوز دوم اقدام کنند و از این موضوع غافل نشوند. مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: امیدواریم روند واکسیناسیون استمرار یابد تا همه مردم به‌صورت کامل واکسینه شوند و به درصدی برسیم که جامعه برای مصونیت عمومی نیاز دارد.

صادرات فرش در بدترین وضعیت در 50 سال اخیر

تسنیم- رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی درباره ارزآوری و صادرات فرش دستباف اظهار داشت: آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نرسیده و سال قبل حدود 30 تا 35 درصد فرش تولیدی استان صادر شده و بقیه آن در داخل کشور به فروش رفته یا روی دست تجار، واسطه‌ها و بافنده باقی مانده است و به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در 50 سال اخیر قرار دارد. کامیابی افزود: به دلیل خشکسالی و کاهش کسب و کار‌های کشاورزی تقریبا در همه روستا‌های خراسان جنوبی، دار‌های قالی وجود دارد و ما در هر متراژی که بازار طلبد کند، توان تولید را داریم.

درآمد 100 میلیارد تومانی گوشت شتر برای دامدارن

شترداران خراسان جنوبی از ابتدای امسال با تولید گوشت شتر 100 میلیارد تومان درآمد کسب کردند.معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از آغاز امسال تاکنون 700 تُن گوشت با کشتار سه هزار و 500 شتر در واحد‌های صنعتی و سنتی شتر در استان تولید شده است. ابرهیمی افزود: این مقدار گوشت در 25 واحد صنعتی و دو هزار واحد سنتی پرورش شتر تولید شد.

اجرای روکش آسفالت 248 کیلومتر از راه‌های خراسان‌جنوبی

مهر- معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از اجرای روکش آسفالت و لکه گیری 248 کیلومتر از راه های اصلی استان در سال 1400 خبرداد .فدوی گفت: به منظور ارتقای سطح سرویس راه‌های استان، از ابتدای سال 1400، اقداماتی برای بهسازی راه‌های استان انجام شده است.وی با اشاره به انعقاد 21 قرارداد در حوزه روکش‌ها با اعتباری بالغ بر یک هزار و 442 میلیارد ریال افزود: از شاخص ترین این قراردادها اجرای عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت گرم محور سه راهی راهداران-خور و اجرای عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت محورهای منتهی به شهرستان فردوس می‌باشد.وی تصریح کرد: از اهداف مهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارتقای روکش محورهای مواصلاتی سطح استان است که امیدواریم با استمرار پیگیری‌های لازم بتوانیم برای ارتقای رویه آسفالت راه‌ها در راستای خدمت‌رسانی بهتر به کاربران جاده‌ای و ایجاد بستری مناسب برای برقراری ترددی ایمن خدماتی مطلوب‌تر ارائه کنیم.فدوی اضافه کرد: همچنین خط‌کشی 2340 کیلومتر از جاده‌های استان، نصب 3967 تابلوی انتظامی، اخباری، مسیر نما و علائم ایمنی، تعمیر و نصب بیش از 13 کیلومتر گاردریل و نصب 622 متر مربع تابلوی اطلاعاتی جدید در سطح جاده‌های استان از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای افزایش ایمنی در جاده‌ها بوده است.فدوی در پایان یادآور شد: روزانه حدود 150 هزار وسیله نقلیه از مسیرهای جاده‌ای استان تردد می‌کنند.

چرخه درمان ناباروری در خراسان‌جنوبی تکمیل شد

فارس- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دو نفر از متخصصان زنان بومی استان بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی در این مرکز شروع به فعالیت کردند و در حال حاضر چرخه فعالیت این مرکز در زمینه IVF به طور کامل راه‌اندازی شده است. دهقانی پیرامون مرکز درمان نازایی و ناباروری استان، اظهار داشت: این مرکز در سال 1395 تأسیس شد و تجهیزات کامل این مرکز را در قالب طرح مهارت درمان وزارت بهداشت در حمایت از مراکز ناباروری تحویل و فعالیت آن با حضور متخصص زنان آغاز شد. وی با بیان اینکه 200 نوزاد با روش IUI در این مرکز به دنیا آمده‌اند، اضافه کرد: اما بخش IVF یا لقاح داخل رحمی را در این مرکز نداشتیم که زوج‌های نابارور برای درمان به مابقی نقاط کشور می‌رفتند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مطرح کرد: دو نفر از متخصصان زنان بومی استان بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی در این مرکز شروع به فعالیت کردند و در حال حاضر چرخه فعالیت این مرکز در زمینه IVF به طور کامل راه‌اندازی شده که زوج‌های نابارور می‌توانند در استان خدمات دریافت کنند. دهقانی ارزش ریالی تجهیزات مرکز IVF را 50 میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: بسته حمایتی که از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شده 90 درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و تنها 10 درصد هزینه‌ها به عهده زوج‌های نابارور است. وی گفت: بسته حمایت از زوج‌های نابارور در دستور کار سازمان‌های بیمه گر قرار گرفته و بخشی از هزینه‌ها را می‌پذیرند و درصدد هستیم تا با مذاکرات انجام شده با بیمه‌ها، این پوشش دهی‌ها را کامل کنیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پایان خاطرنشان کرد: در قالب کمک به زوج‌های ناباروری که تحت درمان این مرکز هستند، زوج‌ها می‌توانند تا سقف 30 میلیون تومان تسهیلات درمان ناباروری دریافت کنند.

شناسایی 230 بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته 286 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که 96 بیمار و از 741 تست سریع، 134 مورد مثبت جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد. دهقانی افزود: از این تعداد 84 مورد از بیرجند، 12 مورد از بشرویه، 8 مورد از خوسف، 2 مورد از درمیان، 4 مورد از زیرکوه، 9 مورد از سرایان، 5 مورد از سربیشه، 19 مورد از طبس، 27 مورد از فردوس، 37 مورد از قاین و 23 مورد از نهبندان بودند.

معابر حادثه خیز مقصر تصادفات شهری

ایرنا- رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: برخی معابر شهری استان حادثه‌خیز است و با وجود مکاتبات و پیگیری‌های پلیس، دستگاه‌های مسئول اقدامی برای رفع نقص انجام نداده‌اند. سرهنگ علیرضا عباسی روز دوشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: پلیس براساس قانون در صورت وقوع تصادف در این معابر، سهم تقصیر سازمان مربوطه را مشخص خواهد کرد. وی از افزایش 17 درصدی تصادفات درون شهری استان خراسان جنوبی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: به‌طور متوسط روزانه شاهد 35 فقره تصادف در معابر شهری خراسان جنوبی هستیم. رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی با بیان اینکه پلیس به تنهایی قادر به کنترل تصادفات نیست ابراز امیدواری کرد؛ دستگاه‌هایی که براساس قانون (30 دستگاه) در ترافیک نقش دارند به کمک پلیس بیایند چرا که تصادفات فقط با ابزار جریمه کنترل نخواهد شد و کاهش تصادفات استان عزم جدی همه دستگاه‌های مسوول در ترافیک را می‌طلبد. وی مشکلات ترافیکی مرکز استان را یادآور شد و گفت: بارها اعلام کرده‌ایم اگر تصمیم‌گیری و اقدامات موثری صورت نگیرد در آینده ترافیک معابر بیرجند و تصادفات آن تبدیل به معضل خواهد شد. سرهنگ عباسی از افزایش 33 درصدی برخورد پلیس با تخلفات حادثه‌ساز خبر داد و از رانندگان خواست برای بهبود وضعیت ترافیکی، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. وی افزود: شب گذشته یک دستگاه سواری لیفان به دلیل سرعت غیرمجاز در تقاطع سیلو بیرجند واژگون شد که در این حادثه راننده و سرنشین که هر دو زن بودند مصدوم شدند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی از رانندگان خواست برای جلوگیری از حوادث مشابه، همواره سرعت مطمئنه را به‌ویژه در معابر شهری رعایت کنند.

صرفه‌جویی 175 میلیون مترمکعب آب درخراسان‌جنوبی

فارس- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی‌ به صرفه‌جویی 175 میلیون مترمکعبی برداشت از منابع آبی استان اشاره کرد و گفت: 164 میلیون متر مکعب از این رقم در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده است. فرهادی در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی اظهار داشت: لازم است که به مفاد سند سازگاری با کم‌آبی، پیوست فرهنگی و حقوقی ملحق شود. وی به صرفه‌جویی 175 میلیون مترمکعبی برداشت از منابع آبی استان اشاره و بیان داشت: 164 میلیون متر مکعب از این رقم در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی‌ از صرفه‌جویی 123 میلیون متر مکعبی آب در حوزه اصلاح چاه‌های کشاورزی خبر داد و مطرح کرد: سال گذشته 32 هزار هکتار سیستم آبیاری نوین در سطح استان اجرا و هم‌اکنون نیز 12 هزار هکتار در حال اجرا است. فرهادی تبیین کرد: زیرساخت‌های یک هزار هکتار نیز در استان مهیا شده و پرداخت تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان، بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها را شتاب می‌بخشد. وی با بیان اینکه شتاب گرفتن روند اجرای این پروژه‌ها در راستای استفاده بهینه از منابع آبی نیازمند ردیف‌های ملی ویژه است، اضافه کرد: همچنین در راستای احیای قنوات و استفاده بهینه از این ظرفیت و کمک به معیشت کشاورزان نیازمند اعتبارات ملی هستیم.

روند کاهشی نرخ فرزندآوری در خراسان جنوبی

صداوسیما- روند نرخ فرزندآورری در خراسان جنوبی از سال 95 کاهشی است. عضو کارگروه صیانت از جمعیت خراسان جنوبی گفت: در شاخص‌های جمعیتی میزان باروری کلی یعنی تعداد فرزندانی که یک مادر در زندگی اش به دنیا می آورد که اگر این میزان 2.1 باشد به معنی ثبات جمعیتی است و هر چه این نرخ بزرگ‌تر باشد نشان افزایش جمعیت و وقتی کمتر باشد نشان از فاز کاهشی استو شریف زاده افزود:در خراسان‌جنوبی نرخ باروری 2/85 در سال 95 شروع به کاهش کرد و در سال 99 به 2/24 رسید. وی گفت: هرچند خراسان جنوبی از نظر نرخ باروری پس‌از سیستان‌وبلوچستان رتبه دوم را دارد، اما این کاهش نگران‌کننده است. عضو کارگروه صیانت از جمعیت خراسان جنوبی گفت: برای موفق شدن در سیاست های افزایشی جمعیت و مقابله با مباحث غیرعلمی در فضای مجازی نیاز به کمک همه داریم و باید در سبدهای این سیاست همه جوانب در نظر گرفته شود. شریف زاده با اشاره به اینکه استان‌های گیلان، مازندران، البرز و تهران با نرخ 1.2 پایین‌ترین نرخ باروری کشور را دارند گفت: نباید برای استان های با فرهنگ و آداب و رسوم مختلف سیلست یکسانی برای تشویق به فرزندآوری در نظر گرفت.وی گفت: در سیاست افزایش جمعیت باید شامل مواردی از جمله کاهش طلاق، پایین آوردن سن ازدواج، افزایش سطح سواد سلامت مردم، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و اقداماتی که منجر به سلامت مادران در کشور شود را لحاظ کرد.

با خیال تزریق واکسن در دام کرونا نیفتید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در خراسان جنوبی خبر داد. دهقانی گفت: خراسان جنوبی در یک مدت طولانی جزو استان‌های برتر در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بوده است، به گونه‌ای که در یک بازه‌ زمانی با رعایت 70 درصدی شیوه نامه‌های بهداشتی توانست رتبه اول کشوری در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را کسب کند. وی افزود:، اما از زمانی که بیشتر جامعه هدف استان هر دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده اند، در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کوتاهی می‌کنند و همین امر باعث شده که میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به پایین‌ترین حد خود برسد و جزو استان‌های با کمترین میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی قرار بگیریم. دهقانی اظهار کرد: خیال مردم راحت شده که میزان فوتی‌ها کاهش داشته است و خطر کرونا دیگر جدی نیست، اما کرونا همچنان افراد زیادی را مبتلا می‌کند.

کوه‌هایی که به اسم طرح هادی خورده می شوند

خبرنگاران جوان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ساخت خانه در دل کوه همیشه به معنای کوه خواری نیست و گاهی به منظور اجرای طرح هادی، کوه ها تخریب می شوند. نصرآبادی افزود: نظارت‌ها در خصوص اینگونه ساخت و ساز‌ها باید زیر نظر منابع طبیعی انجام شود و اگر مردم ببینند که کوه خواری صورت گرفته است، باید هرچه زودتر این موضوع را اطلاع رسانی کنند تا ما اقدامات لازم را انجام دهیم. وی افزود : کوه خواری در استانمان بسیار محدود است و از همه مهم‌تر آن است که هر خانه‌ای را که در دل کوه ببینیم کوه خواری به حساب نمی‌آید و این قسمت شاید مربوط به اراضی طرح هادی باشند که به بنیاد مسکن داده شده است و دیگر نظارت‌ها بر ساخت و ساز‌ها در این قسمت در دستور کار ما نیست.

دستگیری 26 متهم مفاسد اجتماعی در استان

فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی گفت: مأموران پلیس در استان در مرحله دوم طرح ارتقای امنیت اجتماعی در استان طی هفته گذشته 2 تن و 194 کیلوگرم تریاک از سوداگران مرگ کشف کردند. فرشید افزود: کشف 26 هزار لیتر سوخت قاچاق، 8 قبضه سلاح غیرمجاز، 88 فقره سرقت و دستگیری 60 نفر سارق، دستگیری 72 نفر متهم در ارتباط با قاچاق کالا و دستگیری 26 متهم در رابطه با مفاسد اجتماعی از دیگر اقدامات مأموران پلیس خراسان‌جنوبی در مرحله دوم طرح ارتقای امنیت اجتماعی بوده است.

کمبود سیمان در استان نداریم

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی بیرجند با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌هایی که از هفته قبل داشته‌ایم کمبود سیمان در خراسان‌جنوبی نداریم، ادامه‌داد: یکی از اقداماتی که در حوزه بازار سیمان رخ داد، اصلاح ساختار عرضه سیمان در بورس بود. علوی با اشاره به اصلاح ساختار عرضه سیمان در بورس گفت: قیمت سیمان در کشور هر چند کاهش یافته ولی به قیمت قبل از عرضه در بورس در خراسان جنوبی نرسیده است. وی افزود: هر پاکت سیمان باقران در بازار مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی در خرده فروشی حدود 35 هزار تومان و هر پاکت سیمان قاین با هزار تومان افزایش 36 هزار تومان به فروش می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهروزی فر – پرده اول؛ با مهر تأیید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تمامی وزرای

بیشتر

چند روز پیش از خیابان حکیم نزاری رد می شدم از ابتدای خیابان درگیر یک

بیشتر

محمدی – مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از آغاز طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت