دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳

آغاز سرشماری عمومی کشاورزی در خراسان جنوبی

آدینه- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی صبح روز گذشته در نشست خبری که به منظور تشریح و تبیین سرشماری عمومی کشاورزی در استان خراسان جنوبی برگزار شد گفت: سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳، همزمان با سایر استان‌های کشور در خراسان جنوبی ۱۲ آبان ماه سال جاری آغاز خواهد شد.
جهانشاهی با اشاره به این مهم که آمار و برنامه ریزی دقیق لازم و ملزوم یکدیگرند گفت: لازمه حکمرانی خوب، وجود نظام آمار مطلوب است و آمار لازمه هر نوع برنامه‌ریزی و ابزار توسعه در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و آمار دقیق به تصمیم گیری بهتر و دقیق تر کمک خواهد کرد.
وی افزود: با توجه به فاصله گرفتن از آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۳ انجام شده است و تحولات سریع بخش کشاورزی اجرای سرشماری کشاورزی در سال ۱۴۰۳ ضرورتی اجتناب ناپذیر است که از ۱۲ آبان ماه آغاز خواهد شد و در طی ۴۵ روز به پایان می‌رسد.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون پنج دوره سرشماری در کشور برگزار شده است و سرشماری امسال ششمین سرشماری کشاورزی کشور خواهد بود و هدف از اجرای آن فراهم کردن اطلاعات لازم برای برنامه‌ریزی صحیح در بخش کشاورزی است که با مراجعه ماموران آمارگیر و مصاحبه با تمامی بهره‌برداران کشاورزی در نقاط شهری و روستایی و تکمیل پرسشنامه الکترونیکی انجام می‌گیرد.
جهانشاهی در ادامه به جزئیات سرشماری عمومی کشاورزی پرداخت و گفت: در این سرشماری جمع آوری آمار مربوط به سطح کاشت و میزان تولید محصولات سالانه زراعی و محصولات دائمی از قبیل انواع باغات، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ماشین‌ها و ادوات مورد استفاده در بهره‌برداری‌ها، اطلاعات سیستم آبیاری تحت فشار و گردآوری اطلاعات مرتبط با بهره‌برداران نظیر سن، جنسیت، سواد و تحصیلات بهره برداران استخراج و ثبت می‌شود.وی افزود: گردآوری آمار مرتبط با پرورش دام سبک و سنگین شامل تعداد، ترکیب و جنس گوسفند، بز، گاو، شتر، پرورش طیور به روش سنتی، کشت گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی سرد و گرم آبی، پرورش زنبور عسل و پرورش کرم ابریشم از دیگر برنامه های سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به این نکته که در حال حاضر ۱۸ درصد شاغلان خراسان جنوبی در بخش کشاورزی فعالیت دارند و ۲۱.۳ درصد ارزش افزوده استان نیز در گرو مباحث کشاورزی است گفت: با توجه به اینکه در تولید محصولاتی چون زرشک، زعفران و عناب حائز رتبه‌های تک رقمی در کشور هستیم، بی‌شک سرشماری کشاورزی در استان اهمیت زیادی دارد.
جهانشاهی ادامه داد: توسعه پایدار در بخش کشاورزی در گرو آمار دقیق است و بنابراین نتیجه سرشماری و آمار به دست آمده از آن در امنیت غذایی تاثیر گذار است.
وی افزود: ۹۰ مامور سرشماری در استان برای پرسش به بهره‌برداران بخش کشاورزی مراجعه خواهند کرد و دوره‌های آموزشی برای ماموران سرشماری در حال انجام است و نحوه استخراج داده‌ها به صورت حضوری، تلفنی یا با حضور خود کشاورزان و بهره‌برداران انجام خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی در انتها گفت: در بحث سرشماری عمومی کشاورزی از توانایی رسانه ها برای تبیین اهمیت این موضوع بهره خواهیم گرفت تا آمار دقیق به دست آمده و بر پایه آن برنامه ریزی های مناسب توسط سازمان های مربوطه صورت بگیرد.
در ادامه نشست نیز معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی و بودجه خراسان جنوبی گفت: بعد از اجرای طرح، اطلاعات در سطح شهر و آبادی منتشر خواهد شد و به دلیل محرمانگی اطلاعات شخصی منتشر نخواهد شد و در تلاشیم تا پایان سال جاری نتایج این طرح را منتشر کنیم.
لطفی ادامه داد: با توجه به اینکه نتیجه طرح و اطلاعات این طرح محرمانه است و مجاز نیستیم این اطلاعات را در اختیار هیچ دستگاه اجرایی قرار دهیم به کشاورزان اطمینان می‌دهیم اطلاعات آنان محرمانه می ماند و به هیچ وجه روی موضوعاتی چون یارانه، مالیات و… تأثیری ندارد.
وی به سرشماری عمومی کشاورزی در سطح ۱۲ شهرستان، ۳۱ شهر و ۳ هزار و ۵۸۷ آبادی سطح استان اشاره کرد و گفت: در پنج شهر منتخب استان شامل بیرجند، قاین، فردوس، سرایان و سربیشه براساس فهرست و اطلاعات موجود و به صورت تلفنی سرشماری انجام خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جم – مدیرکل فرودگاه‌های از برقراری دو پرواز تهران از فرودگاه بیرجند خبر داد و

بیشتر

مهدی آبادی – بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند راهکار درمان تورم و بیکاری فقط رونق

بیشتر

سلام وقت بخیر. به نظرم ح.م.ل.ه رژیم جعلی اسرائیل را نباید کوچک بشماریم. این ح.م.ل.ه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت