یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

یک بام و دو هوای تربیت معلم در استان

بهروزی فر

سازمان سنجش آموزش کشور، همه ساله برای ورود مشتاقان ادامه تحصیل به دانشگاه ها از میان متقاضیان 5 گروه آزمایشی ریاضی ، تجربی ، انسانی، زبان و هنر در مقطع کارشناسی آزمونی برگزار می کند و دانشجو می پذیرد. داوطلبان شرکت در بزرگترین المپیاد علمی کشور، هر یک با نیت رسیدن به هدفی، سنگ شان را به ترازو می زنند و دانسته های خود را در کنار دیگر رقبا به ورطه آزمایش می گذارند، باشد که از این آزمون پیروز و سربلند بیرون آیند، و صد البته آن چه برای بخش عمده ای از داوطلبان کنکور حائز اهمیت می باشد ، آینده شغلی رشته ای است که در پسِ کنکور، برای ادامه تحصیل برمی گزینند. گروهی با تکیه بر ارث پدری، خیلی نگران باید و نبایدهای استخدام های اداری نیستند و آن چه برای شان مهم است، رشته ای است که بتواند آنها را به آرمان های شان برساند، عده کثیری هم به جهت نداشتن پشتوانه مالی، تضمین آینده شغلی، استخدامی بی دردسر و از همه مهمتر این که از همان دوران تحصیل، درآمدی داشته باشند، به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان یا همان تربیت معلم سابق فکر می کنند.
اما…اتفاق در خور تأملی که در بحث پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان رخ داده با گذشته های دور بسیار متفاوت است. امروزه بر اساس اطلاعات مندرجه در دفترچه کنکور، علاوه بر شرایط عمومیِ دارا بودن تابعیت ایرانی، اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون جمهوری اسلامی ایران، التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و … داوطلبان باید در کنار شرایط اختصاصیِ برخورداری از سلامت کامل تَن و روان و وضعیت مناسب جسمانی و … حداقل نمره علمی کل 6500 و بالاتر را نیز اخذ کرده باشند، به عبارت بهتر در شرایط کنونی بهترین دانش آموزان و کنکوری های با رتبه برتر، اجازه حضور و ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان را دارند. بدون تردید! این موضوع، گام بسیار مهمی در کیفی سازی آموزش است و می تواند نوید بخش آینده ای روشن برای آموزش و پرورش کشور باشد، و به گفته مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی-مهر99- دانشگاه فرهنگیان که با آموزش و پرورش رابطه‌ای متقابل دارد، به عنوان نهادی استراتژیک و راهبردی، تنها معبر جذب معلم برای آموزش و پرورش است، لذا توانمندسازی، علم محور بودن و مهارت حرفه ای در دانشگاه فرهنگیان بایستی در اولویت باشد. تا اینجای کار که بسیار ارزشمند است و این که آموزش و پرورش بعد از آزمون و خطاهای فراوان به این نتیجه رسیده که نیروی کاربلد و ماهر برای تدریس و مدیریت کلاس را فقط در دانشگاه فرهنگیان می تواند تربیت کند، قابل تحسین است اما!! امسال ۱۵ هزار و ۹۵۶ دانش آموز دختر و پسر پایه دوازدهم استان- مدیرکل آموزش و پرورش / مرداد 99 – در آزمون سراسری شرکت کردند و با لحاظ همه شاخص های ذکر شده در ابتدای مطلب ۲۸۳ نفر شامل ۹۹ نفر دختر و ۱۸۴ پسر – مدیرکل آموزش و پرورش / مهر 99 – به مصاحبه دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان فراخوان شدند تا بعد از طی مراحل گزینش و مصاحبه، ۲۰۸ دانشجوی دختر و پسر- مدیرکل آموزش و پرورش / مهر 99 – در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی پذیرفته ‌شوند. به عبارتی آن چه در این زمینه مورد نظر آموزش و پرورش استان است، جذب 208 معلم جدید در دو مقطع ابتدایی و متوسطه برای سال 1403 می باشد، یعنی بر اساس اعلام نیاز استان، برای چهار سال دیگر تنها 208 نفر معلم وارد کادر آموزشی خراسان جنوبی می شوند تا در سطح وسیع استان مشغول کار شوند. این اعلام نیاز آموزش و پرورش در حالی رقم خورده که طی همین چند سال گذشته، بارها و بارها از کمبود نیرو در این مجموعه گلایه شده و هر بار برای جبران این کاستی به دنبال راهکارهایی همچون استفاده از نیروهای بازنشسته، جذب سرباز معلم، برگزاری آزمون استخدامی، تربیت دانش آموخته های دیگر دانشگاه ها برای تدریس و …گشته اند.
گواه این ادعا، گفته های مدیران کل آموزش و پرورش استان در اخبار متعدد است؛- شهریور 99 – امسال در استان با کمبود نیرو مواجه هستیم به گونه‌ای که وضعیت کمبود نیرو در شهرستان‌های بیرجند، فردوس، درمیان و قاین قرمز است. برای جبران کمبود نیرو در سال تحصیلی جدید تلاش شده از نیروهای حق التدریسی، بازنشستگان و سهمیه دانشگاه فرهنگیان استفاده شود. -مرداد ۹۹ – خراسان جنوبی برای سال تحصیلی جدید حدود ۲ هزار معلم کم دارد. برای سال تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰، بیش از ۹۹۰ معلم شرایط بازنشستگی داشتند که از این تعداد ۶۰۰ نفر بازنشسته شده اند و ۳۹۰ نفر درخواست استمرار خدمت می دهند. امسال ۱۵۷ معلم از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، ۱۵۴ نفر هم از محل استخدام ماده ۲۸ و ۶۵ سرباز معلم مشغول به کار می‌شوند و علاوه بر این تعداد ۵۷۹ معلم حق التدریسی آزاد هم به کار گرفته خواهند شد.با این وجود هنوز ۲ هزار معلم برای پوشش کامل تحصیلی مدارس کمبود داریم که تلاش می‌کنیم با اعطای ساعات حق التدریسی این کمبود را جبران کنیم. – تیر ۹۸ – خراسان جنوبی برای سال تحصیلی جدید با کمبود بیش از یک هزار و 630 معلم مواجه است.
-تیرماه 95- روند بازنشستگی معلمان طی سال‌های اخیر و اضافه شدن جمعیت دانش‌آموزان، کمبود معلم در دوره ابتدایی را تشدید کرده ، به گونه ای که تنها در شهرستان بیرجند با کمبود ۲۷۰ معلم ابتدایی مواجهیم. امسال برای نخستین بار ۴۲۰ نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان وارد بدنه آموزش و پرورش می شوند، همچنین ۷۵ نیرو استخدامی جذب شده نیز از ابتدای سال تحصیلی مشغول فعالیت می‌شوند و سهیمه استخدامی جدید امسال نیز ۱۴۵ نفر است اما با این وجود کمبودهای نیروی انسانی آموزش و پرورش به اندازه ای است که همه این موارد تنها ۷ درصد نیروی ما را تأمین می‌کند. به عبارتی هر چه پیشتر آمده ایم، کمبود معلم استان در مقاطع مختلف بیشتر شده و قطعاً هرچه پیش تر برویم، این نیاز نیز بیشتر خواهد شد، با این وجود آموزش و پرورش باری به هر جهت! برای پذیرشِ فقط 208 معلم جدید اعلام آمادگی کرده و بر اساس این اعلام نیاز، تنها یک دبیر شیمی، یک دبیر عربی، تعداد بسیار محدودی معلم ابتدایی و … در سال 1403 وارد بدنه آموزش و پرورش استان می شوند.این اتفاق نامیمون در حالی رقم خورده که رئیس دانشگاه فرهنگیان در حاشیه مراسم کلنگ زنی ساختمان این دانشگاه-مهر99 – از آماده سازی زیرساخت ها و خالی کردن ظرفیت های لازم برای پذیرش 600 دانشجوی جدید در سال تحصیلی 1399-1400 خبر داده، به عبارتی فضا، شرایط، موقعیت، امکانات و … برای حضور بیش از 400 دانشجو معلم دیگر در استان خالی مانده است. این صحبت ها را به گفته های مهدی زاده رئیس دانشگاه فرهنگیان استان در همایش یکصدمین سالگرد تأسیس تربیت معلم در کشور- دی ماه 97 – اضافه کنید که؛ خراسان جنوبی 81 سال سابقه تربیت معلم دارد و روزگاری بیش از 15 مرکز آموزشی با عنوان دانشسرا و تربیت معلم در شهرستان های قاینات، فردوس، طبس، خوسف و بیرجند فعال بود. نام خراسان جنوبی را به عنوان یکی از استان هایی که صادرات عمده آن آموزش و معلم است در کشور بلند آوازه کرده اند.
حالا امسال در حالی که به گواه اخبار، دانش آموزان استان در یکی از بی نظیر ترین آزمون های قرن به لحاظ شیوع کرونا، تنش های تعویق مکرر زمان برگزاری آزمون، نگرانی های فراوان ناشی از برگزار نشدن کنکور، سختی در نحوه تعیین سؤالات-گفته می شود کنکور امسال به لحاظ دشواری سؤالات در 18 سال گذشته بی سابقه بوده- و… شرکت کرده و شرایط مطلوبی را برای این دیار رقم زده اند، به نظر می رسد مورد بی مهری واقع شده اند. به نظر شما بهتر این نبود که متولیان امر و تصمیم گیران استان، در اعلام نیازها و پذیرش ها کمی واقع بین تر بودند، و از آن جایی که دانشگاه فرهنگیان برای بچه های ساکن این دیار کویری که درآمدزایی در آن سخت و دشوار است، سهل الوصول ترین راه می باشد، و از طرفی این حوزه بهترین محل برای پرورش معلمانی مجرب و کارکشته است و می تواند به راحتی استان را از این نیاز مکرر مستغنی کند ، این موضوع قدری ویژه تر دیده می شد. بدون تردید، قانع کردن مدیران ارشد کشوری برای افزایش آمار پذیرفته شدگان در شرایطی که زمینه و زیرساخت لازم در استان فراهم شده، و از طرفی با کمبود نیرو مواجهیم، کار سختی نیست، فقط قدری همت و پیگیری می طلبد و صد البته این که مدیران ارشد استان بخواهند و برای جبران این فرصت از دست رفته، در قالب تکمیل ظرفیت اعلام نیاز مجدد بدهند!!!
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق 09922134287 اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت