یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

کمبود فضاهای آموزشی، خاکستر زیر آتش

بهروزی فر – خبرهای قشنگِ حال خوب کن را همه دوست داریم و بدون استثناء میل مان بر این است که از این اخبار- حالا هر کس بنا به میل و ذائقه خود در حوزه ای خاص- زیاد بشنویم. یکی از این خبرهای خیلی خوبی که طی روزهای گذشته در حوزه رسانه دست به دست شد، افتخارآفرینی دانش آموزان بیرجندی درکنکور سراسری ۱۴۰۲ بود و خبری مربوط به کسب سه رتبه زیر ۲۰ در کنکور سراسری ۱۴۰۲ توسط دانش آموزان بیرجندی که توفیقات این حوزه را کامل تر کرد. خبرهایی مثل کسب مقام دومی تیمی مسابقات دارت ششمین المپیاد ورزش های همگانی (۲۷ تیر)، راهیابی ۱۰ دانش آموز قاینی در سه رشته علوم زمین، سلول‌های بنیادی و نیز علوم و فناوری نانو، به مرحله سوم المپیاد علمی کشور (۱۱ تیر)، دستیابی استان به عنوان مدارس فعال کشور در چهاردهمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری( ۲۳ مرداد)، کسب مدال برنز رشته توسعه نرم افزار های موبایل در المپیاد ملی مهارت توسط دانش آموز فردوسی (٢۴ خرداد)، کسب رتبه دوم المپیاد فرش کشور توسط دانش‌آموز خراسان جنوبی (٢٣ اردیبهشت) و… از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ، بخشی از توفیقات فرزندان این استان در سطح ملی است که نشان می دهد در بین دانش آموزان خراسان جنوبی، استعدادهای بکر و بالقوه ای داریم که اگر بموقع شناسایی شده و در مسیر درست هدایت شوند و البته فرصت ها و زیرساخت های لازم برای بالندگی آنها فراهم گردد، می توانند در دنیا بدرخشند و آینده سازانی شایسته تر باشند. بدون تردید مهمترین نیاز و زیرساختی که می تواند در پرورش نسلی اندیشمند و خلاق مؤثر باشد، فضای آموزشی مناسب و استاندارد است که از قضای روزگار و به گواه آمار و اطلاعات حوزه های متولی، جزو نقطه ضعف های ما در خراسان جنوبی و البته کشور می باشد. باستناد خبری به نقل از وزیر وقت آموزش و پرورش در اسفند ماه ۱۴۰۱، اگر چه سرانه فضای آموزشی در کشور بعد از انقلاب سه برابر شده و از رقمِ کمتر از ۱.۵ مترمربع به ۵.۲ متر مربع رسیده است، با این وجود برای رسیدن میانگین استاندارد که جوابگوی جمعیت دانش‌آموزی کشور باشد، باید سرانه فضای آموزشی به هشت مترمربع برسد. خراسان جنوبی در این قاعده آماری، شرایطی وخیم تر دارد، چرا که به نقل از مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در اردیبهشت ماه امسال و در جریان سفر به شهرستان طبس،” از نظر سرانه فضای آموزشی بعد از شهرستان بیرجند با ۴.٨۴ مترمربع به ازای هر دانش آموز، طبس با ۶.۱۹ مترمربع، کمترین فضای آموزشی را دارد”. این پایین تر بودن سرانه های آموزشی در استان، نشان دهنده کمبود فضاهای آموزشی است که سبب شده در آستانه شروع سال تحصیلی، زمزمه های ناخوشایندی را از وخامت حال کلاس های درس بشنویم و برای خانواده ها این نگرانی ایجاد شود که آیا آموزگار یا دبیر مربوطه فرصتی خواهد کرد که در بین ۳۸ دانش آموز حاضر در کلاس، وقتی به فرزندشان اختصاص دهد؟! و نگران کننده تر اینکه آیا اتاق های کوچک مدارس، می تواند شرایط رفاهی دانش آموزان را تأمین و تضمین نماید؟! آیا در این ازدحام حاکم بر کلاس ها، فرصتی برای بروز نبوغ و تبلور استعدادهای دانش آموزان فراهم خواهد شد؟! و آیا… تجهیزات و فضای آموزشی، شاید تنها شرط توفیق دانش آموزان نباشد اما بدون تردید تضمین کننده موفقیت آنها هست، لذا آن چه توقع می رود اهتمام دستگاه های متولی و مرتبط در افزایش سرانه ها و فضاهای آموزشی از طریق بیشتر کردن سهم استان از منابع ملی و یا جلب و جذب کمک های خیرین است.
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت