بهروزی فر- ایده یا طرح، در حقیقت یک تصور ذهنی است که برای حل یک مشکل یا برآورده شدن یک نیاز ارائه می شود، به عبارت دیگر ایده، سادهترین راهحلی است که فرد در برابر یک مسئله یا نیاز به آن فکر میکند. با نگاهی به اطراف مان، ردپاهای زیادی از ایده های خلاقانه ای می بینیم که خیلی از کارها را برای ما راحت تر کرده است، مثلاً همین آیفون یا دربازکن هایی که به دیوار خانه اغلب مان نصب شده و زحمت طی کردن حیاط یا از پله پایین رفتن را از پیش پای مان برداشته، یا درهای اتومات که مشکل پیاده شدن از ماشین و باز کردن در را حل کرده است . مرور تاریخچه ابداعات، نشان میدهد که تمام مخترعان به دلیل جبران کمبودهای موجود، دست به اختراع زده اند، به عبارتی؛ ایده، سبک جدیدی از اجرای یک خدمت یا فعالیت است که انجام کارها را تسهیل می کند. امروزه نیز نوآوری و خلاقیت نقش بسزایی در فضاهای کسب و کار، مالی، فرهنگی و اجتماعی جهانی ایفا می کند. بخش بزرگی از گردش مالی جهانی و قابلیت رقابت پذیری شرکت ها و برندهای جهانی از نوآوری و خلاقیت ناشی می شود. کشورها نیز برای افزایش تولید ناخالص ملی، نفوذ اقتصادی و فرهنگی خود، روز به روز برنامه ها و طرح هایی برای توسعه نوآوری و خلاقیت اجرا می کنند. برای مثال، میز و صندلی نهارخوری از ملزومات زندگی است و واحدهای نجاری زیادی هم توانایی ساخت این میز و صندلی ها را دارند اما در شرایطی که فضای فیزیکی خانه ها کم شده و آپارتمان های ۶۰ – ۷۰ متری گنجایش لازم برای تعبیه میز و صندلی را ندارند، برگ برنده دست آن واحدهای نجاری است که توانسته اند نمونه هایی را طراحی و اجرا کنند که حالت تاشو دارند و به راحتی جمع و جور می شوند و حتی در دل دیوار جای می گیرند. این مدل کارها، هم نیاز را برطرف می کند، هم فضای اشغالی را کاهش می دهد ، پس طبیعی است که بیشتر مورد توجه قرار گیرند و مشتری بیشتری داشته باشند . با توجه به جایگاه ویژه ایده و ایده پردازی در زندگی امروز، این موضوع در همه حوزه ها نمود پیدا کرده و به جهت سودآوری و درآمدزایی و داشتن بازار فروش فوق العاده، نشانه های طرح های خلاقانه در همه زمینه های زندگی مشهود است. قطع به یقین اهمیت این موضوع است که سبب شده مدیران ارشد استان نیز، اقبال از ایده ها را در رأس امورات خود قرار داده اند. ماجرا هم از این قرار است که هر کس بتواند طرحی نو را برای استفاده هر چه بهتر از محصولات استان ارائه نماید، حمایت می شود. شاید سخت به نظر برسد ولی مطمئناً کسی که برای اولین بار مربای زرشک را درست کرده، ثابت نموده که زرشک، غیر از استفاده برای زرشک پلو، کاربردهای دیگری نیز دارد، یا آن که لواشک زرشک درست کرده یا به این اندیشیده که اگر آب زرشک تازه در بطری عرضه شود، می تواند به عنوان یک نوشیدنی لذت بخش، مورد استفاده قرار گیرد، یا… این موضوع در مورد عناب و انار و گل نرگس و… هم صدق می کند، و فاجعه آن جاست که خراسان جنوبی، خاستگاه زرشک باشد و آب نبات با طعم زرشک، برای اولین بار در کارگاه های تولیدی آب نبات خراسان شمالی تولید شود،که این بدون تردید، دون شأن زرشک کاران ما و افراد نخبه و توانمندی است که از وجودشان همواره به عنوان ظرفیتی بی نظیر یاد می شود. حالا فکرش را بکنید، ما در پهنه وسیع خراسان جنوبی، ظرفیت های بی نظیری همچمون محصولات کشاورزی، ذخایر معدنی، صنایع دستی و… داریم، مهمترین دغدغه هم این است که این محصولات به صورت فله ای، فرآوری نشده و بی هیچ تغییری به بازار عرضه می شوند و نتیجه اش می شود این که این داشته ها، آورده آن چنانه ای برای تولید کنندگان زحمتکش نداشته و ندارد، حال آن که با اندکی تغییر و تبدیل آن به کالایی پرمصرف تر می توان ارزش افزوده ایجاد کرد و درآمد حاصله را تا چند برابر افزایش داد. این اصل بسیار مهم را بافندگان استان که توبافی را پیشه کرده اند، حالا دیگر خوب لمس می کنند. آنها که فقط حوله کوچک دست و رو می بافند، درآمدی بسیار ناچیزتر از آن گروه هایی دارند که پارچه تولیدی خود را به حوله تن پوش، مانتو، پیراهن مردانه، سرویس آشپزخانه و… تبدیل می کنند و بدون تردید، تنها یک ایده اولیه است که چراغ راه آنها شده و درآمدشان را چند برابر کرده است. با این تفاسیر، باید ختم دوره فروش محصولات فله ای را اعلام کنیم و هر کدام ما یک ایده پرداز باشیم. ایده پردازی می تواند ذهن مان را درگیر نماید، توجه مان را به داشته های استان بیشتر کند، محصولی به محصولات بی نظیر استان بیفزاید، برای خودمان و دیگران درآمدزایی به همراه داشته باشد، نام مان را ماندگار سازد… و هزارن اتفاق خوشایند دیگر!!
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷ اعلام یا ارسال بفرمایید)
مهدی آبادی – ترافیک شهر بیرجند موضوع عجیب و غریب است که هر زمان به