مهدی ابادی – چند روزی است که فضای رسانه ای استان درگیر تذکرات نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی پیرامون تخصیص اعتبار پروژه راه آهن شرق است. از جزئیات اطلاع ندارم اما می دانم پای منافع استان درمیان می باشد که صدای نمایندگان بلند شده و هر روز یک مسئول دولتی را مورد خطاب قرار می دهند. انگار قرار است برگردیم به دورانی که مسئولان قبلی می آمدند و می گفتند: تمامش میکنیم و بعد به تاریخ پیوستند. سالهاست مسئولان مختلف آمدند و رفتند اما این پروژه اجرایی نشد. این مدت هم نیز اخباری از مسئولان امر شنیده شده مبنی بر «تصویب شد»، «تخصیص یافت» یا «تحقق یافت» و … اما هیچکدام به نتیجه عملی نرسیدند. اما دولت سیزدهم برخلاف پیشینیان خود این پروژه را فعال کرد. پیمانکاران مشغول کار شدند و از مقام معظم رهبری نیز برای تهاتر نفتی، اجازه گرفته شد. پروژه راهآهنی که زخم کهنه مردم خراسان جنوبی بود و همه از آن به عنوان آرزو یاد می کردند، در دولت رنگ واقعیت به خود دید و اجرایی شد. اگر بخواهیم به نقطه آغازین طرح موضوع اتصال خراسانجنوبی به شبکه ریلی کشور بازگردیم باید پیگیری خبرهای آن را از رسانهها در دهه ۸۰ بگیریم یا حتی خیلی قبل تر از آن . آنطور که مسئولان و متولیان سابق استان میگویند: نهم آذر سال ۸۰ مجمع نمایندگان استان خراسان (قبل از تقسیم) و سیستان وبلوچستان احداث این راه آهن را از رئیس جمهور وقت تقاضا کردند که این درخواست برای بررسی به وزارت راه و ترابری وقت و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارجاع شد. در این سال ها باید بگوییم استانهای سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سالهای گذشته با پیشرفتهای متفاوت، سهمی از شروع پروژه راه آهن شرق داشتند اما خراسان جنوبی در گذر این سالها سهمی نگرفته و پروژه پیشرفت مطلوب نداشته است. هرچند باید قبول کنیم در این 3 سال انقلابی در این پروژه شکل گرفت اما اکنون زمزمه هایی توسط نمایندگان مجلس شنیده می شود. نخعی نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در 27 مهر ماه به خبرنگاران گفته بود که بنا بر اطلاع واصله علیرغم پیشرفت مناسب عملیات اجرایی پروژه راه آهن که موجب رضایت و ایجاد امیدواری در بین مردم استان شده بود، تخصیص اعتبار به این طرح متناسب با حجم این پروژه نبوده و نزدیک است باعث رکود این ابر پروژهی مهم و استراتژیک شود که بر خلاف منویات و پیگیریهای مقام معظم رهبری ومصالح عالی کشور است. لذا به وزیر راه و شهرسازی و سایر مسئولان مربوطه کشوری هشدار و اخطار میدهم ترتیبی اتخاذ کنند تاتخصیص اعتبار بی وقفه و مستمر بنحویکه حداکثر تا۴۸ماه آینده به بهره برداری برسد، انجام شود. اسحاقی نماینده زیرکوه و قائن نیز در چند روز گذشته گفته بود: نباید از نفوذها استفاده شود، زیرا در برخی جاها نفوذ صورت گرفته و پس از تهاتر نفت، پول به طرح دیگری میرود و به راه آهن داده نمیشود. مجمع نمایندگان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان اجازه نخواهند از اموال مردم دزدی صورت بگیرد و باید اعتبارات به این طرح بیاید. شفاف، صریح و بی پرده بگویم، مردمان خراسان جنوبی اجازه نمی دهند که در این پروژه مهم زیرساختی تعللی صورت گیرد و از نمایندگان و مسئولان اجرایی خود درخواست داریم، نگذارند این آرزو که در این دولت به واقعیت تبدیل شد و بارقه امیدی را در دل ها زنده کرد، دوباره اسیر عدم تزریق منابع شود نماینده مردم بیرجند و درمیان نیز تذکرات مشابهی در این خصوص عنوان کرده بود . با توجه به ظرفیت های معدنی کم نظیر این استان و ضرورت حمل و نقل ارزان و ایمن مردمان این خطه سال هاست در انتظار راه آهن هستند. کیلومترها راه ناایمن مانع توسعه شرق کشور است و ظرفیت صادرات ایران به افغانستان با ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان جنوبی نیز قطعاً با خط ریلی شرق تقویت خواهد شد. لذا انتظار داریم به این مطالبه در دولت چهاردهم، هم مانند دولت شهید رئیسی در موضوع راه آهن شرق توجه جدی شود و کام مردمان این خطه شرقی ایران که سال هاست بخاطر خشکسالی با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند با تسریع پروژه راه آهن شرق(بیرجند) شیرین گردد. امید که این کلان طرح زیرساختی و حیاتی خراسان جنوبی به دلیلی چون نرسیدن اعتبار و… از ریل اجرا خارج نشود و در موعد مقرر به ایستگاه بهرهبرداری برسد.(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق 09155665782 اعلام یا ارسال بفرمایید)
دادرس مقدم – پیرمرد بشرویه ایی با بخشش فیش حج خود به جبهه مقاومت از