یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

جاده های استان و لزوم یک کار جهادی

جم – «بامداد خونین در جاده سربیشه» ؛ این تیتر مطلبی بود که از حادثه تصادف یک تریلی و خودروی سواری ، با دو شوتی سوار خبر میداد.تصادفی که در آن 4 نفر کشته و 4 نفر مجروح شدند. طبق آماری که چندوقت قبل مسئولان ارائه کردند ، از ابتدای سال بیش از 12 نفر در جاده های استان بر اثر تصادف شوتی ها جان خود را از دست داده و بیش از 45 نفر مجروح شده اند.آمار کشته شدگان سال گذشته استان در تصادفات با خودروهای شوتی نیز 63 نفر بود که عدد چشمگیری محسوب می شود.موضوعی که نشان میدهد شاهد روند ادامه دار در جاده های مختلف استان هستیم.از طرفی ضعف های زیرساختی جاده ها باعث تشدید حوادث شده است.به طوری که در تصادف اخیر نیز شوتی ها در لاین خلاف جهت حرکت میکردند و دوبانده نبودن جاده ، حادثه ساخت.اگر سالهای قبل به دنبال دوبانده شدن جاده بیرجند – قائن بودیم که با بودجه های قطره چکانی ، نزدیک به پایان است ، حال باید داغدار باقی جاده های استان باشیم.بدتر از همه ، این است که همین جاده ها معبر جذاب جولان قاتلان پرسرعتی شده اند که به طور میانگین هر هفته ، یک حادثه میسازند!حادثه هایی که اغلب تلخ نیز هست. اما متاسفانه انگار به طور جد از سمت مرکز ، فکری به حال استان ما نشده و در یک بی توجهی عمدی یا سهوی گرفتار شده ایم و راه رهایی از آن هم نیست!جالب تر اینکه گاها صدای اتفاقات استان ما ، با ترجمه های غلط به راهکار های غلط تر می رسد و شوتی ها ، نه تنها جانمان را میگیرند بلکه با همین ترجمه های غلط ، بی توجه به سخنان مسئولان نیروی انتظامی که می گویند 90 درصد شوتی ها غیر بومی اند ، نشان پیکان قاچاق سوخت نیز ، رو به مردمان ما گرفته می شود! .از طرفی این مسئله حل نشدنی هم نیست و مطمئنا میتوان با تدابیر ویژه و یک حرکت جهادی ، قدمی برداشت و کاری کرد.در نبود خطوط ریلی و هوایی ، خطر شوتی ها برای مردم دوچندان شده است.طبق گفته کارشناسان، بهبود وضعیت نیازمند راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت است. به نظر ابتدا باید هزینه سوخت بری ، بالا رفته و کسی به این راحتی ها جرات نکند دست به این کار بزند.این مهم نیازمند بازنگری قوانین است.نکته دیگر تمرکز بر جاده های خطرناک استان است که باید در افقی مشخص ، برای آن برنامه ریزی کرد. مبارزه با قاچاق سوخت از مبادی ورودی نیز مسئله ای است که هرچند کارهایی برای آن آغاز شده است اما هنوز جای کار بسیار دارد. به اعتقاد دبیر فراکسیون مرزنشینان مجلس اگر بخواهیم اقدامی اساسی، اثرگذار و اثر بخش در ارتباط با قاچاق سوخت انجام دهیم باید انگیزه‌های قاچاق سوخت را از بین ببریم و اگر این اتفاق بیفتد کار اساسی و ماندگار خواهد بود. توقع بالاتر نیز از نمایندگان هر 4 حوزه انتخابیه استان می رود.زیرا نمایندگان مردمی هستند که از این جاده ها گله دارند و هر چند وقت ، عزیزی را از دست می دهند.از طرفی به واسطه جایگاه خود هم میتوانند در بازنگری قوانین تاثیرگذار باشند و هم در بودجه گیری ها ، کمک حال مسئولان استان قرار گیرند .به نظر فرصت هفته دولت در کنار خداقوت ها ، نیازمند نقدها و توصیه های دلسوزانه ای است که لازم و ملزوم یکدیگرند و قطعا میتوانند در جای خود ، اثرگذار بوده و مارا به حل مسئله نزدیک تر کنند.
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق 09155665782 اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت