یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

بسیج تعریف فرهنگی و نامحدود دارد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: بسیج یک تعریف فرهنگی و نامحدود دارد، یعنی در یک نهاد خلاصه نمی‌شود. حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار فرمانده جدید ناحیه بسیج شهرستان بیرجند افزود: تفکر بسیجی یک فرهنگ برخاسته از دین است و تعریف فرهنگی آن، انواع قشرهای مردم در هرکجا که ساکن هستند و هر شغلی که دارند را شامل می‌شود. وی گفت: در آستانه بزرگداشت لیله‌ القدر هستیم که مصادف با شب ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین علی (ع) است و امیدواریم به برکت این ایام و شفاعت امیرمومنان علی (ع)، عاقبت همه ما ختم به خیر شود – ایرنا

افزایش ظرفیت بستری تا ۷۵۰ تخت در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۳۲۹ تخت و ۷۷ تخت مراقبت‌های ویژه برای بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی آماده و جداسازی شد و این ظرفیت وجود داشت که در کمترین زمان ممکن این تعداد به ۷۵۰ تخت افزایش پیدا کند. محمد دهقانی افزود: البته نه تنها تخت‌های اولیه به طور کامل پر نشد بلکه به ۵۰ درصد هم نرسید و از ۳۲۹ تخت فقط ۱۴۳ مورد در اوج موارد بستری استفاده شد.وی ادامه داد: بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند به عنوان بیمارستان اصلی استان در مقابله با ویروس کرونا مشخص و تجهیز شد و با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در استان از محل طرح تحول سلامت ایجاد شده بود، خراسان جنوبی با آمادگی کامل به مقابله با کرونا ورود پیدا کرد.

مشکوک به کرونا ملاک خطر پذیری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ملاک اصلی در تقسیم‌بندی شهرستان‌ها به مناطق سفید (کم خطر)، زرد (خطر متوسط) و قرمز (پرخطر) موارد بستری مشکوک و نه موارد مثبت ابتلا به کرونا است.کامبیز مهدی‌زاده فزود: به همین دلیل است که برخی شهرستان‌ها مورد مثبت جدید نداشته‌اند اما هنوز جزو موارد قرمز و زرد هستند زیرا مورد مشکوک بستری داشته‌اند. در برخی شهرستان‌ها از جمله نهبندان، سربیشه و خوسف هم تقریبا مورد مثبت جدید از ابتدای اردیبهشت نداشتیم لذا در رنگ بندی که مورد سوال است نیاز به توضیح دارد. وی گفت: از همین جهت تناقض پیش آمده که برخی شهرستان‌ها از ابتدای ماه جاری مورد مثبت نداشتند ولی در طبقه بندی زرد قرار گرفته است. وی درخصوص سفید بودن زیرکوه و اعلام موارد مثبت جدید در این شهرستان گفت: ملاک رنگ‌بندی شهرستان‌ها موارد بستری مشکوک است نه مثبت لذا موارد مثبت زیرکوه همه سرپایی بوده‌اند و این یک معیار کشوری برای رنگ‌بندی است.

درمان را به دلیل ترس از کرونا به تاخیر نیاندازید

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بخش‌های بیمارستان‌های مختلف استان امن و پاک است و درخواست داریم افراد به دلیل ترس از ابتلا به کرونا، درمان‌ها را به تاخیر نیندازند. جلال احمدی افزود: برنامه‌ای را به منظور آماده‌ سازی بیمارستان‌ها برای گذر از بیماری کرونا در دست اقدام داریم و خواسته‌ایم که بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران عادی آماده شوند.

تولید750 هزار اقلام بهداشتی به همت بانوان استان

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گفت: تاکنون ۷۵۰ هزار عدد انواع ماسک n۹۵ و سه لایه، گان و لباس کاورال توسط زنان سرپرست خانوار در استان تهیه و توزیع شده است. نفیسه نخعی افزود: بیش از ۲۱۰ زن سرپرست خانوار در ۳۱ کارگاه تولیدی در زمینه دوخت انواع اقلام بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا فعالیت دارند – ایرنا

خرید از گندمکاران استانبا 29 میلیارد

محمودآبادی – مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: امسال ۲۹ میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم در استان تامین اعتبار شده که سال گذشته این رقم ۲۳ میلیارد تومان بوده است. مجید اسدالهی افزود: چهار روز دیگر خرید تضمینی گندم از کشاورزان خراسان جنوبی کلید می خورد. وی از پیش بینی خرید تضمینی بیش از ۱۶ هزار تن گندم از سطح ۲۱ هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصول در استان خبر داد. وی با بیان اینکه بنا به تصمیمات مشورتی از شروع تا پایان خرید تضمینی گندم در استان دو ماه طول خواهد کشید، گفت: خرید از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز و تا اواسط مهرماه خرید قابل تمدید خواهد بود.

دستور دادستان درباره مراکز غیرمجاز ضایعات

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی نیز از ورود به نحوه فعالیت مراکز غیرمجاز جمع آوری ضایعات در شهر بیرجند خبر داد. مقدس با اشاره به مشکلات ناشی از فعالیت این مراکز افزود: قرار شد اداره آگاهی با همکاری مرکز بهداشت شهرستان، اتاق اصناف و نماینده شهرداری نسبت به پلمپ مراکز جمع آوری ضایعات که فاقد مجوز بوده، اقدام کند.

خروج بدون مجوز گندم از استان، ممنوع

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خرید تضمینی گندم و جو امسال با همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی انجام می‌شود و هرگونه خروج گندم بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی و شرکت غله از استان ممنوع است. سید مجتبی حسینی افزود: برای نظارت بر امر خرید تضمینی گندم و ممنوعیت خروج گندم از استان گشت ویژه با همکاری مشترک برخی دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده است.

افزایش قیمت گوشت در بازار استان

صدا و سیما – کاهش عرضه دام زنده، قیمت گوشت را در بازار مرکز خراسان جنوبی افزایش داده است. رئیس اتحادیه مواد پروتئینی بیرجند گفت: قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت گوشت از قرار هر کیلوگرم ۷۵تا۸۰ هزار تومان است که در روز‌های اخیر ۱۰هزار تومان هر کیلوگرم افزایش داشته است.زجاجی افزود: هم اکنون هر کیلوگرم گوشت قرمز در قصابی‌ها ۸۵ تا۹۰ هزار تومان و گوشت دام زنده از ۳۴هزار تومان به ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان افزایش یافته است.

افزایش۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تعداد مبتلایان قطعی به بیماری کرونا در خراسان جنوبی با شناسایی ۶ مورد جدید به ۶۱۴ نفر رسید. مهدی زاده افزود: از تعداد ۶۱۴ نفر مبتلای شناسایی شده ۵۶۵ بیمار از بیمارستان‌ها ترخیص شدند و ۵ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند که حال عمومی یک نفر از این بیماران وخیم است. وی گفت: از نمونه‌های مثبت جدید ۴ مورد مربوط به شهرستان درمیان و ۲ مورد مربوط به شهرستان بیرجند است.

هشدار درباره افزایش مجدد کرونا در شهرستان زیرکوه

فرماندار زیرکوه نسبت به اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا در این شهرستان هشدار داد و از مردم خواست پروتکل‌های بهداشتی را همچنان جدی بگیرند. عربشاهی افزود: با توجه به آمار جدید بیماری کرونا وضعیت این شهرستان از سفید (کم خطر) به زرد (خطر متوسط) تغییر یافت. وی بیان کرد: وضعیت هنوز در شهرستان زیرکوه به حالت عادی بازنگشته و تنها راهکار برای کنترل بیماری همکاری مردم در رعایت بهداشت فردی و تبدیل آن به فرهنگ جمعی و در خانه ماندن است. وی گفت: اگر همه مردم رعایت نکنند دوباره ویروس کرونا در زیرکوه اوج می‌گیرد و خسارات سنگین‌تری را وارد خواهد کرد.

تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌ها و اعلام اولویت جدید حج ۹۹

با وجود اینکه کمتر از دو‌ ماه تا آغاز عملیات حج تمتع باقی مانده است، ظرفیت برخی کاروان‌های حج ۹۹ همچنان خالی است و اعزام زائران حج تمتع سال جاری با توجه به شیوع کرونا و احتمال تغییر در روند برپایی این سفر معنوی، در انتظار نظر نهایی سعودی‌ها است و این روند موجب شد تا چندین بار اولویت ذخیره برای تشرف به حج تمتع ۹۹ اعلام و ودیعه‌گذاران تا پایان آبان ۸۶ برای ثبت‌نام فراخوانده شوند.

شروط شرکت در مراسم عمومی شب های قدر

معاون استاندار از بازگشایی مساجد برای برگزاری مراسم معنوی شب های قدر با قید شرایط خاص خبر داد. خوش خبر گفت: همه مساجد سطح استان می توانند با رعایت پروتکل های تعریف شده، برای برپایی مراسم معنوی شب های قدر میزبان مردم باشند.وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل های ابلاغی، داشتن امکان تهویه مطبوع، لحاظ فاصله مناسب، به همراه داشتن ماسک و دستکش و استفاده از وسایل شخصی از الزامات حضور در مساجد است. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با تأکید بر الزام مساجد به استقرار مراجعین در فضای باز و در صحن مسجد خاطر نشان کرد: اگر بنا باشد مردم در شبستان مسجد مستقر شوند، پروتکل های ویژه ای باید رعایت شود.خوش خبر افزود: نشستن افراد در شبستان مسجد، به شرط رعایت یک متر فاصله از جوانب چهارگانه، به همراه داشتن ماسک و دستکش و همچنین سجاده و ادعیه شخصی مقدور است.وی ادامه داد: هیئت امنای مساجد مکلفند از ورود افراد به شبستان بدون داشتن تجهیزات مذکور ممانعت کنند
به گفته وی؛ هیئت امنای مساجد می بایست تمهیداتی درخصوص تأمین ماسک و دستکش بیندیشند تا اگر کسی این اقلام را به همراه نداشت در اختیارش قرار دهند. وی تأکید کرد: حضور افراد بیش از یک چهارم ظرفیت در شبستان مسجد ممنوع می باشد. خوش خبر متذکر شد: بیماران خاص، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های سرطانی و کسانی که بیماری زمینه ای دارند می بایست از رفتن به مسجد خودداری نمایند. وی از خانواده ها خواست به جهت حفظ سلامت و کنترل شرایط از بردن کودکان خود به مسجد بپرهیزند. به گفته وی؛ نماینده دانشگاه علوم پزشکی، روحانی و هیئت امنای مساجد و بسیج محله متولی کنترل شرایط و نظارت بر اجرای پروتکل ها هستند. وی یادآور شد: بر اساس دستورالعمل ها، بازه زمانی تعریف شده برای برگزاری مراسم، حداکثر ۲ ساعت می باشد. خوش خبر درخصوص بازگشایی بقاع متبرکه هم گفت: کلیه قواعد تعریف شده برای مساجد، درمورد اماکن زیارتی نیز صدق می کند. وی ادامه داد: شرط اصلی در این فضاها، حضور مردم در صحن امامزاده و در فضای باز است. به گفته وی؛ مراجعین اجازه نزدیک شدن به بارگاه ها را ندارند. معاون استاندار تأکید کرد: تمام این اقدامات در راستای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا صورت می گیرد. خوش خبر از مردم خواست؛ در این ایام هم همچون گذشته با تمکین از دستورالعمل ها به مهار این ویروس کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت