کودک نیازمند داشتن
خانواده ای گرم و صمیمی است

کودک معنای صمیمیت،عشق،محبت و گرمی را می داند. کودک پدرش را نمادی از قدرتمندی فرض می کند و او را به عنوان نان آور خانواده باور می کند. پدری که به کودک خود توجه داشته و به امورات او رسیدگی کند، اطمینان فرزند خود را جلب کرده و موفق به برقراری رابطه ای عاطفی با او می شود.آنچه مهم است اینکه پدر و مادر تا جائیکه ممکن است باید در حضور کودکان با یکدیگر با مهربانی و احترام رفتار کنند تا به این ترتیب کودک نیز بیاموزد که چطور رفتار کند. فراموش نکنید که اعتماد شاه کلیدی است که قادر است کانون خانواده را همیشه دلپذیر نگه دارد.

راههایی برای ابراز محبت به کودک

برای مهرورزی نسبت به کودکان راههای بسیاری وجود دارد: به کودک سلام کنید، در میان جمع او را به بازی بگیرید، او را ببوسید، درباره خواسته هایش توجه نشان دهید، سخنان و شکایاتش را بشنوید، اگر داستانی نقل می کند گوش دهید، آنجا که او می خندد شما هم بخندید، به او نشان دهید که از تأثر او متأثر می شوید با او آنچنان رفتار کنید که احساس ستم نکند و خود را مظلوم نپندارد، گمان نکند که مقررات فقط درباره او اجرا می شود، فکر نکند که والدین آزادند و او در بند است . گاهی مهرورزی بصورت رسیدن به او و به شکم اوست، زمانی خرید اسباب بازی و وسایلی که مورد علاقه اوست، گاهی دادن پول، خرج کردن در راه او، بیدارماندن در بالای سرش به هنگام بیماری اوست.ارضای مهرطلبی کودک ضروری است ولی اگر با مراعاتهایی انجام نشود زیانهایی به همراه خواهد داشت. در زیر به اهم آنها اشاره می کنیم. طفل به همان میزان که محبت می بیند باید وادار شود که محبت را ابراز کند. اگر خواهان محبت والدین است باید نسبت به خواهر یا برادر کوچکتر علاقه نشان دهد. این امر را والدین با زبان کودکانه می توانند به او تفهیم کنند و رعایت آن را خواستار شوند. مهرورزی ها عملی باشد و کمتر زبانی، و به همین طریق در جنبه مهرخواهی از کودک باید زمینه ملاطفت را ایجاد کنیم. کمتر بگوییم مهربان باش و بیشتر زمینه مهربان بودن او را فراهم سازیم. ابراز محبت والدین نسبت به کودکان در حضورشان باید یکسان باشد.

چگونه با افراد تدافعی برخورد کنیم؟

حالت تدافعی باعث ایجاد تنش میان افراد می‌شود و پس از مدتی روابط را از بین می‌برد. این حالت علاوه بر تاثیر روی روابط شخصی، در گروه‌ها و همچنین کل جمعیت هم تاثیر می‌گذارد. زمانی که یک فرد به علت موارد مختلفی مانند واکنش به یک اشتباه یا دیدگاه متفاوت حالت تدافعی به خود می‌گیرد، اگر احساس طرد شدن را تجربه کند، این حالت افزایش پیدا می‌کند.برخورد با افرادی که با شما مخالف هستند یا دیدگاه مختلفی دارند، چندان ساده نیست اما پژوهشگران می‌گویند در بلندمدت ارتباط با تمام افراد و حل مشکلاتی که از ابتدا وجود داشته، رویکرد بهتری است. یک روانشناس از دانشگاه «فلیندرز» استرالیا به نام «لیدیا وودیات» می‌گوید:«این پژوهش نشان می‌دهد که حالت تدافعی با واکنش‌های اجتماعی منفی تقویت می‌شود، اما اگر فردی در گروه هویتی خود احساس امنیت کند، برای وی احترام و ارزش قائل شوند، این حالت شدت کمتری پیدا می‌کند.»در پژوهش جدید دو آزمایش انجام شده که اولی مربوط به ۲۰۲ داوطلب می‌شود. از این افراد درباره زمانی سوال پرسیده شد که اشتباه یک فرد را اعلام کرده‌اند. آن‌ها به سوالاتی مانند میزان نامناسب بودن این واقعه، میزان نزدیکی با فرد موردنظر و حس گناه پاسخ دادند.با توجه به پاسخ این داوطلبان، در روابط مهمتر که حس تعلق و پذیرش بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد، حالت تدافعی فرد بیشتر بوده است نتیجه این آزمایش مانند بررسی اول نشان داد زمانی که فرد هویت اجتماعی خود را در تهدید ببیند، بیشتر به خود حالت تدافعی می‌گیرد. در این حالت می‌توان با تعامل، پذیرش و رفتارهای ترمیم‌کننده، این حالت را کاهش داد.
سعی کنید با وی ارتباط برقرار کنید و تعامل داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت