یاقوت سرخ استان سرگردان وعده‌های بی پایان

در حالی در آبان ماه شاهد سفر رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان تعاون روستایی ایران به استان بودیم که وعده داده شد ظرف یک هفته قیمت زرشک تعیین و به صورت حمایتی از کشاورز خریداری شود اما با گذشت این مدت هنوز قیمت زرشک مشخص نشده است. خراسان جنوبی محصولات استراتژیک با شهرت جهانی دارد و یاقوت سرخ یکی از آن محصولات با ارزش استراتژیک است که هزینه سفره ۳۸ هزار بهره‌بردار زرشک از قِبل آن تأمین می‌شود. این محصول با ارزش که شهره جهانی دارد اما در قطب تولیدش همچنان سرگردان قیمت گذاری و وعده‌های مسئولان است گویا باز هم وعده پشت وعده است برای زرشک و زرشک کارانی که روی حرف مسئولان حساب جدی باز کردند و تاکنون از این وعده‌ها برای ۳۸ هزار بهره‌بردار آبی گرم نشده است. ماجرا از این قرار بود که در ۲۵ آبان ماه رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان تعاون روستایی ایران به خراسان جنوبی سفر کرد و مقرر شد زرشک به صورت حمایتی و تضمینی خریداری شود و با برگزاری جلسه شورای قیمت گذاری ظرف یک هفته قیمت برای این محصول مشخص شود اما در دوم آذرماه بود که رئیس روابط عمومی سازمان تعاون روستایی ایران وعده داد تا اول هفته قیمت خرید حمایتی زرشک خراسان جنوبی مشخص می‌شود و همچنین استاندارد هم در مراسم معارفه خود وعده داد ظرف یکی دو هفته آینده مشکل زرشک کاران را حل می‌کنیم و همه چند هزار تن زرشک انبارها را خریداری می‌کنیم.

قیمت هنوز مشخص نشده

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی در این ارتباط گفت: قرار است هفته پیش رو به اتفاق یکی از نمایندگان برای مطالبه و پیگیری بیشتر به مرکز برویم. ضیائیان احمدی گفت: قیمت هنوز مشخص نشده هرچند طرح خرید حمایتی زرشک طرحی نو بوده که قرار است برای اولین بار اجرایی شود و از هیچ تلاشی برای پیگیری بیشتر فروگذار نخواهیم بود. وی با بیان اینکه فصل برداشت زرشک در استان به اتمام رسیده و از ۱۰ مهرماه تا ۱۵ آبان ماه توسط سه تشکل در بیرجند، آرین شهر و درمیان زرشک تازه خریداری شده است گفت: خریدار اصلی زرشک در استان تشکل‌هایی بوده‌اند که تحت نظارت تعاون روستایی به صورت توافقی محصول زرشک کشاورزان را خریداری کرده‌اند. رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار داشت: قیت هرکیلو زرشک تازه بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان خریداری شده و پول تمام زرشک کاران نیز توسط تشکل‌ها پرداخت شده است. مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: زرشک خریداری شده به تهران، شیراز، اصفهان و کرمان ارسال شده است. وی ادامه داد: همانطور که پیش‌بینی می‌شد کشاورزانی که زرشک خود را به صورت خرمنی ذخیره کرده‌اند این اقدامشان به نفعشان بوده چون قیمت هر کیلو زرشک خرمنی ۴۵ هزار تومان و قیمت هر کیلو زرشک پفکی خشک ۹۰ هزار تومان است که به احتمال زیاد به ۱۲۰ هزار تومان هم می‌رسد. مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی درباره معرفی زرشک در بازار‌های داخلی و خارجی و معرفی خواص دارویی آن گفت: با ارسال نمونه به موسسات تحقیقاتی آلمان مشخص شد که میزان ویتامین c زرشک بسیار بالاتر از مرکبات است و پس از مشخص شدن نتایج تجزیه این محصول، موسسه آلمانی درخواست خرید آن را ارائه داد.

خرید محدود زرشک

وی با اشاره به اقدامات سازمان تعاون روستایی در زمینه بازاریابی و حمایت از محصول زرشک تصریح کرد: پارسال با امضای تفاهم‌نامه چهار جانبه برای خرید توافقی زرشک، خرید محصول توسط تشکل‌های استان انجام شد. ضیائیان احمدی افزود: تاکنون برای خرید توافقی زرشک مبلغی به استان اختصاص نیافته اما تشکل‌های تعاون روستایی استان برای حمایت از کشاورزان اقدام به اخذ وام‌هایی با کارمزد بالا کردند تا بتوانند پول زرشک‌کاران را پرداخت کنند که برای بازپرداخت آن با مشکل مواجه هستند. وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز به صورت محدود خرید زرشک توسط این اتحادیه انجام می‌شود. ضیائیان احمدی بیان کرد: پارسال مذاکره و توافق با فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور برای عرضه محصولات زرشک و عناب استان در این فروشگاه‌ها با معیار‌های اداره استاندارد و معاونت غذا و دارو انجام شد و مقداری زرشک در این فروشگاه‌ها به فروش رسید. مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی عنوان کرد: چهار جایگاه عرضه محصول زرشک نیز اولین بار در میادین میوه و تره بار تهران برای عرضه زرشک تازه در نظر گرفته شد و حجم قابل توجهی از زرشک خراسان جنوبی در این غرفه‌ها به فروش رسید. ضیائیان احمدی گفت: با توجه به وضعیت زرشک در تابستان گذشته اکثر کشاورزان دغدغه محصول تازه خود را داشتند و با فروش تازه خوری که تعاون روستایی در کنار تعداد دیگری از نهاد‌ها مانند بنیاد برکت و بسیج سازندگی و حتی بخش خصوصی اجرا کرد، توانست بازار زرشک را در وضعیت مناسبی نگه دارند. وی عنوان کرد: زرشک، زعفران و عناب از محصولات راهبردی خراسان جنوبی است و این استان بیشترین سطح زیرکشت و تولید زرشک را در کشور دارد و از روستای افین شهرستان زیرکوه به عنوان پایتخت زرشک بی‌دانه جهان نام برده می‌شود. مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: هر سال بیش از ۳۸ هزار کشاورز در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول فعال هستند و از این محل ارتزاق می‌کنند.تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت