چالش های آموزش مجازی برای معلمین و اولیاء
هر سال با شروع سال تحصیلی جدید گلایه و نارضایتی اولیای دانشآموزان از شرایط تحصیل دانشآموزان شروع میشود و خانوادهها همه ساله خواستار رسیدگی مسئولین به شرایط هستند. موضوعی که بیش از همه دانش آموزان ، اولیاء و آموزگاران را از سال گذشته متمایز کرده ، برگزاری کلاسهای درس با شیوع کرونا و برگزاری کلاسهای مجازی است که استفاده از شبکهای با عنوان شاد به عنوان تحولی نوپا در آموزش دانشآموزان برای تحقق و پیشبرد اهداف آموزشی به شمار میرود. شبکهای که سال تحصیلی گذشته علیرغم کم و کاستیها توانست در حل مشکلات آموزشی دانشآموزان نقشآفرینی کند و در راستای بهبود وضعیت موجود مؤثر واقع شود، اما توسعه شبکههای آموزشی و نیز آموزش شیوه استفاده از این شبکه برای دانشآموزان یک اولویت اساسی بوده و جای کار دارد. خوانندگان عزیز، من همسرم فرهنگی است و2 فرزند دانش آموز دارم، گلایه مندی اگر باشد، بیشتر از اولیاء دانش آموزان هست، چرا که همسرم اگر قبلا روزی 4 ساعت به مدرسه میرفت و تدریس داشت شاید باور نکنید ولی از ساعت 7 صبح تا پاسی از شب بصورت متناوب درگیر آماده سازی کلیپهای آموزشی، تدریس و تصحیح تمرینات دانش آموزان است. ظاهرا اولیاء گلایه مندند ازمعلمین که چرا اینگونه تدریس میکنند فرزندمان متوجه نمیشود و …. شرایطی که بقیه والدین دارند، ما هم درک میکنیم. میدانم که برای والدین هم شیوه تدریس سخت شده و زیاد نمیتوانند کمکی به فرزندان خود بکنند، چرا که شیوه نوین تدریس همانند قبل نیست و تغییرات زیادی بوجود آمده و همگی مان از این شیوه تدریس تجربه ای نداریم که در اختیار فرزندانمان قرار دهیم پس اولیای محترم، مشکلات و دغدغه های تدریس آموزگاران از طریق مجازی شاید دهها برابر بیشتر شده است تا زمان تدریس حضوری، چرا که معلمین، دانش آموزان را فرزندان خود میدانند و سعی در ارائه بهتر مطالب و چگونگی یادگیری آنان دارند. حال با این وجود باید همه دست به دست هم بدهیم تا ریشه کن کردن این ویروس، امورات درسی دانش آموزان را بیش از گذشته پیگیری و مدنظر قرار دهیم و از گلایه کردن مدرسه، معلم و … نگرانی و دغدغه به دل معلمین سختکوش راه ندهیم. محمدرضا قلی پور