گلایه استاندار از تعلل طرف افغان در پیگیری توافقات

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه عزم ما برای توسعه مراودات با کشور همسایه افغانستان، بسیار جدی است، گفت: سوختی که از مرزهای ایران به افغانستان صادر می‌شود، در بهترین پالایشگاه‌ها و طبق استانداردهای ویژه تولید می‌شود.

جواد قناعت، شنبه شب در جلسه دیدار جابر انصار سرکنسول افغانستان در مشهد و شیر احمد عمار مسئول نمایندگی وزارت خارجه افغانستان در هرات، اظهار کرد: افغانستان و ایران دو کشور همسایه با اشتراکات دینی، قومی و زبانی فراوانی هستند.وی ادامه داد: ما سالهاست در کنار هم در عین صلح و صفا زندگی می‌کنیم لذا لازم است مراودات و ارتباطات دو طرفه دو کشور بیشتر شود. استاندار از نشست دوجانبه با والی فراه گفت و تصریح نمود: استانداران استان‌های مرزی ایران درخصوص تصمیم گیری برای مراودات با همسایه‌های مرزی، از طرف وزارت‌های کشور و امور خارجه، اختیار تام دارند و این انتظار هم می رود که والی فراه هم این اختیار را در تصمیمم گیری‌ها داشته باشد. قناعت متذکر شد: برای آن دیدار، تفاهم نامه‌ای آماده شده بود و ما آمادگی لازم برای امضای آن را داشتیم اما والی فراه، امضای تفاهم نامه را به جلب موافقت بزرگان کابل موکول کرد. وی تأکید کرد: از تاریخ دیدار ما ۱۷ روز می‌گذرد و هنوز اقدامی از ناحیه والی فراه صورت نگرفته و این به معنای از دست دادن  زمان است که به ضرر دو طرف است.به گفته وی؛ یکی از مصوبات آن دیدار، معرفی نمایندگان تام الاختیار دو طرف بود که بتوانند طی نشست‌های مکرر، درخصوص حل و فصل مسایل رایزنی کنند.استاندار با اشاره به اینکه در بحث سوخت نیز آن روز مفصل بحث شد، گفت: سوختی که از مرزهای ایران به افغانستان صادر می شود، در بهترین پالایشگاه ها و طبق استانداردهای ویژه تولید می‌شود. قناعت متذکر شد: صحبت درخصوص کیفیت و استاندارد سوخت، نظر کارشناسی نیاز دارد و هر کسی نمی‌تواند در این زمینه اظهار نظر کند.وی با تأکید بر این که ما بهترین پالایشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را در سطح کشور داریم، اظهار کرد: همان طور که در دیدار با والی فراه عنوان شد، این امکان برای کارشناسان و مهندسان شما فراهم است که از امکانات پالایشگاهی و آزمایشگاهی ما در سطح کشور بازدید کنند و از استاندارد بودن سوخت تولید ایران مطمئن شوند. به گفته وی؛ سوخت تولیدی در کشور، توسط خود مردم و در حمل و نقل استفاده می‌شود و نظرات غیرکارشناسی در مورد بی کیفیتی سوخت، شیطنت هایی برای کمرنگ کردن روابط است.استاندار با اشاره به زیرساخت‌های درمانی موجود در استان گفت: ۱۷ بیمارستان با تجهیزات و امکانات خوب داریم که فرصت مناسبی برای پذیرش و درمان بیماران افغانستانی است.

قناعت ادامه داد: در نشست با والی فراه هم این موضوع عنوان شد که نمایندگان شما می‌توانند با سفر به استان، این زیرساخت‌های درمانی را از نزدیک ببینند و اعلام نظر کنند. وی تصریح کرد: برای هر دو شکل ترانشیپ و ترانزیت کالا از مرزهای استان، عزم و اراده ما جدی است و آمادگی لازم را هم داریم؛ هر کدام از این دو حالت ترانزیت و ترانشیپ، اصول و مقدماتی نیاز دارد و باید طبق چارچوب‌های خاص خود اعمال شود.

ظرفیت کنسول غیر مقیم برای خراسان جنوبی استفاده شود

جابر انصار، سرکنسول افغانستان در مشهد نیز با تأکید بر ضرورت توسعه مراودات دو کشور، گفت: تصمیم گیری درخصوص ترانزیت و ترانشیپ کالاها، نیاز به برگزاری کارگروه ویژه دارد. وی با بیان اینکه تعهد این است که هزینه‌های واردات کالا در دو طرف کاهش یابد، اظهار کرد: هر تصمیمی که در گمرکات دو کشور گرفته می‌شود، باید به اطلاع طرفین برسد و به صورت خلق الساعه نباشد. وی با اعلام آمادگی کشور افغانستان مبنی بر همراهی برای شتاب بخشیدن به روند اجرای محور ماهیرود- فراه، تصریح کرد: طی بازدیدی از مرز ماهیرود، موانع موجود بررسی شده و برای رفع شان چاره اندیشی خواهد شد.سرکنسول افغانستان در مشهد بیان کرد: به همان شکل که کمیسیون مشترکی بین مشهد و هرات داریم، این کمیسیون مشترک می تواند برای توسعه مراودات بین بیرجند و فراه نیز تشکیل شود. جابر انصار از امکان ارائه خدمات اینترنتی درخصوص صدور ویزا گفت و اظهار کرد: از آن جایی که ایجاد کنسولگری، کاری سخت و زمان بر است، برای تسهیل شرایط پیشنهاد می شود که از ظرفیت کنسول غیرمقیم استفاده شود؛ این کنسول غیرمقیم می‌تواند ماهی چند روز در استان مستقر شود و خدمات ارائه کند که تحقق این موضوع نیاز به طرح در وزارت خارجه و پیگیری جدی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت