گشایش کارگاه حرفه ای نقاشی روی عکس برای اولین بار در خراسان جنوبی

مشاهده فرهیختگی مردم استان در آثار هنرمندان

کاری- کارگاه تولید سبک حرفه ای پنتینگ فتو (نقاشی روی عکس) در شهر بیرجند آغاز به کار کرده است. تهیه کننده و مدیر این کارگاه گفت: برای آموزش این سبک می توانید سه روزه به بیرجند سفر کنید و در زمانی بسیار کوتاه این شیوه را بیاموزید. محمد احسان بخش با اشاره به اینکه برای آموزش به هیچ کشور و یا شهری نمی رویم، ادامه داد: افراد علاقمند برای یادگیری باید به بیرجند سفر کنند. وی تاکید کرد: حتی این شیوه را به صورت مجازی آموزش نمی دهیم چرا که این شیوه ای برای جذب گردشگر به زادگاهم است، تا با مهربانی، صفا و صمیمیت مردان و زنان کویری زادگاهم آشنا شوند. این فعال گردشگری خاطر نشان کرد: علاوه بر این آنان با سفر به بیرجند و دیدن مناظر مختلف شهرم دلیل فرهیختگی مردمان بیرجند را از نزدیک مشاهده می کنند .

ثبت آثار ماندگار خراسان جنوبی
در قالب نقاشی روی عکس

وی که تهیه کننده، مستند ساز و فعال حوزه گردشکری است، افزود: در حال حاضر ۶۰ ساله هستم و خوشحالم که پس از سالها دوری از زادگاهم به شهر بیرجند بازگشته ام. احسان بخش با بیان اینکه پس از برگشت از تهران در این اندیشه بودم که چگونه می توانم آثاری ماندگاری از ویژگی های خراسان جنوبی را در قالب نقاشی های آبرنگ تولید کنم، ادامه داد: پس از مطالعه در ایام کرونا ، تصمیم گرفتم این ایده را که در خارج از کشور به سبک “پنتینگ فتو” معروف است را بر روی کاغذهای کتب انگلیسی و ژاپنی که مربوط به ۷۰ سال قبل بوده و در تهیه آن از الیاف پنبه نیز استفاده می شده ترسیم کنم.
وی با اشاره به اینکه در آرشیو موسسه سینمایی مونس آثار زیبایی وجود داشت که بیشتر مربوط به خراسان جنوبی بود تصمیم گرفتم مجموعه ای ۵۰۰۰ تایی از موضوعات مربوط به استانم را شامل نقاشی از محصولات، آداب و رسوم ملی و مذهبی، چهره فرهیختگان و سرآمدان استان، انواع غذاها و خوراکیهای محلی، مناظر طبیعت استان شامل کوهها، باغات، بناها، خصوصا بیابان لوت، انواع صنایع دستی و نقوش فرش استان چهره کودکان، مادر بزرگ ها و پدر بزرگها، انواع لباسهای محلی، انواع چهره های مردم خصوصا روستائیان را در سبک نقاشی عکس تولید کنم .
وی یادآور شد: پس در ابتدا تمامی این موارد را بر روی کاغذ آوردم که حاصل آن در حال حاضر تعداد ۱۰۰۰ نقاشی عکس از این موضوع هاست. احسان بخش با اشاره به اینکه هدف من از این کار روایت هایی از خراسان جنوبی است، ادامه داد: هنر نقاشی یکی از شیوه های ماندگار برای بازنمایی و تشریح موضوعات مختلف دنیای اطراف ماست .

۵۰۰۰ هزار اثر نقاشی
حاصل دو سال تلاش

وی خاطر نشان کرد: تعدادی از این نقاشی ها حاصل دو سال تلاش برای رساندن این مجموعه به ۵۰۰۰ هزار اثر نقاشی عکس است . این هنرمند بیرجندی با اشاره به اینکه پس از آنکه تعدادی از این نقاشی ها را برای دوستانم در کشورهای ایتالیا انگستان، فرانسه، ژاپن، امارات و ترکیه فرستادم، بیان کرد: پیچیدگی و فرم ایجاد این نقاشی ها مورد توجه و علاقه هنر دوستان قرار گرفت. این هنرمند بیرجندی یا اشاره به اینکه بسیاری از علاقمندان مایل به فراگیری این شیوه نقاشی هستند، تاکید کرد: بنابراین موضوع فراگیری این شیوه نقاشی موضوعی شد که علاقمندان برای فراگیری آن به شهر بیرجند سفر کنند .به گفته وی این موضوع بهانه ای برای جذب گردشگران هنری برای فراگیری شد که امیدوارم روز به روز بتواند وسیله ای برای جذب گردشگر به خراسان جنوبی باشد .

طراحی عکس بزرگان
و فرهیختگان استان

وی افزود: از جمله برنامه هایی که در دست اقدام داریم این است که در کلیه مدارس استان عکس بزرگان و فرهیختگان استان را تولید کرده تا دانش آموزان عزیز با زندگی و شیوه های فرهیختگی آنان آشنا شوند .
احسان بخش با اشاره به اینکه حتی تعدادی از ادارات استان در تلاش هستند تا با تامین بودجه لازم نقاشی عکس کارمندان و پیشکسوتان خود را در ورودی ادارات به پاس احترام به آنان نصب نمایند، بیان کرد: بسیاری از خانوده ها در منازل خود دیواری را به نقاشی عکس کودکان، اعضای خانواده و مادربزرگها و پدر بزرگها اختصاص می دهند.
وی خاطر نشان کرد: آنچه که در تولید این شیوه حائز اهمیت است اینکه شیوه انجام کار بقدری جذاب و هیجان انگیز است که بسیاری مایل به فراگیری این هنرصنعت هستند .

ساخت رنگ ها از دامن طبیعت

احسان بخش با اشاره به اینکه ساخت رنگها از دامن طبیعت و استفاده ازآن در “پنتینگ فتو” خود دنیای دیگری از شگفتی های طبیعت را به من آموخت، افزود: هنوز که هنوز است در آغاز راه کشف رنگ از دنیای اطراف خود هستم، راز رنگ سازی از طبیعت را فقط به کسانی خواهم آموخت که عاشق طبیعت و دلدادگی به آن باشند.
هنرمند بیرجندی با بیان اینکه پانزده سال پیش که در یک مرکز بزرگ و معتبر علمی در حال تولید فیلمی مستند بودم، افزود: در گوشه یک سوله بزرگ انبوهی از کتب علمی که قبلا در مرکز اسناد و مدارک علمی کشوردر تهران نگه داری میشد ، تلنبار شده بود.
احسان بخش ادامه داد: تاریخ نشر و چاپ این کتابها اکثرا مربوط به ۷۰ سال قبل بود، هر چند که تعداد محدودی کتاب مربوط به صد سال قبل نیز در آنها دیده می شد .
وی با بیان اینکه که از سالیان متمادی، دستی به نقاشی نیز داشتم بر روی تعدادی از برگه ها، نقاشی آبرنگ انجام دادم. ادامه داد: این اولین باری بود که از سبک نقاشی رنگ روغن به نقاشی با آبرنگ ورود می کردم.دوست نداشتم از لوازم آبرنگ که در بازار وجود داشت استفاده کنم. بنابراین از رنگ زعفران، از رنگ قهوه، رسوبات و درد سرکه انگور رنگ گلهای بنفش ختمی، رنگ گیاه روناس و گلهایی که در دامن طبیعت می بافتم استفاده کردم . وی با اشاره به اینکه سالها پدرم در بازار قدیمی شهر بیرجند رنگ قالی و قالیچه می فروخت، یادآور شد: در ایام سه ماه تعطیلات به مغازه پدرم می رفتم، ترکیب رنگها را در آن ایام یاد گرفته بودم .

ثبت ایده در
مرکز مالکیت های معنوی

این هنرمند بیرجندی با اشاره به اینکه اصرار جمع زیادی از دوستانم این بود که این ایده را در مرکز مالکیتهای معنوی بعنوان ایده ای تلفیقی ثبت کنم، ادامه داد: خود اعتقادی به ارزش هنری داشتن این کار نداشتم، بلکه آن را فقط ایده ای ترکیبی می دانستم زیرا در انجام این کار از سه فن استفاده می شد.
وی با بیان اینکه اول اینکه چون خودم عکاس و مستند ساز بودم مناظر و یا چهره ها را اول عکاسی می کردم، ادامه داد: در عکاسی خصوصا چهره ها، پشت زمینه عکسها باید سفید می بودند تا در مراحل بعد، نقاشی با عکس مقداری تفاوت پیداکند .
وی یادآور شد: سپس توسط نرم افزار، عکسها را به صورت طرح گرافیکی در می آوردم تا در مرحله نقاشی، تصویر توسط نقاش این شیوه ، رنگ آمیزی و کامل گردد . این عکاس و مستند ساز بیرجندی عنوان کرد: در مرحله بعد با دستگاههای چاپ سیلک و یا ماشین های چاپ، طرح اولیه را به صورت سیاه و سفید بر روی کاغذها چاپ می کردم .وی با اشاره به اینکه درپایان بر روی آن، نقاشی آبرنگ را انجام می دادم ، بیان کرد: پس این شیوه، نقاشی صرف نیست تا آن را هنرنقاشی بنامم . بلکه این ایده، یک هنر صنعت ترکیبی است که ارزش هنری ندارد . بلکه فقط و فقط خلاقانه است.
احسان بخش با بیان اینکه در آموزش به دانش آموختگان این شیوه تاکید دارم که در نقاشی نباید روی حروف و جملات انگلیسی و یا هر نوع نوشتاری که دارد محو شوند، ادامه داد: اوراق کتبی که به زبان ژاپنی است برای خلق نقاشی های سبک مینیاتور فوق العاده هستند . هنرمند بیرجندی خاطر نشان کرد: در این کارگاه چهره کودکان، مناظر طبیعت، تصاویر مشاهیر، ورزشکاران، تصویر نقاشی های معروف جهان، چهره پژوهشگران و دانشمندان جهان ، انواع طرح ها و تابلوهای هنری انتقال و سپس توسط تعدادی از آموزش دیدگان این سبک بر روی آنها ، نقاشی آبرنگ با ظرافتی مثال زدنی انجام می شود .

فروش قاب های نفیس
در کشورهای دیگر

وی یادآور شد: اکنون هر برگ نقاشی شده بر روی آن در قاب هایی نفیس در کشورهای امارات، عمان، قطر، ارمنستان، ایران و فرانسه به فروش می رسد .
احسان بخش با بیان اینکه تمام تابلوهای “پنتینگ فتو” دارای امضا به همراه تاریخ انجام اثر هستند، افزود: بسیاری از خانواده ها مایلند در منزل خود یک دیوار پنتینگ فتو داشته باشند تا عکس نوه ها، پدر بزرگها و مادر بزرگها و اعضای خانواده و دوستانشان را پنت کنند و بر روی دیوار خانه هایشان نصب کنند، علاوه بر این در تمامی ادارات ، نقاشی مدیران و پیشکسوتان خود را بر روی دیوارهای ورودی ادارات نصب کنند .
وی با اشاره به اینکه این شیوه علاوه بر آموزش نقاشی که مناسب یادگیری از کودکان ۹ سال تا مردان و زنان ۶۰ سال است، شیوه ای برای درمان افسردگی شد، تاکید کرد: زیرا به دلیل انجام سریع نقاشی بر روی طرح های آماده شده ، نتیجه کار در عرض یک ساعت پایان می یابد . و شخص احساس مفیدی از اقدامش دریافت می کند .هنرمند بیرجندی با بیان اینکه این اثر فقط با رنگ زعفران کار شده است، ادامه داد: حاصل دیگر این ایده این شد که کاغذ کتابهایی که بخاطر تولید آن هزاران درخت قطع می شود به احترام طبیعت به آثار نقاشی ماندگاری تبدیل می شوند . وی با اشاره به اینکه ارمغان دیگر اجرای این طرح جلوگیری از هزینه هایی است که نقاشان و علاقمندان به هنر نقاشی آبرنگ باید برای تهیه کاغذهای مخصوص آبرنگ بپردازند، ادامه داد: ما در باغ طب تحت حمایت بوم بازار زمینه هایی را فراهم کرده ایم تا این هنر صنعت به تمام علاقمندان ایرانی و غیر ایرانی در شهر بیرجند و مرکز استان خراسان جنوبی آموزش داده شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت