گزارش آوا از خط مقدم مبارزه با کرونا در استان ؛ قدر نفس

پرستار ۲۴ ساله بیرجندی، جلسه عروسی اش را کنسل کرده و تمام هزینه ای که در نظر گرفته بود را به خانواده هایی که به دلیل کرونا به لحاظ معیشتی دچار مشکل شده بودند داد، یا آن زوج پرستار طبسی که یک ماه زندگی شان را در بیمارستان و بخش کرونا گذراندند و ده ها نفر از مدافعان سلامت که در خط مقدم مقابله با کرونا از جان گذشتگی کردند تا این روزها خبرهای خوبی از کاهش ابتلا به این بیماری را دراستان بخوانیم و بشنویم. از روز اول که کرونا وارد ایران شد، چند بیمار را به کام مرگ کشید و درجه خطر آن مشخص شد،کادر درمان لباس رزم پوشیده و ثانیه به ثانیه برای کاهش اثرات مرگبار این بیماری تلاش کردند،یادمان هست تصاویر جالبی از پزشک هایی که گویی لباس فرماندهان نظامی را بر تن کرده اند تا پرستاری که نقشه ایران را همانند طفلی در آغوش گرفته است. هر فردی با توانایی خود تلاش این عزیزان را به نمایش گذاشت.

یاد ایثارگری های مقدس

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با تقدیر از تلاش مدافعان سلامت در خراسان جنوبی یادآور می شود: با رشادت هایی که از این عزیزان در بیمارستان ها دیدم یاد ۳۰ سال قبل و ایام جنگ افتادم.سید حسن سیدی معتقد است: ۳۰ سال قبل مردم ایران در هر صنف و سنی در خط مقدم و پشت خط مقدم برای دفاع از هم میهنان شان و کشورشان از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. امروز نیز با شیوع این بیماری که چیزی کمتر از یک جنگ ندارد،پزشکان و پرستاران، خدمه و همه کادر درمانی در خط مقدم بیمارستان ها و مردم خیّر ما در پشت این خط مقدم با دوخت ماسک و تولید دستکش و ضد عفونی کردن معابر و حتی تهیه بسته های معیشتی برای قشر آسیب دیده دوباره رشادت و همبستگی خود را به رخ دشمن کشیدند. وی با اشاره به فشار تحریم های ظالمانه دشمنان و خیال باطل اینکه مردم ایران نخواهند توانست در این فشار طاقت بیاورند، می گوید: من در بازدیدهایی که از بیمارستان های استان داشتم صحنه هایی را دیدم که به جز رشادت و از جان گذشتن نمی توان نام دیگری بر آن گذاشت.سیدی از زوج پرستاری می گوید که در بحران ابتدایی کرونا در طبس یک ماه در بیمارستان مانده بودند، یا پرستاران و پزشکانی که داوطلبانه به کمک آمده بودند، از شهروندانی که دست به تولید ماسک زدند تا به پرسنل بیمارستانی کمک کنند و هزاران روایت شیرین همدلی دیگر که کارنامه ایران بارها به خود دیده است.مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می افزاید: اگر این رشادت ها و ایستادگی کادر درمان نبود ما امروز به این موفقیت ها در کنترل بیماری دست نمی یافتیم.وی با تشکر از مردمی که همه جوره در کنار مدافعان سلامت ایستادند از خود قرنطینه ای تا تولید ماسک و دستکش و . . . ادامه می دهد: انتظار می رود هنرمندان و رسانه ها این صحنه های خاص را مستند کرده و در تولید محتوا در این زمینه فعال تر شوند.

ازدواج به سبک ضدکرونایی

یکی از صحنه های جالب دیگری که پرستاران در این مدت خلق کردند،کنسل کردن مراسم ازدواج شان و صرف هزینه آن برای حفظ و مراقبت و یا جبران خسارت از کرونا بود که نمونه های آن در خراسان جنوبی نیز کم نیست. یکی از پرستارانی که هزینه ازدواجش را به افرادی که از کرونا آسیب دیده اند بخشیده به آوا می گوید: نیمه های اسفند مراسم ازدواجم بود، کارت هایمان را پخش کرده و خانه مان را آماده کرده بودیم، اما با شیوع کرونا و برای حفظ جان عزیزان مان مراسم با تصمیم من و همسرم و البته موافقت خانواده ها کنسل شد. بهناز بهلگردی ادامه می دهد: با گذشت یک ماه شاهد اوج بیماری، استرس مردم و حتی آسیب کسب و کار خانواده هایی بودم که تا قبل از این نان شب شان را روزانه به دست می آوردند. با مشورت همسرم تصمیم گرفتم کلا بی خیال مراسم شویم و هزینه ای که قرار بود صرف شام و تالار و آتلیه شود را برای خانواده های نیازمند صرف کردیم.وی در پاسخ به اینکه آیا خانواده های تان با این تصمیم مخالفت نکردند پاسخ می دهد: وقتی فهمیدند من و همسرم تصمیم گرفتیم به خانواده های نیازمند کمک کنیم برایمان عاقبت بخیری آرزو کردند.بهلگردی با اشاره به سنت حسنه ازدواج آسان اضافه می کند: با این کار دو موضوع را به هم سن و سال هایم و آن هایی که در آستانه ازدواج هستند ثابت کردم،اول اینکه می توان بدون تالار و آتلیه و خرج های آن چنانی زندگی مشترک را آغاز کرد و دوم اینکه هیچ چیز در زندگی جای محبت و دوست داشتن را پر نمی کند. همسرش از فعالان مسجدی هم است و می تواند تمام خانواده های نیازمند محل را شناسایی کند به این ترتیب بسته های معیشتی را با هم تهیه و آن ها را در اختیار نیازمندان قرار می دهند و یک عمر دعای خیر آن ها را برای زندگی شان دریافت می کنند.

ابتلا به کرونا هنگام انعکاس تلاش ها

در بحران کرونا اطلاع رسانی و به روز کردن اطلاعات یکی از دغدغه های خبرنگاران بود. خبرنگارانی که از ورود به بخش های کرونا منع می شدند و یا اینکه با حفاظت ها و هماهنگی های مخصوص باید به این بخش ها ورود می کردند.با به وجود آمدن این محدودیت ها روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تلاشش را دو چندان کرد تا اطلاعات و تصاویر و مصاحبه های لازم را به دست خبرنگارن برساند، تلاشی که در نهایت او و همکار تصویربردارش را در بخش مبتلایان به کرونا بستری کرد.شیرعلی یعقوب پور در رفت و آمدش به بیمارستان ولی عصر (ع) بیرجند که مرکز بستری بیماران کرونا بود، در تلاش برای نشان دادن زحماتی که کادر پزشکی و پرستاری متحمل می شوند و همچنین تولید محتوایی که جامعه را آگاه و آرام کند،مبتلا به کرونا می شود.او درباره روزهای سخت بیماری اش و مراقبت های کادر درمانی می گوید: هر ثانیه برایم حکم مرگ و زندگی داشت، نفسی که امروز به راحتی وارد ریه هایم می شود، با درگیری کرونا چنان به زحمت و درد وارد ریه ها می شد که مرگ را با تمام وجود حس می کردم. وی ادامه داد: فقط کسانی که به این بیماری مبتلا شده اند می فهمند من چه می گویم و البته پرستاران و پزشکانی که صدای نفس های سخت بیماران را می شنوند هم می گویند: باید بگیری تا بفهمی چقدر سخت است. بدون دستگاه اکسیژن نفس کشیدن محال بود. انگار در حال غرق شدن باشی هر چه تلاش می کنی اکسیژنی وارد ریه ها نمی شود. او خود را مقصر بیمار شدن همکار تصویر بردارش می داند و در این باره می گوید: اگر اتفاقی برای هاشمی می افتاد نمی توانستم خودم را ببخشم. چون من از او می خواستم همراهم باشد تا تلاش کادر درمان را در بحران ایجاد شده به خوبی به تصویر بکشیم. جمله ای که همکار تصویر بردارش قبول ندارد و نوع کارش را طوری توصیف می کند که خواه ناخواه احتمال آلوده شدن وجود دارد. به لطف خدا هر دوی آنها سلامتی شان را به دست آورده اند و دوباره در سنگر اطلاع رسانی در حال خدمت اند. این حرف های یعقوب پور مرا به یاد عکاسان و گزارشگران و مستند سازان زمان جنگ انداخت، همان هایی که در ثبت تصاویری از رشادت های بی نظیر برای حفاظت از نام و خاک ایران پا به میدان جنگ می گذاشتند و چه بسا در این مسیر به ضرب گلوله ای زخمی و یا شهید می شدند.

ابتلا و سلامت ۲۸ نفر از کادر درمان

به گفته او خوشبختانه هیچ فوتی در کادر درمانی استان به دلیل مبتلا شدن به کرونا نداشته ایم اما ۲۸ نفر از کادر درمان به این بیماری مبتلا شدند و به لطف خدا بهبود یافته اند. به راستی که در این بحران هر فردی از جامعه که دلسوز است تلاش می کند باری را به دوش کشد، پزشکان و پرستارانی که جان بر کف بر بالین بیماران تلاش می کنند نفس کشیدن شان را راحت تر کنند، نیروهای خدماتی که در ضد عفونی کردن محیط آلوده تمام تلاش شان را می کنند تا گند زدایی به خوبی انجام شود،تمام آنهایی که به هر نحوی با بیمارستان ها در ارتباط هستند،نگهبان، راننده،کادر اداری و … و البته آنهایی که گان، ماسک و … تولید می کنند و در ضد عفونی خیابان ها از خواب شبانه می گذرند. آنهایی که تمام این تلاش ها را به تصویر می کشند تا دنیا بداند ایرانی ها برای کمک به مدافعان سلامت یک تیم شده اند. کسی نمی داند،این ویروس چه زمانی نابود خواهد شد، اما می دانیم بعد از سختی ها خدا وعده آسودگی داده است – محمودآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت