شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

گرم شدن تنور انتخابات در خراسان جنوبی

مهدی آبادی- با شروع فعالیت تبلیغاتی نامزدهای ششمین دوره شورای شهر و روستا، تبلیغات انتخاباتی در خراسان جنوبی شور و نشاط تازه ای به خود گرفته است. هر چند از مدت ها قبل شهرداری ها محل های مشخصی را برای نصب پوسترها و تراکت های تبلیغاتی نامزدهای این دوره تعیین کرده، اما بسیاری از نامزدها ستادهایی را برای تبلیغات خود راه اندازی کرده اند و در سطح شهر بنرها و پوسترهای خودشان را نصب کردند. در برخی از این ستادها برای مراجعه طرفداران با رعایت پروتکل های بهداشتی، صندلی هایی تهیه شده و با چای، شربت و شیرینی از مراجعه کنندگان پذیرایی می شود. برخی از ستادها نیز با استفاده از بلندگو و باندهای صوتی موسیقی های محلی و ایرانی پخش می کنند. حال و هوای شهر کم کم شور و شوق انتخاباتی به خود گرفته است و بسیاری از مردم مرکز استان در دورهمی های خودشان صحبت از کاندیداهای انتخاباتی شورای شهر و انتخابات ریاست جمهوری می کنند.

شهر در شور انتخابات

در سطح شهربیرجند برخی از اصناف هم با نصب عکس های نامزدها، طرفداری خود از آنها را اعلام کرده اند و در برخی از مناطق نیز پوسترهایی از کاندیداهای انتخاباتی که عملکرد و سابقه خودشان را منتشر کردندبه چشم می خورد. یکی از شهروندان که در ستاد یکی از نامزدهای انتخابات شورای شهر حضور دارد به خبرنگار آوا می گوید: با اینکه در روزهای گذشته صحبت از بی میلی افراد برای مشارکت در انتخابات بود اما در این چند روزه استقبال خوبی از شهروندان برای بررسی دیدگاه نامزدهای انتخاباتی انجام گرفته است. چهکندی با بیان اینکه برخی مغازه داران نیز برای اجاره دادن مغازه خود به نامزدها ابراز تمایل کردند، افزود: در برخی از مساجد نیز کاندیداهای شورای شهر برای معرفی خودشان حضور یافتند. یخ تبلیغات در مناطق شهر کم کم در حال شکسته شدن است و محله های گوناگون مرکز استان شاهد نصب پوسترهای انتخاباتی است. در شمال شهر بیرجند گویا فضای انتخاباتی پر رنگ تر از سایر نقاط است. در محدوده مهر شهر که چندسالی از الحاق این منطقه به مرکز استان گذشته است، شور و شوق انتخاباتی را در بین همه افراد جامعه همچون زن، مرد، پیرو جوان می توان مشاهده کرد. برخی از ستادهای انتخاباتی در خیابان های مهرشهر نظیر حافظ غربی و ولیعصر برپا شده است و جمعیت زیادی نیز دراین ستادها حضور دارند. این موضوع به دلیل ویروس کرونا کمی نگران کننده است اما مسئول یکی از این ستاد ها از رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی سخن می گوید. زهرایی با بیان اینکه شور انتخاباتی در شمال شهر بیرجند نمود بیشتری دارد، گفت: این شور و شوق بین کودکان و جوانان نیز سرایت کرده است. به گفته این شهروند در محله شعبانیه بیرجند نیز پوستر های انتخاباتی مشاهده می شود و بیانگر اهمیت انتخابات شورا شهر برای ساکنان شمال شهر بیرجند است.

جان گرفتن خیابان ها

در ابتدای خیابان شهدا پوستر بزرگ یکی از کاندیدای انتخابات شورای شهر توجه را به خود جلب می کند. در ستاد این نامزد تراکت های زیادی در حال بسته بندی شدن است تا برای اطلاع مردم از برنامه این کاندیدای انتخاباتی پخش شود. اما در خیابان مدرس که یکی از مهم ترین خیبابان های مرکز استان است، آنچنان شور و شوقی مشاهده نمی شود. بنری که شهرداری در میدان اول مدرس برای چسباندن پوستر انتخاباتی نصب کرده است فقط توجه سه نامزد انتخاباتی را جلب کرده و پوستری نیز از کاندیداهای ریاست جمهوری گذاشته اند. با اینحال در برخی از مغازه های این منطقه پوستر هایی از نامزد مورد حمایتشان بر روی شیشه مغازه نصب شده است. در خیابان های معلم، طالقانی و غفاری بیرجند پوسترهایی در برخی از مغازه های این خیابان ها به چشم می خورد و ستادهایی نیز از کاندیداها در این مناطق دایر است.

شوق رای اولی ها

در سجادشهر کمی وضعیت فرق می کند. در یکی از ستادهای انتخاباتی شربت و شیرینی برای ماشین های عبوری پخش می شود و صدای موسیقی نیز از بلندگوهای ستاد به گوش می رسد. جوانی نظرم را جلب می کند و نزدیکش می روم. 18 ساله است و اولین رای خودش را در این انتخابات به صندوق خواهد انداخت. شور و شوق زیادی دارد. با دوستانش تراکت های کاندیدای مورد علاقه اش را برای توزیع جمع آوری می کند. با او کمی درباره اولین رای صحبت می کنم. حسین می گوید: سهیم شدن در سرنوشت کشور حس خوبی دارد و سعی خواهم کرد با انتخاب درست در 28 خرداد، بهترین حضور را در این انتخابات تجربه کنم.وی ادامه می دهد: برای آغاز رای گیری 28 خرداد لحظه شماری می کنم تا در اولین ساعات آغاز رای گیری همراه دوستانم در اولین انتخابات زندگیم شرکت کنم و به دشمنان ثابت خواهیم کرد پای این کشور و انقلاب خواهیم بود. مهدی دیگر رای اولی این انتخابات هم پای صحبت می آید و می گوید: چاره‌ای جز رای دادن نداریم؛ زیرا بالاخره باید صدای مشکلات و خواسته‌هایمان را به گوش مسئولان برسانیم و چه بهتر که نماینده خودمان را انتخاب کنیم، کسی که امید داشته باشیم لااقل در دوران نمایندگی‌اش بتواند خدمتی به جامعه کند. نگاه های این جوانان برایم ارزشمند بود، بهتر بگویم ذوق زده شده ام که جوانان برخلاف تبلیغات هنوز به کشور و انقلاب علاقه مند هستند و با شور و شوق در فعالیت های سیاسی کنشگری می کنند. چندی پیش هم مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از حضور 7443 دانش آموز رای اولی در خراسان‌جنوبی خبر داد که می توانند در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند.

دست برتر فضای مجازی

پیشرفت تکنولوژی و ویروس کرونا همه و همه دست به دست یکدیگر دادند که فضای انتخاباتی به داخل گوشی ها سرایت کند. دیگر مانند گذشته خبری از پوسترها و بنرهای زیاد در شهر نیست و برخی گمان می کنند انتخابات در کشور و استان فراموش شده است اما واقعیت این است که تبلیغات انتخاباتی در کانال ها و گروه های مجازی پیگیری می شود. بعد از پایان فرآیند بررسی صلاحیت ها، نامزدهای انتخاباتی با درج کد انتخاباتی بر روی پوسترهای انتخاباتی، تبلیغات را با قدرت شروع کردند. لایوهای و استوری های اینستاگرامی و کلیپ های سخنرانی و نظرسنجی های انتخاباتی در بین نامزدها و هوادرانشان بخشی از فعالیت های فعالان رسانه ای مرکز استان در دنیای فضای مجازیست. ائتلاف ها در فضای مجازی استان رنگ و بوی دیگری گرفته است و به جز انتشار لیست های حمایتی حزب های مختلف و نامزدها در گوشه و کنار خراسان جنوبی و به ویژه مرکز استان ، حالا برخی صفحات اینستاگرامی که از قبل، فعالیت انتخاباتی خود را با نظرسنجی و انعکاس خبرهای انتخاباتی شروع کرده بودند هم با انتشار لیستی ، حمایت خود را از برخی نامزدهای مورد نظرشان رسما اعلام کرده اند. البته مشاهدات خبرنگار آوا در بررسی شبکه های اجتماعی با موضوع انتخابات نشان می دهد که متاسفانه بخشی از تولید محتوای ایجاد شده در بعضی گروه ها و کانال ها به جای آنکه دربرگیرنده برنامه های نامزدها باشد حاوی تخریب چهره رقباست و به صحنه تهمت زنی و ناسزاگویی تبدیل شده که نباید از چشم ناظران و دست اندرکاران انتخابات دور بماند. گفتنی است 520 نامزد در ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر خراسان جنوبی رقابت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادرس مقدم – صبح پنج شنبه بود که یکی از شهروندان عزیز طی تماس تلفنی

بیشتر

سلام و وقت بخیر. مسئله بی‌آبی و کم آّبی در همه‌ جای ایران باعث مشکلات

بیشتر

محمدی-مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۲۷ مورد اشتغال امسال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت