گردشگری پیشران مغفول مانده توسعه استان

کاری- خراسان جنوبی دارای ظرفیت های بی نظیری از جمله ثبت ۵ اثر در یونسکو و ثبت بیش از ۱۰۰۰ اثر ملی است، صنایع دستی این استان در کشور زبانزد است و حتی به کشورهای مختلف صادر می شود، محصولات ارگانیک و منحصر به فرد استان مثل عناب، زرشک زعفران و گل نرگس سهم زیادی از بازار کشور و دنیا را تصاحب کرده است، اما متاسفانه صنعت گردشگری استان آنطور که باید و شاید شناخته نشده است. در همین رابطه نشست مشترک و صمیمی بین جمعی از فعالان اقتصادی جوان و همچنین گزیده ای از فعالان گردشگری استان در محل روزنامه آوا برگزار تا شرایط پیش روی گردشگری به عنوان صنعت پیشران توسعه استان آسیب شناسی شود . پیشنهادات خوبی نیز در این جلسه مطرح شد که از بین ان می توان به لزوم تدوین یک سند توسعه بخش گردشگری استان ، دعوت از مسوولین برای گذراندن پایان هفته خود در زیرساخت های گردشگری و آشنایی با مشکلات آن ، سرمایه گذاری روی بحث حمل و نقل هوایی و همچنین ایجاد محدودیت استفاده از پروازها برای مدیران تا زمان استاندارد شدن وضعیت برنامه فرودگاهی استان اشاره کرد .

دغدغه نبود کد شناسایی صنایع دستی برای عروسک های استان

مدیر موزه عروسک‌ خراسان‌جنوبی و مدیرعامل شرکت تعاونی الغدیر در این نشست گفت: سالهاست برای توسعه روستایی و عشایری در روستاهای استان فعالیت داریم. آمنه سیاری با اشاره به عروسکهای روستای تاجمیر که توسط پروژه ترسیب کربن سازمان ملل احیا و بازآفرینی شدند، اظهار کرد: این عروسک ها در سال ۹۳ شماره ثبت گرفتند و در کاخ سعدآباد تهران رونمایی شدند. وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه ما این است که بعد سالها هنوز این عروسک ها نتوانسته اند کد شناسایی صنایع دستی بگیرند، اضافه کرد: هر زمان که خواسته ایم در نمایشگاهی و رویدادی شرکت کنیم از راههای دیگری راه یافته ایم سیاری با تاکید بر اینکه نمایشگاهها بستر مناسبی برای فروش محصولات صنایع دستی و عروسک ها هستند، ادامه داد: اگر این عروسک ها کد شناسایی صنایع دستی بگیرند خیلی به این صنعت کمک شایانی می شود. مدیرعامل شرکت تعاونی الغدیر برخورد نامناسب و ناملایمات برخی از همسایگان بافت سنتی بیرجند با گردشگران را چالش بعدی موزه عروسک دانست و بیان کرد: این اتفاق مخصوصا در روزهای نوروز باعث مشکلات عدیده و عدم رغبت بازدید مجدد گردشگران از این مجموعه می شود. وی با اشاره به اهمیت ارسال مرسولات صنایع دستی به دست خریدار در موعد مقرر، اضافه کرد: من فروش اینترنتی و تعهد دارم متاسفانه گاهی بدلایل مختلف از جمله کنسلی پروازها این محصولات به موقع بدست خریدار نمی رسد و باعث بی اعتمادی می شود که چالش بزرگی است.

گردشگری در استان آنطور که شایسته آن است دیده نشده است

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این نشست گفت: گردشگری به مانند باغ گلی است که با گلهای زیبا و رنگارنگ آراسته شده است. دکتر محمد آذرکار با تاکید بر ظرفیت های کم نظیر گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: شوربختانه این باغ گل در خراسان جنوبی دارای دری بسته و دیوارهای بلند است گویی که به قصد و عمد دستی در کار است تا همگان از دیدن این همه زیبایی محروم باشند. این فعال گردشگری خاطر نشان کرد: بخشی از دلایل مغفول ماندن صنعت گردشگری استان به بخش خصوصی برمی گردد و بخش دیگر آن مربوط به رسانه های جمعی که آنطور که شایسته استان است در معرفی جاذبه های آن کار نکرده اند. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: بیرجند از وجود خط ریلی محروم است و سالهاست که هر دولتی که روی کار می آید وعده می دهد اما متاسفانه انگار قرار را بروی آب نوشته اند که به نتیجه نمی رسد. وی با بیان اینکه راههای زمینی نیز نامناسب و پر از خطر است، اضافه کرد: بدلیل دوری از مرکز و پایتخت قطعا مسیر هوایی مناسب ترین راه می باشد که این روزها شاهد وضعیت اسفناک و غم انگیز کنسلی پروازها هستیم. بیرجند سومین شهر صاحب فرودگاه است
مدیر هتل سپهر بیرجند خاطر نشان کرد: بیرجند سومین شهر صاحب فرودگاه است و یک مرکز مهم نظامی و اقتصادی و ژنوپولتیکی در شرق کشور اما محروم باید برای پروازها چاره اندیشی شود.
نایب رئیس جامعه هتلداران استان تاکید کرد: یک بخش چالش های گردشگری استان متوجه افرادی است که باید در این زمینه تسهیلگر باشند اما گاهی به عنوان عوامل بازدارند چه به عمد و چه به قصد به این صنعت ضربه می زنند. آذرکار با انتقاد به افرادی که با جهل و بی اطلاعی با گردشگری مقابله می کنند، اضافه کرد: گردشگری صنعت پیشران توسعه استان است و نباید چهره ای نامناسب از این صنعت برای مردم ارائه دهند. وی با اشاره به اینکه جوابگوی و مراجعات به دستگاههای دولتی همیشه با سختی انجام می شود، اضافه کرد: با ارتباط چهره به چهره به مشکلات فایق می آیم و حتی مشکلات اقتصادی و تحریم ها هم کارساز نخواهد بود ولی متاسفانه سنگ اندازی می کنند. وی یاداور شد: سریع ترین، مطمن ترین مسیر توسعه گردشگری است و باید با ظرفیت سنجی سند توسعه گردشگری برآمده از علم صاحبنظران تدوین شود.

گردشگری روستایی استان منحصر به چند روستای خاص است

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان هنرمند و کارآفرین سرچاه تازیان هم گفت: باید گردشگری در کنار صنایع دستی باشد و اگر در هر بومگردی یا هتل یک غرفه و المان برای صنایع دستی وجود داشته باشد صنعت گردشگری موفق تر خواهد بود. رقیه طالبی تاکید کرد: اگر به این جاذبه ها ودر کنار صنایع دستی اهمیت داده شود روستاهای ما هر روز شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود، چرا همه روستاهای گردشگری استان دیده نمی شود؟

مشکل همیشگی کنسلی و کمبود ناوگان هوایی استان!

مدیر هتل جهانگردی بیرجند نیز در این نشست عنوان کرد: از مهمترین مشکلات حوزه گردشگری که گریبانگیر شهر بیرجند است کنسلی و کمبود ناوگان هوایی است. مجید میرزایی با انتقاد از اینکه شرکت های هواپیمایی هر زمان که دلشان می خواهد پرواز را کنسل می کنند، ادامه داد: این مساله جدا از مسافران که وارد شهر می شوند برای یک بیمار که لازم است برای درمان به مشهد و تهران برود نیز مشکلات زیادی ایجاد می شود. وی اظهار کرد: باید ابزاری باشد که تعهد ایجاد شود و استان قرارداد طولانی مدت با این شرکت هواپیمایی ببندد تا نتوانند به راحتی از زیر بار مسئولین شانه خالی کنند. مدیر هتل جهانگری بیرجند ادامه داد: زمان بندی پروازها هم باید متناسب باشد به عنوان مثال مسافری که ۶ صبح به استان می آید و ساعت ۳ پرواز برگشت دارد امکان استفاده از هتل ها و جاذبه های گردشگری را ندارد، پرواز باید یک صبح تا غروب باشد تا مسافر گشتی در شهر هم بزند و علاوه بر دیدن جاذبه های گردشگری استان از بازار و رستوران ها نیز استفاده کند میرزایی با انتقاد از رشد قارچ گونه خانه های بومگردی و اقامتگاههای استان بیان کرد: باید امکان سنجی و نیاز سنجی شود، در سال ۱۴۰۰ ضریب اشتغال مجموعه های اقامتی شهر بیرجند ۱۶ درصد و در سال ۱۴۰۱ ققط ۲۵ درصد است یعنی ضریب اشتغالی کمتر از یک و نیم نفر که فاجعه است. ادامه داد: هتل هایی که کمتر از ۷۰ درصد ضریب اشتغال دارند محکوم به فنا هستند درحالی که این رقم در استان ما تنها ۲۵ درصد است. وی خاطر نشان کرد: این آمار نشان می دهد در شهر بیرجند خانواده ورود نمی کند، باید راهی بیندیشیم و استان زیرساخت های گردشگری و جاده و مناسب و لیدر مناسب می خواهد.
مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد نیز با تاکید بر مهمانداری مناسب گفت: مشتریانی با سابقه ۱۸ ساله داریم که همچنان از شرکت تعاونی ما خرید می کنند. فاطمه ذاکریان یادآور شد: پدرم همیشه می گفت با مهمان طوری رفتار کنید که فقط خاطره خوشی به یادگار بماند . وی با بیان اینکه اگر مهمانی به شرکت تعاونی وارد شود از خشکباری که خودم در منزل استفاده می کنم از او پذیرایی می کنم، عنوان کرد: قطعا پذیرایی در شان مهمان موجب ماندگاری او و ارتباط برقرار می شود. ذاکریان خاطر نشان کرد: با همکاری میراث فرهنگی و تلاش زنان روستایی ارتباط موثر و ارسال محصولات به کشورهای دیگر از جمله ایتالیا و فرانسه را داشته ایم .

چرا به گردشگری به عنوان یک صنعت نگاه نمی شود؟

‫مدیر اقامتگاه بوم‌گردی نمکزار سه قلعه سرایان هم بیان کرد: انتظار من از این جلسه این است که به راهکاری برسیم و بتوانیم برای گردشگری استان قدمی برداریم. جواد ضیائی با بیان اینکه جای سوال است چرا به گردشگری به عنوان یک صنعت نگاه نمی شود، اضافه کرد: خراسان جنوبی یک استان صنعتی نیست اما با وجود مقوله گردشگری و آثار ثبت شده جهانی می تواند همانند اصفهان و یزد مقصدی برای گردشگران باشد. مدیر اقامتگاه بوم‌گردی نمکزار سه قلعه سرایان پیشنهاد داد: برای اینکه مردم و مسئولان و گردشگران با جاذبه زیبایی سه قلعه آشنا شوند شایسته است میدانی به نام نجوم در این شهر نامگذاری شود. وی خاطر نشان کرد: الان در اکثر استانها آسمان سه قلعه و مبحث نجوم آن شناخته شده است اما متاسفانه برخی مدیران استانی و مردم هنوز یکبار آن را از نزدیک ندیده اند. ضیائی با اشاره به معافیت های مالیاتی در حوزه گردشگری عنوان کرد: بعد سالها هنوز این چالش به نتیجه نرسیده است میراث فرهنگی آن را حق گردشگری می داند اما اداره کل مالیات می گوید شامل حال شما نمی شود! وی خاطر نشان کرد: باید مدیرانی انتخاب شوند که دید بزرگی دارند، گاهی برای دیدن یک مدیر باید از مدتها قبل وقت بگیری. ‬‬‬‬‬

نبود تقویم رویدادهای گردشگری استان یک معضل بزرگ

مدیر اقامتگاه بومگردی بشروی هم گفت: از نظر من بزرگترین معضل گردشگری نداشتن تقویم رویدادهای گردشگری استان می باشد. فرامرز کیانی با بیان اینکه از ظرفیت فعالین گردشگری در جلسات و جشنواره ها استفاده نمی شود گفت : جلسه نشست امروز شروع خوبی است چرا که اتحاد و بازدید بین بخش خصوصی به منظور همفکری کم است که اگر این دید و بازدیدها بیشتر شود قطعا ۵۰ درصد مشکلات حل می شود . کیانی با اشاره به خانه های مسافر، اضافه کرد: این خانه ها که نه دردسر بیمه دارند، نه قیمت مناسب و نه امنیت و آموزش کافی دردسر برای مراکز اقامتی شده اند. وی یادآور شد: برای این خانه های مسافر یک روزه مجوز صادر می شود و امنیت شغلی ما را به خطر می افتد. وی همچنین خاطر نشان کرد: وزیر میراث فرهنگی به برخی استانها چندین بار سفر داشته اما یک بار هم به خراسان جنوبی نیامده است عدم حضور وی در استان ما چیست؟وی با اشاره به اینکه نگاه متفاوت به مقوله گردشگری در مسئولان استانی دیده نمی شود، ادامه داد: صنایع دستی و نمایشگاههای گردشگری حمایت نمی شوند این در حالی است که استان ظرفیت عالی برای گردشگری دارد و جوامع محلی از فروش صنایع دستی امرار معاش می کنند.

تولید محتوای بصری بازتاب خوبی برای گردشگری دارد

عکاس و فعال حوزه تولید و محتوای بصری گردشگری هم با بیان اینکه در استان پروژه های متعدد گردشگری را محتواسازی کردیم، یادآور شد: با فضا سازی بصری در هر شهر و کشور گردشگر را به سمت خود می کشاند، و احساس لطیف مردم استان را منتقل می کند. بهدانی با بیان اینکه گاهی برای دعوت از دوستان از شهرهای دیگر به دلیل مشکل مسیرهای مواصلاتی به بن بست می رسیم، ادامه داد: هواپیما سریعترین و بهترین راه تردد است و با حل شدن مشکل پروازها خیلی از فعالان گردشگری و گردشگران با دیدن محتوای های بصری تمایل به دیدن استان خواهند شد.

تقابل فرهنگی روستا و واقعیت جامعه از مهمترین چالش ها

مدیر اقامتگاه سرای ناظر هریوند و عضو هیئت مدیره بومگردی های استان هم گفت: تقابل فرهنگی روستا و واقعیت جامعه از مهمترین چالش های ماست . روزبه طاهریان خاطر نشان کرد: گردشگری و بازرگانی که به بوم گردی می آید آنجا را خانه خودش می داند و راحت است و گهگداری موجب چالش می شود. وی با بیان اینکه فرهنگسازی باید برای جامعه از مدارس شروع شود، اضافه کرد: بوم گردی ها یک مبحث جدید است که باید به آن بها داد تا بتوانند رشد کنند. طاهریان با اشاره به مشکل پروازهای استان، خاطر نشان کرد: باید مسئولان راهکاری بیندیشند تا این مشکل اساسی حل شود. وی با بیان اینکه میراث فصل گردشگری استان را مهر تا آذر معرفی کرده است، یادآور شد: اما یک سوم روستاهای ما در رشته کوه باقران در فروردین و بهار ییلاقی می باشند و فصل گردشگری در بهار هم داریم. طاهریان تاکید کرد: زاهدان،کرمان و مشهد و یزد استانهای هستند که می توان از آنها دعوت کرد در فصل ییلاقی از روستاهای ما لذت ببرند.

مردم به کمک مردم بیایند

یکی از فعالین اقتصادی جوان نیز در این جلسه گفت: در همه حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر کاری که به مردم سپرده شده است موفقیت آمیز بوده است. هاشم صلاحی خاطر نشان کرد: در بیشتر جمع های مردمی دغدغه مندی حاکم است و اگر مردم به کمک مردم بیایند به نتایج خوبی می رسیم. وی با بیان اینکه همین دورهم نشستن حوزه های تخصصی می توان ظرفیت های عالی در استان ایجاد کند، ادامه داد: شبکه های مردم و ظرفیت های آن برکات کم نظیری خواهد داشت که به نفع جریان های مردمی خواهدبود.

ایجاد سند تحول گردشگری فکر خوب و مبارک

مدیر اقامتگاه بوم گردی سرای حاجی احمد افین نیز در این نشست عنوان کرد: اگر قرار باشد سند تحولی برای گردشگری ایجاد شود یک فکر خوب و مبارک است. علیرضا معنوی با بیان اینکه این جلسه باید یک خروجی خوب داشته باشد، اضافه کرد: ما با دوگروه ارتباط داریم یک بخش خودمان یعنی حوزه گردشگری بخش دیگر مسئولان دولتی هستند که متاسفانه گردشگری را نمی شناسند. وی چالش بزرگی برای نصب تابلو داریم و خیلی از گردشگران نمی دانند افین کجاست، ادامه داد: بخشی از کار مربوط به حوزه خودمان را انجام داده ایم اما متاسفانه برای شناختن این روستایی زیبا کافی نیست. وی با اشاره به اینکه پیشنهاد می کنم معرفی گردشگری استان با تولید محتوای خوب برای اینکه دیده شود ، اضافه کرد: دوم اینکه از شخصیت هایی مهمی که در کشور ذی نفوذ هستند بهره ببریم و به سراغشان رفته و درخواست هایمان را عنوان کنیم

حوزه گردشگری به بخش دولتی وابسته نباشد

مدیر اقامتگاه بومگردی زرشکده افین هم گفت: نباید به بخش دولتی وابسته بشویم، خیلی از کارها را باید خودمان انجام دهیم. هادی غلامرضایی با تاکید بر تنظیم سند و تقویم گردشگری استان، ادامه داد: در فعالیت های گردشگری از همه شهرستانها و همه بخش ها باید استفاده شود. این فعال گردشگری با بیان اینکه باید کل استان را ببینم و جزیره ای با مسایل برخورد نکنیم، ادامه داد: برای حصول این منظور شایسته است که ماهانه جلسه برگزار کنیم. مدیر اقامتگاه بومگردی زرشکده افین با بیان اینکه با همکاری و همفکری می توان گردشگرانی از مشهد، زاهدان و یزد و سایر استانها جذب کنیم، خاطر نشان کرد: در جشنواره ها سند تدوین کرده و دست به دست هم اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم . راهنمای تور و فعال گردشگری طبس هم گفت: طبس سومین ژئوپارک جهانی را دارد و سند ظرفیت کم نظیر دستگردان و عشق آباد نیز رونمایی شده است. حسن محمدزاده با بیان اینکه همچین در شهر طبس دومین برج خاموشان کشور کشف شده است، یادآور شد: یک ژئو سایت تاریخی و فرهنگی نیز در این شهر فعالیت دارد. وی با اشاره به اینکه برای تقویت گردشگری از حوزه صنایع دستی باید ورود کنیم، اضافه کرد: با همکاری میراث دوره های صنایع دستی برای بیش از هزار نفر برگزار شد. وی با بیان اینکه گردشگری با همه صنایع، حوزه های فرهنگی، و اجتماعی ارتباط تنگاتنگی دارد، ادامه داد: همکاری بین این حوزه ها و ارتباط خیلی موثر است.

تور لیدرها خط مقدم گردشگری

راهنمای تور و طبیعت گرد خراسان جنوبی هم گفت: تورلیدرها خط مقدم گردشگری هستند چرا که همواره در کنار گردشگران می باشند. عادل الماسی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی ۳۰ تور لیدر کارت دار دارد، اضافه کرد: گردشگر تمام داستان و فیدبک منطقه را در کنار راهنمای طور می بیند . وی با اشاره به همکاری خوب و عالی همکاران گردشگری در همه حوزه ها، یادآور شد: تورهای تخصصی بیابان لوت با گردشگران خارجی داشته ایم که قیمت آن حدود ۲ هزار دلار یعنی حدود ۱۰۰ میلیون تومان می شود، کدام صنعت را می شناسید که این ارز وارد کشور کند . این تور لیدر هم استانی خاطر نشان کرد: یک گردشگر خارجی برای دیدن کویر ده روز وقت می گذارد که ۷ شب آن با کیسه خواب در کویر است چرا که هدف وی دیدن این جاذبه منحصر به فرد و کم نظیر است. الماسی با انتقاد از کنسلی پروازها یادآور می شود، با این گردشگر برنامه بسته می شود اما به فرودگاه مهرآباد که می رسد پرواز به بیرجند نیست و برنامه لغو می شود.وی با بیان اینکه آمدن گردشگر علاوه بر اینکه به هتل، لیدر سود می رساند، پس از استفاده از غذا و منابع جوامع محلی یک سود عالی به استان تزریق می کند. الماسی با اشاره به تورهای غیر مجاز و خانه های مسافر، یادآور می شود: به این تورها و مراکز هیچ نظارتی نیست اما برای تورگردانها و مراکز گردشگری مجاز کلی نظارت و استرس وارد می شود.

مخارج بسیار سنگین هتل ها

رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی و مدیر هتل کوهستان نیز گفت: هتل ها مخارج خیلی بالایی دارند، هتل ها دوسال بواسطه کرونا تعطیل شد سید علی اکبر ذوالفقاری با بیان اینکه گرانی بیداد می کند، اضافه کرد: استهلاک وسایل در هتل ها بشدت زیاد بوده و آنقدر گردشگر استقبال نمی کند. وی با بیان اینکه هتل ها در استان مظلوم واقع شده اند، یادآور شد: در دهه محرم در یزد گردشگران برای هتل ها و هیئت ها صف کشیده بودند اما اینجا تقریبا امار مسافر صفر بود. مدیر هتل کوهستان با اشاره به اینکه بارها به استانداری نامه زده ایم اما نتیجه نداشته است اضافه کرد: اولین قدم برای پیشرفت گردشگری زیر ساخت هاست اما جلسات خروجی ندارد! ذولفقاری با انتقاد از مسیرهای طولانی زمینی و مشکلات پروازها تاکید کرد.ادامه حیات هتل ها در بیرجند خیلی سخت است.

بزرگان و خواص استان با ریش سفیدی به کمک حل مسایل بیایند

مدیر دهکده توریستی بادامشک نیز با انتقاد از بعضی برخوردها گفت: بزرگان و خواص استان برای ما عزیز هستند اما در برخی موارد باید ریش سفیدی کنند تا مسایل حل شود. ناصر محمدپور با اشاره به اینکه خراسان جنوبی مثل شهرهای بزرگی جون مشهد مسافرتی نیست، یادآورشد: اینجا باید هوای گردشگر را داشت تا بتوان یک بار دیگر او را به استان کشاند. وی با بیان اینکه دغدغه دوستان در حوزه صنایع دستی را قبول داریم، اضافه کرد: در مجموعه بادامشک غرفه ای را برای جاینمای محصولات آنها در نظر می گیریم. وی عنوان کرد: همچنین باید مدیران و مسئولان را تشویق کنیم تا برای هدیه مهمانانشان از شهر و استانهای دیگر از صنایع دستی استان استفاده کنند. مدیر روستای گردشگری بادامشک در خصوص مالیات برای بخش گردشگری هم گفت: همکاران می توانند بابت تعمیرات اماکن گردشگری از اداره مالیات کمک بگیرند. محمدپور با تاکید ارتباط و تعامل بیشتر بین اعضا، اضافه کرد: با برگزاری جلسات و دورهم نشینی ها می توانیم خیلی از چالش ها را برطرف کنیم. وی با بیان اینکه نرخ غذا و اقامت باید به روز و در شان مهمان تنظیم شود، تاکید کرد: باید دست روی زانوی خودمان بگذاریم و بلند شویم گردشگری به همت خودمان رونق می گیرد.

زیر ساخت و مشکل پروازها مهمترین دغدغه فعالین گردشگری

دیگر فعال اقتصادی جوان و مدیر موسسه فرهنگی عرفان هم گفت: اولین دغدغه و چالش دوستان زیر ساخت ها و پروازهای ناهمگون استان است. امیر اکبرپور امیدواریم این جلسه بازخورد خوبی داشته باشد، اضافه کرد: می توان همانند شاهچراغ شیراز بافت تاریخی بیرجند را به منطقه نمونه گردشگری تبدیل کنیم. وی با اشاره به اینکه شهرداری شیراز شاهچراغ شهرداری منطقه تاریخی را ایجاد کرد، بیان کرد: باهمفکری ساکنین، بافت تاریخی بیرجند را تبدیل به بوتیک ها و مفازه های برای جذب گردشگران کنیم. وی خاطر نشان کرد: برای همه پروازها دغدغه شده است باید دید در مواقع بحرانی به چه طریقی می توان مسافر به استان آورد.وی با انتقاد از اینکه برای حل مشکلات مان مطالبه گر هم نبوده ایم، ادامه داد: خیلی از اصناف کلاس توجیهی برای مالیات و بیمه برگزار کرده اند و در گردشگری هم باید از این ظرفیت استفاده شود. وی درباره نصب تابلو برای مناطق گردشگری استان، عنوان کرد: با همکاری با بخشداری، فرمانداری و میراث فرهنگی باید نسبت به برطرف کردن این مشکل همفکری شود. وی با بیان اینکه در حوزه تولید محتوای گردشگری هم آنطور که شایسته است کار نشده است، اضافه کرد: باید روی این مساله کار شود تا با پخش کلیپ هایی در فضای مجازی گردشگران را به استان جذب کنیم. اکبرپور تاکید کرد: به استاندار پیشنهاد داده شود که خودش و معاونین او وقتی را برای بازدید از بومگردی؛ ها هتل ها و مجموعه های گردشگری اختصاص دهند.

تنظیم سند گردشگری اولین قدم موثر در حل مشکلات

رئیس اتاق اصناف نیز در این نشست گفت: اولین قدم برای این جمع این است که کمک
فکری بدهند تا سند بالادستی گردشگری تنظیم شود. علی جعفرپور مقدم خاطر نشان کرد: باید برنامه ریزی داشته باشیم که اگر وزیر گردشگری به استان تسهیلاتی داد بدانیم اولویت از منظر بخش خصوصی برای چه حوزه ای هست . وی با تاکید بر اینکه اولویت ها را مشخص کنیم، ادامه داد: بسیاری از مشکلات را می توان با مدیران حل و فصل کرد اما گاهی عنوان نشده یا برداشت اشتباهی شده است. وی با اشاره به ظرفیت روزنامه آوا، خاطر نشان کرد: هر گاه به جمع بندی و نتیجه ای رسیدید ما در روزنامه نیز آمادگی داریم متولیان و مسئولان را برای پاسخگویی پای کار بیاوریم. وی تاکید کرد: گردشگری پیشران توسعه اقتصادی استان است باید با اولویت بندی لازم به مسئولان برای حل مشکلات و پروازها کمک کرد تا به نتیجه رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت