گذر حادثه در بلوار پیامبر اعظم(ص) بیرجند

بهروزی فر – گفت: بابا تو رو خدا تندتر برو، از همه عقب موندی. و پدر جواب داد: نه پسرم، اینجا خیابونه و چون محل تردد عابرین پیاده هم هست و دو طرفش هم خونه است، محدودیت سرعت داره، من ۶۰ تا بیشتر نمی تونم برم.حرف پدر تمام نشده بود که خودرویی با شتاب از کنارشان گذشت. پسر گفت: پس چرا اینا اینقدر تند میرن؟ پلیسم که نیست تا جریمه شون کنه. و پدر حرفی برای گفتن نداشت. ** اینجا بلوار پیامبر اعظم (ص) شهر بیرجند است، معبری که روزی طرحش با عنوان رینگ دور شهر یا همان کمربندی در شورای فنی استان مصوب شد تا راه های دسترسی مردم را تسهیل کند. رینگ های دور شهر که عملاً برای کاهش بار ترافیک خیابان های داخل بافت شهری احداث می شوند، می توانند این امکان را برای فرد فراهم نمایند که در جابه جایی بین نقاطی در شمال و جنوب شهر، در مسیری با بار ترافیک کمتر تردد کند و زودتر به مقصد برسد. رینگ دور شهر بیرجند با ساخت و سازهای دو طرف آن و ناتمام ماندن کار، باری به هر جهت! خیلی زود از مسیر اصلی خارج شد و در فهرست معابر شهری قرار گرفت و لاجرم برای صحه گذاشتن بر این اتفاق، دستخوش تغییراتی همچون اعمال محدودیت سرعت و احداث میدان شد تا شتاب خودروها را در مراقبت از ترددهای عرضی عابرین پیاده مهار کند. بلوار پیامبر اعظم(ص) در حال حاضر یکی از پرتردد ترین و در عین حال پرتخلف ترین معابر شهری در بیرجند است، گواه این مطلب هم گزارش پلیس از اطلاعات دوربین های ثبت سرعت در خصوص وضعیت تردد خودروهاست که نشان می دهد برخی راننده های بی مبالات محدودیت سرعت را نادیده انگاشته و رکوردی ۱۷۰ تایی را از خود بر جای گذاشته اند. در کنار این آمار، بعید است در شمار تصادفات درون شهری بیرجند – که متأسفانه آماری فزاینده و نگران کننده دارد- در طول هفته، حادثه ای از این مسیر گزارش نشود. تصادفاتی همچون واژگونی خودرو، رد شدن از رینگ وسط بلوار، برخورد با تیرهای برق، ورود به پیاده رو و… همه و همه حکایت از ناتوانی راننده در کنترل خودرو به جهت سرعت بالا دارد و شوربختانه اغلب مواقع با خسارت های جبران ناپذیری مثل فوت سرنشینان به سرانجام می رسد. براساس تعاریف کارشناسی، هر محدوده یا نقطه ای که در یک بازه زمانی مشخص، با تکرار تصادف مواجه باشد، نقطه حادثه خیز نامیده می شود و طبق قانون می بایست جهت بازنگری و اصلاح ایرادات موجود، در برنامه کاری دستگاه های متولی قرار گیرد. تعدد تصادفات در بلوار پیامبر اعظم(ص) می تواند دلیلی محکم بر حادثه خیز بودن این محور باشد، لذا ضروری است با عنایت به وجود برخی مؤلفه ها همچون بافت مسکونی در مجاورت بلوار، استقبال مردم از جاده سلامت طراحی شده در حاشیه مسیر به ویژه در هنگام شب، کم بودن مسیرهای عرضی ایمن همچون پل هوایی یا زیرگذر برای عبور عابرین پیاده، نزدیکی روستاهای حاشیه به این مسیر و… توجه به نکات ایمنی در این بلوار را صد چندان می کند، حال این ایمنی، با افزایش تعداد نیروهای پلیس مستقر در راستای کنترل سرعت و متوقف کردن خودرو های متخلف می خواهد تأمین شود یا با نصب و تعبیه تجهیزات ترافیکی مرتبط! به هر صورت هر گامی که در این زمینه برداشته شود، راهی مؤثر در راستای کاهش آمار فوتی ها خواهد بود.
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۱۵۷۲۴۸۲۸۹ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

مهدی آبادی – ماجرای اجاره خانه سال هاست دغدغه شهروندان است و در این چند سال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت