کنکور؛ غول استرس دانش آموزان

کاری- کنکور این روزها از مهمترین دغدغه هایی تبدیل شده که نه فقط دانش آموزان بلکه خانواده ها را به چالش کشانده است و جدا از اینکه امید به آینده دانشگاه کم شده استرس قبول شدن در یک رشته خوب نیز به آن افزوده است. طی سالهای اخیر مجلس برای حذف کنکور طرح داد اما تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده است از طرف دیگر در سالهای اخیر با نفوذ اینترنت و تقلب در کنکور انگیزه جوانان را کاهش داده است. اما نظر دانش‌آموزان در خصوص کنکور و تغییرات ایجاد شده برای آن چیست.در خصوص کنکور با تعدادی از دانش‌آموزان هم استانی به گفت‌وگو نشستیم.

استرس نگذاشت رشته مورد علاقه ام قبول شوم
فرزانه دختر نوجوان بیرجندی که سال گذشته در کنکور در رشته مورد علاقه خود قبول نشده و امسال می خواهد یک بار دیگر شانس خود را امتحان کند به خبرنگار آوا می گوید: یک دانش آموز ۱۲ سال درس می خواند اما اینکه بخواهند طی سه ساعت کنکور سرنوشتش مشخص شود بی انصافی است. وی با بیان اینکه سال گذشته ماهها خودم را در خانه حبس کردم و درس خواندم اما در سر جلسه کنکور به دلیل استرس نتوانستم به سوالات به موقع پاسخ بدهم و رشته مورد علاقه ام قبول نشدم. وی خاطر نشان کرد: به نظرم اگر کنکور حذف شود و فقط نتیجه ۱۲ سال تلاش محاسبه شود، زیباتر و بهتر است.

به رشته تحصیلی ام علاقه ای نداشتم
رضا پسر بیرجندی که عاشق فوتبال است نیز می گوید: از بچگی به دنبال ورزش بودم اما خانواده ام اصرار داشتند به جای ورزش در رشته تجربی درس بخوانم وی با تاکید بر اینکه وقتی به یک رشته علاقه نداری قطعا در آن موفق نخواهی بود، ادامه می دهد: کنکور یک تابو وحشتناک برای جوانان و خانواده ها شده است و اینکه پول داشته باشد و بتواند از کلاس های کنکور و اساتید مجرب استفاده کند موفق می شود اما وای به حال دانش آموزی که خانواده کم درآمد دارد. وی یادآور شد: همکلاسی من از کلاس های گران قیمت استفاده می کند و فرق او با من این است که به خوبی تکنیک های تست زنی را آموزش می بیند .
هزینه بالای کلاس های کنکور
محسن نیز با بیان اینکه به نظرم اگر معدل ۱۲ سال دانش‌آموز در ورود به دانشگاه مورد توجه قرار گیرد، خیلی بهتر است، ادامه می دهد: اسم کنکور خودش یک استرس مضاعف دارد و اینکه پس از ۱۲ سال تحصیل بخواهند با یک آزمون آینده ات را تعیین کنند دور از انصاف است.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کلاس کنکور برای دو سه درس بالای ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است، عنوان می کند: این در شرایطی است که آن دانش‌آموزی که خانواده‌اش وضعیت مالی خوبی ندارند، نمی‌تواند از این امکانات استفاده کند و باز تبعیض ایجاد می‌شود.وی تاکید می کند مشکل اساسی اینجاست که در کنکور، همه یک آزمون می‌دهند یعنی کنکور همگانی است ولی آموزش در مدرسه دولتی و غیردولتی در یک سطح نیست.

آسیب روانی پس از قبول نشدن دانش آموزان
یک مادر نیز با اشاره به اینکه دخترم از پایه هفتم برای کنکور برنامه ریزی کرده و به کلاس می رود، ادامه می دهد: الان دوسال است خانواده من درگیر این مساله هستیم و اگر به نتیجه مطلوب نرسد آسیب روانی بسیاری می بیند. وی خاطر نشان می کند: یکسال است که به فامیل و آشنا اعلام کرده ایم بخاطر کنکور دخترم از پذیرایی مهمان معذور هستیم اما نگران آینده او هستیم.وی با اشاره به اینکه به دخترم گفته ایم حتی اگر قبول نشدی اصلا مهم نیست فدای سرت، اظهار می کند: اما استرس را در رفتار او می بینم محصلان باید زندگی کنند اما کنکور بهترین روزهای دانش‌آموزان را از آنها می‌گیرد.

منابع ناکافی کتاب و نرم افزار کنکور در شهرهای کوچک
یک دانش آموز دیگر در سربیشه نیز عنوان می کند: در شهر ما منابع کافی برای کتاب و نرم افزارهای درسی وجود ندارد اما شرایط کنکور من که در یک شهر کوچک زندگی می کنم با دانش آموزی که در تهران زندگی می کند مساوی است! مریم با بیان اینکه از طرف دیگر برخی سوالاتی که در کنکور مطرح می شود از کتاب درسی نیست، بیان می کند: اگر دانش‌آموز کتاب‌های تستی مؤسسات را نخواند، نمی‌تواند جواب دهد و این ظلم به دانش‌آموزانی است که نمی‌توانند از منابع اصلی و کافی استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه کنکور آنقدر بزرگ شده که تبدیل به یک غول شده است، اضافه می کند: این روزها همه جا حرف از کنکور است خانواده، فامیل، مدرسه و دوستان و این موضوع استرس یک دانش آموز کنکوری را مضاعف می کند.

توصیه مهم برای کاهش استرس دانش‌آموزان کنکوری
کارشناس فعال حوزه آموزش‌وپرورش با اشاره به به نزدیک بودن روزهای برگزاری کنکور سراسری و عواملی که می‌تواند منجر به استرس دانش‌آموزان کنکوری شود، می گوید: این نکته را باید مد نظر قرار داد که تا زمانی که کنکور برگزار می‌شود، طبیعی‌ است که دانش‌آموزان استرس و اضطراب داشته باشند. سعید تقی‌آبادی عنوان می کند: بنابراین با برقراری عدالت آموزشی و هم‌تراز کردن سطح آموزشی در مدارس کشور، می‌توان عواملی که منجر به استرس دانش‌آموزان می‌شود را کاهش داد.

اهمیت نقش خانواده در حمایت از فرزندان کنکوری
تقی‌آبادی با اشاره به اینکه والدین در این برهه زمانی ضمن حمایت عاطفی از فرزندان‌شان، باید سطح انتظارات خود را طبق توانایی فرزندان و تلاش‌هایی که در سال‌های تحصیلی گذشته انجام داده‌اند در نظر بگیرند، خاطر نشان می کند: با توقعات و انتظارات بالا، استرس و اضطراب را به فرزندان خود تحمیل نکنند.این کارشناس آموزش‌وپرورش، با تاکید بر این که دانش‌آموزان کنکوری نباید در روزها خیلی خود را خسته کنند و با آرامش خاطر پیش بروند، ادامه می دهد: همچنین علاوه بر اینکه نباید به خود استرس وارد کنند، وی با اشاره به اینکه دانش آموزان باید برنامه مطالعاتی خود را طوری پیش ببرند که در زمان باقی‌مانده بتوانند دروس تخصصی خود را یکبار دیگر مرور کنند: عنوان می کند: آنها باید بدانند که هرآنچه تاکنون تلاش کردند، نتیجه تلاش خود را هم خواهند دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرماندار شهرستان زیرکوه نیز به خبرنگاران گفت: تاکنون یک هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه

بیشتر

سربازی – رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فردوس در آئین تجلیل از خیرین مدرسه

بیشتر

دادرس مقدم – «همه ما برای بارش باران دعا می‌کنیم اما غافل از آنکه خدا به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت