یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

کم آبی نگران کننده خراسان جنوبی

مهدی آبادی- مردم برخی مناطق روستایی خراسان جنوبی هر سال تابستان‌ گرم را با قطعی یا کمبود آب سپری می‌کنند؛ و کماکان برخی روستاهای استان با کمبود آب مواجه هستند. بارندگی در سال جاری نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است و همچنان در استان با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم. مشکل کم آبی و قطعی آن مختص روستاها نیست و شهرها و مرکز استان نیز با چالش روبرو هستند. به دلیل اهمیت این موضوع دومین گفتگوی زنده اینستاگرامی با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی احساس می شد که به این مهم پرداختیم: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در گفتگوی زنده اینستاگرامی با روزنامه آوا، با اشاره به خشکسالی بی سابقه در چهل سال اخیر گفت: افزایش طولانی دمای هوا در کشور به ویژه در استان خراسان جنوبی منابع آبی منطقه را با چالش زیادی مواجه کرده است. امامی با اشاره به بارش های زیاد در سال 98، ادامه داد: این موضوع باعث افزایش تعداد دام ها در استان شد اما به دلیل کاهش بارندگی در سال گذشته، اکنون با کاهش بارندگی و خشکسالی بخشی از آب رسانی به دام ها توسط شرکت آب و فاضلاب انجام می شود. به گفته امامی این مسئله فشار زیادی را به منابع آبی استان وارد کرده است.

مشکل آب به ویژه در روستاهای مسافرخیز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: با وجود این مشکلات در آبرسانی شهرها مشکل خاصی نداشتیم، البته در چند شهر کوچک مواردی بود که همه تلاش همکاران ما برای حل آنها خواهد بود. امامی ادامه داد: بیشتر مشکل آبرسانی در روستاها و به ویژه روستاهای مسافر خیز می باشد که در آخر هفته جمعیت زیادی در این مناطق حضور دارند. وی با بیان اینکه بسیاری از مناطق روستایی تک منبعی هستند، ادامه داد: دو برابر ظرفیت مد نظر توسط شرکت آب و فاضلاب پیش بینی شده که با مدیریت مصرف آب این موضوع مدیریت خواهد شد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه بسیاری از روستاهای استان توپوگرافی خاصی دارند، ادامه داد: پایین روستا فشار آب مناسبی برخوردار است اما در بالای روستا به دلیل افزایش مصرف آب، فشار کمتری دارد که چالش برانگیز است.

دستور برخورد با انشعابات غیر مجاز و پر مصرف

وی در ادامه افزود: در راستای تکالیف قرارگاه آب، و برابر هماهنگی های انجام شده با دادستان، برخورد با انشعابات غیر مجاز ،پر مصرف و بد مصرف در دستور کار شرکت قرار دارد و در صورت شناسایی طبق ضوابط و دستورالعمل های قانونی، با اینگونه موارد برخورد خواهد شد . لذا از هم استانی ها و مشترکین محترم درخواست می شود با مشاهده این موارد با سامانه 122 تماس حاصل نمایند. مهندس امامی گفت : یکی از مشوق های وزارت نیرو در بحث مدیریت مصرف، طرح آب امید است که در آن برای مشترکین کم مصرف (زیر 5 متر مکعب در ماه) قبض آب بهاء رایگان محاسبه می شود که تاکنون 15درصد از مشترکین استان مشمول مزایای این طرح شده اند و 10 درصد از مشترکین نیز در گروه پرمصرف ها قرار داشته که انتظار می رود با رعایت الگوی مصرف و شیوه های صرفه جویی در گروه خوش مصرف ها قرار بگیرند.وی با بیان اینکه از ابتدای امسال آبرسانی به 12 روستای سطح استان انجام شده است، در پایان نوید آبرسانی به 18 روستای سطح استان با جمعیتی حدود 5 هزار و 138 نفر و افتتاح بخش مایع مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند ظرف چند روز آینده را به مردم شریف استان داد.

جایگزینی کنتورهای هوشمند در شبکه آبرسانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی به موضوع جایگزینی کنتورهای هوشمند در شبکه آبرسانی نیز اشاره و عنوان کرد: تا بهمن ماه سال جاری ماهانه 1200 عدد کنتور جایگزین می شود. امامی اضافه کرد: تعویض کنتورهای هوشمند کمک شایانی در تحلیل مصرف آب می کند و امیدواریم با فرهنگ سازی در استان و به ویژه روستاها این موضوع باعث مصرف بهینه آب شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کیفیت آب آشامیدنی مرکز استان را استاندارد دانست و ادامه داد: البته در مناطقی از استان به طور مثال در روستاها آب باکیفیت تری در دسترس است اما آب آشامیدنی مرکز استان نیز از استانداردهای لازم برخوردار است. امامی به موضوع هدر رفت آب در شبکه فرسوده بیرجند نیز پرداخت و گفت: بخشی از هدر رفت آب به خاطر انشعاب های غیر مجاز، خراب بودن کنتور و نامناسب بودن شیر های آب است که بیش از 5 درصد این هدر رفت را شامل می شود. به گفته وی میزان هدررفت آب در مناطق شهری حدود 30 درصد و روستایی حدود 40 درصد می باشد. امامی افزود: بیشترین هزینه برای بهبود شبکه فرسوده آب در بخش قیر و آسفالت می باشد که هزینه زیادی را تحمیل می کند. وی اضافه کرد: امیدواریم از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ترمیم شبکه فرسوده بیرجند استفاده شود. امامی در این گفتگو به قطعی برق نیز اشاره کرد و گفت: علیرغم همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان برخی خاموشی‌های برق، تاسیسات آبرسانی را با مشکل مواجه کرد و خاموشی دو ساعته می‌تواند تمامی مخازن و خطوط انتقال را خالی کند که جبران آن زمان‌بر و هزینه‌بر است.

برطرف شدن مشکل آبرسانی آب حسن آباد

در این گفتگو که بیشتر زمان آن به پاسخ های مردمی اختصاص یافت . امامی در پاسخ به گلایه یکی از ساکنان روستای حسن آباد، گفت: پمپ آبرسانی روستا وصل شده است و در هفته آینده این موضوع برطرف خواهد شد. وی درباره روستا چهکند، بیان کرد: در این روستا عمده کارها انجام شده و شبکه انتقال آب نیز فراهم شده است و امیدواریم در هفته آتی کارهای باقی مانده را انجام دهیم. وی به روستای حمبل اشاره کرد و گفت: در این روستا شبکه داخلی آبرسانی انجام شده است اما باید ایستگاه پمپاژ نصب شود. امامی در پاسخ به سوال یکی از شهروندان طبسی درباره وضع آب رسانی شهرستان دیهوک هم بیان کرد: با یک شرکت دانش بنیان گفتگوهایی انجام شده و در آینده نزدیک قرارداد را نهایی می کنیم. وی اضافه کرد: آبرسانی به نیروگاه طبس نیز در حال انجام است و 15 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با انتقاد از برخی از دستگاه های دولتی، گفت: متاسفانه برای توسعه روستاها مشورت کمتری از این شرکت انجام می شود و اعتراض خود را به استاندار منعکس کردیم. امامی افزود: ساخت و سازهای زیاد بدون توجه به منابع آبی در آینده چالشی برای این مناطق در پی خواهد داشت. وی درباره افزایش جمعیت حاشیه شهر بیرجند و کمبود منابع آبی در این مناطق نیز بیان کرد: در مرکز استان زیر ساخت های لازم فراهم شده است اما افزایش زیاد مهاجرت در مناطق حاشیه ای باعث کمبود منابع آبی می شود. وی ادامه داد: در این مناطق باید جداگانه مخزن آب فراهم شود و هزینه زیادی به دولت تحمیل می شود.

ساخت و ساز در مخازن در نقاط مرتفع و کم فشاری آب

امامی درپاسخ به گلایه ساکنان خیابان مفتح بیرجند نیز بیان کرد: در برخی از مناطق شهر بیرجند در نقاط ارتفاعی نزدیک مخازن اقدام به ساخت و ساز شده است که با کم‌فشاری آب مواجه هستند. وی اضافه کرد: در این خصوص باید توجه کنیم شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تا سه سقف تعهد تامین فشار آب را دارد و در طبقات بالاتر باید سازندگان نسبت به نصب پمپ براساس ضوابط این مجموعه اقدام کنند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان درباره پاسخ به گلایه اهالی بخش ماژان شهرستان خوسف هم بیان کرد: در این بخش دو چالش ظرفیت مخازن و خطوط انتقال فرسوده دو چالش عمده این شرکت می باشد که در این خصوص برنامه جامعی تنظیم شده است که امیدواریم با تخصیص اعتبار مناسب مشکلات این بخش را به حداقل برسانیم. وی به شهرک فرهنگیان مرکز استان نیز اشاره و بیان کرد: در این موضوع نیاز به همیاری دستگاه های دیگر استان وجود دارد تا بتوانیم آب با کیفیت تری به این منطقه برسانیم. امامی اضافه کرد: در گذشته توافق نامه ای تنظیم شده است که نیاز همیاری سازمان های مرتبط در این خصوص هستیم.

سرمایه گذاری 250 میلیارد تومانی در مجتمع های آبرسانی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به مجتمع های آبرسانی، گفت: سرمایه گذاری 250 میلیارد تومانی در این زمینه در برنامه قرار گرفته است و تفاهم نامه آن نیز با بانک رفاه در مراحل آخر قرار دارد که امیدواریم این موضوع در آینده نزدیک محقق شود. وی در پایان از هم استانی های گرامی در مناطق شهری و روستایی خواست، ضمن رعایت اصول صرفه جویی در مصرف آب به ویژه عدم آبیاری فضای سبز و باغات با آب شرب، استفاده از سایبان برای کولرهای آبی، عدم شستشوی حیاط و بالکن با آب شرب، استفاده از شیرآلات کاهنده مصرف و چکاپ دوره ای شیرآلات و لوله کشی منزل از لحاظ نداشن نشتی و ترکیدگی هر گونه قطعی آب، کم فشاری و ترکیدگی لوله ها در سطح معابر و خیابان ها را در اسرع وقت به سامانه 122 اطلاع رسانی نمایند تا ضمن پیگیری موضوع مطرح شده از هدررفت آب جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت