کرونا و حال ناخوش آموزش در خراسان جنوبی

با گذشت چهار ماه از سال تحصیلی که در شرایط کرونایی و بستر فضای مجازی گذشت، هنوز تعداد قابل توجهی دانش‌آموز خراسان جنوبی از تجهیزات ارتباط مجازی مانند تبلت و گوشی هوشمند یا اینترنت مناسب برای آموزش‌های مجازی محروم هستند.
کیف و کتاب به دست راهی می‌شوند اما مدرسه ای وجود ندارد باید چند کیلومتری را پیاده روی کنند تا برای دستیابی به اینترنت و استفاده از اپلیکیشن شاد و آموزش مجازی دانشگاه سر از تپه های روستا در بیاورند، البته اگر شانس بیاوری و گرنه مانند مصطفی ۹ ساله روستای نوغاب حاجی آباد از کوه سقوط می‌کنی و به جای مدرسه باید روی تخت بیمارستان باشی. دانش آموزان و دانشجویان گاهی هم برای حضور در کلاس مجازی ناگزیرند به کنار جاده آمده و گوشی‌ها را به سمت آسمان بلند کنند تا شاید آنتن موبایل یاری کند و به اینترنت وصل شوند. البته اینترنتِ تنها، کافی نیست. برای ادامه تحصیل باید حداقل یک گوشی هوشمند داشته باشی.
در این روزهای سرد پاییزی و کرونایی، دانش آموزان و دانشجویان روستای پردان و بنمرود شهرستان زیرکوه باید روزانه پنج تا ۹ کیلومتر راه بروند تا در نزدیکی شهر به اینترنت برسند و از تحصیل بازنمانند.
«رضا- م» یکی از دانشجویان اهالی این روستاها است که هر روز برای دستیابی به اینترنت پرسرعت باید به نقطه ای مرتفع بروند، می گوید: دو سال است که دکل در این روستا نصب شده است، ولی هنوز از اینترنت خبری نیست. وی ادامه می دهد: به خاطر حضور در کلاس باید ۵ کیلومتر راه برویم تا بتوانیم در کلاس هایمان به صورت اینترنتی شرکت کنیم. عاجزانه از مسئولان تقاضا داریم با توجه به نیاز این روستا به اینترنت امکانات و زیرساخت‌های لازم را تهیه و مشکلات موجود را رفع کنند.

خطر ترک تحصیل
در کمین دانش آموزان
« مریم- س» که با مادرش تنها زندگی
می کند در حالی که قطرات اشک در چشمانش حلقه زده است، می گوید: مشکلات آموزش مجازی در ایام کرونایی حقیقتا بر روح و روان دانش آموزان فشار مضاعفی را وارد ساخته است. در حالی که صورت رنگ پریده و چشمان بی فروغش را از من می دزد، می افزاید: آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه اول در روستای بنمرود به شدت ضعیف است و برای برقراری ارتباط حتما باید به تپه‌های اطراف برویم. او با این مشکلات دیگر علاقه‌ای به تحصیل نشان نمی‌دهند و شاید قید درس و تحصیل را بزند. در گوشه ای دیگر از تپه روستا چند دانش آموز پسر با قد و قواره کوچکشان دور یک گوشی حلقه زده اند. با گذشت چهار ماه از سال تحصیلی که در شرایط کرونایی و بستر فضای مجازی گذشت، هنوز تعداد قابل توجهی دانش‌آموز خراسان جنوبی از تجهیزات ارتباط مجازی مانند تبلت و گوشی هوشمند محروم هستند.

آموزش مناطق محروم،
بی گوشی، بی اینترنت!
متاسفانه این وضعیت فقط برای روستای پردان و بنمرود نیست، بلکه روستاهای دیگری هم هستند که دانش‌آموزان در آنجا روی تپه‌ها و ارتفاعات می‌نشینند تا بتوانند به شبکه شاد متصل شوند یا به علت نداشتن تجهیزات آموزشی هوشمند نتوانستند به شبکه شاد بپیوندند. با چند معلم هم تماس گرفتیم، آنان نیز از دردسرهای قطعی و کندی اینترنت و نداشتن گوشی هوشمند و اضطراب های تدریس آنلاین گفتند و نیاز به پهنای باند وسیع برای جابه جایی داده ها که عملا با زیرساخت اینترنتی کشور به خصوص در استان های دوردست و کمتر برخوردار ناهمسان است.
این معلمان به ما یادآوری کردند که دست کم باید یک گوشی تلفن همراه که کف قیمت آن در شرایط فعلی بالای ۲.۵ میلیون تومان است در اختیار دانش آموزان باشد. امکانی که اغلب خانواده های محروم در شرایط کسادی کسب و کارها و رکود کرونایی، امکان آن را ندارند.
تمام این موارد مشتی نمونه خروار است و نشان می دهد جریان آموزش مجازی و یادگیری دانش آموزان در این بستر تسهیل نشده است.

دانش‌آموزان ۲۹۹روستای استان اینترنت ندارند
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه ۸۵ درصد دانش آموزان استان از سامانه شاد استفاده می‌کنند، می گوید: ۱۵درصد باقیمانده از بسته‌های غیر‌حضوری و درسنامه و جزوات آموزشی بهره‌مند هستند.
محمدعلی واقعی از عدم اتصال ۲۹۹ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات خبر می دهد و معتقد است در این روستاها دانش آموزان می‌توانند از درسنامه‌ها استفاده کنند. مدیر آموزگاران نیز برای پیگیری درس دانش آموزان در مدارس حضور دارند ضمن اینکه راهبران آموزشی هم دانش آموزان جامانده از شبکه شاد را همراهی و فرایند آموزش آنها را رصد می‌کنند.

۳۰ هزار دانش‌آموز استان
فاقد تلفن همراه هوشمند
وی با تاکید بر اینکه اصل ما برای آموزش تلویزیون است و شبکه شاد مکمل می باشد، می افزاید: با توجه به مجازی شدن تدریس به علت شیوع ویروس کرونا ۳۰ هزار دانش‌آموز این استان نیازمند تلفن همراه و تبلت هوشمند برای برخورداری از امکانات شبکه شاد هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان می کند: با توجه به رایزنی‌هایی که با اداره کل نوسازی مدارس و استانداری خراسان جنوبی صورت گرفته تاکنون پنج هزار تلفن همراه هوشمند به صورت امانی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است. واقعی از خیران درخواست کرد که با ورود به بحث آموزش زمینه‌ساز برقراری عدالت آموزشی شوند تا دانش‌آموزی با نداشتن امکانات آموزشی از گروه همسالان عقب نماند.

اتصال ۶۵ درصد روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات
مدیرکل ارتباطات، فناوری و اطلاعات استان نیز می گوید: بیش از ۶۵ درصد روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و با اجرای طرح اتصال روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات، تا پایان سال جاری روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به این شبکه متصل و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. مصطفی بهی می افزاید: با اجرای طرح هوشمندسازی مدارس تاکنون هزار و ۴۰۰ مدرسه استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. تمامی هزینه‌های اجرای شبکه و تجهیزات تحویل سرویس به مدارس از محل اعتبارات ملی طرح USO پرداخت می‌شود و سرویس به صورت رایگان در اختیار مدارس قرار گرفته است.در خصوص رفع مشکل اینترنت روستای پردان و نمرود، می افزاید: ظرف دو ماه آینده مراحل تامین تجهیزات اتصال اینترنت در روستای پردان و چند روستای اقماری اطراف به شبکه ملی انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


معاون عمرانی استاندار گفت: اجرای هیچ یک از قطعات راه آهن استان نباید معطل بماند

بیشتر

امین جم – جلسه گرامیداشت هفته کار و گارکر و تجلیل از کارگران نمونه زنجیره

بیشتر

بهروزی فر – شمارش معکوس لحظه های برزخی دو کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت