کالاهای اساسی در استان تامین و در حال توزیع است

صباغی – مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه آرد و نان و گندم از جمله اقلامی است که در تامین و ذخیره سازی آن تلاش می‌کنیم افزود:این سه قلم کالای اساسی در استان ذخیره شده و بخشی از آن نیز در حال توزیع است. مجید اسداللهی با اشاره به اینکه استان ما ظرفیت ذخیره سازی یک ساله برای کالاهای اساسی را دارد، ادامه داد: در این راستا تاسیسات خوبی در استان ‌ایجاد شد که درخصوص ذخیره سازی کالا از متوسط کشور جلوتر هستیم و کالا به میزان مناسب ذخیره شده است. وی ادامه داد: متأسفانه خشکسالی شدید و گسترده های امسال دست به دست هم دادند تا تولید گندم در کشور کاهش یابد و برخی از ظرفیت انبارها خالی بماند.

فعالیت سه کارخانه آرد و نان در استان

وی با اشاره به فعالیت سه کارخانه آرد در استان اظهار کرد: در حال حاضر این کارخانجات تنها با ظرفیت ۳۵تا ۳۷ درصدی کار می‌کنند و بخش زیادی از ظرفیت کارخانه ها خالی است. مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی استان با اشاره به خرید گندم تصمینی در استان از اردیبشهت ماه امسال یادآور شد: کار خرید گندم تضمینی از کشاورزان از اردیبشهت ماه در ۱۶ مرکز خرید در استان فعال شد.به گفته این مقام مسئول سعی کرده ایم تا در همه شهرستانها مرکز خرید داشته باشیم تا کشاورزان برای تحویل دچار مشکل نشوند و بیشترین گندم تحویل داده شده هم از آن شهرستان بشرویه است. اسداللهی با بیان اینکه خشکسالی ها تولید گندم را کاهش دادند، عنوان کرد: تلاش کردیم تا کسری گندم را از برخی استان ها مانند استان فارس و برخی استان‌های بندری تامین کنیم.

خرید حدود سه هزار تن گندم از کشاورزان استان

وی با بیان اینکه در این مدت ۲ هزارو ۹۰۰ تن گندم به ارزش ۱۴۱میلیارد و ۱۹۸ میلیون ریال از کشاورزان استان خریداری شده است، افزود: همچنین پول گندم ها هم به حساب کشاورزان واریز شده است. وی تاکید کرد: به مردم اطمینان کامل می دهیم نگران نباشند چرا که ذخیره سازی به اندازه کافی داریم و از استان فارس تا کنون ۴هزار تن ،گندم وارد کردیم و در برنامه داریم تا ۵ هزار تن دیگر را هم عملیاتی و اجرایی کنیم. به گفته وی همچنین از استان های بندری هم براساس تخصیص ستاد تهران و برنامه ای که برای ما گذاشتند، تاکنون ۷ هزار تن گندم وارد استان شده است و ۷ هزار تن دیگر هم در دستور کار قرار دارد .

۱۶ مرکز خرید گندم در استان

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان با بیان اینکه از ۱۶ مرکز خرید گندم در استان در حال حاضر ۱۳ مرکز تعطیل شده است، افزود: تنها ۳ مرکز دایر است، چرا که فصل برداشت گندم به پایان رسیده است و هر کشاورزی که تمایل داشته محصول گندم تولیدی خود را تحویل داده است. وی تاکید کرد: اما باز هم از طرق مختلف به کشاورزان اطلاع رسانی شده است اگر کسی تمایل به فروش گندم دارد آن را به کجا تحویل دهد‌. وی از کاهش ۷۳ درصدی خرید گندم به دلیل کاهش تولید و خشکسالی شدید و گسترده خبر داد. اسداللهی افزود:از ابتدای سال تاکنون ۴ هزار تن گندم برای تبدیل شدن به آرد به کارخانه ها فروختیم که در شبکه توزیع قرار گرفته است.

توزیع روغن با قیمت مصوب

وی ادامه داد: امسال ۴ هزار و ۶۴ تن برنج وارد استان کردیم که بخش زیادی از آن توزیع شده است و بخشی هم در حال توزیع است. وی از ورود ۱هزار و ۹۱۶ تن شکر از ابتدای سال تا کنون و عرضه بخشی از آن در شبکه توزیع خبر داد و ادامه داد: روغن خوراکی هم در حال حاضر تحت کنترل و نظارت است آنگونه که با قیمت مصوب و متناسب با نیاز ،در شبکه توزیع می‌شود. این مقام مسئول با بیان اینکه در بخش توزیع اقلام یارانه ای قیمت آن نسبت به بازار تفاوت زیادی دارد و در این راستا نظارت و کنترل هم انجام می‌شود گفت : در طرح های توزیع دستگاه های مختلفی از جمله استانداری، : فرمانداری غذا دارو، صمت و تعزیرات با ما همکاری دارند. وی با اشاره به اینکه همچنین گشت‌های مشترک هفتگی داریم، افزود: به طوری که در حوزه آرد و نان ۲ هزار و ۴۸۵ بازرسی از ابتدای سال تاکنون انجام شده است که ۲۴۵ متخلف هم شناسایی شده اند و برای افراد متخلف پرونده تشکیل شده است. مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان یادآور شد: هر چند در حوزه کالاهای اساسی هم تخلفاتی بوده که رسیدگی کردیم اما بیشترین تخلفات در حوزه آرد و نان شامل بهداشت نانوایی ها، گران فروشی نان و کم فروشی نان بوده است.

آموزش نانوایان برای ارتقای کیفیت نان

وی با بیان اینکه از آن جایی که آرد و نان پر مصرف ترین کالاها به حساب می آیند و در این راستا به نانوایان آموزش‌های تخصصی لازم ارائه شده است، افزود: اعتباری در سطح ملی برای این آموزش‌ها در نظر گرفته شد و تاکنون ۳۵ درصد نانوایان را آموزش دادیم تا منجر به ارتقا سطح کیفیت شود. همچنین جشنواره ملی زنجیره گندم،آرد و نان کشورهم بزودی برگزار می‌شود.اسداللهی با اشاره به ارزیابی عملکرد کارخانه های آرد، گفت: کیفیت سنجی کارخانه های آرد هر ساله انجام می‌شود.وی خاطر نشان کرد: شهروندان هم می توانند ویژگی هایی از جمله :عدم خمیر بودن نان،صاف بودن سطح نان ،نداشتن سوختگی و طعم خاص را به عنوان مشخصات ظاهری نان خوب مورد رصد قرار دهند و تخلفات را از طریق تلفن ۱۲۴ اعلام نمایند. مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی به نسبت دیگر استان ها در وضعیت بهتری قرار دارد بیان کرد : سال گذشته و امسال در حالی نرخ نان اعلام شد که قیمت آرد از سال ۹۳ افزایش نداشته است و تنها هزینه های دستمزد ، انرژی و… افزایش یافته است.وی تاکید کرد: گواه این صحبت آنجایی است که گندم از کشاورز با قیمت ۵ هزار تومان خریداری اما آرد با قیمت حدود هزار و ۵۰۰ تومان به دست نانوایان و مردم می‌رسد.

برگزاری جشنواره ملی زنجیره گندم، آرد و نان

وی یادآور شد: با هدف ارتقای کیفیت تولیدات و تقویت مزیت رقابت پذیری ، جشنواره ملی زنجیره گندم،آرد و نان در سطح کشور بزودی برگزار خواهد شد. اسداللهی با بیان اینکه این جشنواره همه ساله به منظور تقدیر از برگزیدگان زنجیره گندم آرد ونان شامل :گندمکاران ، سیلوداران ،تولیدکنندگان آرد ونان و نوآوران (دانش بنیان) انجمن آردسازی و تولید کنندگان ماشین آلات آرد ونان و خمیر مایه در سطح ملی برگزار می گردد، افزود: بدین منظور طرح رتبه بندی نانوایان و کارخانجات آردسازی استان در دستور کار قرار گرفت و منتخبین به جشنواره ملی معرفی شدند. وی از فعالان و دست اندرکاران زنجیره گندم ،آرد ونان و کالاهای اساسی از جمله نانوایان ، رانندگان ناوگان حمل و نقل ، دستگاه های اجرایی و همکاران خود که شبانه روزی برای آسایش مردم تلاش می کنند تشکر و خداقوت عرض نمود و از مردم هم درخواست همکاری در نظارت بر شبکه توزیع و گزارش عملکرد به سامانه ۱۲۴ همچنین توجه به عدم اسراف به خصوص در مصرف آرد ونان را کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت