چهره مخدوش بیرجند زیر پای متکدیان

نسرین کاری- هر روز در سر چهار راهها و میادین اصلی شهر بیرجند شاهد حضور کودکان و زنان و مردانی هستیم که در حال گدایی هستند و متاسفانه بر طبق آمار با وجود برخوردهای قانونی نه تنها تعداد آنها کم نشده بلکه هر روز شاهد مدل های جدیدی از تکدی گری می باشیم. تکدی‌گری اگرچه در قانون، جرم تلقی می‌شود و مجازات دارد، اما مردم نباید منتظر اجرای این قانون باشند و باید خودشان با خودداری از کمک به متکدیان حرفه‌ای و سمت و سو دادن کمک‌های مالی خود به نهادهای مسئول مانع رواج تکدی‌گری شوند. به این بهانه نشستی در روزنامه آوا برای چالش ها و مشکلات کاهش این آسیب اجتماعی برگزار شد و مهمانان نقطه نظرات خود را بیان کردند.

اختصاص مبلغ ۲ میلیارد تومان اعتبار برای مرکز ساماندهی متکدیان زنان

مدیرکل دفتر امور فرهنگی واجتماعی استانداری خراسان جنوبی در نشست روزنامه آوا گفت: : تاکنون استانداری مبلغ ۲ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی متکدیان ویژه مرکز خواهران اختصاص داده است و مقرر شده باقی آن با همکاری اورژانس اجتماعی شهرداری جذب و این مرکز راه اندازی شود.
نخعی ابراز امیدواری کرد: با رایزنی های استاندار و معاون سیاسی استانداری و همراهی شهرداری امیدواریم ظرف کمتر از ۶ ماه آینده شاهد کلنگ زنی و بعد یک سال افتتاح این مرکز باشیم.وی با بیان اینکه باید متکدیانی که از دیگر شهرها به بیرجند آمده اند، شناسایی شده و به فرمانداران معرفی شوند تا به امید خدا ساماندهی شوند.

اهمیت توانمند سازی متکدیان
نخعی با اشاره به اهمیت توانمند سازی متکدیان، ادامه داد: با همکاری مجتمع آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری برخی از این افراد جمع شده و در مراکزی همچون بوستانها، قلعه و گلخانه ها به کار گرفته شدند. وی یادآور شد: خیرینی همچون مدیرعامل کارخانه کاشی فرزاد، و دیگر فعالان اقتصادی نیز برای توانمند سازی متکدیان پای کار آمدند.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی واجتماعی استانداری با اشاره به برگزاری جلسه استانداری و شهرداری قبل سال برای ساماندهی و جمع آوری متکدیان یادآور شد: در این جلسه تصمیمات خوبی از جمله فرهنگسازی و نصب بنر اطلاع رسانی مبنی بر عدم کمک مستقیم همشهریان و جرم بودن تکدی گری تاکید شده است.وی یادآور شد: در این بنرها تاکید شده که خیران کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به مراکز و موسسات خیریه ثبت شده تحویل دهند تا طور اصولی بدست نیازمندان برسد.مدیرکل دفتر امور فرهنگی واجتماعی استانداری استان با بیان اینکه در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۶۶ متکدی شناسایی و جمع آوری شده که ۱۲۷ نفر از اینها مرد و ۱۳۹ نفر زن بوده اند.وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۰ نفر به بهزیستی استان ارجاع داده شدند، یادآور شد: دو نفر به کمیته امداد امام خمینی، ۲۰ نفر به دستگاه قضایی، ۴۵ نفر به کمپ ترک اعتیاد، ۷۰ نفر به خانواده تحویل شده و ۱۶ نفر نیز با قید تعهد آزاد شدند.

بیش از ۸۵ درصد معتادان به مواد صنعتی آلوده هستند

مسئول مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند هم گفت: متاسفانه با بررسی پرونده تک تک متکدیان معتاد مشخص شد که بیش از ۸۵ درصد آنها به مواد صنعتی آلوده هستند.منصوره امیرآبادی با اشاره به اینکه با بررسی پرونده ها مشخص شد تعداد متکدیان سر چهار راه ها طی سالهای گذشته افزایش پیدا کرده، یادآور شد: براساس پرونده ها در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۶۰ نفر متکدی جدید داشتیم. به گفته وی؛ براساس آمار مربوط به بحث جمع آوری متکدیان در سال ۱۴۰۲ سر چهارراه ها ۱۳۹ نفر اضافه شدند و ۵۹ خانم نیز متکدیانی هستند که به صورت تکراری حضور داشته اند.وی خاطر نشان کرد: تعداد سالمندان متکدی حدود ۴۰ نفر است که سن آنها از ۵۸ سال به بالا می باشد که متأسفانه برخی از آنها برای ایجاد حس ترحم همشهریان توسط خانواده هایشان سر چهارراهها قرار می گیرند.

لزوم طرح ضربتی جمع آوری و ساماندهی متکدیان

امیرآبادی با بیان اینکه براساس مستندات آمار متکدیان تکراری حدود ۵۰ نفر می باشد، ادامه داد: اگر با یک حکم ضربتی این افراد جمع آوری و ساماندهی شوند چرخه تکدی گری در شهر بیرجند برچیده شده و مابقی متکدیان کم و کمتر حواهند شد.

تگدی گری امروز در شهر تبدیل به یک ناهنجاری اجتماعی شده است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نیز گفت: در شهر بیرجند تعداد متکدیان زیاد شده و امروز به یک پدیده زشت و یک ناهنجاری اجتماعی تبدیل شده است.علیرضا حیرانی با بیان اینکه اکنون ما به عنوان نماینده مردم و در واقع افکار عمومی اینجا جمع شده ایم، اضافه کرد: امیدوارم موضوع به درستی تبیین شده و نقش و وظیفه هر دستگاهی مشخص شود تا به نتیجه خوبی برسیم.

نگاه جامعه به تکدی گری
همچنان نگاه ترحم آمیز است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان اینکه نگاه جامعه به موضوع تکدی گری همچنان نگاه ترحم آمیز است، ادامه داد: شاید اگر از بسیاری از مردم سوال شود آیا تکدی گری به نظر شما یک رفتار مجرمان هست اغلب قبول نمی کنند و بنظر انها یک فرد بخاطر مسایل مادی و اقتصادی دست به این کار می زند.
وی با بیان اینکه قوه قصاییه برای حل این معضل اجتماعی پای کار است، ادامه داد: باید متولیان این حوزه همچون بهزیستی، شهرداری و استانداری بررسی میدانی و گزارش تحلیلی ارائه دهند تا قانون گذار بنا به این گزارش ها برای مجرم بودن افراد به نتیجه برسد.

حبس ۳ تا ۲ سال برای تکدی گری

وی با بیان اینکه وفق ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ برای شخصی که به تکدی‌گری می‌پردازد، علاوه بر مجازات حبس از یک تا سه ماه، مصادره اموالی را که از این راه به دست آورده، دراین قانون تصریح شده، ادامه داد: همچنین وفق ماده ۷۱۳ همین قانون نیز شخصی که اطفال و اشخاص غیررشید را به تکدی‌گری می‌گمارد یا آنان را وسیله تکدی قرار می‌دهد علاوه بر حبس از ۳ ماه تا ۲ سال به استرداد تمامی اموالی که از این طریق به دست آورده محکوم می‌شود.
حیرانی خاطر نشان کرد: افرادی بوده اند که چند بار به قانون برای حبس سپرده شده اند اما به دلیل اینکه این عمل یک تجارت پرسود می باشد پس از آزادی دوباره به تکدی گری رو آورده اند. وی با بیان اینکه دادستانی یک نگاه مطالبه گری و نظارتی به موضوع دارد، ادامه داد: باید مشخص شود دستگاههای ذیربط چه اقداماتی در این خصوص انجام داده و برای آن مدیر و سازمانی که وظیفه خود را به درستی انجام نداده پرونده تشکیل شود.

دستورات قضایی در بحث معتادین در کوتاه مدت جوابگو است

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی نیز با تاکید بر پیشگیری در بحث آسیبهای اجتماعی اضافه کرد: دستورات قضایی مخصوصا در بحث معتادین عموما در کوتاه مدت جوابگو است ولی بعد از مدتی دوباره به چرخه باز می گردند و مستلزم برخورد قضایی می باشند.
حسن رحیمی اظهار کرد: بخشی از متکدیان کودکان، زنان، سالمندان، بیماران اعصاب و روان و معتادین متجاهر می باشند که پس از معرفی و یا شناسایی، توسط بهزیستی از مداخلات روانشناختی، مددکاری، حمایتی و در صورت داشتن شرایط، نگهداری در مراکز شبانه روزی بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه سعی شده تمامی کودکان متکدی شناسایی و با تشکیل پرونده از حمایتهای بهزیستی برخوردار گردند، ادامه داد: اگر کودک جدیدی اضافه شود در همان مراحل اولیه شناسایی و با تشکیل پرونده خدمات مشاوره ای مددکاری انجام می شود.

خواستار برخورد شدید
با پدیده تکدی گری هستیم

وی خواستار برخورد جدی تر و شدید تر قضایی با پدیده تکدی گری و معتادین متجاهر بخصوص افرادی که پس از چندین مرتبه جمع آوری باز هم اقدام به تکدی گری و رفتار هنجار شکنانه می کنند، شد.
رحیمی خاطر نشان کرد: در طرحها و موقعیتهای زمانی مختلف افراد متکدی و معتادین توسط نیروی انتظامی و شهرداری جمع آوری می شوند اما در زمان کوتاه با مراجعه خانواده و برخی افراد دیگر آزاد می شوند. معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر معتادین متجاهر در فالب تبصره ماده ۱۶ در کمپ ها پدیرش می شوند، اضافه کرد: با راه اندازی سامانه “غربال معتادین متجاهر” توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تحت عنوان “غوام” که با تشخیص چهره شناسایی و ثبت می شوند ساماندهی و اقدام در این خصوص مورد توجه نهادهای مربوطه می باشد.
ساماندهی ۱۲۰ کودک کار و خیابانی

رحیمی با اشاره به اینکه درسال گذشته بیش از ۱۲۰ کودک خیابانی و کار توسط بهزیستی ساماندهی شده اند، ادامه داد: بهزیستی در ارائه خدمات و نگهداری سالمندان و بیماران اعصاب و روان نیز انجام وظیفه می کند که در سال گذشته ۳۶ سالمند و اعصاب و روان متکدی در مراکز نگهداری پذیرش و ساماندهی شده اند‌.

متکدیان کمتر از
۲۴ ساعت آزاد می شوند!

نماینده انتظامی شهرستان بیرجند هم گفت: متکدیان در شهر قبلا فقط در چهار راه انقلاب و ابوذر دیده می شدند اما امروزه در قالب دسته های چند نفره کل شهر را اشباع کرده اند.
سرهنگ عباس سرچاهی با بیان اینکه در مورد برخورد با متکدیان خلاهای قانونی وجود دارد، اضافه کرد:‌ ما طرح آرامش را در شهر انجام می دهیم و متکدیان را جمع آوری کرده و به مرجع قضایی تحویل می دهیم اما متاسفانه کمتر از ۲۴ ساعت آزاد می شوند .
نماینده انتظامی شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه بیشتر این متکدیان و خانواده هایشان درگیر اعتیاد هستند، گفت: قبلا اعتیاد جرم تلقی می شد اما امروز با عنوان بیمار به آنها، دست نیروی انتظامی از برخورد بسته است!
وی با بیان اینکه چهار راه طوس پاتوق کودکان زیر ۱۰ سال شده، اضافه کرد: سر چهار راه بهشتی کودکانی با پوششی که جنسیت آنها مشخص نیست تکدی گری می کنند.

سرقت، توزیع مواد مخدر
در سایه تکدی گری!

نماینده انتظامی شهرستان بیرجند با تاکید بر اینکه جرم این افراد تنها به تکدی گری خلاصه نمی شود، ادامه داد: سرقت، توزیع مواد مخدر و گاهی مسایل غیر اخلاقی را در آنها مشاهده می کنیم.سرچاهی تاکید کرد: برخورد قضایی با متکدیان لازم و ضروری است چرا که از بسیاری از جرایم دیگر هم جلوگیری می شود. وی پیشنهاد کرد: حدود ساعت ۱۰ شب با یک طرح ضربتی متکدیان پر تکرار را جمع آوری کرده و قوه قضاییه برای آنها حبس در نظر بگیرد تا حضور آنها در شهر کمتر شود ملک آبادی معاون اجتماعی انتظامی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه آسیب های اجتماعی دغدغه مهمی در استان می باشند که باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: علاوه بر جرم شناسی تکدی گری باید فرهنگسازی شده و پاداش نیز در این موارد مدنظر قرار داد تا تاثیر پذیری بیشتری داشته باشد.

نقش موثر شهرداری در شناسایی
و توانمندسازی متکدیان
معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند هم با بیان اینکه امروز تکلیف ما سنگین‌تر از هر روز دیگر است، اضافه کرد: شهرداری علاوه بر شناسایی و جذب متکدیان در بحث توانمند سازی آنها نیز فعالیت می کند. موسی میرزایی با اشاره به مرکز توانمندسازی زنان، یادآور شد: علاوه بر مبلغ دو میلیارد که از طریق استانداری جذب شده مابقی آن را شهرداری اختصاص می دهد که امیدواریم تا پایان ماه آینده عملیات اجرایی شروع شود.
وی با تاکید به یاری رساندن قشر آسیب پذیر و اشتغال متکدیان یادآور شد: شهرداری در بحث صنایع دستی ، همکاری در بوستان ها و بخش کارگاهی به این افراد خدمات ارائه می دهد

ساماندهی متکدیان
یک چرخه و زنجیره است

معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه بحث ساماندهی متکدیان یک چرخه و زنجیره است که همیاری همه مسئولان و مردم را می طلبد، اضافه کرد: بحث فرهنگسازی باید تبلیغ شود و آن باور عمومی و حس ترحم را از جامعه بزداییم.حسین حسن پور با بیان اینکه تمام نهادهای مسئول، بر جرم بودن تکدی گری تاکید دارند، ادامه داد: ابتدا باید باور عمومی مردم در این زمینه تغییر پیدا کند و نهادهای مسئول با انجام وظیفه به حل این آسیب اجتماعی همت گمارند . معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی ضمن تاکید بر ضرورت توانمند سازی متکدیان خاطر نشان کرد: به عنوان مثال بهزیستی بخشی از این افراد که جامعه هدف هستند تحت پوشش قرار دهد تا با توانمندسازی، این‌ها از چرخه تکدیگری خارج شوند.

فرهنگسازی برای جرم انگاری
تکدی گری با کمک رسانه ها

حسن پور خاطر نشان کرد: رسانه ها به کمک دستگاه اجرایی آمده و برای فرهنگ سازی همکاری کنند. معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه قوه قضایه در کنار شهرداری و بهزیستی،‌ برای ساماندهی متکدیان باشد، اضافه کرد: این سازمانها حتما گزارشات مستند و قابل پیگیری به قوه قضاییه ارائه دهند. وی ضمن اشاره به احکام بازدارنده قضایی در این زمینه عنوان کرد: طبق ماده ۷۱۲ به صراحت اشاره شده کسی که تکدی گری را پیشه خود قرار دهد و از این راه امرار معاش داشته باشد مجرم است و صراحت قانون هیچ در واقع تفسیری و تعبیری هم ندارد پس باید در واقع مقام قضایی ورود جدی‌تر و مؤثر تری داشته باشد. معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با اشاره به متکدیان درگیر به مواد مخدر عنوان کرد: باید مرکز ماده ۱۶ را راه اندازی کنیم و: با استان‌های همجواری که مرکز ماده ۱۶ دارند هماهنگی بشود تا مرکز دائم در استان ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت