چند نکته درباره جلسه استاندار با مدیران رسانه های استان

هرم پور – پنج شنبه هفته گذشته به همت و پیشنهاد مدیرکل پرتلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در اقدامی قابل تقدیر، دکتر جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی جلسه ای را با دعوت از مدیران رسانه ای استان برگزار کرد. استاندار طی مدت حضورش در استان نشان داده اهمیت و البته نقش و جایگاه خاص تری برای رسانه ها و اصحاب رسانه استان قائل است، لذا این جلسه نیز در محل سالن جلسات دفتر ایشان و با حضور مدیران رسانه های استانی و شهرستانی از جمله رسانه های مکتوب، خبرگزاری ها، پایگاههای خبری و سرپرستی های رسانه ای برگزار شد. مدیران رسانه ها در این جلسه به مدت سه ساعت فرازهای مهمی را بیان کردند؛ از مهم ترین دغدغه هایشان گفتند و البته مشکلات و نیازها و مطالباتشان در حوزه مدیریت استان را، چه به اشاره، چه به کنایه، و چه با صراحت و جسارت به ایشان اعلام کردند. جلسه به مدت سه ساعت(که یک ساعتش هم بعد از افطار بود) طول کشید. نمایندگان رسانه ها صحبت هایی مطرح کردند.استاندار محترم نیز پاسخ ها و پیشنهادهایی مطرح و دستورهایی دادند. حسب وظیفه و به عنوان کمترینی که سالهاست در عرصه رسانه دستی بر آتش دارد، بنا به ضرورت و اهمیت موضوع، مایل هستم چند مطلب مهم را که به ذهنم رسید اما مجال مطرح کردنشان در جلسه نبود اینجا تقدیم حضور نمایم:
۱ – در ماههای اخیر تقریباً جلسه ای نیست که مقام معظم رهبری در آن بحث ضعف رسانه های کشور را مطرح نکنند یا گلایه ای در این زمینه در خصوص عقب ماندگی های رسانه ای کشور بیان ننمایند. بخشی از این ماجرا به عقب ماندگی های فنی و ضعف تکنیک های رسانه ای در خود ما رسانه ای ها بر می گردد و بخش مهم تری نیز به نوع نگاه، نوع همکاری و نوع تعامل مدیران و دستگاههای مختلف کشور با رسانه ها. گلایه ی رهبری کاملاً به حق و به جاست. به نظر می رسد در چرخه ی معیوبی گرفتار شده ایم که یک سرِ مهمش، فهم نادرست برخی مدیران کشور از جایگاه، تکالیف، وظایف و قدرت رسانه و سرِ دیگرش انتظارهای غیر موجه است.برای اصلاح این موضوع، باید نگاه و نوع حرکت در مسیر رسانه ای را تغییر بدهیم. ۲ – یکی از کارکردهای مهم رسانه ها به ویژه رسانه های بومی در استانها و شهرستانها، کمک به انتقال درست فرهنگ به نسل های بعد است. اگر به عمد یا حتی سهوِ مکرر، نیازهای مطبوعاتی و رسانه ای در یک استان یا شهرستان بر طرف نمی شود، باید به مانع تراشی ها و مانع تراش ها شک کرد که در کدام زمین بازی می کنند؟ ۳ – رسانه ها کمک بزرگی به حرکت صحیح و سالم در مسیر توسعه هستند. رسانه ها در استان در مسیر توسعه زنجیره ای از فرایندهای به هم بافته را لازم دارند.هرکجا این زنجیره از هم گسسته شود یا فرد یا افرادی با عمل نکردن به وظایف یا بی توجهی به رسانه ها ، حلقه هایش را از هم باز یا منقطع کنند، قطع به یقین توسعه و آبادانی میسر نخواهد شد. رسانه، یکی از این حلقه هاست، همانطور که مدیران، دستگاهها، و مردم نیز هر کدام یکی از این حلقه های به هم پیوسته هستند. ۴ – بخش مهمی از مشکلات رسانه های استان با افزایش اعتماد متقابل بین رسانه و مدیران و مردم قابل حل است.این اعتماد کمی نیاز به ترمیم داد. ۵ – متأسفانه سالهاست بسیاری از مدیران استان و شهرستانهای ما، رسانه را صرفاً با تابلوی خبری می بینند. درحالیکه این دیدگاه قطعاً می باید تغییر کند. درست است که بخش مهمی از کارکرد رسانه ، تولید و انتقال خبر است، اما وظیفه ی مهم دیگر و شاید بسیار پر اهمیت ترش، تولید فکر، اندیشه و راهبرد برای توسعه استان است . ۶ – به رسانه ها در حوزه ی توسعه و آبادانی استان باید سهم عملی داد. متأسفانه این سهم تا حدودی در سالهای گذشته، بیش از آنکه عملی باشد، شعاری شده است. ۷ – برای نیل به موفقیت در مسیر توسعه استان، باید به رسانه های استان، موهبت باقی ماندن در فضای استقلال فکری و آزادی بیان را عطا کرد. ما به عنوان رسانه، هنوز هم بدون قطعیت از حمایت های حقوقی و قضایی، شاید جسارت بیان برخی از مفاسد مدیران، تخلفات دستگاهها، واقعیت های تلخ جامعه استانی و شهرستانی و رویدادهای خلاف قانون در استان را نداشته باشیم. ۸ – و نکته ی آخر؛ خاطر همه جمع باشد. توسعه در خراسان جنوبی، بدون رسانه های خوب، حمایت شونده و مستقل، به جایی نخواهد رسید. مدیران، مردم و رسانه ها بدانند؛ اگر می خواهیم مثل بسیاری از استانهای دیگر در مسیر توسعه راهِ میان بُر برویم، چاره ای جز فهم درست از هم و حمایت منطقی از همدیگر نداریم.
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۳۰۴۹۴۳۸۳۱ یا صفحه اینستاگرامی @s.hossein.harampoor.m اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت