چشم روشنی رویش از تولد نرجس

برزجی- نرجس اولین نوزاد تولد یافته به روش آی .وی. اف در مرکز درمان ناباوری رویش بیرجند است که با آمدنش امید در دل زوجین نابارور استان خراسان جنوبی زنده شد. به گزارش خبرنگار آوای خراسان جنوبی،تا همین ۱۰ سال پیش درمان ناباروری در استان خراسان جنوبی برای زوج هایی که سال ها رنج بی فرزندی را کشیده بودند یک رویا بود. بسیاری از افرادی که بضاعت سفرهای طاقت فرسا را به کلان شهرها نداشتند، داغ بی فرزندی به دلشان می ماند و چه بسیار خانواده هایی که بر سر همین مساله پایان تلخی را تجربه می کردند. اما از سال ۱۳۹۵ بود که رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نوید آغاز پیگیری ها برای راه اندازی مرکز درمان ناباروری را در استان داد و این وعده ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ با سفر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیرجند رنگ واقعیت به خود گرفت. مرکزی در ۸۰۰ متر مربع زیربنا با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح و تابلوی مرکز ناباروری رویش بر سر در آن نصب شد.
آزمایشگاه« آی وی اف» و « آی یو آی»، اتاق عمل، بخش بستری زنان و نمونه گیری از جمله بخش های بود که در این مرکز نازایی به بهره برداری رسید؛اما متاسفانه نبود فلوشیپ نازایی مهمترین مانع استفاده از تجهیزات چند میلیاردی این مرکز به شمار می آمد.

تکمیل شدن چرخه درمان نازایی
با جذب ۲ پزشک بومی

مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان بارها هشدار دادند که بالا بودن آمار ناباروری و نازایی در استان جذب فوق تخصص نازایی برای اینکه رنج مراجعه بیماران را به سایر استان ها رفع کند ضروری است. علیرغم اینکه یکی از مصوبات سفر وزیر وقت بهداشت و درمان به استان در سال ۹۷ اختصاص یک نفر فلوشیپ نازایی برای مرکز رویش بود ، اما به خاطر ممهور بودن پیشانی خراسان جنوبی به مهر محرومیت، هیچ فوق تخصص نازایی در کشور حاضر به حضور در این مرکز و ارایه خدمات به بیماران استان نشد؛ تا اینکه باز هم به دستور همان وزیر بهداشت و درمان ، آموزش ۲ نفر سهمیه بومی از متخصصان جوان مصوب شد تا بعد از آموزش در خارج کشور به استان بیایند و خدمت کنند.
گرچه از سال ۹۷تاکنون درمان نازایی در سطوحی همچون تزریق و تجویز دارو و آی . یو. آی انجام می شد اما نبود فلوشیپ نازایی باعث شده بود تجهیزات در این مرکز خاک بخورد و بلااستفاده بماند در حالی که زوجین بسیاری مجبور بودند مسافت های طولانی تا شهرهایی همچون مشهد، یزد یا تهران طی کنند و چه بسا که به خاط ناموفق بودن عمل آی . وی . اف علیرغم هزینه های زیاد ناامید بازمی گشتند.
اما دوم شهریور سال گذشته معاون وقت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از تکمیل شدن چرخه درمان ناباروری در خراسان جنوبی با راه‌اندازی تجهیزات لازم و تامین نیروی فوق تخصص در مرکز درمان ناباروری و نازایی رویش، خبر داد. و اکنون بعد از گذشت یک سال، اولین نوزاد به لطف خدا و دانش نیروهای متخصص بومی با انجام عمل آی. وی . اف به دنیا آمد و نور امید در دل دیگر زوجین نابارور با این خبر زنده شد.

نرجس، هدیه خداوند
بعد از ۱۰ سال انتظار

دکتر آزاده خزاعی فلوشیپ فوق تخصصی نازایی مرکز رویش بیرجند که عمل آی . وی . اف را برای مادر نرجس انجام داده در خصوص پرونده او به خبرنگار آوا گفت: بخاطر بعد مسافتی مراکز درمان نازایی مجاور استان و هزینه‌های گزافی که بیماران باید پرداخت کنند، خانمی ۴۱ ساله که ۱۰ سال نازایی اولیه داشت، اواخر آبان ماه سال گذشته برای اولین بار به بیرجند مراجعه کرد و مورد عمل لقاح مصنوعی آی. وی. اف قرار گرفت که خوشبختانه بارداری حاصل و بعد از ۳۸ هفته نوزاد متولد شد. وی افزود: ای. وی. اف و میکرواینجکشن که در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند مطابق استانداردهای کشوری و پروتکل‌های مراکز مجاور انجام می‌شود، یکی از پیشرفته ترین درمان‌های نازایی است که در حال حاضر وجود دارد و تقریباً شامل طیف وسیعی از بیماران نابارور می‌شود.

پذیرش بیماران از سایر استان ها

این فوق تخصص درمان ناباروری با اعلام اینکه حدود سه هزار پرونده شامل نازایی‌های اولیه و ثانویه در مرکز بیرجند تشکیل شده گفت: خوشبختانه روش پیشرفته درمان نازایی را می‌توانیم به خوبی در این مرکز انجام دهیم.
وی افزود: در روش لقاح مصنوعی معمولاً داروهای تحریک تخمک‌گذاری به صورت تزریقی تجویز و عمل تخمک کشی مادر در بیهوشی کوتاهی انجام می‌شود.
دکتر خزاعی با اشاره به اینکه به روش‌های کمک باروری دارو و آی . یو. آی ۱۳۶ نوزاد تاکنون در مرکز رویش متولد شدند گفت: همچنین لقاح مصنوعی در محیط آزمایشگاه انجام و جنین‌هایی که تشکیل می‌شود طی مراحل مختلف به محیط رحم مادر انتقال می یابند. وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ مادر باردار به روش آی .وی . اف در مرکز رویش بیرجند پرونده دارند گفت: دومین نوزاد با روش لقاح مصنوعی دوم شهریور و سومین نوزاد نیز شنبه پنجم شهریور متولد خواهد شد. این فوق تخصص و فلوشیپ درمان نازایی یادآور شد: بیشترین مراجعه کنندگان مرکز درمان نازایی رویش از شهرستان های قاینات، نهبندان ، درمیان، سربیشه ، فردوس و سرایان هستند اما از اصفهان و سیستان و بلوچستان نیز پذیرش بیمار داشته ایم.

دستگاه اکسیژن ساز، نیازی ضروری برای مرکز نازایی بیرجند

وی با تاکید بر اینکه مرکز رویش بیرجند تمامی خدمات درمان نازایی در سطح سه کشوری را انجام می دهد ادامه داد: این سطح از درمان معادل مراکز فعال در کلان شهرها بوده لذا بیماران استان را از سفر به سایر نقاط کشور بی نیاز می کند.
دکتر خزاعی با اشاره به اینکه تمامی جراحی های نازایی نیز در مرکز رویش بیرجند انجام می شود ادامه داد: با پیگیرهای انجام شده دستگاه های مورد نیاز هیستروسکوپی و لاپاروسکوپی نیز در مرکز ناباروری بیرجند نصب شده و از الزامات و نیازهای ضروی مرکز در حال حاضر دستگاه اکسیژن ساز است که امیدواریم زودتر تامین شود.
وی با بیان اینکه پوشش بیمه ای خوبی از خدمات ناباروری در حال انجام است، تصریح کرد: پیگیر هستیم تا مباحث تخمک اهدایی و رحم اجاره‌ای مرکز راه‌اندازی شود تا برای هیچ عملی نیاز به ارجاع نباشد.

تعرفه پایین درمان و پوشش
بیمه ای، امتیاز مرکز ناباروری رویش بیرجند

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با اشاره به تولد نخستین نوزاد به روش IVF به عنوان یکی از روش‌های موفق در درمان نازایی در بیرجند گفت: با حمایت‌های ریاست دانشگاه، در حال حاضر مرکز سطح سه درمان ناباروری رویش در بیرجند و دو کلینیک ناباروری سطح ۲ در طبس و فردوس به ارائه خدمات به زوجین نابارور می‌پردازند.علی اکبر اسماعیلی ادامه داد: تلاش شده در دو سال اخیر تجهیزات مورد نیاز مرکز تکمیل و دو پزشک فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری و دکترای جنین شناسی جذب شوند. وی افزود: امیدواریم تداوم فعالیت این مرکز منشا خدماتی ماندگار باشد و ضمن کمک به درمان خانواده‌های نابارور، از ارجاع بیماران به سایر استان‌های همجوار بکاهد و در روند اقتصادی درمان زوج‌ها بهبودی حاصل شود.سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: تعرفه در مرکز ناباروری رویش بیرجند در مقایسه با مراکز خصوصی بسیار کمتر است و زوج‌های نابارور بابت خدمات لازم تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت