چراغ علم در دانشگاه بیرجند روشن است

کاری – ۱۶ آذر همه ساله به مناسبت روز دانشجو هیچان و شور خاصی در دانشگاه ها دیده می شود. اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا آموزش با موقعیت خاص و تازه ای روبرو شده است با وجودی که دانشگاهها خالی از دانشجو هستند و حضور واقعی و فیزیکی دانشجو در دانشگاهها نیست. اما تحصیل و دانش تعطیل نیست و آموزش به صورت مجازی انجام
می شود که خود چالش ها و مشکلاتی را به وجود آورده است.

بازار گرم کلاس‌های غیرحضوری

علیخانی از دانشجویان دانشگاه بیرجند از نبود اینترنت در همه جای استان گلایه دارد و می‌گوید: تکلیف دانشجویانی که در مناطقی با سرعت پایین اینترنت زندگی می‌کنند، چیست؟ این دانشجو می‌گوید: اگر بخواهم از کلاس‌های آنلاین دانشگاه استفاده کنم، باید به کافی‌نت مراجعه کنم که آن هم بدلیل استفاده عمومی خطرآفرین است و جرأت رفتن به کافی نت را ندارم.
یک دانشجوی مقطع دکترا نیز از برگزاری کلاس‌های مجازی با کیفیت پایین شاکی است و می گوید: این شیوه آموزشی به خوبی بستر سازی نشده و عموما با قطعی و کندی سرعت روبرو می شویم. معصومی از دانشجویان رشته مهندسی نیز با اشاره به اینکه برای دروس تخصصی و عملی آموزش مجازی کارآمد نیست، عنوان می‌کند: از طرف دیگر شهریه دانشگاهها تغییر نکرده بهتر بود این ترم تحصیلی تعطیل می شد تا با این بازدهی برگزار شود. در این میان برخی دانشجویان که در مناطق روستایی زندگی می کنند از نبود اینترنت و دسترسی ضعیف شکایت دارند.

دانشگاه جامعه محور،
مهارت آموز و کارآفرین

رئیس دانشگاه بیرجند در گفتگو با خبرنگار آوا می گوید: ما شعار دانشگاهی جامعه محور، مهارت آموز و کارآفرین و در خدمت مردم را سرلوحه کار خود قرار داده ایم. و افتخار می کنیم که یکی از دانشگاه های مطرح با ۳۶۰ هیئت علمی متخصص هستیم. دکتر خامسان در خصوص دوران دانشجویی خود می گوید: سال ۶۸ زمانی من دانشجو شدم تازه جنگ تمام شده بود و اوضاع چندان مناسب نبود. وی با اشاره به اینکه آن زمان وضع خوابگاه بسیار نامناسب بود و من در خیابان کریم خان تهران اتاقکی زیر پله اجاره کرده بودم، ادامه
می دهد: غذاهای سلف هم محدود به چند مورد غذا بود و کیفیت مطلوبی هم نداشت. وی یادآور می شود: آن روزها با
خاطرات اش گذشت و فوق لیسانس و دکترایم را گرفتم و اکنون یا افتخار مسئولیت ریاست دانشگاه بیرجند را برعهده دارم.

استاندارد کافی زیر ساخت ها
و امکانات دانشگاه

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر وضع سلف و خوابگاهها نسبت به آن زمان تفاوت زیادی پیدا کرده است،
می افزاید: شاید زیر ساخت ها و کیفیت آن ایده ال نباشد ولی در حد استاندارد است و تلاش می کنیم روز به روز بهتر شود. خامسان تاکید می کند: اکنون یادگیری و پژوهش حرف اول را در دانشگاه می زند و تلاش می کنیم که دانشجو دغدغه دیگری نداشته باشد. وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان خاطر نشان می کند: این موضوع در جهان تقریبا بی سابقه بوده که ظرف یک ماه یک ویروس از چین به سراسر دنیا برود و همه جهان را درگیر خود کند.

مهارت انعطاف پذیری
و پذیرفتن شرایط خاص

وی با بیان اینکه باید خودمان را با وضع جدید تطبیق دهیم ادامه می دهد: در قرن ۲۱ مهمترین مهارت، انعطاف پذیری و پذیرفتن شرایط خاص است و دانشگاه نیز از این مساله مبرا نیست. رئیس دانشگاه بیرجند عنوان می کند: قطعا آموزش چهره به چهره بهترین نوع آموزش است و هیچ چیز جای آن را نمی گیرد اما در شرایط خاص کنونی باید خودمان را با آن وفق دهیم . دکتر خامسان یادآور می شود: در دانشگاه بیرجند زیر ساخت ها از دو سه سال گذشته بروز رسانی شده و ظرف چهار روز تعطیلی سیستم الکترونیک دانشگاه حتی زودتر از شهرهای بزرگ راه اندازی شد. وی ادامه می دهد: اکنون تمام کلاس ها در دانشگاه به راحتی برگزار شده و ضبط می شود و دانشجو هر زمان که بخواهد می تواند به فایل ها دسترسی داشته باشد.

دورکاری کارکنان دانشگاه

وی با بیان اینکه همچنین دورکاری کارکنان نیز به خوبی با سیستم ویپ با بهره وری بالا انجام می شود، اظهار می کند: زمانی که همکاران در منزل و دورکاری انجام می دهند شماره اتاق آنها به گوشی شان دایورت شده و از هر مکانی می توانند پاسخگوی تماس‌ها باشند. رئیس دانشکاه بیرجند یادآور می شود: در تابستان گذشته مشکلات آموزش الکترونیک را برطرف کردیم و در این خصوص سه میلیارد تومان هزینه برای بروزرسانی سرورها صورت گرفت. وی که دارای دکترای روانشناسی است درخصوص کلاس های درسی اش می گوید: قبلا که کلاس ها حضوری بود شاید بخاطر همان رفت و امد و مشکلات دیگر حضور دانشجویان در کلاس کمرنگ تر بود اما اکنون در کلاس ۴۱ نفره من همیشه بالای ۳۸ نفر حاضر هستند.

وام از صندوق رفاه برای دانشجویان

دکتر خامسان با اشاره به اینکه قطعا اینترنت با مشکلاتی چون قطعی و کندی روبرو است، می افزاید: برای دانشجویانی که در مناطق روستایی هستند و یا وضع مالی مناسبی ندارند از صندوق رفاه وام های مناسب درنظر گرفته شده است. وی خاطر نشان می کند: در اوایل انقلاب ما دو سه سالی تعطیلی دانشگاه داشتیم الان هم با یک ترم مرخصی اتفاق خاصی
نمی افتد و دانشجویان که مشکل دارند می توانند بدون سنوات به مرخصی تحصیلی بروند. وی درباره رشته های که عملی و کارگاهی دارند عنوان می کند: برای هر کدام از این دانشجویان در مقطع دکترا یک اتاق در خوابگاه اختصاص داده ایم تا به کارهای پژوهشی با پروتکل های بهداشتی خود با خیال راحت ادامه می دهند. رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه بعد از موج سوم اگر کاهش روند کرونا را داشته باشیم دانشجویان دکترا و فوق لیسانس پذیرش می شوند که به صورت حضوری به تحقیقات و پژوهش خود ادامه دهند و امکانات هر نفر یک اتاق برای آنها مهیا خواهد شد.

اولویت سلامت دانشجویان و کارکنان

وی با اشاره به اینکه قطعا سلامت کادر دانشگاه و دانشجویان در اولویت است،
می افزاید: اما اگر همچنان وضع قرمز باشد به لحاظ اهمیت سلامت باز هم کلاس ها آنلاین برگزار شده و کارکنان دورکاری می کنند تازمانی که وضع سفید شود و یا واکسن ویروس به دست هموطنان برسد. وی با بیان اینکه تنها خوابگاه و سلف ها تعطیل است و هیچ برنامه ای متوقف نشده است، یادآور می شود: تمام امور پژوهشی و فرهنگی حتی تربیت بدنی با همان شدت قبل انجام می شود. رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه کار اساتید هم بیشتر شده است خاطر نشان می کند: برای درس در فضای مجازی استاد باید تولید محتوا کرده و باید از قبل فایل‌های مربوط به درس را آماده کنند و این یعنی حوزه فعالیت آنها بیشتر شده است. دکتر خامسان عنوان
می کند: همچنین برای استفاده دانشجویان بصورت آفلاین تمامی کلاس ها از طریق سامانه ضبط و بارگزاری می‌شوند و ورود به تمام سامانه های دانشگاه برای اساتید و دانشجویان رایگان می باشد.

قرارگیری نام دانشگاه بیرجند در بین دانشگاه‌های برتر جهان

وی با یادآوری اینکه براساس آخرین رتبه بندی مؤسسه تایمز نام دانشگاه بیرجند در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفت، خاطر نشان می کند: براساس آخرین رتبه‌بندی موضوعی نظام رتبه‌بندی تایمز(سال میلادی ۲۰۲۱‌) در حوزه‌های مهندسی و علوم پایه، نام دانشگاه بیرجند در حوزه مهندسی بین۸۰۱ تا ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان در کنار دانشگاه‌های مطرحی از دنیا قرار گرفته است.وی یادآور می شود: ما در دانشگاه از این فرصت عدم حضور دانشجویان برای بروز رسانی زیر ساخت های دانشگاه استفاده می کنیم و عقب ماندگی ها و تعمیرات انجام می شود.

استفاده از خدمات سایت های دانشگاه رایگان از هر مکانی

وی با بیان اینکه تمام ترافیک های آموزشی در سایت های دانشگاه برای کسانی که به این سایت ها ورود پیدا می کنند رایگان است، می افزاید: همچنین برای اساتید بسته اینترنتی ۱۲۰ گیگ اینترنت رایگان در نظر گرفته شده است. وی به مشکلات پیش‌روی آموزش اینترنتی پرداخت و ادامه می دهد: چالش اصلی آموزش غیرحضوری در دانشگاه، دسترسی نداشتن برخی از دانشجویان به بستر اینترنت و یا بضاعت نداشتن برخی از دانشجویان آنها در تهیه ملزومات آن است. وی بیان می کند: از دانشجویان تقاضا می کنم نسبت به تاثیرات بحران کرونا بر روی روند آموزشی صبوری بیشتری داشته باشند، چرا که این اتفاق به ‌طور غیر منتظره‌ای رخ داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت