شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

چراغ برات برای زنده ها

پرستار سراسیمه از بالین بیمار تخت 6 به بالین بیمار تخت 2 در رفت و آمد است و در این خیال که آیا تا رسیدن دستگاه کمک تنفسی از بخش دیگری بیمار تخت 2 مقاومت خواهد کرد ؟ مستاصل به ثانیه شمار ساعتش نگاه می کند. در این برزخ ناامیدی، پرستاری دیگر در حالی که یک جعبه دستگاه ونتیلاتور (کمک تنفسی) در دست داشت وارد اتاق شد و به سرعت دستگاه را به بیمار تخت دو متصل کرد. حالا بیمار جوان تخت دو دیگر سخت نفس نمی کشید؛ پرستار اول با شادی به واسطه ی رهایی از برزخی که در آن گیر افتاده بود جعبه ی دستگاه را از روی تخت بیمار بر می دارد تا در جای مناسبی قرار دهد. روی جعبه نوشته است اهدایی از طرف خانواده ی
حسین کلافه است و مدام دست هایش را به هم می مالد، فردا اولین برات پدرش است، پدرش چهار ماه قبل بر اثر آمبولی بعد از عمل جراحی کمرش نفسش قطع شد و جانش را از دست داد. حسین می خواهد در برات اول سنگ تمام بگذارد و نذر کرده گوسفند قربانی کند،بالای مزار پدرش آن را خیرات کند،اما شنیده است به دلیل بحران کرونا نه تنها اجازه ی توزیع هیچ مواد غذایی داده نمی شود بلکه مسیر رفت و آمد ها به بهشت متقین مسدود شده است.اما راه دیگری هم برای نذر برات پدرش هست.

سابقه ای تاریخی

صدها سال است که مردم خراسان، ماه شعبان و نیمه شعبان را با چراغ برات می شناسند. نیمه شعبان که فرا می رسد، چراغ برات برای مردگان روشن می شود و مردم به سراغ مزار درگذشتگانشان می روند. در خراسان نیمه شعبان با معاد در آمیخته است. انگار که در این روز مردگان چشم انتظار محبتهای زندگان هستند. در این روز کسانی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند با پهن کردن فرش بر مزار عزیزانشان ، خیرات، پخش انواع خوراکی و خواندن روضه یاد و خاطره تازه گذشته را گرامی می دارند. پخت انواع نانهای سنتی مانند روغن جوشی، چلبکی، کماچ، ساچ و حلوا و پخش آن دربین مردم به ویژه کودکان از مراسم ایام برات در شهرهای گوناگون خراسان است،.قرائت قرآن و فاتحه نیز در این جهت، هدیه ای است که از سوی مردم نثار روح درگذشتگان می شود.

و اما برات امسال …

امسال اما این مراسم را خراسانی ها قرار است به نحو دیگری انجام دهند،سایه ی کرونا باعث نمی شود خیرات برای درگذشتگان متوقف شود،و حتی به نحوی بهتر و عالی تر اجرایی خواهد شد، آن هم با نذر سلامتی، با دادن نفس به بیماران کرونایی بیمارانی که در شرایط عادی می توانند از تجهیزات موجود بیمارستان ها بهره مند شوند اما در صورت اوج بحران و افزایش تعداد بیماران و البته حاد شدن شرایطشان شاید هر ثانیه برایشان بدون دستگاه کمک تنفسی یک عمر باشد. هر چند در این گزارش نتوانستیم با رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تماس موفقی داشته باشیم اما در 9 فررودین ماه 99 رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران به جز تخت آی سی یو و لوازم آن از جمله دستگاه ونتیلاتور( تنفس مصنوعی) نیازی به کمک خارجی ندارد و امکانات درمانی در حد استاندارد برای مردم در کشور فراهم است. این نیاز در مصاحبه های گوناگون در شرایط بحران بیماری کرونا برای استان های مختلف مطرح شده است. و البته خراسان جنوبی نیز یکی از همین استان هاست.

اعتماد به مجمع خیرین سلامت

17 فروردین ماه سال جاری، دکتر حسینعلی شهریاری دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور اعلام کرد: با تصمیم شورای اجتماعی وزارت کشور و با ابلاغ وزیر کشور به تمامی استانداران به منظور هماهنگی و بسیج ظرفیت خیرین برای مقابله با کرونا، مجمع خیرین سلامت کشور به عنوان هماهنگ کننده ظرفیت خیرین در استان ها تعیین شد. وی افزود: بر اساس این تصمیم نمایندگان این تشکل مردم نهاد عضو ستاد مبارزه با کرونای استانی هستند. دبیرکل مجمع خیرین سلامت با بیان اینکه تمام تلاش این مجموعه کمک و همکاری با وزارت بهداشت و دیگر بخش درگیر برای مقابله با کرونا است، اضافه کرد: در طرح ابلاغی تمامی مسائل مربوط به هماهنگی خیرین در سطح استان با محوریت نماینده مجمع خیرین سلامت انجام می شود. کارنامه درخشان مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی در کشور این موضوع را ثابت کرده است که اعضای این مجمع طی این سال ها با ساخت تعداد زیادی خانه ی بهداشت، مراکز جامع سلامت،پایگاه اورژانس جاده ای و شهری،خرید آمبولانس،تامین تجهیزات برای بیمارستان های استان و . . . و از همه مهمتر ساخت بیمارستان مدرن ایرانمهر برای درمان بیماران سرطانی در استان، امین خیرات مردم بوده و هستند. و حال که موضوع کرونا به وجود آمده و خیرین علاقه مندند در این زمینه کمک کنند و البته عده ای از شهروندان نیز می خواهند مطمئن باشند که خیراتی که برای بیماران کرونا می کنند صد درصد برای همین موضوع هزینه می شود می توانند مجمع خیرین استان را امین خود در این زمینه بدانند. مدیرعامل مجمع خیرین استان در گفت و گو با آوا گفت : با توجه به سابقه خوب مجمع وظیفه هماهنگی رساندن کمک خیرین به بیماران کرونایی به ما سپرده شده است و با تاکید استاندار خراسان جنوبی، مجمع محوریت کار را بر عهده خواهد داشت. البته سمن های شناسنامه دار نیز در این زمینه فعالیت هایی دارند.

نیاز سنجی

سید محمود حسینی درباره نیازسنجی هایی که در استان انجام شده است، افزود: بعد از انجام نیاز سنجی ها، اقلام و نیازمندی ها به دو بخش تقسیم شده است،یک بخش اقلام بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده دست ، محیط،دستکش و ماسک و . . . که با حمایت های استاندار گام های بلندی در تامین این اقلام برداشته شد. و نیاز دوم تجهیزات مورد نیاز بیمارن کرونایی است.
وی ادامه داد: تامین تجهیزات نیز یکی دیگر از تخصص های مجمع است،چرا که تاکنون در این زمینه تلاش ها زیادی داشتیم و با رابطه ای که با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند داشته ایم به همه ی آنچه لازم است واقف هستیم. وی با اشاره به اعتمادی که مردم به این مجمع دارند گفت: باید تلاش کنیم کمک ها جزیره ای نباشد تا تجهیزات لازم را بتوانیم کلی خرید کنیم،یکی از مهمترین تجهیزات مورد نیاز دستگاه کمک تنفسی است. مدیرعامل مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی افزود: در آخرین جلسه ای که با رئیس دانشگاه علوم پزشکی داشته ایم برای تامین تجهیزات مورد نیاز در این شرایط 12 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

نذر نفس

حسینی با توجه به نزدیکی به ایام برات تاکید کرد: مردم می توانند برای خرید این تجهیزات نذر خود را برای رفتگان شان با هر عددی که بخواهند انجام دهند و یقین داشته باشند که برای بیماران کرونایی استفاده خواهد شد. وی ادامه داد: با کمک های مردمی به صورت نقدی می توانیم این تجهیزات را از جمله دستگاه های ونتیلاتور (کمک تنفسی)،سرنگ پمپ،اکسیژن پمپ و. . . . به صورت کلی از مکان های مجاز،قیمت مناسب و کیفیت مورد تائید وزارت بهداشت تهیه کنیم و در شهرستان های استان توزیع کنیم. وی شماره کارت مربوط به بانک ملی 6037997599095776 و شماره حساب بانک ملی 0106583151009 به نام مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی را برای کمک به بیماران کرونایی استان اعلام کرد و گفت: خیرین برای کمک به بیماران کرونایی می توانند به این شماره های مجمع هزینه هایی که در نظر گرفته اند را واریز کنند. وی توضیح داد: با فراگیر شدن ویروس کرونا ، مجهز بودن بیمارستان ها به تجهیزات لازم درمانی موضوع مهمی شده است. از ضروری ترین دستگاه های درمان بیماری COVID-19 دستگاه ونتیلاتور است. دستگاه ونتیلاتور هنگامی که ریه بیمار قادر به انجام تنفس نیست، به کمک بیمار می آید تا اکسیژن لازم برای بدن را تامین کند و دی اکسید کربن حاصل شده را خارج سازد. طبق آمار به دست آمده 5 % از بیماران مبتلا به COVID-19 نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه دارند که از این تعداد نیمی از آنها نیازمند استفاده از دستگاه ونتیلاتور هستند. حسینی ابراز امیدواری کرد: با کمک های مردم در ادای نذر آنها برای روزهای برات و همچنین توجه خیرین سلامت در این زمینه خواهیم توانست نیاز بیماران کرونایی را در بیمارستان های استان تامین کنیم. باشد که ثواب این کمک ها برسد به روح درگذشتگان و تمام آنهایی که در اثر این بیماری امروز دیگر در بین ما نیستند.
حسین تصمیمش را برای برات پدرش گرفته است، سه میلیونی که می خواست گوسفند بخرد را به شماره حساب مجمع می ریزد،تا به این طریق به زنده ای برای ادامه حیات کمک کند.محمودآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت