چالش های قهرمانی در زمین ورزش استان

قاسمی- روزنامه آوای خراسان جنوبی بنا بر سیاست ذاتی خود که شفافیت در مسائل و بیان مشکلات و چالش ها در حوزه های مختلف و یافتن راهکار توسط کارشناسان می باشد، برآن شد تا نشستی در زمینه بررسی مشکلات و چالش های ورزش استان و راهکار برای رفع آنها با حضور برخی از مسئولان، قهرمانان و هیئت های ورزشی برگزار کند. در این نشست ۵ ساعته تمام مسائل مربوط به حوزه ورزش مورد بررسی قرار گرفت، هر چند که در حوزه توسعه ورزش باید دو رکن در نظر گرفته شود که یکی موضوع شادابی و سلامت جسم و روان است که در ورزش همگانی از آن یاد میکنیم و دیگر در زمینه عزتآفرینی و اقتدار آفرینی که در حوزه بخش قهرمانی، رقابتی و حرفهای نقشآفرینی میکند. اما نکته ای که در این نشست پر رنگ تر مطرح شد چالش قهرمانان و برنامه ریزی برای حفظ و نگاهداشت آنان بود . در ادامه نقطه نظرات هیئت ها، قهرمانان و مسئولان را می خوانیم.

نبود برنامه برای نگاهداشت قهرمانان

ملکی، رئیس هیئت والیبال استان در این میزگرد عنوان کرد: در زمینه ورزش پیشرفت هایی در بین ورزشکاران دیده می شود اما برخی مواقع ادامه دار نیست و چنین نشست هایی باعث تجزیه و تحلیل مشکلات در این بخش ها می شود. وی بیان کرد: ورزش استان درگیر مشکلاتی مانند نبود ثبات مدیریتی، نبود همکاری دستگاه های اجرایی، نبود برنامه برای نگاهداشت قهرمانان و منابع مالی می باشد. به گفته وی ثبات مدیریتی به مسئولان بالادست بازمی گردد که باید در این زمینه قکری بندیشند چرا که تا مدیری برنامه های خود را به مرحله اجرا در می برد، تغییر می کند و مدیری دیگر بر سر کار می آید. رئیس هیئت والیبال استان افزود: همچنین دستگاه های اجرایی مانند استانداری، شهرداری و دیگر نهاد ها و دستگاه ها می توانند کمک کننده در ورزش باشند اما اینگونه نیست، حتی هماهنگی هم در بین ادارات وجود ندارد به عنوان مثال زمانی که مجوز انجام یک رویداد را از اداره کل ورزش می گیریم باقی ادارات مربوطه همکاری نمی کنند و محدودیت هایی بر سر راه قرار می گیرد. ملکی تأکید کرد: نیروی انسانی از جمله قهرمانان و مربیان مهمترین نقش را در توسعه ورزش دارند ولی برای نگاهداشت و حفظ آنان برنامه ریزی وجود ندارد که موانع را از سر راه آنان برداشته شود و بتوانند الگوی دیگر افراد جامعه شوند. وی بیان کرد: برای توزیع منابع مالی نقش یک فرد متخصص بین اداره کل ورزش و هیئت ها خالی است که مشخص کند حق با کدام طرف می باشد و بر چه مبنایی باید این کار انجام شود. به گفته وی دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی به اندازه ای داریم که بتوانند هیئت های مدال آور را حمایت کنند و استاندار می تواند با هماهنگی بین بخشی این هدایت ها را انجام دهد.

هزینه های جاری بیش از بودجه های ورزشی

چاجی، رئیس هیئت دو و میدانی استان هم با بیان اینکه آیندگان ورزشی و زیرساخت های اصلی در آموزش و پرورش حضور دارد، گفت: باید تعاملات بیشتر شود و بعد از استعدادیابی در مدارس، ابتدا باید این استعدادها را حفظ کنیم و در ادامه به دنبال استعدادهای دیگر در مدارس باشیم. وی تأکید کرد: باید مشخص شود که نسبت هزینه های جاری ادارات در حوزه ورزش با اعتبارات توسعه ورزش چقدر است؟.به گفته وی اگر این نسبت منطقی نباشد نباید انتظار توسعه در بخش ورزش را داشته باشیم. رئیس هیئت دو و میدانی استان پیشنهاد کرد که اگر نمی توان از بودجه دیگر سازمان ها مانند بخش درمان کم و به بخش ورزش اضافه کرد، حداقل سالانه ۵ درصد افزایش بودجه در بخش ورزش داشته باشند تا شاهد کاهش هزینه های درمانی هم باشند.

برگزاری مسابقات و جشنواره های مختلف

سروری، رئیس هیئت کشتی استان نیز با اشاره به اهمیت نقش هیئت های شهرستانی، درخواست کرد که تعاملی با ادارات ورزش شهرستان ها انجام شود که رؤسای هیئت استان با پیشنهاد خود که بر مبنای شایسته سالاری می باشد شخصی را انتخاب کنند تا فردی قوی بتواند در شهرستان ها کاری انجام دهد. وی خاطر نشان کرد: برای استعدادهای قهرمانی برنامه ریزی انجام نشده است که برای رسیدن به اهداف بزرگ بنوان از تمام جوانب به ویژه مالی، حمایت شوند و باید آنها را دریابیم. رئیس هیئت کشتی استان پیشنهاد کرد: برای استقبال مردم و جذب جوانان به سمت ورزش بهتر است که جشنواره ها و مسابقات ملی و بین المللی و منطقه ای برگزار شود. سروری افزود: هیئت های ورزشی استان بهتر است که کرسی در فدراسیون ها داشته باشند چرا که می تواند در پیش برد اهداف کمک کننده باشد و خراسان جنوبی دیده شود.

نگاه مسئولان ورزشی نیست

به گفته رئیس هیئت کشتی استان مشکل دیگر در بخش ورزش استان نبود باشگاه های متعدد می باشد که بتوان مسابقات بین باشگاهی در ورزش ها و رشته های مختلف داشته باشیم و باید مشوق ها و حمایت هایی باشد که باشگاه های زیادی در رشته های ورزشی در سطح استان فعال شوند. سروری تأکید کرد: تا نگاه مسئولان ورزشی نباشد و دلشان برای ورزش نسوزد کاری نمی توان انجام داد و اندر خم یک کوچه خواهیم ماند. وی بیان کرد: قوانین ورزش و جوانان و برخی از دستگاه های مربوطه پیچ در پیچ است به گونه ای که اسپانسر نمی تواند کاری انجام دهد و به دلیل قوانین مختلف تمایلی به همکاری ندارند. به گفته وی برای رفع مشکلات قهرمانان و مربیان باید برنامه ریزی انجام شوند چرا که خیلی از قهرمانان سرخورده می شوند و برخی از آنها نیز به دیگر استان ها می روند و زمانی که نگاه مدیران ورزشی شود و در مسابقات ورزشی و برنامه ها و رویدادهای مختلف از استاندار، شهردار و فرماندار حضور داشته باشند، می توان کاری انجام داد.
قربانی، رئیس هیئت بوکس استان با بیان اینکه جلسات تمجید و تعریفی راه به جایی نمی برد، عنوان کرد: تعاملات اداره کل ورزش و جوانان با آموزش و پرورش باید بیشتر باشد تا زمانی که مجوز استعدادیابی را از اداره کل ورزش دریافت کرده ایم، آموزش و پرورش اجازه ورود ما را نگیرد.

سختی کسب مجوز باشگاه های ورزشی

وی تأکید کرد: تا کنون شهرداری هیچ گونه حمایتی نکرده است و حتی هزینه بنرهای تبلغاتی نیز به حدی بالاست که امکان اجاره و تبلیغ در سطح شهر نداریم. به گفته وی دریافت مجوز چای خانه از دریافت مجوز برای باشگاه های ورزشی راحت تر می باشد و دلیل این مشکلات باید مشخص شود. قربانی با اشاره به سالن مروت گفت: به انبار برنج تبدیل شده است و برای تمرین ورزشکار نمی تواند کاری انجام دهد و چه زمانی برای رفع مشکل آن قرار است کاری انجام شود.

نقش کمرنگ شهرداری و شورا در ورزش

فیاض زاده، قهرمان جودو و دفاع شخصی کشور نیز در این نشست از شهرداری و شورای شهر درخواست که برای معرفی قهرمانان گامی بردارند و بنرهایی را در سطح شهر برای این کار در نظر بگیرند و مانند دیگر استان ها حمایت های مالی و معنوی از ورزشکاران استان داشته باشند، وی افزود: شهرداری ها در دیگر استان ها علاوه بر معرفی و تجلیل از قهرمانان، لیگ ها و تیم هایی در سطح ملی دارند که در استان جای آن خالی است. به گفته وی اگر قهرمانان در سطح استان معرفی و دیده شوند خانواده ها نیز جذب می شوند تا فرزندان خود را به سمت آن رشته ها سوق دهند تا در آینده یکی از این افراد باشند.

قهرمانان، مربیان قهرمان ساز آینده

قهرمان جودو و دفاع شخصی کشور با اشاره به اینکه جمعیت رو به کاهش است، گفت: به همین دلیل در آینده با کمبود قهرمان مواجه خواهیم شد و راهکار این است که از هم اکنون با ورود به مدارس و استعدادیابی ها کاری انجام دهیم و در کنار معلمین ورزش، قهرمانان هر رشته از طرف هیئت وارد شوند تا استعدادیابی را به بهترین شکل انجام دهند. فیاض زاده بیان کرد: قهرمانان می توانند مربیان بسیار عالی باشند چرا که در میدان اصلی کار کرده اند و باید اداره کل ورزش شرایط را برای مربی گری قهرمانان فراهم کند تا بتوانند قهرمانانی مانند خود برای آینده پرورش دهند، همچنین می توان با میزبانی از اردوهای تیم ملی و ورود مربیان تیم ملی، به بالابردن سطح علمی ورزشکار و مربی کمک کرد. وی با بیان اینکه برنامه ریزی بلندمدت برای قهرمانان نداریم، عنوان کرد: ورزشکار بعد از مدال آوری دیگر رها می شود و کسی برای پیشرفت او و رسیدن به مراحل بالاتر برنامه حمایتی ندارد با وجود اینکه اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با قهرمانان خود در سطح کشور شناخته می شود اما در بخش قهرمانی برنامه ریزی ندارد. فیاض زاده تصریح کرد: اداره کل ورزش و جوانان اعلام کرده اند که هر ورزشکاری را که صد درصد مطمئن باشیم مدال آوری خواهد داشت اعزام می کنیم و اعزام ها هدر رفت بودجه است و این غیرممکن است و تا زمانی که ورزشکار چندین مسابقه در سطح کشوری ندهد، نمی تواند به حدی برسد که قهرمانی کسب کند و حضور در مسابقات متعدد و لیگ ها باعث آمادگی و قهرمانی می شود.

قهرمانان الگوهای مؤثر برای جذب ورزشکاران

این قهرمان جوان استان در رشته های جودو و دفاع شخصی تأکید کرد: قهرمان از تمام تفریحات خود برای مدال آوری و بالا بردن نام خراسان جنوبی می گذرد ولی در نهایت بعد از چند سال می بیند که هیچ حمایتی نشده و از نظر اقتصادی، کاری و زندگی از هم سالان خود عقب تر است و به همین دلیل ورزش قهرمانی را با سرخوردگی رها می کند و مشکلات اقتصادی مانع بزرگی برای ورزشکاران و قهرمانان استان می باشد که باید بسته های حمایتی برای آنها در نظر گرفته شود، همچنین با جذب اسپانسر و مشوق هایی برای آنها در این راه به قهرمانان و نگاهداشت آنها کمک کرد. فیاض زاده ادامه داد: به همین دلیل باید برنامه هایی برای معیشت و حمایت در طول مسیر از ورزشکار داشته باشیم و آنها را رها نکنیم چرا که قهرمانان الگوهایی مؤثر در جامعه برای جذب مردم به ورزش همگانی و ورود نوجوانان و جوانان به ورزش قهرمانی هستند و زمانی که خانواده ها و نوجوانان متوجه رسیدگی به قهرمانان نشوند، تمایلی به ورود نخواهند داشت. وی با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان، استانداری، شهرداری و صدا و سیما می توانند در معرفی و الگوسازی قهرمانان نقش مؤثری داشته باشند، گفت: اما در خراسان جنوبی زمانی که ورزشکار به قهرمانی دست پیدا می کند شروع به تخریب او می کنند به نوعی که دیگر تمایلی به ادامه فعالیت نداشته باشد و دلیل چنین برخوردهایی با قهرمانان مشخص نیست. به گفته وی پایگاه قهرمانی استان نیز پایگاه عمومی شده است و هیج مدیریتی بر روی آن نیست، همچنین تجهیزات پایگاه فرسوده است که برای تمرین قهرمانان مناسب نمی باشد. فیاض زاده تأکید کرد: مشکل اصلی ورزش استان محافظه کاری ورزشکاران و هیئت های ورزشی می باشد که مشکلات را به درستی بیان نمی کنند و می گذارند مسئولان به صورتی که تمایل دارند کارها را به جلو ببرند و آنها را نادیده بگیرند.

سنگ اندازی برای قهرمانان

پدید، بانوی قهرمان صخره نوردی کشوری نیز با بیان اهمیت نقش استعدادیابی، عنوان کرد: هیئت ها برای حفظ قهرمانان و مربیان و استعدادیابی برنامه ریزی درستی ندارند. وی با انتقاد به نحوه انتخاب رئیس هیئت گفت: اگر رئیس هیئتی مشکل اخلاقی و مالی نداشته باشد باری دیگر به عنوان رئیس هیئت انتخاب می شود اما مشکل عملکردی رؤسای هیئت ها، ملاک عمل قرار نمی گیرد و زمان گزارش عملکرد از همایش ها و جشنواره ها می گویند و این به چه قیمتی است وقتی که حتی یک قهرمان در سطح ملی ندارند. به گفته وی در ورزش قهرمانی مشکلات و موانع بسیاری وجود دارد به عنوان نمونه من به مدت ۵ سال قهرمانی صخره نوردی را کسب کردم و فقط سال اول از من حمایت شد و هر سال این حمایت ها کمتر شد، به نحوی که بعد از ۵ سال قهرمانی می خواستم برای مسابقات جهانی بروم جلوی من را به طور کامل گرفتند. این بانوی قهرمان استان افزود: در استان های دیگر از ورزشکاران خود به حد اعلاء حمایت می کنند و حتی به ورزشکاران خراسان جنوبی با امتیازات بالا درخواست می دهند که برای آنها مسابقه دهند و تعداد زیادی از ورزشکاران استان به همین دلیل از خراسان جنوبی رفته اند. به گفته وی اداره کل ورزش و جوانان اعلام کرده است که از ۱۱ رشته ورزشی حمایت می کنند و این مشخص شود که یعنی دیگر رشته های ورزشی حمایتی نخواهند دید و ورزشکاران وقت خود را در دیگر رشته با قهرمانی ها هدر ندهند.

مشکلات دو برابری ورزش بانوان

قهرمان بانوی صخره نوردی کشوری درباره ورزش بانوان نیز عنوان کرد: بانوان اگر بخواهند از امکانات اداره کل ورزش و جوانان استفاده کنند ساعت های مرده را به آنها اختصاص می دهند و بعد از انتقاد به این موضوع، پاسخ می دهند که تعداد درخواست بانوان کم است و زمانی که می گوییم چرا این ساعت را به اقایان نمی دهید، می گویند آقایان در این ساعت نمی آیند. پدید تصریح کرد: این موضوع برای بانوان هم صادق است که ساعت های مرده نمی آیند و اگر ساعت خوب به بانوان داده شود استقبال آنها را خواهید دید ولی اینگونه نیست. وی به کم بودن مربی توانای بانو هم اشاره کرد و گفت: نوع نگاه خراسان جنوبی با دیگر استان ها خیلی تفاوت دارد به گونه ای که خیلی از مسائل که در این استان مطرح می شود در دیگر استان ها موضوعی عادی است، ما مربی بانو در خیلی از رشته ها نداریم و زمانی که ورزشکار بخواهد تمرین کند حتما باید یک مربی در کنار خود داشته باشد و اجازه کار کردن با مربی آقا هم به بانوان داده نمی شود و باید برای این مشکل راه حلی اندیشیده شود که اگر کار کردن با مربی آقا امکان پذیر نیست پس برای پرورش مربیان بانو تلاش جدی انجام شود. به گفته وی همچنین مربیان در حد بالا و با علم روز هم نداریم و ورزشکاران وقتی به حدی می رسند، دیگر مربی را در حد آنکه برای مسابقات بالاتر و بین المللی او را آماده کند نمی بینند و مجبور می شود از استان برود یا در دیگر استان ها به دنبال مربی باشد و تمام این مشکلات برای بانوان و آقایان وجود دارد ولی زمانی که مشکلات به بانوان می رسد دو برابر می شود.

لزوم تقویت ظرفیت های بخش
خصوصی برای رونق ورزش قهرمانی

یوسفی، قهرمان شمشیربازی کشوری و دبیر هیئت شمشیربازی استان هم با اشاره به رتبه بندی هیئت ها توسط اداره کل ورزش و جوانان گفت: مشخص شود که این رتبه بندی بر چه اساسی بوده است و چرا شمشیربازی که در سه سال ۲۳ مدال کشوری داشته است باید در رتبه ۴۰ از ۴۴ هیئت قرار گیرد. وی با تأکید بر نبود حمایت از قهرمانان عنوان کرد: خانم ها خدمتی و کدخدا که بیرجند نیستند و در تهران تمرین می کنند و فدراسیون از آنها حمایت می کنند و همه قهرمانان با تلاش و هزینه های خود به قهرمانی رسیده اند و مسئولان یک نمونه بیاورد که از ورزشکاری تا رسیدن به قهرمانی با رفع مشکلات او حمایت کرده است. به گفته وی تنها دوره ای که قهرمانان سازی و حمایت از قهرمانان وجود داشت در زمان جناب قدیری بود و از آن پس دیگر فعالیتی در این حوزه انجام نشده است و قهرمانان بزرگسال همه از همان دوره می باشند. قهرمان شمشیربازی کشوری عنوان کرد: مشکل اصلی ما عدم وجود برنامه ای برای قهرمانان و مربیان و رفع مشکل آنها ست و بررسی
نمی شود که ورزشکار و مربی مدال آور چرا یک دوره هیچ مدالی نیاورده و اگر مشکلی وجود داشت رفع شود. وی با بیان اینکه از ظرفیت سازمان های حمایتی مانند بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان فقط برای افتتاح زمین چمن استفاده شده و این در حالی است که مشکل ما در استان نبود سالن است و می توان با کمی تلاش این کمک ها به سمت درست هدایت کرد.

پایگاهی که قهرمانی نیست

اشتری، قهرمان دو و میدانی کشوری بیان کرد: ورزشکارانی مانند خدمتی و کدخدا بعد از اینکه مدال های آسیایی گرفتند و به المپیک راه یافتند دیده شدند ولی تا قبل از این کسی برای رفع مشکلات آنها کاری انجام نداده است و نقشی برای رسیدن این قهرمانان به آن سطح نداشته اند. وی تصریح کرد: مشکل ورزشکاران استان این است که در بدترین شرایط تمرین می کنند و بدون هیچ حمایتی خود را بالا می کشند. به گفته وی اداره کل ورزش نقاط قوتی دارد ولی در حوزه ورزش قهرمانی مشکلات زیاد است و قهرمانی که با سختی های فراوان به مدال آوری رسیده حمایتی از او نمی شود، همچنین در دیگر استان ها مسابقات لیگ متعددی وجود دارد که در خراسان جنوبی اصلا لیگ و مربی متخصص نداریم. اشتری با اشاره به پایگاه قهرمانی استان گفت: پایگاه قهرمانی نیست چرا که از همه اقشار در آن حضور دارند و ورزشکار حرفه ای باید منتظر باشد تا یک فرد عادی کارش تمام شود تا او بتواند به باقی تمرینات خود برسد و پیشنهاد می شود که به این افراد ساعت های مرده و پرت داده شود تا قهرمانان با آرامش بتوانند به تمرینات خود برسند.

توجه مسئولان به تأکیدات
مقام معظم رهبری برای حوزه ورزش

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر بیرجند هم در پاسخ به درخواست ها و نکات مطرح شده، گفت: در زمان نجمه خدمتی ۱۴ سکه به او اهدا و از آنجایی که اگر این کارها را ادامه می دادیم، باقی ارگان های متولی خود را عقب می کشیدند و می گفتند شهرداری این کار را
می کند، ادامه دار نشد و این در حالی است که برای معرفی و حمایت از ورزشکاران باید تمام ارگان های متولی با همکاری و هماهنگی هم کارها را انجام دهند. به گفته وی اداره کل ورزش و جوانان متولی می باشد و تا زمانی که از ما درخواست کتبی نشود و شواری شهر تصویب نکند، شهرداری وظیفه انجام این کار را ندارد. وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در حوزه ورزش عنوان کرد: ایشان بر تهسیل، تهذیب و ورزش تأکید دارند و اگر همین نکته در گوش مسئولان جای بگیرد باید در ورزش سنگ تمام بگذارند. رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر بیرجند پیشنهاد کرد که درخواست های خود را ورزشکاران و هیئت های ورزشی به صورت مکتوب به شورا ارائه کنند تا بعد از طرح موضوع توسط خود این افراد در شورا و شفاف سازی آن به تصویب برسد و بتوان بودجه ای را در نظر گرفت، یا حتی اداره کل ورزش و جوانان برای درخواست بودجه همین کار را انجام دهند. عبدالرزاق نژاد در زمینه بنرهای تبلیغاتی نیز گفت: برخی از بنرها در سطح شهر به شرکت های خصوصی داده نشده است و در اختیار شهرداری است که در صورت درخواست می توان این بنرها را در اختیار حوزه ورزش قرار دهیم. وی درخواست کرد که تمام دستگاه ها از جمله اداره کل ورزش و جوانان، استانداری، فرمانداری و دیگر موارد با همکاری هم کاری برای توسعه ورزش استان انجام دهند.

قهرمانی سیاست اداره کل ورزش نیست

عزیزی، مدیرکل ورزش و جوانان استان که به دلیل جلسه غیر منتظره ای و فوری فقط توانست در نیم ساعت پایانی میزگرد حضور داشته باشد، به برنامه ها و اقدامات اداره کل ورزش اشاره کرد و گفت: به نظر من مسائل و مشکلات باید درون خانواده ورزش مطرح شود. وی با اشاره به سوء مدیریت در دوران گذشته گفت: در این مدت به اصلاح ساختاری درون اداره کل ورزش و جوانان مشغول بودیم تا افراد باسواد با علم بالا و توانمند مناصب را در دست بگیرند و اکنون تمام معاونین دارای مدارک بالای علمی هستند و حتی معاون ورزش بانوان نیز داریم که در گذشته جای خالی آن به چشم می خورد. به گفته وی اداره کل ورزش و جوانان وظیفه فراهم کردن بسترهای مناسب را بر عهده دارد و قهرمانی در حوزه و سیاست ادارات ورزشی نیست و هیئت ها باید در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند. عزیزی با اشاره به اینکه در تقویت حضور پیشکسوتان ورزشی برنامه هایی داشته ایم، عنوان کرد: زیرساخت ها را توسعه داده ایم و پروژه های عمرانی فراوانی در تمام استان در این مدت به بهره برداری رسیده اند که گام بزرگی در توسعه ورزش می باشد.

۹ بند برای تأمین درآمد هیئت ها

مدیرکل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه در بخش زیرساخت ها بودجه های خوبی گذاشته ایم، گفت: اما در بخش بودجه های ورزشی از دوره مدیریت سابق درگیر تعهدات آنها بودیم. عزیزی با اشاره به گلایه هیئت ها به کمبود بودجه ها تأکید کرد: در آیین نامه هیئت ها ۹ بند برای تأمین درآمدی دیده شده است ولی چرا هیئت های ورزشی فقط یک بند که اداره کل ورزش و جوانان است را می بینند. به گفته وی در بخش قهرمانی نیز ۱۱ رشته را کار کارشناسی انجام داده و انتخاب کرده ایم تا از پایه برای مسابقات آسیایی و جهانی آماده و حمایت کنیم و ملی پوش می خواهیم که در مسابقات آسیایی مدال کسب کند و قهرمانان به ما زمان دهند چون کارهای خوبی در حال انجام است. وی با بیان اینکه به دیدار ۲۲ فدراسیون رفته ایم، عنوان کرد: کمبودها را می پذیریم اما منفی صحبت کردن و مشکلات را برشمردن راحت است ولی باید جایگاه و نقش خود را هم ببینیم و با توجه به منابع و امکانات قضاوت کنیم. وی در پاسخ به این موضوع که مشکل سالن داریم گفت: ما بر اساس اولویت پروژه ها کوتاه مدت و کم هزینه را در دستور کار قرار داده ایم که بتوان به سرعت مورد استفاده مردم قرار گیرد چرا که استراتژی ما همگانی است و قهرمانی نیست.

برنامه اصلی در توسعه زیرساخت هاست

قطبی، معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان نیز در پاسخ به موارد مطرح شده عنوان کرد: اداره کل ورزش و جوانان وظیفه تسهیل گری دارد و در برگزاری مسابقات و قهرمانی کار اجرایی ندارد و وظیفه هیئت ها می باشد. وی ادامه داد: هیئت های استانی به همین دلیل سالیانه باید تقویم خود را ارائه دهند و بر همان اساس و با توجه به بودجه دریافتی برنامه های خود را اجرایی کنند. او درباره بودجه یک درصدی ادارات هم گفت: تاکنون فقط دو دستگاه این بودجه را ارائه کرده اند چرا که که ملزم به انجام آن نیستند و متولی آن استانداری می باشد که از دستگاه های اجرایی بخواهد این بودجه را در حوزه ورزش اجرایی کنند. به گفته وی برنامه اصلی اداره کل ورزش و جوانان توسعه زیرساخت ها می باشد، و بودجه های دریافتی تاکنون صرف مخارج دوره های قبلی شده که شامل تجهیز ۷۰ خانه ورزش روستایی، جام خوشه چین، پخش رایگان بلیط های استخر و تجهیز برخی از مساجد می باشد و باقی مانده میان هیئت های ورزشی توزیع شده است.

حمایت از ورزشکاران ۱۱ رشته در سنین پایه

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان در زمینه سالن مروت هم پاسخ داد که به دلیل شرایط شیوع کرونا برخی از سالن ها را برای شرایط بحرانی در نظر گرفته ایم و این سالن نیز در طی این ماه تخلیه خواهد شد و دوباره به هیئت داده می شود و ورزشکاران می توانند به راحتی به تمرین خود ادامه دهند. قطبی درباره پایگاه قهرمانی نیز گفت: هیئت ها، ورزشکار و مربی خود را معرفی می کنند و برخی از دستگاه ها نیز کمک هایی به بخش ورزش داشته اند و اجازه کار دارند اما مشکل تجهیزات آن را قبول داریم ولی از سوی وزارت ورزش و جوانان بودجه ای تاکنون اختصاص نیافته است و قول داده اند در صورت اختصاص بودجه، خراسان جنوبی نیز در اولویت قرار گیرد. وی در زمینه اولویت بندی و رتبه بندی هیئت های ورزشی برای بودجه فصل ۵ نیز گفت که این کار انجام نشده است و شاید بر اساس المپیاد استعدادهای برتر این اتفاق افتاده است و در غیر این صورت ما رتبه بندی ارائه نکرده ایم. قطبی درباره مشکل برخی هیئت ها برای نبود سالن هم گفت: تمایل داریم که تمام هیئت ها سالن اختصاصی داشته باشند اما بودجه ای در این زمینه نداریم و اکنون بیش از ۷۰ پروژه نیمه تمام ورزشی داریم که باید به اتمام برسد. این مقام مسئول در زمینه ۱۲ رشته از ۱۱ هیئت انتخابی مورد حمایت شده هم گفت: این رشته ها که شامل دو و میدانی، کشتی، جودو، کوراش، کبدی، کاراته، تکواندو، ووشو، تنیس روی میز، تیراندازی با کمان، تیراندازی و دوچرخه سواری است، بر اساس پتانسیل ها، امکانات و مربیان و موفقیت در سطح کشوری و جهانی بر پایه سنی ۸ تا ۱۴ سال انتخاب شده اند و فقط ۴۰ درصد بودجه به آنها اختصاص داده می شود و باقی بودجه برای دیگر رشته های ورزشی می باشد. وی با بیان اینکه قهرمانان بزرگسال جزو برنامه حمایتی ما نیستند، گفت: قهرمانان بزرگسال به نظر ما دیگر باید به سمت مربی گری بروند و هیئت های ورزشی باید در بخش دوره های مربی گری و سالن و مکان تمرین و حمایت از ورزشکار خود برنامه داشته باشند و وظیفه اداره کل ورزش و جوانان نیست.

اولویت بندی هیئت های ورزشی

رضایی، کارشناس امور ورزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم در پاسخ به بودجه های در نظر گرفته شده برای ورزش استان گفت: بر اساس آیین نامه فصل ۵ کمک های بلاعوض به دستگاه های اجرایی می شود که شامل سه دستگاه اداره کل ورزش و جوانان، ارشاد اسلامی و تبلغات هستند. به گفته وی به دلیل اینکه برخی از هیئت ها مستقیم به سازمان می آمدند و درخواست بودجه می کردند از اداره کل ورزش و جوانان خواستیم که یک اولویت بندی برای هیئت ها داشته باشند که ۴۴ هیئت در ۴ قالب رتبه بندی به ما ارائه شده اند. وی ادامه داد: مبنای این اولویت بندی ها را ما نمی دانیم و برعهده خود اداره کل ورزش و جوانان می باشد. رضایی خاطر نشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی وظیفه تأمین بودجه در بخش تعمیر، تجهیز و توسعه فضاها و مکان های ورزشی را برعهده دارد.

پیشکسوتان ورزش، آینده سازان ورزش هستند

سید حسین اصغری پیشکسوت ومدیرکانون پیشکسوتان ورزش استان نیز در این نشست با اشاره به راه اندازی این کانون ازسال ۸۱ گفت: هم اکنون ۳۰۰نفربالای ۴۵سال سن و۱۵۵نفرپیشکسوت بالای ۵۵سال داریم. وی از حمایت های عزیزی و مدیران کل قبلی از این تشکل تشکر و افزود: تهیه ۴۰۰ قطعه عکس قبل ازسال ۱۳۵۷از ورزش وورزشکاران وحدود۲۰۰۰ عکس ازطریق فضای مجازی برای مستند سازی تاریخ ورزش استان از اقدامات این کانون بوده است. اصغری افزود: تاقبل ازکرونا جلسات ماهانه. فصل و سالانه برگزار کرده و دیدارهای هفتگی و خدمات پزشکی و اردویی از دیگر فعالیت های کانون بوده است. وی به تشکیل شناسنامه ورزشی. صندوق حمایت ازپیشکسوتان ورزش اشاره و گفت: ۶۵ پیشکسوت شهید ورزشکار داریم که همه ساله ازسوی اداره کل ورزش و بسیج ورزشکاران یاد و خاطرشان گرامی داشته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت‌های معدنی نباید

بیشتر

آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت