چالش تکرار سرقت بعد از زندان در استان

اصغری مقدم- معاون دادگستری خراسان جنوبی گفت: یکی از موضوعات تکرار سرقت بعد از تحمل دوران حبس است که این موضوع نیز باید مورد بررسی قرار گرفته و برای آن تدبیری بیندیشیم. روز گذشته دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در سال جاری با حضور مقامات عالی قضایی استان برگزار شد. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در این نشست بر لزوم تشدید رصد و پایش سارقان در مدت مرخصی و پس از آزادی تاکید و گفت: سارقان باید در مدت مرخصی به‌صورت روزانه، به مرجع انتظامی مراجعه داشته باشند. موحدی‌راد با تاکید بر ندادن مرخصی در روزها و تعطیلی‌های خاص به سارقان افزود: همه زندان‌های استان اسامی سارقانی که به مرخصی می‌روند را به پلیس آگاهی حوزه قضایی اعلام کنند و این افراد باید در مدت مرخصی نیز روزانه به مرجع انتظامی مراجعه کنند. وی گفت: همه ما به دنبال راهکارهایی برای کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی و ایجاد جامعه‌ای پاک و سالم هستیم چرا که فرزندان ما در این جامعه رشد می‌کنند و زندگی خواهند کرد.رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم فعلی ساماندهی سرویس مدارس است، ادامه داد: گاه در یک وسیله نقلیه که باید چهار نفر از آن استفاده کنند، هفت- هشت دانش‌آموز را سوار آن می‌کنند که از نظر ایمنی بسیار خطرناک است.

تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی حرام شرعی است

موحدی راد با اشاره به شروع فصل سرد بیان کرد: با توجه به این موضوع استاندارد سازی وسایل گرمایشی و نصب ایمن آن در مدارس از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.وی اظهار کرد: در حوزه کاهش سرقت‌ها و تصادفات بهترین فرهنگ سازی از طریق مساجد، خطبه‌های نماز جمعه و رسانه‌ها است.رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه طبق فتوای امام (ره) تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی حرام شرعی است، گفت: علت این موضوع در اهمیت جان انسان‌ها است.موحدی راد با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد نیز در این زمینه می‌توانند فرهنگ سازی کنند، ادامه داد: اگر بیندیشیم که تخلفات رانندگی خلاف شرع است بی شک مراعات بیشتری خواهیم کرد.وی گفت: کارشناسان تصادفات اگر در بررسی‌ها دریافتند که مثلاً در حادثه‌ای اداره برق به واسطه کاهش روشنایی معبر مقصر است، سهم تقصیر اداره مربوط را نیز در نظر بگیرند.

مرخصی سارقان به پلیس
شهرستان اعلام شود

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار کرد: در راستای کاهش تصادفات حتماً ایستگاه‌هایی برای استراحت رانندگان در مسیرهای مواصلاتی خراسان جنوبی در نظر گرفته شود.موحدی راد با تأکید بر آموزش همگانی در راستای کاهش تصادفات افزود: استفاده از ظرفیت مدارس و فضای مجازی نیز در این زمینه تأثیرگذار است.وی گفت: به همه قضات و مراکز قضائی خراسان جنوبی اعلام می‌کنم سارقان زندانی در استان هنگام مرخصی باید اسامی آنها به پلیس همان شهرستان اعلام شود.

شرایط مرخصی سارقان زندانی

رئیس کل دادگستری خراسان با اشاره به ممنوعیت مرخصی به سارقان در شرایط خاص و ویژه چون تعطیلات گفت: خریداران ضایعات باید شناسنامه دار شوند.موحدی راد بیان کرد: اگر خریداران ضایعات مجوز ندارند باید جلوی فعالیت آنان گرفته شود.وی با اشاره به بی مبالاتی مردم در حفظ اموال و دارایی‌ها ادامه داد: شهرداری‌ها در مورد ساختمان‌هایی که پارکینگ ندارد تا حد امکان حکم به جریمه ندهند و ملزم به ساخت پارکینگ کنند.

رتبه ۲۵ استان در طلاق

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری نیز در این جلسه صرفاً برگزاری یک جلسه و دور هم نشستن برای پیشگیری از وقوع جرم کافی نیست بلکه باید ثمر بخشی آن را نیز مشاهده کنیم.وحدانی نیا بیان کرد: هر آسیب اجتماعی جرم نیست بلکه گاه آسیب‌هایی چون طلاق زمینه ساز برخی جرایم است.وحدانی نیا با اشاره به اینکه سیاست نظام کاهش جمعیت کیفری است، گفت: در این راستا زندان را تنها برای جرایم خشن و موارد مرتبط با سلب آسایش از مردم خواهیم داشت.وی ادامه داد: در مورد پدیده طلاق هر چند همین میزان زیبنده استان نیست ولی در بین استان‌های کشور در رتبه‌ ۲۵ به بعد قرار داریم.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: متأسفانه در مرکز موضوع ماده ۱۶ علی رغم این‌همه مسئول دغدغه مند هنوز مشکلاتی داریم که دادستان بیرجند این مسئله را پیگیری می‌کنند.وحدانی نیا با اشاره به اینکه طبق برخی از اخبار در برخی نقاط خراسان جنوبی به واسطه نبود سرویس مدارس دانش آموزان از تحصیل محروم می‌شود که برای این مشکل باید برنامه‌ریزی شود.وی یادآور شد: در خراسان جنوبی جرم سرقت‌های خرد و توهین اولویت دار است که این جرایم شایسته مردم استان ما نیست.وحدانی نیا افزود: یکی از موضوعات تکرار سرقت بعد از تحمل دوران حبس است که این موضوع نیز باید مورد بررسی قرار گرفته و برای آن تدبیری بیندیشیم.معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در زمینه آئین نامه پیشگیری از تصادفات گفت: این آئین نامه قرار نیست که قانون گذاری جدیدی داشته باشد بلکه می‌خواهد در این زمینه همکاری و هماهنگی بیشتری را رقم زند.وحدانی نیا اظهار کرد: برای فرهنگ سازی در زمینه کاهش تصادفات در گذشته انیمیشن‌های بسیار خوبی داشتیم و امروز نیز باید به سمت ساخت موشن گرافی و کلیپ برویم.

در جرم سرقت خراسان جنوبی رتبه ۲۹ و سی ام را دارد

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند نیز با اشاره به اینکه مواد مخدر از جرایم نخست در خراسان جنوبی است، گفت: هر چند افزایش جمعیت کیفری در استان مطلوب ما نیست ولی از جهتی نشان از شناسایی مجرمان و مقابله با آنان است.نسایی گفت: هر چند در جرم سرقت خراسان جنوبی رتبه ۲۹ و سی ام را دارد ولی همین میزان زیبنده استان نیست.وی افزود: در راستای کاهش سرقت‌ها مرخصی به مجرمان سابقه دار را بسیار محدود کرده‌ایم.دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با تأکید بر اینکه میزان سرقت در ماه‌های اخیر در استان هفت درصد کاهش یافته است، گفت: یکی از راه‌های مبارزه با مواد مخدر کاهش تقاضا است که باید در این حوزه تلاش کنیم.نسایی در زمینه کمپ موضوع ماده ۱۶ بیان کرد: در این زمینه در ابتدا یا همکاری اداره استاندارد مکانی تهیه شد که با مشکلاتی رو به رو و کلید را از شورای مبارزه با مواد مخدر گرفتند.وی افزود: در مجموع باید ایجاد کمپ موضوع ماده ۱۶ ویژه بانوان خراسان جنوبی ایجاد شود.دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با بیان اینکه احکام سنگین در انتظار سارقان و قاچاقچیان است یادآور شد: اجازه نمی‌دهیم قاچاقچیان و … با پول‌های کثیف در جامعه جولان دهند. وی با اشاره به عناوین مجرمانه زیادی که در قوانین وجود دارد، اظهار کرد: در یک سال گذشته ۷۸ تن ماده مخدر از قاچاقچیان در خراسان جنوبی گرفته شده است.

غالب سرقت‌ها در خراسان جنوبی سرقت خُرد است

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز گفت: هنوز در زمینه اطفای حریق در جاده‌های برون شهری خراسان جنوبی هنگام تصادفات مشکل داریم چرا که شهرداری‌ها در حیطه وظایف خود عمل نمی کنند. شجاعی نسب اظهار کرد: متأسفانه تصادفات قصه پر غصه‌ای است که بسیاری از خانواده‌ها را داغدار کرده است. جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: سال جاری در حوزه برون و درون شهری میزان تصادفات جرحی و فوتی در خراسان جنوبی افزایش داشته است. شجاعی نسب با بیان اینکه در حوزه کاهش تصادفات باید بسترهای وقوع را کاهش دهیم، گفت: خروجی مصوبات شورای ترافیک در شهرستان‌ها به واسطه مسائلی چون کمبود اعتبار گاه به درستی عملیاتی و اجرایی نمی‌شود. وی با بیان اینکه غالب سرقت‌ها در خراسان جنوبی سرقت خرد است، گفت: هر چند در زمینه سرقت رتبه سی ام کشور را داریم ولی در مجموع ما آمار را با شرایط فرهنگی استان خودمان تطبیق می‌دهیم. جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار کرد: برخی از سرقت‌ها از اماکن عمومی و ادارات صورت می‌گیرد که در این زمینه باید با حساسیت بیشتری اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.
شجاعی نسب بیان کرد: پایش تصویری با بهره‌گیری از امکانات فنی و استفاده از نگهبان، توجیه حراست و … از مؤلفه‌هایی است که با توجه به آن می‌توانیم میزان سرقت را در ادارات دولتی کاهش دهیم. وی با اشاره به اینکه یکی از انواع سرقت‌ها، سرقت لوازم جانبی خودرو است، گفت: اگر میزان پارکینگ‌ها در سطح شهر افزایش پیدا کند بی شک میزان این نوع از سرقت نیز کاهش خواهد یافت. حسینی معاون آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مشکل هزار و ۲۵۸ دانش آموز که به دلیل سختی ایاب و ذهاب از تحصیل بازمانده بودند با تأمین سرویس مدرسه برطرف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت