پیشگیری از معلولیت با مشاوره های ژنتیک رایگان قبل ازدواج

کاری- معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: همشهریان می توانند با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستانها و حضور در مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی از تسهیلات رایگان هزینه های مشاوره ( آزمایشات ، ویزیت پزشکان مشاور- سونوگرافی حین بارداری ) بهره مند شوند.
حسن رحیمی خاطر نشان کرد: فرزندان بسیاری از زوجین خویشاوند محکوم به نقص مادرزادی یا مشکلات پزشکی هستند که به راحتی با بررسی ژنتیکی می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه هر فردی برای هر ویژگی ارثی در بدن خود دو ژن دارد. یک ژن از مادر و دیگری از پدر به ارث می رسد. یک زوج به ظاهر سالم که هر کدام دارای یک ژن اختلال یافته مشترک برای بیماری ژنتیکی مغلوب هستند، ادامه داد: آن ها خودشان بیماری را نشان نمی دهند چون ژن دیگر آن ها به طور طبیعی کار می کند. این زوج را “ناقلان سالم” می نامند.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان با بیان اینکه اگر زوجی با هم خویشاوندان خونی و به اصطلاح فامیل باشند و ژن اختلال یافته برای بیماری ژنتیکی مغلوب هم در خانواده آن ها وجود داشته باشد، متاسفانه این زوج شانس بیشتری دارند که هر دو حامل ژن آن اختلال باشند و فرزند آن ها مبتلا شود، ادامه داد: اگر کودک یک ژن اختلال یافته را هم از مادر و هم از پدر خود به ارث ببرد، کودک به بیماری ژنتیکی مبتلا خواهد شد. یک در چهار (۲۵%) احتمال این اتفاق وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بیماری ژنتیکی، قابل درمان نیستند، خاطر نشان کرد: تنها می توان با کمک مشاوره ژنتیکی، بیماری را تشخیص و یا احتمال خطر را پیش بینی کرد و با مشاوره دادن به خانواده احتمال تولد فرزند بیمار را کاهش داد
رحیمی با اشاره به اینکه بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج است؛ ادامه داد: ولی چنانچه زوجین در این زمان مراجعه نکرده باشند، می‌توانند با مراجعه پیش از بارداری، حین بارداری و یا پس از تولد فرزند مبتلا به اختلال ژنتیکی از مزایای این مشاوره بهره‌ مند شوند. وی با اشاره به اهمیت مشاوره ژنتیک در پیش از ازدواج های خویشاوندی، حاملگی در سن ۳۵ سال و بالاتر، وجود نقایص مادرزادی، عقب ماندگی ذهنی یا تاخیر در رشد و نمو، کوتاهی بیش از حد قد و نقایص رشدی، ادامه داد: همچنین مشاوره ژنتیک در هنگام وجود بیماری تکرار شونده و معلولیت در زوجین، فرزند قبلی خانواده و یا بستگان هریک از زوجین، نازایی و سقط های مکرر یا فوت فرزند به دلیل بیماری و عقیمی مردان، بروز ناتوانی های جسمی که در کودکی، نوجوانی و یا بزرگسالی بدون دلیل مشخص شروع شده باشد، اختلالات سوخت و ساز بدن ( بیماری متابولیک )، اختلالات رفتاری، تکرار برخی بیماری ها در خانواده مانند سرطان، بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت بسیار قابل اهمیت و الزامی است.
وی با بیان اینکه اگر یکی از زوجین یا هر دو مبتلا به بیماری ژنتیکی باشند، در بستگان یکی از زوجین یا هر دو، فرد یا افراد مبتلا به بیماری ارثی وجود داشته باشد، مشاوره ژنتیک توصیه می شود.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان تاکید کرد: همچنین وقتی که سابقه سقط های مکرر یا فوت فرزند به دلیل بیماری وجود داشته باشد، دارای فرزند معلول باشند. قصد بارداری در سنین بالا را داشته باشند نیز مشاوره ژنتیک باید انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سربازی – رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فردوس در آئین تجلیل از خیرین مدرسه

بیشتر

دادرس مقدم – «همه ما برای بارش باران دعا می‌کنیم اما غافل از آنکه خدا به

بیشتر

یادم می آمد که مسئولان ما خوششان آمده بود که هر موضوعی پیش می آمد

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت