شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

پیشنهاد ویژه برای جهادگران بازار

پیشنهاد ویژه برای جهادگران بازار
محمودآبادی- صاحب خانه ام که هیچ
جمله ای مبنی بر نگرفتن اجاره نگفته اما صاحب مغازه گفته است از اجاره یک میلیون و 500 هزار تومانی، 500 هزار تومانش را پرداخت نکن، با این حال باز هم مشکلات مالی زیاد است، به نظرم کسبه در مهار کرونا با تعطیل کردن مغازه ها جهاد کردند.
«آخر هر جنگی صلح است، نمی شود تا آخر دنیا این طور باشد! کرونا در عین منحوس بودنش، فوایدی هم داشت، چرا که خیلی ها در این اوضاع ذات واقعی شان را نشان دادند، از آن هایی که اجاره مغازه ها را یا بخشیدند یا کم کردند، تا آنهایی که گفتند به ما چه! از آنهایی که ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی کننده را احتکار کردند تا آنهایی که بسیجی وار بدون مزد ماسک توزیع کردند و خیابان ها را ضد عفونی کردند و البته کسبه ای که با داشتن چک هایی با سر رسید فروردین و اردیبهشت مغازه ها را تعطیل کردند. به هر حال رنگین کمان سهم کسی است که تا پایان زیر باران می ماند.» «محمدی» یکی از پوشاک فروشان خیابان مدرس بیرجند این جملات را آرام آرام در پاسخ به سوالی که درباره شرایط ایجاد شده از او پرسیدم گفت، شرایطی که او و همکارانش را تا حد زیادی به شکست اقتصادی نزدیک کرده است و آن ها را در بلاتکلیفی فرو برده است. درد و دل های کسبه ای که از تعطیلی و کرونا زخمی شده اند زیاد است، او در حالی که غم از صدایش می ریزد تعداد چک هایی که بابت خرید لباس برای عید داده است را برایم می شمرد. بیشتر این چک ها سر رسیدشان برای فروردین و اردیبهشت است.

دل مان می لرزد
«بهلگردی» یکی از سمساری های خیابان 17 شهریور بیرجند نیز پیامکی که برایش بابت بسته بودن مغازه اش آمده می خواند و می گوید: اگر با بستن مغازه ها و تعطیلی کسبه شیوع این ویروس کاهش می یابد، همه ما پای کار هستیم و تا هر زمانی که بخواهند به این تصمیم احترام می گذاریم، شاید این اتفاق برای من که اجاره خانه
نمی دهم اندکی قابل تحمل باشد؛ اما برای آن هایی که علاوه بر چک های سر رسید شده و اجاره بهای مغازه، مستأجر هستند، کمر شکن است. دولت باید راه حل هایی که اعلام کرده است را به راستی عملیاتی کند. «بهدانی» یک آرایشگر نیز در گفت و گوی تلفنی با آوا شرایط سخت زندگی اش را توضیح داد و گفت: دولت قول هایی درباره کمک به آن هایی که متضرر شده اند داده اما راستش را بخواهید ته دل همه ما می لرزد که آیا می شود روی قول، کمک دولت به راستی حساب کرد؟ با خنده ای کوتاه به برخی قول هایی که عملیاتی نشده اما رسانه ای شده و اصل آن حمایت از تولید و رونق اقتصادی بوده اشاره می کند که متاسفانه هیچکدام به سرانجام خوبی نرسیده است.
او و تمامی افرادی که برای حفظ امنیت بهداشتی استان از کار و کسب شان گذشته اند از حرف های قشنگی که برای حمایت از آن ها اعلام شده خبر دادند، اما نسبت به عملیاتی شدن آن دچار تردید هستند.

کورسوی امید
اما به نظر می رسد، حرف های رئیس اتاق اصناف کورسویی از امید را برای کسبه استان روشن کرد. چرا که بر اساس گزارشات او تمامی بررسی ها، نامه نگاری ها و پیگیری ها برای رفع مشکلات کسبه ای که زیان دیده اند با تهران انجام شده است.«علیزاده» ضمن تشکر و قدردانی از کسبه استان برای همکاری خوب آنها در کاهش شیوع این بیماری با اینکه دچار زیان
شده اند ادامه داد: ما در اتاق اصناف به مشکلات پیش آمده برای کسبه، بابت تعطیلی های اسفند و فروردین به طور کامل واقف هستیم. او با اشاره به گفت و گوهای مستقیم و غیر مستقیمی که با تعدادی از کسبه داشته است اعلام کرد: آماری از برخی رسته ها و شغل هایی که آسیب دیده اند تهیه و این آمار به تهران ارسال شده است که میزان زیان و اعتبار مورد نیاز برای کمک به کسبه ارزیابی شده است. به گفته او این نیازسنجی در بسیاری از رسته ها از جمله خدماتی، فروشنده های پوشاک، آرایشگران، تالارداران و رستوران داران و اغذیه فروشی ها، قنادان و . . . که تعداد آنها زیاد است،انجام شده است.
«علیزاده» اضافه کرد: از تک تک مشکلات کسبه با خبر است، از جنس هایی که در انبار ها مانده است و از چک هایی که باید ظرف یک ماه آینده پاس شود، از اجاره هایی که باید پرداخت شود و بدهی هایی که باید تسویه شود و اینکه درمان همه این ها به عقیده او با چیزی به جز همکاری حل نخواهد شد.

سروش اوا, [۰۳.۰۴.۲۰ ۲۰:۲۳]
اجاره ها را نگیرید
رئیس اتاق اصناف استان برای کاهش دغدغه کسبه از فعالیت دیگری در اتاق اصناف درباره اجاره بها خبر داد و گفت: همه باید به یک نحوی به هم کمک کنیم تا این بحران را پشت سر بگذاریم، بر این اساس نامه ای را از طرف اتاق اصناف به استاندار خراسان جنوبی ارسال کرده ایم که طی آن درخواست کردیم بخش های دولتی مانند شهرداری، اوقاف،بنیاد مستضعفان و … از گرفتن اجاره بها در این مدت منصرف یا حداقل میزان آن را کاهش دهند.
وی ادامه داد: علاوه بر این با مالکان بخش خصوصی نیز مانند مالکان پاساژها مذاکره کردیم که آنها نیز با کسبه همراهی کنند و تخفیف های 50 تا 60 درصدی را اعمال کنند و اگر برایشان مقدور است لطف بیشتری به کسبه ای که با مشکلات بیشتری درگیرند، کنند. وی اضافه کرد: کرونا بی رحمانه در جامعه می‌تازد و اگر هر یک از اقشار جامعه در مقابله و مبارزه با آن مشارکت کنند می‌توان بر آن غلبه کرد. وی تأکید کرد: ضرر و زیان قابل تحمل و جبران پذیر است، اما زیان جانی و بیمار شدن و جان باختن عزیزان قابل جبران نبوده و حسرت و خسران آن تا پایان عمر با انسان همراه است. اگر همه ما برای مدت کوتاهی در خانه بمانیم احتمال شیوع کرونا کمتر شده و به سلامتی از آن عبوری می‌کنیم. «علیزاده» درباره اعتباراتی که تاکنون در رسانه ها برای کمک به کسبه عنوان شده است، اعلام کرد: ما پیگیر دریافت اعتبار هستیم اما تاکنون اعتباری در اختیار اتاق اصناف قرار نگرفته است که در همه استان ها شرایط یکسان است. به محض تخصیص اعتبار ما نیز اقداماتی که لازم باشد را انجام خواهیم داد.

پیشنهاد ویژه
شایان ذکر است، سوم فروردین ماه 99 پیشنهاد تسهیلات بانکی بدون بهره به اصناف زیان دیده و تخفیف مالیاتی و پرداخت حق بیمه کارفرما از طرف ابراهیم درستی نماینده وزیر صمت در اصناف کشور و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران مطرح شد. این پیشنهاد که در جلسه ای با حضور ابراهیم درستی نماینده وزیر صمت در اصناف کشور و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران، دکتر شیرینی مشاور اقتصادی نماینده وزیر صمت، نیک منش مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران و فقیهی معاون برنامه ریزی اتاق اصناف ایران مطرح شد. به گزارش سایت خبری اتاق اصناف تهران درستی با اشاره به گزارش ها از وضعیت موجود که به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور برای صنوف و کسبه داشته؛ به بررسی عوامل دیگری که ناشی از تعطیلی و رکود اقتصادی اصناف داشته پرداخت. نماینده وزیر صمت در اصناف کشور در این جلسه گفت: بایستی راه حل ها و راهکارهایی که زیان اصناف و
کسبه ایی که از محل این بحران ملی ایجاد شده به آنها وارد گردیده را به حداقل برسانیم و بر همین اساس به لزوم ایجاد و تشکیل کار گروهی تخصصی در این زمینه تاکید کرد.عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران اظهار کرد: ماموریت این کارگروه تجزیه و تحلیل تمامی راهکارها و تدوین پیشنهادات عملی و قابل اجرایی باید باشد که امکان ارایه به دولت و دستگاه های اجرایی را نیز داشته باشد و بر همین اساس مقرر شد برخی از این اقدامات در قالب طرح و پیشنهاد به مسئولین ذی ربط ارسال تا بعد از تایید و موافقت با قید فوریت به دستگاه های مربوطه ابلاغ گردد.
ابراهیم درستی تصریح کرد: در حال حاضر بحث تخفیف مالیاتی و پرداخت بیمه کارفرما برای کسبه ضرورت دارد و امیدوار هستیم با پیگیری هایی که صورت گرفته به نتایج خوبی در این زمینه برسیم. نماینده وزیر صمت در اصناف کشور از تلاش ها و پیگیری های دکتر ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران و هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران که در این مدت به جد پیگیر مسائل و مطالبات اصناف بوده اند تقدیر و تشکر کرد. درستی با تاکید بر اینکه کسبه در سال ۹۸ با رکود بسیاری در طول سال همراه بوده اند، افزود: سال ۹۸ در برخی از مناطق کشور به دلیل سیل و بارندگی و موضوعات دیگر کسبه دچار خسارت شده اند و در یک ماه پایان سال که بهترین زمان برای کسب درآمد کسبه بود با وجود بروز ویروس کرونا اصناف آسیب دیدند و حال لازم است تا شرایط این روزهای کسبه و واحدهای اقتصادی در بحث تعیین مالیات، عوارض شهرداری و پرداخت حداقل نیمی از بیمه کارفرما دیده شود. وی اظهار کرد: موضوعات و پیشنهادات ارائه شده در جلسات مختلف با وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی و استانداری مطرح شده و امیدوار هستیم که به منظور کاهش بار مالی و جبران بخشی از خسارت های ناشی از ویروس کرونا به نتایج مطلوبی برسیم و همچنین در جلسه که با معاونت سیاسی استانداری داشتیم پیشنهاد شد تا از محل اعتبارات صندوق کارآفرینی امید تسهیلات بدون بهره با معرفی و نظر اتاق‌های اصناف سراسر کشور به صنوف و کسبه زیان دیده تا سقف یک میلیارد ریال اعطا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت