یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

پروازهای استان زمین گیر شد

صباغی – سریال دنباله دار کنسلی و حذف پروازها در فرودگاه بین المللی بیرجند حکایت امروز و دیروز نیست هر چند وقت یکبار شرکت‌های هواپیمایی با کمبود ناوگان مواجه می شوند و خراسان جنوبی از اولین استان هایی است که با حذف و کنسلی پروازها روبرو می شود. این در حالی است که کارشناسان معتقدند که شبکه حمل و نقل هوایی ظرفیت تقویت بنیه اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار را دارد و شرایط را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و توسعه پایدار تسهیل می کند. طی روزهای گذشته شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) علاوه بر کاهش پروازهای تهران-بیرجند و بیرجند-تهران ، پروازهای مسیر بیرجند- مشهد و مشهد-بیرجند را به طور کامل از برنامه خود حذف کرده است. مسیری که به گفته کارشناسان برای اساتید، سرمایه گذاران و بیماران بسیار مهم است و لغو آن آسیب ها و چالش های جدی را در پی دارد.

کمبود ناوگان دلیل اصلی لغو پروازها

مدیرکل شرکت هواپیمایی ایران ایر در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کمبود ناوگان علت اصلی کنسلی و لغو پروازها در استان است، یادآور شد: رایزنی با شرکت هواپیمایی متبوعش برای رفع مشکل انجام شده است. برومند حسنی‌مقدم یادآور شد: آغاز تعهد پروازی شرکت هواپیمایی ایران ایر در استان به سال 1384 بر می‌گردد و ما به تعهدات خود نسبت به خراسان جنوبی پایبندیم. وی تاکید کرد: کمبود ناوگان فقط برای خراسان‌جنوبی نبوده بلکه در سراسر کشور این کمبود مشهود است. حسینی مقدم اضافه کرد: وقتی هواپیمایی زمین گیر شود و در پی آن یک مسیر پروازی لغو شود، 8 مسیر پروازی دیگر هم تحت تاثیر آن قرار می گیرد. مدیرکل شرکت هواپیمایی ایران ایر در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه خطوط هوایی برای پیشرفت هر استان و منطقه‌ای بسیار تأثیرگذار است، یادآور شد: سیاست شرکت هواپیمایی ایران ایر اختصاص پروازها به مناطق کم‌برخوردار برای ارتقاء و رونق اقتصادی این مناطق بوده اما متأسفانه با کمبود هواپیما مواجه هستیم.حسنی مقدم با اشاره به اینکه مسیر بیرجند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، ادامه داد: مکاتبات لازم دراین باره با تهران انجام شده تا این مسیر اقتصادی را از دست ندهیم. وی خاطر نشان کرد: مسیر پروازی بیرجند-مشهد قطعا برای ما و هم استانی ها حائز اهمیت است چون اکثر مسافران از این مسیر برای زیارت یا درمان استفاده می کنند.

تعامل مناسب فرودگاه بیرجند با ایرلاین ها

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌ جنوبی هم با بیان اینکه فرودگاه بین المللی بیرجند جزو فرودگاه های 24 ساعته کشور نمی باشد، تاکید کرد: با این وجود بسیاری از پروازها در شب انجام می‌شود و در این مورد با ایرلاین ها همراهی داشته ایم. عظیم طهماسبی با بیان اینکه همچنان آماده پذیرش پروازها در هر ساعت از شبانه روز هستیم. گفت: پروازهای فرودگاه‌های استان توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، ماهان ایر، پارس ایر و ایران ایرتور انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه اکنون هیچ پروازی به مقصد مشهد در طول هفته نداریم، گفت: شرکت ایران ایر دلیل تمام لغو پروازهای این شرکت را کمبود ناوگان اعلام می‌کند.
مدیرکل فرودگاه‌های خراسان ‌جنوبی بیان کرد: ایران ایر پنج پرواز به تهران و دو پرواز به مشهد داشته و در برنامه زمستانی سال جاری ، دو پرواز از تهران و کلیه پروازهای مشهد را حذف کرده است.

رایزنی فرودگاه برای برقراری پروازها

طهماسبی با بیان اینکه وظیفه اصلی فرودگاه تامین زیرساخت و تجهیزات کمک ناوبری برای برقراری پرواز ایمن است، اظهار کرد: در حال رایزنی برای افزایش پروازها و برقرای دوباره پرواز در مسیر مشهد-بیرجند-مشهد توسط ایرلاین های دیگر هستیم. وی بیان کرد: هواپیمایی ایران ایر تعداد 4 پرواز و هواپیمایی ماهان تعداد 1 پرواز خود را در برنامه تابستانی لغو کرده اند. مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی تاکید کرد:باید برای برقراری پرواز همه ی مسئولان و ارگان های مرتبط همچون استانداری، نمایندگان استان و نمایندگان ایرلاین های فعال در مرکز استان تمام تلاش و هم افزایی خود را انجام دهند.

اهمیت نقش خطوط هوایی در توسعه استان

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند و مدیر گروه آموزشی علوم سیاسی این دانشگاه هم گفت: مرکز خراسان جنوبی شبکه حمل و نقل ریلی ندارد و تنها شبکه حمل و نقل آن به جاده ای و هوایی منتهی می شود. بخشی با اشاره به اینکه همه روزه تصادفات در جاده های استان خبرساز می شود، افزود: اهمیت خطوط هوایی برای استان هم از لحاظ امنیت و هم از لحاظ توسعه بسیار مهم است. وی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی با مشهد تعامل و ارتباط زیادی دارند، یادآور شد: بسیاری از تجار، اساتید ، کارشناسان و حتی خانواده ها به طور مرتب بین این دو شهر رفت و آمد می کنند. وی خطوط هوایی را وزنه موثر برای توسعه استان دانست و افزود: باید برای سرمایه گذاران ، فرش قرمز پهن کنیم و زمانی که پرواز کنسل یا حذف می شود در واقع آسیب جدی به توسعه استان وارد می شود.

هزینه های جبران ناپذیر به استان

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با ابراز تاسف گفت: طی سالیان گذشته برای برقراری پرواز ایرلاین ها به فرودگاه بیرجند فراز و نشیب های زیادی را طی کرده ایم و کنسل کردن و راه اندازی مجدد برابر با صرف انرژی مضاعف خواهد بود. بخشی با بیان اینکه همیشه ظرفیت هواپیماهای فعال در خطوط هواپیمایی استان تکمیل بوده و کمبود مسافر نداشته ایم، عنوان کرد: قطع یا کاهش پروازهای مشهد یا هر مسیر دیگر جایگاه استان را در مسائل گوناگون کمرنگ می کند. وی با اشاره به حضور تجار افغانستانی در استان، خاطر نشان کرد: خراسان جنوبی پرواز مستقیم به این کشور ندارد و بسیاری از این بازرگانان از مسیر پروازی مشهد به بیرجند می آیند. وی افزود: کمبود زیر ساخت ها به معنای عقب ماندگی و توسعه نیافتگی در استان ماست. وی تاکید کرد: نمایندگان استان و استانداری باید به این موضوع ورود کنند و مطالعه شود دیگر استان ها چطور توانسته اند در صنعت حمل و نقل هوایی قوی تر ظاهر شوند.

حذف پرواز چالش جدی برای بیماران

عضو هیئت رئیسه نظام پزشکی نیز با بیان اینکه خراسان جنوبی استان محرومی است، گفت: برای برخی فوریت های پزشکی بیماران را به مشهد می فرستیم که با این وضعیت صدمات جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد. خلیل بلالی با بیان اینکه سال هاست بیماران برای امور پزشکی پیشرفته به استان های همجوار مثل خراسان رضوی می روند، افزود: با حذف پرواز بیرجند-مشهد ، جان بسیاری از بیمارن به خطر می افتد و روند درمان آن ها دچار چالش های جدی می شود. وی با اشاره به شیوع ویروس کووید19 ، خاطر نشان کرد: بیماری که برای فوریت های پزشکی مجبور است با اتوبوس یا ماشین شخصی سفر کند، باید علاوه بر بیماری خودش نگران بیماری های دیگر مثل این ویروس همه گیر هم باشد. عضو هیئت رئیسه نظام پزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید فکری اساسی در این باره اندیشیده شود، خاطر نشان کرد: مسئولان با راه اندازی مجدد پرواز بیرجند-مشهد-بیرجند بسیاری از مسافران و بیماران استان را از سردرگمی نجات دهند.

افزایش صدمات جاده ای

متخصص جراحی دهان ، فک و صورت و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند نیز گفت: یک پیامد دیگر این اتفاق که شاید در وهله اول کمتر به چشم آید تصادفات جاده ای است. سینا قانعان با بیان اینکه این موضوع کاملا برای پزشکان محسوس است، افزود: حذف هر کدام از پروازها به معنای افزایش سفرهای زمینی است و با توجه به وضع ایمنی جاده های استان ، به معنای افزایش قابل ملاحظه تصادفات وسایل نقلیه است. وی ادامه داد: در پی این تصادفات شاهد افزایش صدمات مسافران جاده ای در استان خواهیم بود.

تلخ ترین اتفاقات سال 1400

رئیس انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار خراسان جنوبی و مدیرعامل شرکت آسیا پرواز نیز گفت: حذف پرواز مسیر بیرجند-مشهد از برنامه پروازهای فرودگاه بیرجند، یکی از تلخ ترین اتفاقات سال 1400 بود. احمد کاشانی با اشاره به انجام پروازهای این مسیر در شش ماهه اول سال با ظرفیت کامل، افزود: این پرواز با بازدهی اقتصادی مثبت برای شرکت هواپیمایی انجام دهنده پرواز همراه بود و هیچگاه با کمبود مسافر روبرو نبودیم. وی با اشاره به اینکه ظرفیت بالای مسافر در مسیر بیرجند-مشهد و بالعکس نشان از مراودات عمیق مردمان خراسان جنوبی با شهر مشهد دارد، ادامه داد: مشهد مقدس پایتخت معنوی ایران است و بیشتر مسافران، زائران بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) هستند. این فعال گردشگری یادآور شد: زائرانی که اغلب به دلیل کهولت سن، امکان سفر زمینی را ندارند و بیماران با هدف استفاده از امکانات پزشکی مشهد از این پرواز استفاده می کردند. رئیس انجمن گردشگری پایدار استان با اشاره به پزشکان متخصصان غیربومی در استان که از مسافران ثابت این پرواز بودند ، یادآور شد: اساتید دانشگاه و دانشجویان و سرمایه گذاران از دیگر مسافران پرواز بیرجند-مشهد-بیرجند به شمار می روند. وی تاکید کرد: نوع مسافران این پرواز نشان می دهد با حذف مسیر مشهد از برنامه پروازهای فرودگاه بیرجند، آسیب های اقتصادی و اجتماعی بسیاری گریبان گیر مردم خراسان جنوبی می شود. وی عنوان می کند: به گفته مسئولین ، کمبود ناوگان در شرکت های هواپیمایی علت حذف این مقصد پروازی است ، اتفاقی که در سایر فرودگاه های کشور نیز رخ داده است اما سوال مهم این است : مردم خراسان جنوبی که همواره بیشترین مشارکت را در رویدادهای سیاسی و اجتماعی ملی دارند، چه مزیتی در احقاق حقوق اولیه خود و برخورداری از خدمات در کشور دارا هستند ؟! کاشانی ادامه داد: آیا سهم مردم خراسان جنوبی از ناوگان فعال در شرکت های هواپیمایی ، با سهم سایر استان های کشور برابر است ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت