پاسخ متولی به دغدغه های مالیاتی استان

مهدی آبادی- در دو سال اخیر بسیاری از کسب و کارها به طور مستقیم و غیر مستقیم به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار رکود و کسادی شده اند و به تبع آن دغدغه ها و نگرانی های مالیاتی کسبه و اصناف خراسان جنوبی افزایش یافته است. بسیاری از کسبه این روزها از افزایش مالیات گلایه مند شده اند و آن را متناسب با درآمد خود نمی دانند. به همین دلیل هفته گذشته با دعوت از احسانی مهر مدیرکل امور مالیاتی استان مهم ترین دغدغه های مالیاتی شهروندان را با وی درمیان گذاشتیم.

۱۵ تیر آخرین زمان تکمیل اظهارنامه مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی در گفتگوی زنده اینستاگرامی روزنامه آوا بیان اینکه همکاران این اداره در طول سال خدمات زیادی را انجام می دهند، گفت: زمان تکمیل اظهارنامه های مالیاتی مشاغل تا پایان خردادماه می باشد اما این زمان به مدت دو هفته (۱۵ تیر) تمدید شده است. احسانی مهر در همان ابتدا به موضوع بسیار مهمی اشاره و عنوان کرد: بسیاری فعالان اقتصادی در حوزه مشاغلُ تفاوتی بین تکمیل اظهارنامه مالیاتی و فرم تبصره ۱۰۰ را نمی دانند که باید در این خصوص هشیاری لازم را داشته باشند. وی با بیان اینکه هر فعال اقتصادی موظف به تکمیل اظهارنامه مالیاتی است، اضافه کرد: قانونگذار برای افرادی که اظهارنامه مالیاتی را تکمیل می کنند، تکالیف دیگری را نیز مثل ارائه مدارک پیش بینی کرده است. احسانی مهر افزود: باتوجه به اینکه تکمیل اظهارنامه های مالیاتی برای برخی از افراد مشکل است، قانونگذار این اختیار را به سازمان امور مالیاتی داده که این روند تسهیل ایجاد کند. این مقام مسئول تصریح کرد: توافق با شرکت ها و مشاغل ذیل عنوان فرم تبصره ۱۰۰ فراهم شده است که این موسسات مکلف به اظهارنامه مالیاتی و تکالیف وابسته نیستند.

چه کسانی می توانند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند؟

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ نمایندگان مردم در خانه ملت مشمولین مالیاتی که مجموع فروش کالا و خدمات آنها حداکثر ۳۰ برابر مالیات بر درآمد سالانه آنها باشد، شامل معافیت تسلیم اظهارنامه مالیاتی کردند، افزود: این عدد باتوجه به آسیب بسیاری از مشاغل به خاطر کرونا در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰برابر افزایش یافت. احسانی مهرادامه داد: با توجه به این مورد مشاغل تا سقف ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اگر فروش داشته باشند از طریق فرم تبصره ۱۰۰ اقدام خواهند کرد. وی با بیان اینکه این تسهیلات برای همه مشاغلی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند، اعمال شد، اضافه کرد: این دو مورد در کنار یکدیگر هستند و طبق نظر صریح قانونگذار مشاغلی که فرم تبصره ۱۰۰ را تکمیل می کنند دیگر نیازی به اظهارنامه مالیاتی ندارند.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: اگر مشاغلی که درآمد آنها از ۴میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بیشتر باشد باید اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنند و اگر اداره مالیاتی عدد کمتری را برای آنها در نظر گرفته بود، نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.
دارندگان دستگاه کارتخوان بخوانند
مدیرکل امور مالیاتی استان در این گفتگو با هشدار به سودجویان نیز بیان کرد: افراد و مشاغلی که اطلاعات خود را مخفی و یا آن را نادرست بیان کنند، برخورد خواهند شد. وی به اهمیت دستگاه پوز در امور مالیاتی اشاره و بیان کرد: امسال به موجب تبصره ۱۲ قانون بودجه کشور سال ۱۴۰۰، هرگونه تراکنشی در دستگاه پوز درآمد تلقی خواهد شد. براساس داده ها در اختیار مالیاتی قرار می گیرد. احسانی مهر با بیان اینکه هنوز در ابتدای روند عدالت مالیاتی هستیم، خاطرنشان کرد: اداره مالیات در این حوزه چیزی بیشتر از قانون و اجرای آن را نمی خواهد و در این ارتباط از اصناف و اتحادیه هایی که ما را در این مورد همرایی کردند، سپاسگذارم. وی عنوان کرد: امسال اطلاعات دستگاه های پوز برای اولین بار در اختیار این سازمان قرار گرفت که باتوجه به این مورد تسهیلات خوبی در نظر گرفته شد. احسانی مهر ادامه داد: تا تاریخ ۲۰ خرداد ۸۰ درصد اظهارنامه ها و فرم تبصره ۱۰۰ دریافتی مالیاتی دریافت نخواهد شد. این مقام مسئول اضافه کرد: حدود ۳۲هزار دستگاه پوز در استان وجود دارد که تاکنون ۱۲هزار پوز این اظهارنامه ها را تکمیل کردند که از این عدد نیز ۸۰ درصد مالیاتی پرداخت نخواهند کرد که این مساعدت ها حق فعالان اقتصادی استان می باشد.

آمادگی برای برگزاری کلاس های اموزشی هستیم

مدیرکل امور مالیاتی استان با بیان اینکه بسیاری از مشاغل و فعالان اقتصادی از مزایای دستگاه پوز اطلاعی ندارند، گفت: متاسفانه استفاده نکردن صحیح از دستگاه کارتخوان برای برخی از کسبه وصاحبان مشاغل مشکلاتی ایجاد کرده که به ماموران مالیاتی توصیه می‌شود توضیحات مودیان درباره گردش‌های مالی از طریق دستگاه کارتخوان را بپذیرند.
احسانی مهر افزود: قبلا اطلاع رسانی های انجام شده و اکنون نیز آمادگی لازم برای برگزاری کلاس های آموزشی با اصناف و اتحادیه ها برای توجیه آنها را داریم. وی اضافه کرد: هیچ گونه هزینه ای از صاحبان مشاغل و اتحادیه ها دریافت نخواهد شد و فضای فیزیکی برای برگزاری دوره ها نیز درصورت لازم فراهم خواهیم کرد.

هرگونه تراکش، فروش محسوب می شود

وی با بیان اینکه دستگاه پوز به عنوان ابزار فروش صاحبان مشاغل می باشد، گفت: متاسفانه به دلیل برخی کم اطلاعی ها استفاده های نامناسب از این دستگاه ها به ضرر صاحبان مشاغل می شود. متولی مالیاتی استان اضافه کرد: این دستگاه پوز به عنوان پایانه فروش مشاغل در نظر گرفته شده و هرگونه تراکنشی به منزله فروش محسوب می شود. وی در تکمیل این صحبت به بیان مثالی پرداخت. احسانی مهر افزود: فردی ۴ دستگاه پوز در داخل مغازه اش داشته و برای مدیریت حساب یک مبلغی را از شماره حساب خودش از طریق کارت به کارت دیگرخودش از طریق دستگاه پوز منتقل می کند، این عمل فروش محسوب می شوند. وی اضافه کرد: یا افرادی که برای خرید ملک یا خانه از طریق دستگاه پوز مبلغ را منتقل می کنند که این تراکنش نیز طبق نظر قانون گذار فروش محسوب می شود. احسانی مهر با بیان اینکه این موارد باعث تصمیم جدیدی شد، گفت: در سال ۹۹ برای بهبود این وضعیت، ۷۰ درصد تراکنش های مالی دستگاه های پوز به عنوان فروش موثر و ۳۰درصد تخفیف در نظر گرفته می شود. متولی مالیاتی استان خاطرنشان کرد: اما این موضوع نیز عدد قابل توجه ای بود که به موجب قانون ضریب مالیاتی از ۱۵ درصد به ۴ درصد کاهش پیدا کرد که نتیجه ان معاف از مالیات بسیاری از مشاغل می باشد

به اطلاعات مالی پزشکان دسترسی داریم

مدیرکل امور مالیاتی استان درباره عدم نصب دستگاه پوز در برخی از مطب های پزشکان نیز بیان کرد: اطلاعات پزشکان عموما از بسیاری از مشاغل برای سازمان مالیات شفاف تر است. وی افزود: در استان پزشکان با بیمه های کشور ارتباط موثری دارند که اطلاعات آنها از این طریق دریافت می شود. احسانی مهر با بیان اینکه طبق نظر قانونگذار پزشکان از سال ۹۸ مکلف به نصب دستگاه پوز در مطب خودشان هستند، گفت: برخی از پزشکان از مردم طلب پول نقد یا دریافت مبلغ کارت به کارت را می کنند که بهتر است شهروندان را به زحمت نیاندازند. این مقام مسئول افزود: اطلاعات حساب های بانکی پزشکان توسط اداره مالیات رصد می شود و فقط محدود به دستگاه پوز نیست.
تراکنش های مشکوک رصد می شود

وی درباره اینکه برخی از افراد حساب های افراد نزدیک به خودشان را برای ارائه مبلغی می دهند،گفت: دو نوع حساب تجاری و غیر تجاری طبق قانون از یکدیگر منفک شده است و تراکنش هایی با اعداد بالا در حساب های غیرتجاری مورد رصد قرار خواهد گرفت. به گفته وی این تراکنش ها مشکوک قلمداد می شود و به مربیان و صاحبان مشاغل نسبت به عدم این عمل هشدار داده می شود چراکه به عنوان جرم مالیاتی تلقی شده است. مدیرکل امور مالیاتی استان ادامه داد: برخی از افراد کارت ملی و کد ملی خودشان را به رئیس اداره می دهند که جدا باید از این روند جلوگیری کنند، چراکه تبعات مالی بسیاری این عمل خواهد داشت.

بخشودگی جرائم به شرط اثبات عدم توانایی

مدیرکل امور مالیاتی درخصوص امهال مالیاتی صاحبان مشاغل با بیان اینکه شرایط مناسبی را برای این افراد در نظر گرفته شده، بیان کرد: برای بخشودگی جرائم مساعدت های لازم در نظر گرفته شده فقط باید عدم توانایی متولی برای این سازمان احراز شود. وی درباره چگونگی احراز این مورد هم گفت: صورت نامه ها و اظهارنامه های مالیاتی و شناخت این سازمان از صاحبان مشاغل جزو موارد برای احراز این عدم توانایی می باشد. به گفته احسانی مهر این سازمان همه تلاش خودشان را برای کمک به این صاحبان خواهند کرد.

اظهارنامه مالیاتی را در مکان مطمئن تکمیل کنید

وی در پایان این گفتگو با اشاره به زحمات مربیان اداره مالیاتی افزود: مربیان قبل از تکمیل اظهارنامه ها و فرم تبصره ۱۰۰ با این سازمان مشورت های لازم را انجام دهند و قبل از تکمیل این فرم ها از آن شغل اطلاعات کامل داشه باشند تا بتوانند اعتماد کنند. این مقام مسئول اضافه کرد: مودیان حتما اگر در کافی نت ها به تکمیل اظهارنامه مالیاتی اقدام میکنند، حتما به آن مکان اعتماد داشته باشد تا مورد سواستفاده قرار نگیرند. احسانی مهر همکاران ما در کنار فعالان اقتصادی هستند، افزود: شماره ۱۵۲۶ راه ارتباطی این سازمان با شهروندان و مربیان برای بیان هرگونه سوال، نقد، شکایت و… می باشد. وی افزود: همچنین درگاه ملی خدمات الکتریکی مالیاتی به نشانه my.tax.gov.ir در صورت لزوم مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت