پارک‌های شلوغ اما خالی از امکانات

کاری – چندی قبل در سفری به تهران از دو سه پارک این شهر دیدن کردم و زمانی که آن را با پارک های شهر خودمان بیرجند مقایسه کردم چیزی جز افسوس نداشت. شاید بگوید تهران پایتخت کجا و بیرجند یک شهر کویری در شرق کشور کجا! بله درست است که قابل قیاس نیستند اما ما در شهری زندگی می کنیم که امکانات تفریحی بسیار کمی دارد و پارک از مهمترین مکانهایی است که شهروندان مخصوصا در شب های تابستان از آن استفاده می کنند و می طلبد که مسئولان نگاه ویژه تری به آن داشته باشند.

بازنشستگان و گذراندن اوقات فراغت در پارک
جالب است بدانید بازنشستگان که به واسطه فراغ بالشان بخش اعظمی از مراجعه کنندگان به پارک ها هستند در پارکی همچون پارک آزادگان خیابان معلم زیاد رفت و آمد دارند و به گفته خودشان تنها دلخوشی شان همان دیدار دوستان قدیمی و گپ و گفتی کوتاه است. نکته قابل تاملی که در خصوص بازنشستگان در پارک های تهران دیدم بازی های گروهی همچون شطرنج و بیس بال و حتی مسابقات گروهی همچون بازی مافیا بود که نشاط را برای این قشر از جامعه به ارمغان می آورد، چقدر زیبا می شود که در پارک های بیرجند هم نه فقط برای جوانان بلکه برای سالمندان بازی های فکری و بازی های تفریحی گنجانده شود تا در شهری که امکانات تفریحی کمی دارد سالمندان هم بتوانند از خانه بیرون آمده و از طبیعت و شهر لذت ببرند.

برخی از پارک های بیرجند تجهیزات مناسبی ندارند
برای شنیدن نظرات همشهریان طی روزهای گذشته به چند پارک شهر سر زدم و پای صحبت همشهریان نشستم . یکی از جوانان بیرجندی گفت: ساختار برخی پارک‌های بیرجند بسیار قدیمی است و امکانات و تجهیزات مناسبی ندارد. محسنی با بیان اینکه بیشتر پارک‌ها نزدیک خیابان‌های پُرتردد و شلوغ شهر قرار دارد، ادامه داد: این پارک ها محصور نیست و در زمان حضور خانواده به ویژه کودکان، امنیت بسیار کمی دارد. این شهروند بیرجندی با بیان اینکه وضعیت فضای سبز، گل‌کاری و درختان پارک‌ها، چنگی به دل نمی‌زند و به حال خود رها شده تاکید کرد: متاسفانه در پارک‌ها سطل زباله هم به اندازه کافی وجود ندارد و گاهی شاهد صحنه های زشت و نازیبا در پارک هستیم. وی خاطر نشان کرد: من و دوستانم در این روزهای گرم تابستان تفریح کافی در این شهر نداریم و رفتن به پارک و ماشین گردی تنها دلخوشی مان است که آن هم گاهی با گیر دادن های الکی کوفت مان می شود!

برخی پارک ها پاتوق معتادان شده است
یک شهروند دیگر نیز با بیان اینکه برخی از پارک ها نور کافی ندارند، اضافه کرد: بسیاری از پارک‌های شهر در مناطق دورافتاده ایجاد شده و به همین دلیل پاتوق معتادان شده و برای استفاده خانواده‌ها مناسب نیست. اصغری بیان کرد: در و در روزهای توفانی با اندک وزش باد شاهد گرد و غبار زیاد در فضای بازی و اسباب بازی‌ها هستیم.که امکان استفاده از آن را محدود می کند. وی با اشاره به اینکه کودکان در زمین‌های خاکی بازی می‌کنند و به پوستشان آسیب می‌رسد، ادامه داد: همچنین در صورت زمین خوردن روی شن‌ها و سنگریزه‌ها هم دست و پایشان بیشتر آسیب می‌بیند.وی با گلایه از کم بودن تجهیزات بازی کودکان در فضای پارک ها هم گفت: در نقاط شمالی شهر پارک‌ها و اماکن تفریحی کم است و برخی از پارک های بیرجند مانند گنجی، جنگلی و صیاد شیرازی روشنایی مطلوبی ندارند. وی بیان کرد: در پارک هایی مانند پارک گنجی بیرجند، انبوه بودن درختان خود نیز فضای امنی برای برخی از سودجویان فراهم کرده است.

وسایل بازی فلزی و قدیمی است
یک خانم بیرجندی هم با بیان اینکه در این روزهای گرم مهمترین تفریح ما که فرزند کوچک داریم رفتن به پارک است، اضافه کرد: وسایل بازی برخی پارک ها هنوز فلزی و قدیمی است که باعث بروز خطرهای زیادی می شود. وی با بیان اینکه حتی این وسایل بازی در برخی از پارک ها خراب شده یا حتی حذف شده اند ادامه داد: جای خالی یک شهر بازی مناسب برای شهر بیرجند بسیار احساس می شود. شهروند دیگر بیرجندی نیز تاکید کرد: پارک ها در روزهای تابستان و بهار حجم زیادی از مسافران را دارد بنابراین باید در زیباسازی و بهسازی آن ها تلاش شود. میرزاپور با بیان اینکه طراحی های پارک می توانند نشان دهنده و معرف فرهنگ شهر باشد، اظهار کرد: باید در طراحی ها و نصب المان ها در فضاهای تفریحی و رفاهی به فرهنگ بومی منطقه توجه شود.وی با اشاره به خشک شدن درختان کاج در برخی از پارک ها به ویژه پارک آزادی بیرجند، بیان کرد: خشک بودن درختان چهره پارک را نامطلوب می کند که باید مورد توجه باشد.

شهر بیرجند در حال حاضر ۹۶ بوستان دارد
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: شهرداری همواره برای بهسازی پارک های بیرجند تاکید داشته و برنامه ریزی های مناسب در دستور کار است. جواد بهدانی با بیان اینکه تعداد پارک های شهر بیرجند در حال حاضر شامل ۹۶ بوستان در مقیاسهای مختلف می باشد، خاطر نشان کرد: امکانات وتجهیزات رفاهی آنها شامل لوازم بازی کودکان، زمینهای ورزشی در رشته های ورزشی مختلف، شهربازی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، دریاچه مصنوعی می باشد.وی درباره بوستان پرفسور گنجی با بیان اینکه در بوستان مد نظر به تعداد کافی پایه چراغی پارکی وجود دارد ولی به دلیل بلند قامت بودن درختان سرو روشنایی پارک محصور گردیده است، اضافه کرد: علی ایحال در حال حاضر سازمان سیما ومنظر شهرداری اقدام به نصب تعداد پرژکتور در ورودی ضلع شرق بوستان نموده وبزودی تعدادی پایه روشنایی در مکانهای دیگر بوستان برای تکمیل روشنایی نصب خواهد شد.وی عنوان کرد: در خصوص مکان نشستن با توجه به تراکم درختان و دیگر کاربریهای موجود در بوستان مانند آبنما،زمین بازی کودکان امکان افزایش فضای نشیمن وجود ندارد .

نصب پایه های روشنایی و تعویض لامپ های سوخته در پارک ها
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه اخیراٌ در بوستان توحید تعداد پایه روشنایی در ضلع غرب ونقاط فاقد روشنایی نصب گردیده، ادامه داد: همچنین برخی لامپ های سوخته تعویض ودر حال حاضر روشنایی کامل برقرار می باشد.بهدانی با بیان اینکه مشاور شهرداری در حال تهیه نقشه باز طراحی بوستانهای آزادی، ثامن و شهید صیاد شیرازی می باشد، خاطر نشان کرد: لذا پس از تکمیل طرح اقدامات لازم در خصوص افزایش پایه های روشنایی بعمل خواهد آمد و در حال حاضر وضعیت فعلی روشنایی تقویت خواهد شد.وی عنوان کرد: ضمن اینکه در تمامی بوستانها از جمله کاجستان، آزادگان، شهید احمدی روشن، پرفسور معتمد نژاد ،توحید و.. شهربازی ولوازم بازی فعال و قابل استفاده شهروندان می باشد.

برگزاری مزایده برای راه اندازی شهربازی بوستان شهید صیاد شیرازی
وی با بیان اینکه در خصوص شهربازی بوستان شهید صیاد شیرازی اخیراٌ مزایده آن برگزار و شهرداری در حال انعقاد قرارداد با پیمانکار بخش خصوصی می باشد، یادآور شد: پس از اخذ مجوزات لازم و سیر مراحل قانونی راه اندازی خواهد شد. رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بیرجند خاطر نشان کرد: در خصوص بازی های فکری مانند شطرنج و غیره در بوستانها پس از انجام برنامه ریزی و بررسی کافی اقدام لازم انجام خواهد شد.بهدانی درباره پارک کاجستان با اشاره به اینکه این بوستان در اضلاع جنوب، شرق و غرب دارای ورودی و معبر اصلی و معابر فرعی متعدد می باشد، ادامه داد: هیچگونه مشکلی در تردد شهروندان وجود ندارد ودر خصوص فضای قابل استفاده بوستان دارای تعداد متعددی سکوی نشیمن می باشد.وی در خصوص لوازم تندرستی ورزشی در پارک های شهر با بیان اینکه برخی از لوازم در حال سرویس می باشد که پس از آن مجددا نصب خواهد شد، ادامه داد: برخی مانند بوستان توحید بدلیل انجام عملیات عمرانی جمع آوری شده که پس از اتمام عملیات عمرانی مجددا نصب خواهد شد.

کاشت بیش از یک هزار اصله درخت و گل در پارکهای بیرجند
بهدانی با بیان اینکه همزمان با تابستان شهرداری در راستای تاثیر زیباسازی منظر شهری در ایجاد روحیه نشاط و سلامت اقدام به کاشت بیش از یک هزار اصله درخت و درختچه و یکصد هزار نشاء و بوته گل فصلی نموده است، ادامه داد: همواره تأکید وتلاش ما استفاده از گیاهان با نیاز آبی کم است تا علاوه بر بهره مندی از زیبایی و اثرات مثبت گلها و گیاهان در مصرف آب نیز صرفه جویی شود. رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بیرجند تاکید کرد: این سازمان به منظور ارتقای منظر شهری و نشاط شهروندان اقدام به کاشت گونه های متنوع مانند گل اطلسی، شاهپسند، کوکب، آفتابگردان، نازآفتابی، آهار، شمعدانی، بابونه و مریم گلی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر- عصر شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه خبری تلخ، مردم ایران و جهان را در

بیشتر

خبر شهادت آیت الله رئیسی همه ما را شوکه کرد.رئیس جمهوری که الحق مردمی بود

بیشتر

در پی حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، آیت الله رئیسی به شهادت رسید.بالگرد حامل

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت