یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

یک جوابیه و چند توضیح

هرم پور- انتشار سرمقاله روز چهارشنبه  مورخ 13 مردادماه  در  روزنامه آوای خراسان جنوبی تحت عنوان (رسانه متعهد و مدیرغیرپاسخگو)  بازتاب های مختلفی داشت. تمام یا بخش هایی از این سرمقاله در گروه های مجازی منتشر شد و تعدادی از هم استانی های عزیز هم که نسخه های چاپی روزنامه را مطالعه فرموده بودند،  در تماس های تلفنی یا پیام های مداوم، نظرات خودشان را به همراه اعلام آمادگی برای در اختیار قرار دادن برخی مستندات در خصوص موارد مطرح شده در این سرمقاله ارائه می کردند.  چند ساعت بعد اداره کل محترم ورزش و جوانان جوابیه ای را تهیه و برای روزنامه ارسال کرد که با احترام به این عزیزان و قانون مطبوعات، عین  این جوابیه بدون هرگونه دخل و تصرفی تقدیم حضور خوانندگان فهیم و منصف روزنامه می گردد. اما قبل از آن لازم است چند توضیح ضروری  اما کوتاه را تقدیم حضور شما عزیزان نماییم :1-درج این سرمقاله و بیان مطالب مطرح شده، به هیچ عنوان نافی تلاش ها و زحمات مدیرکل محترم ورزش و جوانان و همکاران این عزیزان در مجموعه نبوده و نیست. ما و همه ی دلسوزان استان، از تلاش ها و پیگیری های انجام شده در این سال های سخت مدیریتی، سپاسگزاریم. 2 –  به نظر می رسد آنچه برای روزنامه ارسال شده، عمدتاً گزارش عملکرد اداره کل ورزش و جوانان است. نشست های خبری که همراه با نقدها و نظرهاست، چیزی ورای ارائه گزارش های یک سویه با طعم و مزه تأکید بر عملکردهای موفق یک مجموعه است. ما خوشحالیم که انتشار مطلب در روزنامه سرانجام مسئولین عزیز اداره کل ورزش و جوانان را مجاب به پاسخگویی به مردم کرد، اما این برای ما و مردم و ورزشکاران و دلسوزان ورزش استان، قطعاً و به هیچ وجه قانع کننده و راضی کننده نیست. 3 –  در آستانه روز خبرنگار و شعارهای همیشگی حمایت از خبرنگار و رسانه، چند سطر اول جوابیه ارسال شده که نگارنده سرمقاله را متهم به گمان ورزی و گناه و دعوت به خداباوری و پاسداشت جایگاه قلم و ناظربودن خداوند بر اعمال و رعایت نکات اخلاقی در امتثال عملی به اخلاق حرفه ای می کند، بسیار جالب و قابل تأمل است! روزنامه آوای خراسان جنوبی، و  خبرنگاران و روزنامه نگاران این رسانه ی مردمی، جیره خوار و مواجب بگیر هیچ دستگاه، حزب، گروه یا دسته و فرد و وزنه ای در استان نیستند و نخواهند بود. همه ی عزیزان، پنبه ی حمایت های بی دریغ بدون نقد و از دوش بر زمین گذاشتن عَلَمِ مطالبه گری های مردمی از سوی روزنامه ی آوا را از گوششان به در آورند. خبرنگار و روزنامه نگار متعهد و مردمی، بیش از هرکس، نسبت به رسالت خود واقف و بیش از هر چیز نسبت به سلامت و صحت قلمش حساس است. 4 –  در خصوص بند هفت این جوابیه هم دو نکته مهم را قابل توجه می دانم: اول آنکه نه تنها روزنامه آوای خراسان جنوبی بلکه هیچ رسانه ی دیگری، روابط عمومی سازمان، نهاد، ارگان یا اداره کل خاصی نیست که مضاعف بر رعایت شیوه های مد نظر عزیزان در برگزاری جلسات، با خط مشی های دلپسند مدیران آن اداره کل پیش برود. رسانه، شیوه نامه ی حرفه ای خاص خود را دارد و متعهد و ملزم به رعایت خطوط قرمز، انصاف، عدالت، و اخلاق در این نشست هاست. دوم آنکه روزنامه آوای خراسان جنوبی، آنگونه که متأسفانه در این جوابیه تأکید شده است، هیچگاه تلقین برداشت ها و روایت گری  خود را به مخاطب مد نظر نداشته و مثل همین جوابیه، قضاوت را به شهروندان عزیز، ورزشکاران دلسوز، و دلسوزان منصف  استان و شهرستان می سپارد. 5 – خوشحالیم که به هر تقدیر، علیرغم ناخرسندی برخی از بزرگواران، اما بابی برای پاسخگویی های مسئولان نسبت به مردم عزیز استان، فتح شد. فتح الفتوح این گشایش ها، تداوم پاسخگویی ها و رضایت مردم از آن است که امیدواریم تداوم داشته باشد.  در ادامه متن جوابیه مدیر کل ورزش و جوانان عینا تقدیم می گردد :

پاسخ اداره کل ورزش و جوانان

به سرمقاله روزنامه آوا 

«آیا نمی دانید که خداوند می بیند.» (آیه 14 سوره مبارکه علق)  «ای کسانی که ایمان آورده اید از بسیاری از گمان ها بپرهیزید؛ چرا که بعضی از گمان ها، گناه است.»   (آیه 12 سوره حجرات) درج دو آیه مبارکه فوق الذکر ناظر بر ضرورت پاسداشت جایگاه قلم، خداباوری و ناظر بودن خداوند در همه حال بر پندار،کردار و گفتار بندگان و توجه به رعایت نکات اخلاقی در امتثال عملی به اخلاق حرفه ای و آزادی های مسئولانه در قبال افکار عمومی است که خودم و همه عزیران به ویژه اصحاب رسانه را به آن سفارش و دعوت می کنم.  قبل از پاسخ به سوالات مطروحه، مصداق عینی و گواه صدق مدعا و شاهد مثال در پاسخ گویی به مردم به عنوان وجهه قالب مسئولیت پذیری «کسب رتبه دوم کشوری» در برگزاری دیدارهای چهره به چهره و ملاقات های مردمی این جانب بر اساس اعلام مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جهموری در بین مدیران کل ورزش و جوانان استان های کشور در شش ماهه نخست سال 99 است که طی نامه شماره 35/12/74933 مورخ 99/12/16 مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خراسان جنوبی ابلاغ گردیده  که به ضممیه الصاق شده است. در این مجال، چارچوب راهبردهای کار رسانه ای اداره کل در تعامل و پاسخ گویی به مردم به عنوان ولی نعتمان خویش را باختصار تشریح می کنم: 1 – تشکیل و برگزاری مستمر جلسات کمیته رصد و پایش نارضایتی های مردمی در اداره کل ورزش و جوانان. 2 – سرکشی و بازدید مستمر از شهرستان های استان و دیدار و گفت وگوی چهره به چهره و مستقیم با هیئت های ورزشی، سازمان های مردم نهاد جوانان، تجلیل از زحمت کشان جامعه ورزش و جوانان ، شرکت در جلسات ستادهای ساماندهی امور جوانان و شورای ورزش، شورای ورزش همگانی و نظایر آن ها که در این مجال در 23 ماه گذشته برغم شرایط سخت کرونایی قریب 108 سفر شهرستانی توسط این جانب به غیر از سفرهای معاونین و سایر مقامات اداره کل انجام شده است.3 – حضور مستمر در سامانه سامد « سامانه ارتباطی دولت و مردم » پل برقراری ارتباط زنده تلفنی با آحاد مردم. 4 – پاسخ گویی سریع، مستند و مستدل به شکایات واصله و اعلانات در رسانه های برخط وزارت متبوع،استانداری و اداره کل ورزش و جوانان. 5 – پاسخگویی مناسب به درخواست های مکتوب مردمی. 6 – برگزاری دیدارهای چهره به چهره در هفته با مردم. 7 – اختصاص یک روز ویژه برای گفت و گو با جوانان در چارچوب برگزاری رویداد « سه شنبه ها با جوانان»

در خصوص دعوتنامه های ارسالی آن روزنامه محترم پیرامون بررسی مشکلات هیئت های ورزشی ضمن نقد به چارچوب برگزاری جلسات، انتخاب گزینشی ورزشکاران، عدم دعوت روسای هیئت های ورزشی یا با دعوت با تاخیر و یا به صورت تلفنی و به تبع آن عدم کسب آمادگی لازم آن ها در پاسخ گویی همه جانبه ، عدم توجیه مدعوین در نقد عملکرد به جای تخریب و ترور شخصیت و زیرسوال بردن جایگاه حقوقی و قانونی اداره کل و خادمین بی ادعای ورزش و جوانان استان.  اولاً رسیدگی و بررسی مشکلات هیئت های ورزشی و ورزشکاران جزو وظایف ذاتی این اداره کل بوده و طبیعی است که به دور از هر گونه حواشی رسانه ای در حوزه معاونت امور ورزش و یا حسب موضوع معاونت ورزش بانوان و دوایر صفی شهرستان ها صورت پذیرد. ثانیاً در اداره کل با توجه به تفویض اختیار، سلسله مراتب پاسخگویی ترسیم شده است و کلیه امور مرتبط با هیئت های ورزشی به عهده معاونین ذیربط ورزشی و در خصوص جوانان و سازمان های مردم نهاد به عهده معاونت امور جوانان می باشد. ثالثاً قاعده دعوت از مدیران دستگاه های اجرایی برای حضور شخص ایشان در رسانه، انجام هماهنگی های قبلی به منظور جلوگیری از تداخل برنامه ها  و جلسات پیش بینی شده استانی و یا سفرهای کاری شهرستانی و خارج از استان است که متاسفانه هیچ هماهنگی قبلی در این خصوص صورت نپذیرفته است.رابعاً در خصوص نحوه و شیوه پاسخگویی، طبیعی است که مدیران دستگاه های اجرایی مخیر هستند شیوه های حضوری فی المثل حضور در رسانه ( آنچه که مورد نظر روزنامه آوا در این سرمقاله است.) و یا دریافت سوالات به صورت مکتوب و پاسخ حقوقی و قانونی به آن ها، پاسخگویی به صورت تلفنی و یا وبیناری و یا از طریق ایمیل را برگزیند و این امر منافاتی با عدم تعهد به پاسخ گویی ندارد. خامساً باستناد ماده 34 اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران تصویب نامه مورخ 1400/4/19«هیئت های ورزشی استان های کشور  موسسه غیردولتی و با مدت فعالیت نامحدود به عنوان بالاترین مرجع ذیصلاح عهده دار اداره رشته یا رشته های ورزشی در استان می باشند و از سوی فدراسیون ها به رسمیت شناخته شده یا می شوند تا با رعایت قوانین و مقررات مربوطه فعالیت نمایند.» لذا هیئت های ورزشی استان دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری است و با توجه به شرح وظایف قانونی می بایست پاسخگوی فعالیت های رشته یا رشته های ورزشی تحت پوشش خویش باشند.  به دیگر سخن هیئت های ورزشی در مقام پاسخگویی عهده دار مسئولیت های ناشی از وظایف قانونی هستند و ماهیت ارتباط کاری آنان با اداره کل ورزش و جوانان به لحاظ نظارتی و کمک به حسن انجام وظایف محوله قانونی می باشد. سادساً یکی از رسالت های کاری آن روزنامه محترم، انعکاس درخواست ها و گلایه های مردمی واصله از طرق گوناگون، جمع بندی آنان و اعلام ذینفعان به دستگاه های اجرایی ذیربط و یا نهادهای نظارتی برای پاسخگویی است و معطلّ نگهداشتن و انباشته سازی انتظارات و دغدغه ها – البته آنچه که از فحوای این سرمقاله برداشت می شود و اینکه تاکنون هیچ یادداشت مکتوب و نامه ای از  آن رسانه محترم در بازتاب گلایه مندی و انعکاس مطالبات مردمی به این اداره کل واصل نشده است تا حسب تکلیف قانونی در اسرع وقت پاسخ آن تهیه و ارسال شود. –  برای آنکه صرفا می بایست حسب نظر آن رسانه محترم، مدیر دستگاه اجرایی و یا معاونین وی به صورت حضوری پاسخگو باشند، اقدام سنجیده ای به نظر نمی رسد، مضاف بر اینکه پاسخگویی به برخی از پرسش ها، نیازمند بررسی های بیشتر است و در جلسه حضوری مجالی برای پاسخگویی شایسته و در شان ذینفعان و مخاطبان را فراهم نمی آورد. سابعاً از آنجا که به طور طبیعی هر رسانه، خط مشی خاص خود را دنبال می کند و مضاف بر آن خبرنگار یا خبرنگاران در تهیه و جمع بندی خبر، تهیه تیتر، لید و بدنه اصلی خبر، ملاحظات و سیاست های رسانه ای روزنامه را ملحوظ نظر داشته و برداشت و روایت گری خود را به مخاطب در جهت دهی به اذهان مردم بر می گزیند، فلذا حق مطلب در صیانت از افکار عمومی آنطور که بایسته و شایسته است، ادا نمی شود که نباید از نظر دور انگاشت.  ثامناً برگزاری جلسات مستمر دعوت از هیئت های ورزشی در طول دو ماهه گذشته در آن روزنامه محترم بسیار پررنگ بوده؛ حال آنکه در طول 22 ماه گذشته هیچ جلسه ای در خصصوص پیگیری حضوری مطالبات مردم در حوزه ورزش برگزار نشده؟! و اگر هم شده بسیار محدود بوده و یا دعوتنامه ای به این اداره کل ارسال نشده است که جای بسی سوال برای اقناع منطقی مخاطبان در شرایط انتقال قدرت سیاسی کشور دارد.

« پاسخ به سوالات کلی مطرح شده»

1 – علت تاخیر در برگزاری مجامع انتخاباتی برخی از هیئت های ورزشی: برگزاری مجامع انتخاباتی هیئت های ورزشی بر اساس بخشنامه های ابلاغی وزارت، مستلزم انجام فرآیندهای قانونی در انجام فراخوان رسانه ای و انتشار آگهی در جراید کثیرالانتشار ، برگزاری کمیسیون احراز صلاحیت های مدیریتی، انجام فرآیندها و استعلامات حراست ، شناسایی و معرفی و احراز شرایط اعضای مجمع انتخاباتی، مکاتبه با فدراسیون و معرفی اعضای مجمع و درخواست اعلام زمان پیشنهادی قانونی برای برگزاری مجمع است. از دیگر سو فرآیند پاسخگویی فدراسیون ها برای بررسی اعضا و تعیین نهایی زمان برگزاری انتخابات مجمع تا حصول نتیجه لازم باید صورت پذیرد. مضاف بر آن شرایط ناشی از شیوع کرونا، کنسل شدن پروازهای استان، تمایل شخصی روسای فدراسیوی ها برای برگزاری مجمع توسط خود ایشان از دیگر دلایل تاخیر در برگزاری انتخابات مجامع هیئت هاست. در خصوص برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت های سوارکاری و دو ومیدانی این جانب به منظور تسریع بخشی در فرآیند آن شخصاً در تهران با روسای فدراسیون ها دیدار و گفت و گو داشته ام تا هر چه سریعتر مقدمات قانونی برگزاری مجامع فراهم گردد.

2 – دلایل خشک شدن چمن استادیوم 15 هزار نفری غدیر بیرجند: عمده عامل خشک شدن چمن استادیوم 15 هزار نفری غدیر بیرجند ناشی از تنش خشکی بی سابقه ابتدای سال جاری در طول 50 سال گذشته بوده؛ به نحوی که بر اساس گزارشات رسمی دستگاه های اجرایی بخش کشاورزی و منابع طبیعی و عشایری خسارات ناشی از این تنش فقط در خراسان جنوبی بالغ بر 2500 میلیارد تومان برآورد شده است. مضاف بر آن تداوم خشکسالی های 15 ساله استان، گرمای شدید هوا و عدم بارش نزولات جوی مزید بر علت گردیده است. از دیگر دلایل آن، فقدان وجود ساختار مصوب و نیروهای متخصص برای اداره استادیوم و نگهداری از زیرساخت ها و منابع مالی پایدار است به نحوی که حتی یک ریال منابع اختصاصی برای حفظ و حراست از شاخص ترین پروژه ورزشی استان از ابتدای افتتاح پروژه در ابتدای سال 96 تاکنون بدان اختصاص نیافته است. علاوه بر آن در ابتدای فرآیند خشک شدن چمن ، مراتب موضوع برای چاره اندیشی به وزارت و مجموعه مدیریتی استان و نهادهای نظارتی اعلام گردید که بنا بر تقاضای این اداره کل، جلسه شورای دستگاه های نظارتی استان به ریاست دادستان محترم عمومی و انقلاب مرکز استان در مورخ 19 تیر ماه برگزار و مقرر گردید اداره کل نسبت به اعلام کاربری ها و ظرفیت های قابل استفاده چمن گزارش مستندی را برای اتخاذ تصمیم، ارائه کند که این مهم صورت پذیرفته و منتظر تعیین تکلیف و ارایه طریق و ارشاد شورای موصوف هستیم.  شایان ذکر است پیشنهاد مشخص اداره کل احداث چمن مصنوعی با توجه به شرایط اقلیمی و عدم تامین منابع مالی پایدار و چارت نیروی انسانی متخصص است.

3 – عدم شفافیت لازم در جمع آوری کمک های خیرین به ورزش در نقاط مختلف استان: یکی از مهم ترین رویکردهای اداره کل ایجاد ساختارهای مدیریتی مردم محور نظیر تشکیل و راه اندازی مجامع خیرین ورزش ساز در مراکز شهرستان هاست که در همین چارچوب در سال 94 مجمع خیرین ورزش یار استان به عنوان مجمعی مستقل از اداره کل ورزش و جوانان مجوزهای قانونی ثبت و فعالیت را با هدف بهره گیری از خیرین و دهیاران به منظور ایجاد زیرساخت های ورزشی با اولویت مناطق مرزی، کمتر برخوردار و روستایی دریافت و آغاز کرد که به حمدا… موضوع تسطیح و آماده سازی زمین های ورزشی به منظور احداث زیرساخت های روباز و سرپوشیده ورزشی بر اساس نیات خیرین با انجام فرآیندهای قانونی و در چارچوب انعقاد تفاهم نامه همکاری کمک شایان توجهی در برخورداری مناطق مختلف از حداقل فضاهای ورزشی فراهم ساخته است؛ به نحوی که خراسان جنوبی در زمره 5 استان برتر کشور بر اساس ارزیابی های وزارت محسوب می شود. مطابق با اساسنامه قانونی مجمع موصوف تمامی فرآیندهای قانونی نحوه جذب کمک ها اعم از  نقدی و غیرنقدی ، هزینه کرد و پاسخگویی مشخص می باشد و قابل رصد و پایش توسط نهادهای نظارتی است.

4 – علت فروش خانه جوان بیرجند و نوع هزینه کرد مبلغ ناشی از فروش آن : یکی از سیاست ها و راهبردهای اصلی اداره کل ، بهره گیری حداکثری از ظرفیت های قانونی است که در همین چارچوب و با هدف تبدیل به احسن کردن دارایی های منقول و غیرمنقول و هم راستا با سیاست های کلان استان، فرآیند قانونی فروش خانه جوان در چارچوب برگزاری مزایده به دلیل فقدان کاربری مفید و محدثات آن در راستای شیوه نامه های ابلاغی وزارت و ضرورت تامین منابع موردنیاز برای تکمیل خانه جوانان مرکز استان به عنوان اموال مازاد در قالب تبصره 12 قانون بودجه 99 صورت پذیرفت. پس از برگشت وجوه، اعتبارات به صورت جاری ابلاغ که این موضوع در جلسه کارگروه مولدسازی مورد اعتراض این جانب به ریاست استاندار محترم قرار گرفت و مقرر گردید بر اساس قول رئیس محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در اولین ابلاغ اعتبارات عمرانی سال جاری منابع یاد شده برای هزینه کرد در تکمیل و بهره برداری از خانه جوانان استان به پروژه اختصاص یابد که در همین چارچوب جلسات حضوری و گردش کار اداری موردنیاز صورت پذیرفته و تا حصول نتیجه پیگیری مقتضی صورت خواهد گرفت. مضاف بر آن اداره کل با تدبیر قبلی نسبت به ایجاد تعهد مازاد و اجاره فضای موردنیاز به منظور استفاده به عنوان خانه جوانان بیرجند تا زمان بهره بردای از پروژه یاد شده اقدام کرده است. شایان ذکر است منابع این پروژه در سال جاری تامین و در صورت تخصیص مناسب اعتبارات، خانه جوانان مرکز استان در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

5 – فقدان ثبات مدیریتی در ورزش استان و استفاده از مدیران ضعیف یا خیلی ضعیف در برخی شهرستان های استان: فرآیند انتصابات بر اساس بخشنامه های کشوری و با رعایت شرایط احراز شغلی،مدرک تحصیلی، سوابق اجرایی و در چارچوب تعامل همه جانبه با فرمانداران و نمایندگان محترم مجلس و پس از تاییدیه و انجام استعلامات حراستی از نهادهای نظارتی با اولویت نیروهای بومی جوان شهرستان ها و در چارچوب خردجمعی و فرآیند برگزاری کمیسیون منابع انسانی صورت می پذیرد. طبیعتا اعتماد به جوانان و میدان دادن به آن ها، می تواند بستر لازم و شایسته ای را به واسطه انگیزه بالای آنان به خدمت،پاکدستی و صداقت کاری آن ها در چارجوب سیاست جانشین پروری و نخبه گزینی و تسهیل شرایط ارتقای آنان در سازمان را فراهم سازد.  مضاف بر آن عملکرد میدانی روسای ادارات شهرستان ها به صورت توامان توسط فرمانداران، مدیران دستگاه های اجرایی ذیربط و استانداری ها در چارچوب بخشنامه های ابلاغی سازمان امور اداری و استخدامی کشور صورت می پذیرد.

6 – دلایل عدم تشکیل بعضی از جلسات مهم در حوزه ورزش و جوانان استان : اگر منظور برگزاری جلسات ستادهای ساماندهی امور جوانان استان و شورای عالی ورزش و تربیت بدنی است که مراتب در چارچوب فرآیندهای قانونی و بخشنامه های ابلاغی وزارت در تعامل با دفتر استاندار محترم و در شهرستان ها با فرمانداران در حال انجام است، مضاف بر آنکه شرایط شیوع کرونا بسیاری از جلسات حضوری را به تعویق انداخته است.

7 – ضعف در اجرایی شدن طرح مدیران آینده: این جانب و معاونت ذیربط امور جوانان از این طرح ، شیوه نامه اجرا و محتوای آن بی اطلاع هستیم. اگر مقصود « طرح توانمندسازی دستیاران جوان » است که بر اساس آن، جوانان عضو ستاد در جلسات ساماندهی امور جوانان استان و شهرستان حضور داشته و سهمیه جوانان استان در دوه های آموزشی توانمندسازی طرح موصوف به ذینفعان ابلاغ شده و فرایند آن در حال انجام است.

8 – وجود برخی نگاه های گزینشی و سلیقه ای به سمن ها و ضرورت شفافیت در خصوص چگونگی و میزان توزیع اعتبارات سمن ها و هیئت های ورزشی: یکی از توفیقات و افتخارات عملکردی اداره کل ورزش و جوانان در بخش جوانان، حوزه توسعه مشارکت های اجتماعی جوانان و توسعه کمی و کیفی  سازمان های مردم نهاد جوانان است که از این حیث بر اساس ارزیابی عملکرد وزارت طی نامه شماره71/952/ص مورخ1400/1/30 مدیرکل محترم مشارکت های اجتماعی و فعالیت های داوطلبانه جوانان وزارت( به ضمیمه الصاق شده است.) رتبه دوم کشوری را کسب کرده است. رویکرد اداره کل در ارتباط با کمک ها و توزیع اعتبارات هیئت های ورزشی و سمن ها مبتنی بر شاخص های عملکرد در چارچوب تقویم مصوب عملیاتی سالیانه ، رعایت شیوه نامه ابلاغی نحوه توزیع اعتبارات از سوی وزارت متبوع، میزان مشارکت و علاقه مندی سمن ها در ارائه طرح های ملی و فراگیر و برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی در سامانه بر خط وزارت به نشانی  saman.msy.gov.ir   است که در این فرآیند طرح ها و کارگاه ها داوری و پس از تایید نهایی، اعتبار آن در چارچوب پروانه فعالیت تخصصی به سمن مجری ابلاغ می شود که بر این اساس و در چارچوب نظام شفافیت و انضباط مالی تفاهم نامه های همکاری و تعهدی منعقد و بر اساس طرح مصوب و میزان اجرای تعهدات طرف مقابل پس از راستی آزمایی و بررسی گزارشات، اسناد و مدارک، مرحله به مرحله تا تکمیل و اجرای نهایی طرح، اعتبارات واریز و پرداخت می شود. شایان ذکر است گزارشات نحوه توزیع اعتبارات و نتایج حاصله از آن، به صورت مستمر و در فواصل زمانی مشخص به نهادهای نظارتی از جمله دیوان محاسبات و بازرسی استان و حتی فراتر از آن رپورتاژ آگهی در رسانه های محلی از جمله صفحه چهارم روزنامه  خراسان جنوبی به شماره 3562 اطلاع رسانی عمومی شده است ( که به ضمیمه الصاق شده است.)

9 – ضعف در تسریع در انجام طرح بیمه برای سمن های استان و اعتبارگیری از محل صندوق توسعه ملی برای کار آفرینی جوانان استان: الف)در خصوص طرح بیمه سمن های جوانان استان ها، موضوع یک طرح کلان ملی است که وزارت متبوع در حال رایزنی با وزارتخانه های ذیربط است و در حوزه اختیارات استان و اداره کل ورزش و جوانان نیست. ب)در خصوص جذب اعتبار برای حمایت از طرح های ملی اشتغالزایی و کار آفرینی با پیگیری های استان، اعتبارات خراسان جنوبی در سال 99 نسبت به سال 98 صد درصد رشد داشته و قریب 25 میلیارد ریال بوده است. شایان ذکر است هم اکنون پیگیری های اداره کل از معاونت توسعه کار آفرینی اجتماع محور بنیاد برکت به منظور عقد تفاهم نامه همکاری در بهره گیری از ظرفیت سمن های جوانان در حوزه کار آفرینی و اشتغال در حال انجام است. مضاف بر آنکه در تعامل با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تعداد 12 تعاونی جوانان در همین چارچوب شکل گرفته است که از ظرفیت های مالی و اعتباری قانونی بهره مند گردند.

10 – ضعف در کسب میزبانی های ورزشی در شرایط کرونا: سیاست اداره کل در اخذ میزبانی رویدادهای ورزشی منطبق با رویکردهای کلان ملی و استانی با توجه به شرایط شیوع کرونا و قرار گرفتن شهرستان های بزرگ دارای قابلیت میزبانی در شرایط رنگ بندی قرمز و یا نارنجی در اغلب اوقات است. مضاف بر اینکه اخذ میزبانی می بایست در چارچوب برنامه ریزی و کسب نتیجه مناسب استان میزبان در بخش های انفرادی و یا تیمی صورت پذیرد. علاوه بر آن میزان حمایت و مشارکت فدراسیون های ورزشی در تامین و پرداخت هزینه های میزبانی، تایید کمیته فنی فدراسیون ها در بازدید از وضعیت زیرساخت های قهرمانی و تجهیزات تخصصی، اسکان و تغذیه و شرایط آب و هوایی استان،وضعیت حمل و نقل به ویژه پروازها و اسکان و استفاده از ناوگان حمل و نقل ریلی ، شرایط و محدودیت های مرزی به لحاظ اخذ مجوز شورای تامین استان و بسیاری از موارد دیگر همه از جمله نکاتی است که می بایست بدان پرداخته شود. نکته مهم آنست که می بایست از منابع محدود در اختیار با برنامه ریزی مناسب بیشترین نتیجه و منفعت نصیب استان گردد.

11 – دلایل رونق گرفتن فعالیت برخی از هیئت های نزدیک به مسئولین و فراموش شدن برخی از هیئت های دیگر و همچنین عدم حمایت مناسب از بعضی استعدادهای ملی ورزش در استان: الف)یکی از مشکلات عمده ورزش استان، عدم برخورداری از سند ورزش قهرمانی بود که به فضل الهی در اسفندماه سال 98 طرح مسترپلن ورزش قهرمانی استان با رویکرد فرامرز در چارچوب کار مطالعاتی پایش وضعیت حضور کاروان ورزشی ایران در چند دوره اخیر المپیک و بازی های آسیایی و چگونگی عملکرد ورزشکاران استان و انطباق دهی آن با طرح آمایش سرزمینی تدوین شد که بر این اساس یازده رشته ورزشی مشتمل بر 10 رشته انفرادی و یک رشته تیمی با تکیه بر رده های پایه، نونهالان و نوجوانان و تاکید بر بانوان احصا گردید که توزیع اعتبارات در بخش قهرمانی هیئت ها در چارچوب تفاهم نامه های تعهدی منعقد شده است. سایر هیئت های ورزشی در چارچوب توسعه بعد همگانی مورد توجه قرار گرفته اند. آنچه که مبنای توزیع اعتبارات است پایش عملکرد هیئت ها مبتنی بر برنامه محوری و اجرای تعهدات در چارچوب تقویم مصوب سالیانه است نه رابطه استخدامی رئیس یا ارکان اجرایی هیئت با اداره کل ورزش و جوانان. ب) در خصوص حمایت از ملی پوشان، تامین حداقلی هزینه ها متناسب با شرکت و حضور فعال آنان در اردوها و شرکت در مسابقات بین المللی، آسیایی و جهانی صورت می پذیرد.

12 – عدم حمایت مناسب مالی و گاه همراه با تهدید برای باشگاه های ورزشی متضرر از تعطیلی های مداوم کرونا: -1براساس پیگیری های اداره کل و ابلاغیه شماره 18533 مورخ 1400/5/9 مدیرکل محترم تعاون،کار و رفاه اجتماعی حسب تقاضای باشگاه داران و فعالان ورزشی آسیب دیده از کرونا 167 پرونده با اشتغال 168 نفر واصل که قریب 60 میلیارد ریال از تسهیلات 12درصدی کرونا بهره مند شده اند. -2مضاف بر آن،کمک به هیئت های ورزشی دارای باشگاه های آسیب دیده اولویت دار و رشته های ورزشی کاملا تعطیل از جمله بدنسازی و پرورش اندام و نجات غریق و غواصی انجام و به صورت ویژه حمایت شده اند. -3احصای بانک اطلاعاتی شاغلین دائم و پاره وقت در باشگاه های خصوصی بر اساس اولویت برای بهره مندی از بسته کمک معیشتی و معرفی آنان به نهادهای ذیربط. 4 – برگزاری « پویش جوانمردان» در پرداخت شهریه معوق ورزشکاران و بخشش یا تخفیف اجاره موجرین باشگاه های خصوصی ورزشی. 5 – معافیت کامل سرمایه گذاران و باشگاه های خصوصی ورزشی در اماکن ورزشی متعلق به اداره کل ورزش و جوانان در پرداخت هزینه های اجاره و یا حسب تقاضا اضافه شدن آن به مهلت قرارداد.

13 –  ابلاغ بخشنامه های خلق الساعه و عجیب و غریب برای اماکن ورزشی در ممنوعیت انتشار عکس و فیلم خودشان از فعالیت در باشگاه در فضای مجازی:

ابلاغ بخشنامه فوق الذکر در چارچوب شیوه نامه ابلاغی وزارت و منطبق بر تعهدات فعالین و مدیران باشگاه های ورزشی در هنگام اخذ پروانه فعالیت باستناد بندهای 18 و 19 تعهدنامه محضری آنان در دفتر اسناد رسمی است و اداره کل به عنوان مجری قوانین و مقررات، موظف به انجام تکالیف قانونی و نظارت بر آن است. ( نامه شماره 31/436 مورخ 1400/4/21 رئیس محترم اداره ورزش و جوانان بیرجند به ضمیمه الصاق شده است.)

«پاسخ به سایر سوالات مطرح نشده در سر مقاله»

1 – تعطیلی پیست موتورسواری و اتومبیلرانی مرکز استان و اقدامات اداره کل: مرکز استان فاقد هر گونه پیست استاندارد و مجهز است که در همین چارچوب و با پیگیری های اداره کل، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور و رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در تاریخ 98/11/28 در استان حضور یافتند و برابر دستور وزیر ورزش و جوانان به شرکت توسعه مبنی بر جانمایی و تامین اعتبار ملی احداث 8 باب پیست استاندارد در مراکز استان های کشور، سایت 4/5 هکتاری جنب ورزشگاه 15 هزار نفری غدیر مورد تایید کمیته فنی فدراسیون قرار گرفت و مراتب پیگیری های اداری آن تا حصول نتیجه لازم در حال انجام است. مضاف بر آن با توجه به هزینه های بالای احداث پیست می بایست در سال آینده با همکاری کمیته برنامه ریزی شهرستان، اداره کل و مجموعه مدیریتی استان این پروژه کد دار شده  و فاز نخست آن اجرا شود. لازم به ذکر است در سال جاری اولویت اداره کل ورزش و جوانان تکمیل و بهره برداری از پروژه های بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی در سطح استان می باشد. در خصوص پیست موتورسواری و اتومبیلرانی امیرآباد و تعطیلی آن توسط دستگاه های ذیربط، به آگاهی می رسانم محل فوق الذکر صرفا زمین یک هکتاری استیجاری است که در قالب طرح فجر 25 به عنوان زمین روباز ورزشی روستایی تسطیح و آماده سازی شده بود و به هیچ عنوان این مکان استاندارد نبوده و مشمول پوشش بیمه مسئولیت مدنی نمی باشد و با توجه به ماهیت این رشته و همجواری آن با بلوار اصلی دارای مخاطرات فراوانی است که می بایست ساماندهی شود.

2 – علت تعطیلی سالن ورزشی اسکواش و عدم استفاده ورزشکاران : پروژه سالن ورزشی اسکواش یکی از مجهز ترین و استانداردترین اماکن ورزشی دارای قابلیت برگزاری مسابقات ملی و بین المللی است که در تاریخ 28 تیرماه سال گذشته با حضور وزیر محترم ورزش و جوانان به همراه 12 پروژه ورزشی دیگر از جمله استخر سرپوشیده سربیشه و سالن های ورزشی نهبندان در شرایط کرونا به افتتاح و بهره برداری رسید و علت تعطیلی مکان های فوق الذکر بمانند سایر پروژه های موصوف به دلیل مصوبات ستاد کرونا و تعطیلی کلیه فضاهای ورزشی سرپوشیده، استخرهای ورزشی و باشگاه های بدنسازی در شرایط رنگ بندی قرمز و نارنجی تا اطلاع ثانوی است که به محض عادی شدن وضعیت و در چارچوب مصوبات ستاد ملی و استانی بازگشایی خواهد شد.

در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که تمامی فعالیت های متنوع،خطیر و گسترده این اداره کل در بخش های مختلف ورزش و جوانان در رصد و پایش مستمر نهادهای نظارتی است تا با کمک و همراهی آنان شرایط مناسب تری برای ارائه خدمات مطلوب تر برغم شرایط سخت اعتباری و مالی فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت