وقت عذرخواهی مردم

بهروزی فر – روز پنجشنبه ۱۴ اسفند ماه و در پنجاه و چهارمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، با حضور  رئیس جمهور، هزار و ۴ پروژه در شهرداری‌های سراسر کشور با ارزش ۱۰ هزار و  ۱۸۱ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.اگر چه در تعداد زیادی از شهرداری های کشور، پروژه هایی به صورت همزمان افتتاح شد و ۶ شهرداری سرایان، ارسک، بشرویه، طبس، قاین و نیمبلوک در خراسان جنوبی نیز با ۸ پروژه در فهرست این شهرداری ها بودند، اما ایستگاه‌های متروی قیام و دولاب در شهر تهران، پایانه و پارکینگ زیرسطحی آزادی در شهر مشهد، مجتمع تجاری، اداری و فرهنگی در شهر گرگان، مجموعه تفریحی گردشگری ایران کوچک در شهر کرج و میدان بزرگ میوه و تره بار در شهر بندرعباس، از جمله طرح‌های مهمی بودند که در این مراسم مورد بهره برداری قرار گرفتند.نمی دانم حس حقارت بود، آن هم از این که هیچ کدام از پروژه های شهرداری های استان  ما نتوانسته اند جایی در فهرست طرح های مطرح کشور در این افتتاحیه ها داشته باشند، یا حسادت از بابت این که چرا دیگران باید مطرح تر باشند، یا غبطه خوردن به شهروندانی که با انتخاب اعضای شورا و بالطبع شهردارانی توانمند توانسته اند از چنین خدماتی در شهر خود بهره مند شوند،یا وسوسه برانگیزی عنوان طرح ها، یا کنجکاوی رسانه ای به جهت اطلاع از چند و چون نوع پروژه ها و روند اجرای آنها، یا …خلاصه هر چه که بود، نتایج خوبی به همراه داشت. برای مثال؛ یکی از این پروژه ها که در همسایگی استان ما به بهره برداری رسید، پروژه” پایانه و پارکینگ زیرسطحی آزادی” در مشهد بود که به گفته مدیران شهری، با توجه به تقاضای شهروندان برای استفاده از بوستان ملت و کمبود پارکینگ در این محل و همچنین مشکلات پایانه اتوبوس رانی که در مجاورت بوستان قرار داشت، این طرح از سال ۱۳۹۷ -یعنی دو سال پیش-در دستور کار شهرداری قرار گرفت. این پروژه در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع در ۳ طبقه منفی-زیرِ زمین- و با زیربنایی حدود ۳۳ هزار مترمربع در ۵  بلوک دارای ۳ سقف با هزینه بیش از ٣٣۶ میلیارد تومان احداث شده (سطح منهای یک پایانه اتوبوس‌رانی و سطوح منهای دو و منهای سه پارکینگ خودروها) که در پارکینگ آن ۷۰۰ جایگاه برای پارکینگ خودرو، ۵۰ جایگاه برای خودروی افراد معلول و ۱۰۰ جایگاه برای پارک دوچرخه و موتورسیکلت پیش بینی شده است. با اجرای این پروژه دیگر در سطح زمین خودرویی نخواهد بود و وضعیت قبلی به فضای سبز و فضاهای عمومی تبدیل شده است. بر اساس اخبار موجود در سایت های مختلف، این پروژه قرار بود مهرماه ۹۹ به بهره برداری برسد، اما تعطیلی کارگاه عملیاتی در اسفند ماه سال گذشته تا اواسط فروردین ماه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، سرمای زمستان، مشکلات موجود در ورود تجهیزاتی که از خارج از کشور خریداری شده بود، و همچنین پیش آمدن معارضاتی از جمله کابل‌های مخابراتی، فیبر نوری و لوله‌های آب و گاز و انتقال آنها، تأخیر چند ماهه ای را در روند اجرای کار رقم زد. نکته قابل تأمل این که با  منفی‌شدن تابلو روزشمار پروژه و تأخیری که به ۶۵ روز رسید، یازدهم دی ماه، شهردار مشهد در پیامی به ‌علت این تأخیر از شهروندان عذرخواهی!! کرد و وعده داد هرچه زودتر این پروژه آماده بهره‌برداری شود. وعده شهردار با سه شیفت کاری و تلاش شبانه‌روزی ۳۵۰ نیروی فعال در این پروژه، به سرمنزل رسید و پارکینگ زیرسطحی روز پنجشنبه بهره برداری شد تا بخش عظیمی از ترافیک و سروصدای اطراف پارک ملت را بکاهد. کمی دورتر و در استان البرز هم، شهرداری کرج، پروژه ای تحت عنوان” پارک ایران کوچک” را افتتاح کرد، پروژه ای در زمینی به مساحت ۷ هکتار که در آن، برخی سکونتگاه‌های اقوام ایرانی شبیه‌ سازی شده و شهرداری در این پارک، زیست بوم ۱۲ منطقه گردشگری و فرهنگی مهم کشور، از جمله؛ سیاه چادرایل بختیاری و لر، خانه آغاج اوی ترکمن‌ها، مُضیف خوزستان، کپر آذربایجان، بخشی از بافت روستای ابیانه، آب‌انبار یزد، ارگ بم، بازار سعد السلطنه قزوین، آسیاب بادی خراسان جنوبی و ساباط مناطق مرکزی را در مقیاس یک دوم و با هنر دست استادکاران استان‌های مختلف اجرا نموده است. شهرداری برای اجرای این پارک که از سال ۹۶ پیش کلید خورده، تا این لحظه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است و با تعریف قابلیت توسعه برای طرح، چند اِلمان دیگر را نیز در آینده نزدیک به آن اضافه خواهد کرد.شهرداری کرج برای بهره برداری از این پروژه در موعد مقرر!! طی چند ماه گذشته عملیات تکمیل پارک را در ۳ نوبت کاری انجام داده است. در دیگر پروژه ها نیز، فاکتور اصلی، سرعت عمل در اجرای کار و تحویل آن در زمان وعده شده است. شاید به نظر برخی! مقایسه درستی نباشد اما لطفاً همین دو پروژه عظیم و روند اجرای آن را با تنها یکی از پروژه هایی که در سطح شهر بیرجند در حال اجراست، کنار هم بگذارید و شرایط شان را با عینک قیاس ببینید. پروژه انتقال صنوف آلاینده!!پروژه ای که اصلاً به لحاظ حجم کار و اعتبار مورد نیاز به پای پروژه های فوق الذکر نمی رسد اما ۱۳ سال پیش پایه ریزی شد تا اهالی خیابان‌های بهشتی، عدل، شهید فهمیده و.. را از سروصداهای گاه و بیگاه، آلودگی ها، عدم امنیت روانی و … برهاند. پروژه ای که بارها دچار چالش شد، یک بار کوتاهی مدیران شهری، یک بار متولیان امر در دیگر دستگاه ها، یک بار بخش خصوصی و … هر بار به بهانه ای، سنگی سد راه شد و کار را متوقف کرد. پروژه ای که برای رفع گیر و گرفت های آن از استاندار و معاونین استانداری گرفته تا دادستان و مدیرکل دادگستری چاره اندیشی کردند و راهکار ارائه نمودند. پروژه ای که هیچ کس برای تأخیر ۱۳ ساله اش، عذر خواهی نکرد ، و حتی برای کوتاهی های صورت گرفته در روند اجرای کار، بارها دنبال مقصر گشتند و گشتند، وَ اینقدر این کار وقت شان را گرفت که از اصل ماجرا غافل ماندند. قصه حرکت لاک پشتی پیشرفت در طرح انتقال صنوف آلاینده از سطح شهر بیرجند،سالهاست اصناف را خسته کرده، آرامش را از اهالی گرفته، منظر شهری را متأثر ساخته، نمره مدیران را به زیر صفر رسانده است…اما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و آنچه مشخص است در این بین پاسکاری و عدم همکاری بین ادارات سطح شهر بیش از هر چیزی رخ نمایی می کند و کسی هم نیست که به عنوان متولی پاسخگوی این مسائل باشد !!! به نظر می رسد به علت طولانی شدن این قصه دراماتیک، یا باید مردم از متولیان امر عذرخواهی کنند که چنین مطالبه به حقی از آنها داشته اند، یا رسانه ها که در پی پاسخ گیری به یک درخواست منطقی، بارها جویای موضوع شدند و خواب آرام برخی تصمیم گیران شهری را ناآرام و آشفته کردند و یا … !!!

(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷  اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت