وقت اعدام کاج ها

رجب زاده – انگار گردن زدن بیرحمانه کاج ها، این درختان صبور پابرجا ، پایانی ندارد. هراز گاهی خبر می رسد گروهی از آن ها در گوشه ای از شهر بیرجند یا دسته جمعی تشنه مانده اند روزها و سپس جان باخته اند و یا اعدام گروهی شده اند و یکی بی هیچ مجوزی گردنشان را زده است تا ساخت وسازش را پیش ببرد و پول بیشتری باخون درختان بدست بیاورد.سال هاست این رفتار بادرختان همیشه سبزشهر ادامه دارد.. بیرجند سبزی اش را از دامان کاج هایی دارد که سال هاست درهوای خشک و سوزانش قد کشیده اند وباد داغ تابستان را به با همان برگ سوزنی شان به خنکای نسیمی دلنشین بدل کرده اند. اما زمین این دارایی وسوسه برانگیز مالکان بسیاری را به سمت تبربرده و فریاد کاج ها را ماه ها تشنگی کشدین به اسمان برده است. سابقه دشمنی با کاج ها را همه با زمین های پادگان به یاد می آورند ، درختانی که گفته شد اسیر خشکسالی شده اند. اما شنیده ها روایت دیگری داشت؛ اینکه آب از ریشه محکم شان دریغ شده بود ، ان قدر که خشک شوند و زمین زیر پایشان به کاری اید که مالکان می خواهند. کاج هایی هم بودند در آن سوی شهرکه گالن گالن گازوئیل به خوردشان دادند و در آوندهایشان جای آب ، مرگ جاری شد وروزی دیدیم که منظره سبز آن نقطه شهر به زردی گرایید و سپس اثری از کاج هایی که غول خشکسالی را حریف بودند نبود.

این روزها هم خبر گردن زدن  کاج ها دریکی از باغ های تاریخی دهان به دهان می چرخد.متولیان فقط گویند ناراحتیم و شوکه شده ایم .در بی خبری متولیان عده ای کاج را قطع کرده اند. اخر ان ها مزاحم ساخت و سازهایشان بودند و جای ساختمان ها تنگ می شد اگر کاج ها می ماندند. خبر دیگر هراس درختان گوشه ای از پارک جنگلی است . درختانی که صدای اضطراب شان ازحوادث روزهای آینده به گوش دلسوزان رسیده است، شاید کسی کاری بکند. متولی درختان در شهر ،شهرداری است و زمانی متولی نتواند پاسخگو باشد دیگر کار از کار می گذرد.یعنی پس مرگ کاج ها آنچه رخ می دهد ، هیچ است. درحالی که  قطع درخت بدون مجوز در حیاط خانه هم دارای مجازات سنگین حبس و جریمه است. یکی از قوانینی که این اقدام را جرم تلقی کرده مربوط به قانون مجازات اسلامی است که بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، علاوه بر  جریمه، زندان را هم برای قطع درخت پیش بینی کرده است. در ماده یک قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها امده است: به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراهها، پارکها، بوستان ها، باغات و نیز محل هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته شوند در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوط ممنوع است.در دین مبین اسلام هم بر حفظ گیاهان توصیه شده  و رسول خدا(ص) همواره به رزمندگان اسلام سفارش می‌کرد تا در صورت پیروزی بر دشمن، نکاتی را مد نظر قرار دهند که یکی از آنها پرهیز از قطع درختان بود.

اما گویی بسیاری از قوانین و سفارش ها نتوانسته ارزش درختان را برای برخی روشن کند. قهر کاج ها اما تلخ خواهد بود، بسیار تلخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


عملیات انفجار و خاکبرداری قطعه ۱۸ پروژه راه آهن بیرجند- قاین- یونسی که از آروزهای

بیشتر

بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت