وضعیت آب فردوس روی میز مسئولان

جلسه حفاظت از منابع آبی فردوس در حالی تشکیل شد که بسیاری از مدیران و اعضای جلسه، ای سی بالای آب کشاورزی، کمبود شدید آب شرب در باغستان و منطقه عشایری کجه و چهنو و مشکل تامین آب محله های دامداری را به عنوان مهمترین مشکلات و درخواست های مردم مطرح وخواستار چاره جویی در این خصوص شدند.
رئیس شورای اسلامی شهر باغستان با بیان اینکه ۹ سال است مردم باغستان علیرغم اینکه قنات جهانی بلده از دل این شهر عبور می کند با مشکل آب شیرین دست و پنجه نرم می کنند افزود: در این مدت مسئولان زیادی به این مردم قول داده اند که این مشکل حل شود ولی تا کنون به نتیجه ای نرسیده است. محمدی تاکید کرد: واقعا انسان خجالت می کشد یک پیرزن در حالی که توان راه رفتن ندارد بخواهد هر روز چند کیلومتر راه برود تا بتواند یک ظرف آب برای خوردن تامین کند.
بخشدار مرکزی فردوس نیز به کمبود شدید آب شرب در منطقه عشایری کجه و چهنو اشاره کرد و افزود: این منطقه قطب تولید محصولات کشاورزی است ولی متاسفانه آب شرب مردم فقط با دستگاه آب شیرین کن و یا با تانکر تامین می شود و آب کشاورزی نیز بسیار بی کیفیت است. طاهری تامین آب محله های دامداری روستایی را خواستار شد و تاکید کرد: برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها باید این محله ها تقویت شود که مهمترین مشکل آنها کمبود آب است.
فرماندار فردوس نیز با بیان اینکه باید همین وضعیت موجود آب شهرستان را مدیریت کنیم گفت: امکان کم کردن برداشت آب در چاه موتورها وجود ندارد بلکه باید با تغییر الگوی کاشت وصرفه جویی در مصرف آب، امکان ادامه حیات کشاورزی را فراهم کرد. حلاج مقدم به موقوفاتی که برای تامین آب شرب مردم در قنات بلده قرار دارد اشاره و افزود: باید زیرساخت های لازم توسط آب و فاضلاب فراهم شود و اداره اوقاف نیزاعلام آمادگی کرده تا در اجرای عمل به نیات واقفین، آب حیاض در اختیار مردم قرار گیرد. وی تصریح کرد: مجتمع گلخانه ای فردوس با تمام زیرساخت ها آماده واگذاری است ولی مشکل تامین آب دارد که باید برای اشتغال جوانان در این بخش راهکاری اندیشیده شود.
مدیر منابع آب فردوس نیز با بیان اینکه طبیعت فردوس یک سی و ششم از میانگین جهانی در بخش تبخیر و کمبود بارندگی عقب هست گفت: در شهرستان فردوس در سال ۱۳۴۵ فقط ۱۵ حلقه چاه کشاورزی بوده ولی الان به ۱۹۰ حلقه افزایش یافته است. رحیمی میزان برداشت مجاز پروانه های مجاز برداشت آب در شهرستان فردوس در سال را ۴۴ میلیون متر مکعب برشمرد و تاکید کرد: امکان اضافه کردن این مقدار به هیچ عنوان وجود ندارد. وی اضافه کرد: گرچه با بارندگی های یکسال گذشته آبخوان های غربی و شرقی فردوس بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بهبود افت آبی داشته اند ولی تا رسیدن به نقطه صفر کسری مخازن باید میزان برداشت آب را کاهش دهیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان نیزبا بیان اینکه فردوس شهر کم آبی است گفت: ای سی ۱۱ هزار نشان از خشکی منطقه و کمبود شدید آب دارد.
قندهاری خاطرنشان کرد: از تمام اختیارات و ظرفیت برای حل مشکلات مردم استفاده خواهیم کرد. وی تاکید کرد: برای تامین آب مناطق عشایری محدودیتی نداریم و درخواست های مربوطه را به سرانجام خواهیم رساند.
به گزارش خبرنگار ما گر چه این جلسه بیش از دو ساعت و نیم وقت مدیران استانی و محلی را گرفت ولی عملا به نتیجه ای نرسید و بسیاری از مشکلات مردم در بخش آب بخصوص تامین آب شرب مردم باغستان همچنان باقی ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت