ورزش همگانی، نیمه گمشده ورزش استان

صباغی – ورزش همگانی در شرایطی که تاثیر زیادی در ساختن یک جامعه سالم و با نشاط دارد همیشه مغفول مانده و در واقع به گره کوری برای ورزش استان تبدیل شده است. اگر چه در سال های اخیر میزان رسیدگی به این رشته وزشی بهتر شده ولی هنوز با حد ایده آل فاصله زیادی دارد. بدین ترتیب روزنامه آوا با توجه به جایگاه مهم ورزش همگانی نشستی با پیشکسوتان این ورزش برای بررسی مشکلات ورزش های همگانی برگزار کرد.

لزوم شناسنامه‌دار کردن مربیان ورزش همگانی

حمید رخشانی، پیشکسوت ورزشی گفت: مزیت ورزش‌های همگانی این است که نیاز به زمان و مکان خاصی ندارند و در همه حال می‌توان این ورزش‌ها را انجام داد. وی افزود: نرمش و ورزش صبحگاهی و همایش‌های پیاده‌روی و کوهنوردی از جمله جلوه‌های پررنگ ورزش‌های همگانی در کشور به شمار می‌روند.وی ادامه داد: ورزش همگانی بسیار حائز اهمیت است، چون نشاط و سلامتی را به جامعه باز می‌گرداند. رخشانی با بیان اینکه طرح شناسنامه‌دار کردن مربیان و ورزشکاران همگانی کارآیی زیادی دارد، تاکید کرد: در صورت شناسایی مربیان با تجربه و علاقمندان به این ورزش اعتبار خواهیم داد. وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در ورزش باعث افزایش شاخص های سلامتی جامعه خواهد شد؛ ادامه داد:با افزایش سرمایه گذاری در ورزش های همگانی، هزینه های درمان و آسیب های اجتماعی را کاهش خواهیم داد. وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا تاکید کرد: ورزش همگانی دید انسان را به زندگی و جامعه عوض می کند و با لذت بردن از این ورزش کم هزینه از بسیاری بیماری ها پیشگیری می شود. رخشانی با بیان اینکه هر کسی که ادعای دلسوزی برای ورزش دارد می تواند در این عرصه فعالیت کند، ادامه داد: پویش های همگانی در قالب ورزش محلات و پارک ها چهره شهر را با نشاط و زیبا می کند. وی با انتقاد از افزایش بوروکراسی سیستم اداری ادامه داد: اصلاح دستورالعمل های اجرایی و حذف قوانین و مقررات اضافی باعث جذب مردم به ورزش و علاقه مضاعف به ورزش همگانی می شود.

توجه اندک به ورزش همگانی در جامعه

حسین سالاری، پیشکسوت ورزشی نیز در این نشست گفت: اگرچه به نظر همه کارشناسان، ورزش همگانی مقوله‌ای مهم و اثرگذار در جامعه محسوب می شود؛ اما در ایران همیشه زیر سایه ورزش قهرمانی گم شده است. وی یادآوری کرد: در ورزش قهرمانی نیاز به زمان خاص، اقلیم خاص، شرایط سنی و حتی نیاز به سرمایه گذاری و هزینه دارد اما ورزش همگانی این مشکلات را ندارد. وی اظهار کرد: مخاطب ورزش‌های همگانی اکثریت جامعه هستند و ورزش همگانی برای مشارکت‌کنندگان لذت‌بخش است. این پیشکسوت ورزشی اضافه کرد: این در حالی است ‌که ورزش قهرمانی برای دنبال کنندگان قهرمانان رشته‌های ورزشی جذابیت دارد. سالاری با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا توجه به ورزش همگانی در استان در اولویت قرار گیرد، ادامه داد: ترویج ورزش همگانی برای افزایش نشاط در جامعه به دغدغه فردی و اجتماعی تبدیل شود. این پیشکسوت ورزشی با بیان اینکه این ورزش یکی از موثرترین فعالیت های اجتماعی محسوب می شود، عنوان کرد: ورزش همگانی برای افزایش امید به زندگی و همچنین ارتقای کیفیت زندگی و سلامت جسمانی و روانی شهروندان به شمار می رود.

ورزش همگانی و قهرمانی مکمل هم هستند

علیرضا کاظمی، مسئول تربیت بدنی شهرداری بیرجند هم گفت: ورزش همگانی و ورزش قهرمانی مکمل یکدیگر هستند و تا زمانی که سلامت در بین خانواده ها نباشد ورزش قهرمانی نیز وجود نخواهد داشت. وی با اشاره به اینکه در این شرایط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، مسابقات ورزش های همگانی برگزار کرده است، افزود: به نفرات برتر هر بخش و باشگاه‌های شرکت‌کننده جوایزی از سوی هیئت ورزش‌های همگانی استان اهدا شد. وی با اشاره به پیست پیاده روی در ایستگاه سلامت ادامه داد: در ابتدا استقبال از این پیست به اندازه کافی نبود اما اکنون در شب ها حضور مردم برای پیاده روی و دوچرخه سواری در آن چشمگیر است. وی با بیان اینکه نصب دستگاه‌های ورزشی در پارک‌ها از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفته است، افزود: وسایل ورزشی در پارک‌ها قابلیت‌های زیادی مانند آمادگی جسمانی برای شهروندان را دارد. وی اضافه کرد: در این راستا مربیان آموزش دیده و مجرب ورزش صبحگاهی به کارگرفته شده اند تا ورزش های همگانی به بهترین شکل و با استانداردهای موجود عرضه شود. کاظمی با اشاره به برگزاری مسابقات والیبال محلات در پارک وحدت، یادآور شد: این مسابقه به منظور افزایش دوستی و ارتباط موثر شادی و شادابی و نشاط بین شهروندان برگزارشد که استقبال بسیار عالی هم داشت.

مسابقه قوی ترین هرکول های کوچک

مسئول تربیت بدنی شهرداری بیرجند نقش جایزه را در ورزش همگانی مخصوصا برای کودکان خیلی موثر دانست و افزود: زمانی که یک جایزه و اسپانسر باشد انگیزه را برای ورزش کردن بالاخص برای بچه ها بیشتر می کند. وی با بیان اینکه می توان مسابقه قوی ترین هرکول‌های کوچک را در پارک های شهر برگزار کرد، افزود: برای این موضوع مسابقه کشیدن ماشین کوچک، غلطاندن لاستیک، جابه جایی توپ های بزرگ، بالا بردن کنده از جمله آیتم‌های جذاب خواهد بود.وی اضافه کرد: ورزش در قالب بازی های کودکان علاوه بر تضمین سلامت کودک، او را با کار گروهی آشنا می کند و باعث افزایش یادگیری عملی کودک می شود. وی پارک های شمال شهر و توحید را از مهمترین مکان ها برای ورزش همگانی دانست و تاکید کرد: با همکاری مسئولان و حمایت شهرداری آمادگی برگزاری مسابقات و افزایش نشاط اجتماعی را دارد.

ورزش همگانی به طور آپارتمان محور

حسین اصغری، پیشکسوت ورزشی هم در این نشست با اشاره به اینکه درحال حاضر بیش از ۶۰ درصد مردم بیرجند آپارتمان نشین هستند، افزود: ورزش همگانی یک ورزش ارزان است که می توان آن را به صورت آپارتمان محور و محله محور انجام داد. وی با بیان اینکه در این ورزش همه اقشار جامعه از کودک و بزرگ و زن و مرد همکاری می کنند، ادامه داد: زمانی که برای بانوان در پارک ها و فضاهای باز محدودیت وجود دارد در منازل و آپارتمان ها می توان روش اصولی ورزش همگانی را آموزش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت