ورزش، موثر ترین راه برای عبور از سیاه چاله کرونا

صباغی – تمرین و ورزش تاثیر زیادی بر روی سیستم ایمنی بدن می گذارد اما با شیوع ویروس کرونا پرسش های زیادی درباره تاثیر ورزش در برابر تقویت سیستم بدنی افراد مطرح شده است. با توجه به اهمیت موضوع با تعدادی از باشگاه داران و ورزشکاران باسابقه استان در خصوص نقش موثر ورزش در پیشگیری از کرونا گفتگو کردیم.

ورزش و تحرک بدنی نقش پیشگیرانه در مقابل بیماری دارد

مهدی اصلاح، موسس باشگاه های اکسیژن در بیرجند می گوید: ورزش و تحرک بدنی در زمان شیوع ویروس کرونا، می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد. وی می افزاید: در زمان تعطیلی باشگاه ها نه فقط مردم از ورزش دور شدند بلکه مربی، باشگاه دار و ورزشکارانی که بیمه ندارند، دچار صدمات مالی و روحی فراوانی شدند. وی با بیان اینکه ورزشکاران افتخارآفرین برای استان پرورش داده ایم، می ادامه می دهد: بهترین راهکار رهایی از تعطیلی باشگاه ها همکاری مسئولان استانی برای حل مشکلات می باشد. اصلاح با تاکید بر اینکه باشگاه های ورزشی ایمن هستند، یادآور می شود: در زمان اخذ مجوز همه اصول بهداشتی، از جمله تهویه مناسب، مساحت اصولی و شیفت بندی مدنظر قرار می گیرد. موسس باشگاه های اکسیژن بیرجند با بیان اینکه بهتر است به جای بیمارستان باشگاه بسازیم، ادامه می دهد: ورزش منظم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی و سکته کمک کند. به گفته وی شیوع بیماری کرونا و کاهش میزان ورزش مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده است.

باشگاه های ورزشی یک فرصت است نه تهدید
حسین کاوه بیرجندی، دبیر هیئت بسکتبال خراسان جنوبی و موسس باشگاه کاوه نیز می گوید: در این روزهای سخت بیماری کرونا باید با ورزش و رعایت اصول بهداشتی در کنار کادر درمان باشیم. وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا دوسویه است، عنوان می کند: فرد مبتلا به بیماری کرونا از لحاظ روحی و جسمی مشکلات زیادی را تحمل می کند. وی با بیان اینکه استرس این بیماری فرد را آسیب پذیرتر می کند، می افزاید: از طرف دیگر ورزش قوای جسمانی را افزایش می دهد، لذا باید هم از لحاظ روحی و هم جسمی تقویت شود. این ورزشکار بیرجندی با اشاره به مرز مشترک ایران با کشور افغانستان می افزاید: یکی از راه های مهم برای جلوگیری از خطر اعتیاد ورزش کردن افراد جامعه است و بنابراین باید به باشگاه های ورزشی نگاه مثبتی داشته باشیم. کاوه بیرجندی با اشاره به اینکه طی این سال ها بیش از ۲۰۰ ورزشکار تربیت کرده ام، اظهار می کند: ورزش سرمایه ای برای تندرستی و شادابی جامعه است و اهمیت دادن به آن سلامتی مردم را در پی دارد. وی با انتقاد از تعطیلی و پلمپ باشگاه ها عنوان می کند: انجام ورزش منظم یکی از راه‌های جلوگیری از خطرات شیوع بیماری در دوران قرنطینه خانگی است.

پرورش روح و جسم با نشاط و ورزش

محمود سبزبان؛ پیشکسوت ورزش کاراته با بیان اینکه با رعایت پروتکل های بهداشتی ورزش کردن در باشگاه ضرری ندارد، می افزود: ترس از مبتلا شدن به کرونا، افراد جامعه را به سطح بالاتری از استرس دچار می کند، پس باید خودمان را قوی و با نشاط بار بیاوریم. سبزبان با بیان اینکه اگر محیط باشگاه آلوده باشد ابتدا مربی در خطر خواهد بود، می افزاید: با تعطیلی باشگاه ها فقط مردم را از آرامش و سلامت دور می کنیم. ورزشکار پیشکسوت هم استانی اضافه می کند: چند ماهی است که اجاره بها، را از پس انداز خودمان پرداخت می کنیم و هیچ نهادی از ما حمایت نمی کند. وی یادآور می شود: زمانی که براثر خشکسالی و طوفان کشاورزان دچار ضرر و زیان می شوند به آنها وام های بلاعوض داده می شود اما باشگاه داران از هیچ حمایتی برخوردار نیستند.

بی تحرکی سلامت روان و جسم به خطر می اندازد

توران پندآموز؛ ورزشکار کوهنورد بیرجندی نیز می گوید: بی‌تحرکی و سطح پایین فعالیت بدنی می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامتی، رفاه و کیفیت زندگی افراد داشته باشد. وی اضافه می کند: در خانه ماندن نیز باعث افزایش استرس و به خطر افتادن سلامت فرد می شود. پندآموز عنوان می کند: صدا و سیما به جای اعلام هر روزه آمار فوتی ها که موجب استرس مردم می شود، بهتر است اطلاعات پیشگیری و ورزش مناسب را به مردم آموزش دهد. این بانوی ورزشکار بیرجندی با اشاره به اینکه با ورزش بدن مان را قوی کنیم، تاکید می کند: به نظر من باید به جای داروخانه ها، باشگاه های ورزشی را شبانه روزی کنیم تا مردم هر زمان که تمایل داشتند از آن استفاده کنند. وی یادآور می شود: باشگاه های ورزشی مکانی امن برای تقویت روحیه و سلامتی جسم هستند و برای استفاده از آن باید فرهنگسازی کرد.

تاثیر شگفت انگیز ورزش در بازنشستگی

مریم حمیدزاده، معلم بازنشسته و ورزشکار بیرجندی هم می گوید: پس از اینکه بازنشست شدم به پیشنهاد دوستان برای رهایی از افسردگی و مریضی به باشگاه رفتم. وی با اشاره به اینکه باشگاه تاثیر شگرفی در زندگی من داشت، یادآور می شود: قبل از آن با فیزیوتراپی و قرص دردهایم را درمان می کردم اما در زمان ورزش کردن، روز به روز احساس نشاط و سلامت را در خود و خانواده ام حس کردم. این معلم بازنشسته اظهار می کند: پس از مدتی به ورزش کوهنوردی نیز پرداختم و لذت کوهنوردی در هوای پاک و ورزش هوازی خیلی در روحیه ام تاثیر مثبتی داشت. حمیدزاده تاکید می کند: با وجود اینکه به بیماری کرونا مبتلا شدم اما چون سیستم ایمنی قوی و روحیه خوبی داشتم بر آن پیروز شدم. وی با بیان اینکه تأثیر ورزش و تحرک بدنی در زمان شیوع کرونا ویروس، می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد، ادامه می دهد:در حقیقت انجام ورزش منظم یکی از راه‌های جلوگیری از مضرات و معایب بی‌حرکتی و فعالیت نکردن است. وی با انتقاد از تعطیلی باشگاه ها عنوان می کند: یک ورزشکار حرفه ای اگر با یک مربی متخصص تمرین نکند احتمال آسیب پذیری و صدمه در بدن او زیاد است . این معلم بازنشسته خاطر نشان می کند: با بازگشایی باشگاه ها روحیه نشاط و سلامت را به ورزشکاران و خانواده هایشان و یادگیری اصولی قوانین ورزشی را به خانواده ها هدیه می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت