هفت خان گذر صنوف آلاینده به خارج از محدوده شهر

شبستان – گره کور انتقال صنوف آلاینده شهر بیرجند به سایت جدید بعد از یک دهه همچنان مانده است و طبق گفته کارشناسان و متخصصان امر، اتمام این پروژه با اعتبارات قطره چکانی شهرستانی مسیر نخواهد بود و اعتبارات بزرگی را از ردیف استانی می طلبد.
انتقال صنوف آلاینده به خارج از محدوده شهر بیرجند از موضوعات اساسی مورد توجه مدیران در دولت های گذشته بوده است، پروژه ای که حالا در شانزدهمین سالگرد مطرح شدن خود قرار دارد اما هنوز نتوانسته به طور کامل اجرایی شود.
تاکنون جلسات متعددی در این خصوص در بیرجند گرفته شده و مسئولان زیادی از پروژه بازدید کردند اما تاثیر چندانی در روند اجرایی کار نداشته است، این پروژه به دلیل دور بودن از محدوده شهری در بخش اعتبارات داخل شهری قرار نمی گیرد و باید از اعتبارات استانی و خود مالکین برای اجرای زیرساخت های آن بهره برد.
موضوع انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر حالا به یکی از موضوعات اساسی مطرح شده در کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نیز تبدیل شده است، «رضا علیزاده» رئیس اتاق اصناف بیرجند با بیان اینکه این پروژه بیش از ۱۲ سال است که ادامه دارد و امروز هم برای صنوف آلاینده و هم برای مردم به یک چالش اساسی تبدیل شده است، گفت: طولانی شدن روند ساخت سایت صنوف آلاینده مردم را هم شاکی کرده است، چراکه مردم از سر و صدای صنوفی که در داخل شهر قرار دارند به شدت ناراحت و خواستار انتقال هر چه سریع تر این صنوف به خارج شهر هستند.
«حمیدرضا یوسفی» مسئول اتحادیه تراشکاران و ریخته‌گران بیرجند هم در این جلسه با بیان اینکه این پروژه از سال ۸۵ آغاز شده و تا سال ۸۸ نزدیک به سه سال اتاق اصناف پیگیر موضوع بود و طرحی را تهیه کرد و پیگیری که با شهرداری و راه و شهرسازی داشتند برخلاف آنچه که آیین نامه ساماندهی صنوف مشاغل آلاینده می گویند بار این کار بر دوش خود مالکان افتاد و قرار شد که یک شرکت تعاوتی تاسیس شود و این امورات را پیگیری کند.
وی با اشاره به مشکلات بر سر راه اخذ زمین برای سایت این صنوف گفت: حدود ۵۵ هکتار زمین از طریق راه و شهرسازی واگذار شد و بعد از آن مشخص شد که این اراضی معارض دارد و درگیر مسائل قضایی شدیم و چندین سال کار را به عقب انداخت. در این پروژه دو قطعه زمین متعلق به شهرداری بود که در نهایت تصمیم گرفته شد که شورای شهر در قالب مزایده به اعضای صنوف آینده واگذار کنند، این مزایده برگزار شد و افراد مشخص شدند و بعد که برای تایید به شورای شهر رفت، شورای شهر طرح را رد کرد و چند سال درگیر این موضوع بودیم.
مسئول اتحادیه تراشکاران و ریخته‌گران بیرجند اظهارداشت: اراضی که راه و شهرسازی هم تحویل داد معارض وجود داشت و عده ای مدعی بودند که اراضی مربوط به آنها است لذا اینها باعث شده که روند کار صنوف آلاینده را کندتر کند.

برگزاری ۱۰۰ جلسه بی‌نتیجه

وی افزود: همزمان با این اقدامات از مردم برای آماده سازی زیرساخت ها پول گرفته شده و در بخش جدول گذاری بیش از ۷۰ درصد کار انجام شده است، اما عدم تحویل زیرساخت های آب، برق و گاز مشکل بعدی بود که به وجود آمد که با کمک مردم آب وصل شد اما طی جلسه ای که در سال ۹۹ برای موضوع گازرسانی به سایت صنوف آلاینده برگزار شده است، شرکت گاز موظف شده که طی ۶ ماه گازرسانی را انجام دهد اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.مسئول اتحادیه تراشکاران و ریخته‌گران بیرجند با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ جلسه برای حل این مشکل در استان گرفته شده است اما هنوز به عنوان یک معضل در سطح شهرستان بیرجند مطرح است، گفت: مردم پای کار آمدند تا پروژه زودتر جمع شود اما انتظار داریم که دستگاه‌های اجرایی بیشتر پای کار باشند.
یوسفی با بیان اینکه تبصره ۳ ماده ۳ آیین نامه انتقال صنوف آلاینده مشخص کرده است که شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط موظفند به منظور استفاده از ابزارهای تشویقی (از جمله تعیین محل جدید استقرار، تأمین زیرساخت های لازم و فراهم کردن تسهیلات بانکی) برای تسهیل در انتقال مشاغل و صنوف موضوع این ماده با رعایت اسناد فرادستی برنامه ریزی و اقدام کنند، ادامه داد: انتظار داریم حالا که مردم خودشان پای کار هستند، دستگاه‌های اجرایی و شهرداری هم در این طرح در کنار ما باشند تا پروژه را زودتر جمع کنیم.
وی با اشاره به اینکه درخواست پرداخت تسهیلات کم بهره برای مالکین داریم، چراکه اصناف توان پرداخت این همه هزینه به دولت برای اجرای زیرساخت ها و ساخت بنا را ندارند، افزود: لازم است که برای هر واحد صنفی که در لیست سایت صنوف آلاینده قرار دارند، حداقل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصدی تعلق بگیرد.

شهرداری فقط پول می‌گیرد!

مسئول اتحادیه تراشکاران و ریخته‌گران بیرجند با بیان اینکه سایت اول صنوف آلاینده برای جانمایی حدود ۱۶۰۰ واحد صنفی آلاینده تعیین شده است، گفت: برای اینکه تمامی صنوف آلاینده به خارج شهر منتقل شوند نیازمند اجرای سایت دوم هستیم که نیاز است چاره ای برای این موضوع اندیشیده شود.
یوسفی افزود: شهرداری در تمامی جلسات می گوید که این سایت جزو محدوده خدمات شهری نیست، اما نمی دانیم چرا برای پروانه بهره برداری از واحدها پول می گیرند، این پول را شهرداری کجا می‌خواهد هزینه کند که هنوز جوابی دریافت نکردیم!؟
وی گفت: این پروژه در حال راه اندازی است و تعداد زیادی از واحدها در حال استقرار هستند اما هنوز راه دسترسی ندارد و قرار بوده که شهرداری این راه دسترسی را فراهم کند اما شهرداری گفته که ما این چنین منابعی نداریم و نمی توانیم انجام دهیم.

تمام هزینه جدول کشی و معابر را اعضا دادند

«سید امیرحسین علوی» عضو هیات مدیره صنوف آلاینده بیرجند هم با بیان اینکه ۳۶ درصد زمین ها آخر سال قبل واگذار شده است، گفت: ما آماده سازی را از قبل شروع کردیم و جانمایی ها مشخص شده و خیلی ها ساختند و خیابان های اصلی هم آسفالت شده است.
وی با اشاره به اینکه ۳۶ کیلومتر معبر در این طرح اجرا شده است، افزود: معابر فرعی و جدول گذاری و همه این کارها صورت گرفته است و فقط آسفالت آن مانده است.
عضو هیات مدیره صنوف آلاینده بیرجند با بیان اینکه تمام هزینه جدول کشی و معابر را اعضا دادند اما شهرداری پول استفاده از معبر و پسماند و آتش نشانی و … را از ما می گیرند، گفت: آب و برق سایت تا حدودی انجام شده است و گاز هم قول دادند که سه ماهه انجام دهد اما هنوز نشده است.

اجرای کامل شبکه برق سایت بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

«مهدی دادگر» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی هم در این جلسه با اشاره به اینکه این یک پروژه استانی است که در داخل محدوده شهری قرار ندارد، گفت: چنانچه در داخل محدوده شهری می بود به راحتی می توانستیم کار انتقال برق به این سایت را انجام دهیم.وی افزود: انتقال برق به این سایت در ابتدای کار برآورد روی ۶ میلیارد تومان بود اما امروز بیش از ۳۰ میلیارد تومان دیگر برای اتمام کار نیاز داریم.مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون هفت کیلومتر از شبکه معابر سایت برق آن انجام شده است، گفت: همچنین ۱۸ دستگاه پست برق هم اجرایی شده که تقریبا برابر است با آنچه ساخت و ساز در سایت بوده است.دادگر افزود: هزینه اجرای کامل پروژه برق این سایت به دلیل بالا بودن مصارف، بالا است لذا پیشنهاد می شود که در قالب متمم سفر ریاست جمهوری از اعتبارات استانی برای طرح در نظر گرفته شود.

تامین اعتبار سایت صنوف آلاینده در مصوبات سفر بعدی رئیس جمهور

«جواد اشرفی» سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: در زمینه تسهیلات کمکی برای ساخت این واحدها به صنوف آلاینده قول پیگیری ویژه را می دهیم و امید است که در قالب تسهیلات تثبیت اشتغال تبصره ۱۶ محقق شود.وی با اشاره به اینکه تلاش خواهد شد تا اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل زیرساخت های این سایت در مصوبات سفر بعدی رئیس جمهوری به استان دیده شود، افزود: علاوه بر اینها پیگیری لازم برای اختصاص بخشی از اعتبارات استانی برای بحث زیرساخت های سایت صنوف آلاینده را انجام خواهیم داد.معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه چنانچه دستگاهی مسئولیتی در قالب مصوبه برای او تعیین شده است، باید انجام دهد، افزود: مصوباتی که به برخی دستگاهها برای انجام زیرساخت های سایت صنوف آلاینده تعیین شده، آن مجموعه مکلف است که اجرایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت