چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

هشدار نارنجی؛از سفر غیر ضرور خودداری کنید

نسرین کاری – موضوعی که چند روز اخیر با آن مواجه هستیم ماندگاری گرمای هوا در کشور است که خراسان جنوبی هم از این قاعده مستثنا نیست و شاهد حاکمیت در واقع موج گرما در استان بودیم به طوری که روز شنبه کذشته بیش از حدود ۸ مرکز شهرستان بیشینه دمای آن به بالای ۴۰ درجه سلسیوس رسید. حتی روز شنبه گذشته در بین ایستگاههای دارای کد بین المللی ایستگاه هواشناسی طبس گرمترین درجه هوا را ثبت کرده است. هفتم مرداد هم طبس در جایگاه دوم با بیشینه دمای ۴۹ درجه در بین ایستگاه‌های دارای کد بین‌المللی قرار گرفت.

۵ شهرستان استان داری کد
بین المللی هواشناسی هستند
سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: ۵ شهرستان استان دارای کد بین المللی هواشناسی هستند. جواد نخعی با بیان اینکه شهرستانهای نهبندان، بیرجند، قائن، فردوس، طبس دارای ایستگاه‌های بین المللی هستند، ادامه داد: برای سنچش کنترل کیفی هوا اطلاعات و نقشه‌های پیش‌یابی حائز اهمیت می باشند. وی یادآور شد: متعاقب هشدار زرد شماره ۱۵ که توسط اداره کل هواشناسی صادر شد روز شنبه گذشته با توجه به تقویت شرایط و اختلاف فشار در سطح زمین شاهد افزایش و پایداری دما بودیم.وی با اشاره به تشدید بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه و خیزش گرد و خاک هشدار نارنجی شماره ۸ را صادر کردیم، ادامه داد: ورزش خیلی شدید طوفان گرد و خاک به ۱۰۴ کیلومتر در ساعت رسید.

هشدار برای کاهش کیفیت
هوا و کاهش دید افقی
سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار کرد: شدت طوفان در علی آباد ۶۵ کیلومتر و در بیرجند هم ۵۴ کیلومتر در ساعت ثبت شد همچنین کاهش کیفیت هوا ، کاهش دید افقی هم گزارش شده است. نخعی با بیان اینکه در بیرجند و حاجی آباد زیرکوه دید به کمترین حد یعنی هزار متر رسید، ادامه داد در دیگر شهرستان‌ها هم کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی را داشتیم.وی با بیان اینکه میانگین دمای هوا طی این روزهای اخیر در استان ۲ تا ۵ درجه سلسیوس نسبت به شرایط نرمال بالاتر شده است، ادامه داد: هوای گرمتری را تجربه کردیم و اهمیت این موضوع هم به دلیل است که ماندگاری هوای گرم رو طی روزهای اخیر و فراگیر شدن آن در همه استان و منطقه را شاهد هستیم .

مصرف حامل‌های انرژی برق
و آب افزایش پیدا کرده است
سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این مساله باعث شد که مصرف حامل‌های انرژی برق و آب افزایش پیدا کرده که خوشبختانه با توجه به این پیش آگاهی‌هایی قبلی در بحث مدیریت، مسئولان ذیربط برای تامین برق پایدار تلاش زیادی انجام دادند. نخعی خاطر نشان کرد: در این خصوص وزارت نیرو و جای تقدیر دارد چرا که بالاخره این عزیزان پایداری برق را تامین کرده و تا حالا قطعی برقی گزارش نشده است. وی با بیان اینکه تابش خورشیدی باعث افزایش دمای بیش از اندازه می شود، ادامه داد: با بررسی های آماری که انجام دادیم در کمینه دماها افزایش داشتیم یعنی دو سه درجه کمین دما نسبت به شرایط نرمال گرمتر است..

ساعات اولیه صبح بیشترین
تابش مادون قرمز را شاهد هستیم
این کارشناس هواشناسی عنوان کرد: کمینه‌ای که سر صبح و بامداد در واقع قبل از طلوع خورشید رخ می دهد باعث می شود که ساعات اولیه صبح بیشترین تابش مادون قرمز را از سطح زمین داشته باشیم. به گفته وی افزایش مادون قرمز در این ساعات برای انسان و دیگر موجودات زنده خطر ساز است.نخعی با اشاره به اینکه براثر تغییرات اقلیمی و افزایش دمای کره زمین دمای هوا در ۵۰ سال اخیر تا یک و نیم درجه افزایش دشته است، ادامه داد: باز شدن یخچال های قطبی و فعال شدن ویروس های که در درجه دمای خیلی پایین غیر فعال بودن حاصل گرم شدن زمین است.
وی با بیان اینکه از اول تیر تا ۱۰ مرداد را چله تابستان می گویند، اضافه کرد: و خراسان جنوبی در کمربند حاره ای قرار دارد در این بازه امواج گرمایی در استان بیشتر از باقی سال می باشد.
کارشناس هواشناسی با بیان اینکه امواج گرمایی به‌عنوان یکی از مهلک‌ترین خطرات طبیعی، اهمیت دارد، ادامه داد: تاثیر این مواج گرمایی بر زندگی انسان‌ها و محیط‌زیست اغلب دست‌کم گرفته می‌شود.به گفته وی افزایش گرما در ارتفاع بالای ۱۵ کیلومتری باعث می شود که گرمای هوا به طور گنبدی افزایش یابد.

جریان هوای گرم تا هجدهم
مرداد در استان حاکمیت دارد
وی با بیان اینکه انتظار داریم جریان هوای گرم تا هجدهم مرداد در استان حاکمیت داشته باشد، ادامه داد: بایستی در این بازه مصرف انرژی مدیریت شود تا دچار مشکل نشویم.نخعی با اشاره به اینکه همچنین ورزش گرد و خاک و دید افقی را در استان داریم، اضافه کرد: بهتر است افراد سالمند، کودکان و افراد دارای شرایط بیماری خاص تا حد امکان عبور و مرور روزانه را کاهش دهند. وی با بیان اینکه در خوزستان زمانی که ذرات گرد و عبار افزایش پیدا می کند رنگ آسمان تیره می شود، خاطر نشان کرد: اما در استان ما این پدیده کمتر دیده می شود اما باید به شرایط خطرناک توجه کرد تا در معرض هوای عیر سالم قرار نگیریم.

خطر امواج اشعه
ماوراء بنفش برای سلامت
سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه همه (از جمله کودکان) در معرض آسیب چشم از تابش اشعه ماوراء بنفش هستند که می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود، اضافه کرد: هر چقدر میزان حضور شما در تماس با این اشعه بیشتر باشد، تاثیرات منفی آن بر شما بیشتر خواهد بود.به گفته وی شعه UV از صبح ها تا حدود ساعت ۱۳ ظهر در تراز معمولی قرار دارد اما از ساعت ۱۴ تا ۱۷ میزان این اشعه افزایش پیدا می‌کند و خطرناک می‌شود. او به نکته مهمی در مورد پوشیدن لباس‌های مناسب برای تابستان اشاره کرده و گفت: بسیاری از مردم گمان می‌کنند که اگر لباس‌هایی با تار و پود نازک‌تر بپوشند آنها را از گرما محافظت می‌کند اما نکته این است که هرچه بافت‌ها کیپ‌تر باشد میزان آسیبی که اشعه فرابنفش به بدن وارد می‌کند، کمتر است.

موارد ایمنی را جدی بگیرید!
وی با بیان اینکه استفاده از کلاه و دستکش و کرم های ضد افتاب و لباس استین بلند بهترین گزینه است، ادامه داد: پیشنهاد ما اینست که در این هوای گرم که گاها به بالای ۴۰ درجه می رسد برای کاهش اثر اشعه ماورای بنفش حتی المقدور از تردد خودداری شود. سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال روزهای همراه با گردو عبار در استان کاهش یافته است، یادآور شد: به عنوان مثال زیرکوه از ۲۹ روز آلوده به ۲۱ روز فردس از ۹ روز به ۵ روز کاهش پیدا کرده است.نخعی یادآور شد: از اسفند سال گذشته تا فروردین امسال باران های نسبتا خوبی در استان آغاز شد که موجب افزایش پوشش گیاهی و در پی آن کاهش روزهای همراه با غبار و گردو خاک را داشتیم. وی با بیان اینکه پیش بینی اقلیمی با پیش بینی هفتگی و روزانه متفاوت است، عنوان کرد: در استان شرایط پیش بینی شرایط جوی طی ۱۰ روز آینده فرامه است که توسط نیروهای انسانی متخصص و متبحر انجام می شود. وی خاطر نشان کرد: پیش بینی اقلیمی نیازمند امکانات پیشرفته سخت افزاری و نرم افزاری دارد که در مرکز ملی اقلیم شناسی مشهد انجام می شود و در استان امکانات آن فراهم نیست.

سال گذشته بارندگی خوبی
در استان داشتیم
وی با بیان اینکه در سال زراعی سال گذشته بارندگی به ۱۲۹.۵ میلی متر رسید که خوشبختانه بارش خوبی داشتیم، یادآور شد: طی اسفند سال گذشته تا فرودین امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۳۳ درصدی داشتیم. سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی رکورد دمای بالای هوای در ۵۶ سال به ثبت رسید که در ده سلم نهبندان ۴۹.۸ دهم رسید که در آمار بی سابقه است.وی با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی زیباست و ۴ فصل را در آن مشاهده می کنیم، ادامه داد: باید به محیط زیست و طبیعت اهمیت داده شود تا شاهد کاهش روزهای گردو غبار باشیم. به گفته وی خراسان جنوبی یک ایران کوچک است که در آن مناطق مرتفع و سرسبز در کنار باغات کشاورزی و از سوی دیگر کویر زیبا و دوستداشتنی داریم.

هشدار نارنجی صادر شده است
نخعی خاطر نشان کرد: هشدار نارنحی را صادر کردیم و هم استانی ها تا خد امکان از سفر غیر ضرر به سمت زابل و نهبندان بپرهیزند. وی تاکید کرد: به ازای هر درجه افزایش دما ۶ درصد مصرف برق را داریم که این موضوع خیلی مهم است. و باید به آن توجه کرد. سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه گرمای بالای ۴۰ درجه را مدیریت کنیم، اضافه کرد:تنها افزایش دما مهم نیست متاسفانه ماندگاری روزهای گرم امسال نیز افزایش یافته است که عامل مهمی برای خشکسالی در استان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدینه – وزارت بهداشت با راه اندازی رشته سلامت در حوادث و بلایا در مقطع

بیشتر

زمانی – ۱۱۵ هکتار سامانه آبیاری هوشمند به صورت آزمایشی در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی

بیشتر

میرکلانی- رزمایش ملی محله اربعینی در خراسان جنوبی با مشارکت هزار و ۵۷۰ نفر از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت