هدر رفت ۳۱ درصدی آب در استان تشنه

طول عمر شبکه های آبرسانی استان باعث شده با هدرفت ۳۱ درصدی آب در حوزه شهری استان مواجه باشیم. رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در خراسان جنوبی روز گذشته در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق خراسان جنوبی گفت: متاسفانه با توجه به طول عمر شبکه ها با هدر رفت ۳۱ درصدی آب در حوزه شهری استان مواجه هستیم حسین امامی با بیان اینکه با محدودیتهای جدی آب شرب به لحاظ کیفیت در استان مواجه هستیم، افزود: ۵۰ درصد آب شرب استان با هزینههای گزاف تصفیه شیمیایی تامین میشود البته خوشبختانه طی دوسال گذشته هیچ تنش آبی در استان نداشته ایم. وی ادامه داد: ۱۹۳ هزار مشترک در شهرها سرویس میگیرند، که با توجه به طول عمر شبکهها با هدرفت ۳۱ درصدی آب در بخش شهری مواجه هستیم. رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو با بیان اینکه در بخش روستایی چالشهای مضاعفی وجود دارد و مردم از کمبود آب در شبکههای روستایی رنج میبرند، ادامه داد: با سو مصرف و انشعابات غیر مجاز دچار مشکل میشویم از هم استانی ها تقاضا داریم استفادههای غیر متعارف که موجب ناپایداری شبکه میشود را به حداقل برسانند.

۳۰ میلیون متر مکعب آب در بخش روستایی
وی با اشاره به اینکه ۳۰ میلیون متر مکعب تولید آب در بخش روستایی داریم که ۱.۵ برابر ظرفیت سرانه استاندارد ملی است، بیان کرد: ۴۴۷ روستا با تانکر آبرسانی میشود که بالغ بر ۴۰۰ روستا امسال تامین آب خواهند شد. امامی با اشاره به اینکه در بخش روستایی از مجموع اعتبارات سال ۹۸ نزدیک ۳۵ میلیارد تومان اعتبار تزریق شده است، افزود: پروژه تصفیه خانه شهر بیرجند نیز تا انتهای سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

رفع مشکلات فاضلاب قاین
وی با اشاره به اینکه دفع فاضلاب مجتمع یک هزار واحدی قاین یکی از دغدغههای مردم بود که تا پایان تیر مشکل آن برطرف خواهد شد، ابراز امیدواری کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع بانکها در بخش روستایی و عشایری جذب شده است. وی با اشاره به اینکه در سال جاری تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از آب آشامیدنی بهره مند شوند، ادامه داد: پیش بینی میشود تا پایان سال با افتتاح پروژههای در دست اجرا میزان برخورداری در بخش روستایی به ۹۵ درصد برسد.

۵۶۰ کیلومتر طول شبکه برق در حاشیه مرز
مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به اینکه ساعت ۱۲ ظهر تا چهار بعدازظهر اوج مصرف است، گفت: امسال مصرف برق در ساعات پیک در کشور به ۵۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات خواهد رسید که ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند لذا خواهشمندیم مردم ساعات مصرف لوازم خود را تغییر دهند. مهدی دادگر اظهار کرد: هفته نخست فصل تابستان هفته صرفه جویی در آب و برق و مدیریت این دو مهم نامگذاری شده است. وی با بیان اینکه شرکت توزیع برق استان ۵۶۰ کیلومتر طول شبکه حاشیه مرز دارد، افزود: تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ۷۳۲ مگاوات ظرفیت تولید داشته ایم. مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اکنون ۴ دستگاه پست انتقال با ظرفیت ۴۰۰ مگاولت آمپر در استان وجود دارد، گفت: طول خطوط فوق توزیع برق در استان یک هزار و ۶۱۱ کیلومتر مدار است. وی با اشاره به اینکه ۳۷۹ هزار و ۱۶۳ مشترک در استان وجود دارد، بیان کرد: از مجموع مشترکین تعداد ۲۲۸ هزار و ۸۶۴ مشترک معادل ۶۰ درصد مشترکان شهری و تعداد ۱۵۰ هزار و ۲۹۹ مشترک معادل ۳۹ درصد مشترکان روستایی هستند. مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی با بیان اینکه طول خطوط فشار متوسط هوایی و زمینی شرکت برق استان ۱۲ هزار و ۷۳۳ کیلومتر و طول خطوط فشار ضعیف هوایی و زمینی پنج هزار و ۷۸۱ کیلومتر است، بیان کرد: تعداد ۹ هزار و ۶۴۸ دستگاه ترانسفورماتور توزیع با ظرفیت یک هزار و ۴۲ مگاولت آمپر نیز در استان وجود دارد. دادگر با بیان اینکه سرانه خاموشی مشترکین در استان یک هفتم متوسط کشور است، افزود: سرانه خاموشی در استان ۰.۱۹ دقیقه در روز معادل ۶۹ دقیقه در سال است. وی با اشاره به اینکه ۲۹۲ نیروگاه خورشیدی با دو هزار و ۹۷۶ کیلووات در استان در حال بهره برداری است، گفت: تعداد سه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۸ مگاوات در استان به بهره برداری تجاری رسیده است. وی با بیان اینکه ۲۰ درصد مشترکین ادارای باید برق خود را از انرژی خورشیدی تامین کنند، افزود: ۲۰ مورد از ادارات تا کنون این الزام را عملیاتی کرده اند.

۱۴۴ میلیون متر مکعب کسری مخزن در استان
مدیرعامل شرکت آب و منطقهای خراسانجنوبی با بیان اینکه متوسط کسری مخزن استان در ۱۰ سال اخیر نیز ۱۴۴ میلیون متر مکعب میباشد، افزود: از دشتهایی که بیشترین میزان تاثیر در آن مشاهده شده دشت بشرویه است که کسری مخزن در آن از ۲۹.۹۴ میلیون متر مکعب در سال آبی ۹۲-۹۳به ۱۰.۳۴ میلیون متر مکعب در سال آبی ۹۷-۹۸کاهش داشته است. احمد قندهاری با بیان اینکه استان متوسط شوری آبخوانهای استان از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ روند صعودی داشته است، افزود: به طوری که این میزان از ۵ هزار و۱۵۴ میکرو زیمنس بر سانتیمتر به میزان ۵ هزار و ۷۳۸ میکروزیمنس بر سانتیمتر رسیده است که نشان از ۵۸۴ واحد افزایش است. مدیرعامل شرکت آب و منطقهای استان با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای استان متولی ۳۵ محدوده مطالعاتی بوده است، ادامه داد: اکنون از این محدودهها ۸ محدوده ممنوعه بحرانی، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۹ محدوده آزاد است. وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۸ محدوده مطالعاتی در راستای صیانت از منابع آبی استان به محدوده های ممنوعه استان اضافه شده است، بیان کرد: تعداد چاههای استان بر اساس آمار برداری سال ۹۷ سه هزار و ۷۵۵ مورد بوده است. وی ادامه داد: همچنین در استان ۲ هزار و ۸۵۴ چشمه داریم که ۳۷.۲۴ درصد تخلیه و ۶ هزار و ۹۴۴ قنات داریم که ۲۰۹.۱ درصد تخلیه شده است.

انسداد یک هزار چاه غیر مجاز طی ۱۰ سال گذشته
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقهای خراسانجنوبی نیز با بیان اینکه چاههای موجود در استان هیچ کدام عمیق نیست بلکه نیمه عمیق و بیشتر در حاشیه رودخانه ها سطحی و زیر سطحی استان است، افزود: سال گذشته در برنامه عملیاتی، انسداد ۴۰ چاه غیر مجاز به ما ابلاغ شده بود که با شناسایی که صورت گرفت ۷۰ چاه غیر مجاز پر شد. احسانی با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند برای چاههای کشاورزی، اظهار کرد: حدود ۸۵ درصد چاههای کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شده و تلاش میشود مابقی چاههای کشاورزی و حتی چاههای صنعتی استان نیز تا پایان سال به کنتور هوشمند مجهز شود. وی با اشاره به اینکه ۱۵۸ حلقه چاه غیر مجاز نیز در مرحله تعیین تکلیف است که به محض مشخص شدن وضعیت نسبت به انسداد آن اقدام خواهد شد، ادامه داد: خراسانجنوبی اولین استانی بود که سال گذشته سند سازگاری با کم آبی را تهیه و به تصویب رساند. معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقهای خراسانجنوبی با بیان اینکه پروژههای دیگری نیز مربوط به تامین آب استان است یادآور شد: این پروژهها شامل آبرسانی به بیرجند، درمیان، تجنود، آهنگران، طبس و آبرسانی از خارج استان (دریای عمان) میباشد که در دست مطالعه وزارت نیرو قرار دارد و به زودی شاهد اجرایی شدن خواهیم بود – کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت