نگاه توسعه ای استان باید به داخل باشد

مهدی آبادی- کارشناسان، هدف تاسیس مناطق ویژه اقتصادی را ایجاد فرصت شغلی، کاهش هزینه های تولید، ارتقای سطح تکنولوژی و جذب سرمایه گذار خارجی دانسته و توجه به این مناطق را یکی از راه های توسعه برشمرده اند. بدون شک ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیز به دنبال توسعه خراسان جنوبی و تحقق این اهداف بوده است. با توجه به این موارد با رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند درباره نقش این منطقه در توسعه و پیشرفت استان گفتگو کردیم.

۲۴سال کارآفرینی

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در این گفتگو که به طور زنده از صفحه اینستاگرام روزنامه نیز پخش می شد، گفت: بیست و چهار سال در فضای کسب و کار حضور دارم و ۴۸۰۰ نفر در مجموعه های تحت مدیریتم مشغول به کار هستند. صفدری زاده با اشاره به حضورش در خراسان جنوبی، افزود: برای مشاوره ای در زمینه پتروشیمی به این منطقه آمدم که به پیشنهاد استاندار وقت و برخی از دوستان طرح منطقه ویژه اقتصادی را بررسی کردیم. وی تصریح کرد: استان های کم برخوردار تر و توسعه نیافته منابع مالی کمتری ندارند، آنها باید با تغییراتی در مدیریت زمینه توسعه را شکل دهند. صفدری زاده افزود: در آغاز به کار منطقه ویژه اقتصادی برخی با دیده تردید به این کار اقتصادی نگاه می کردند اما با تلاش و علیرغم مشکلات موجود این منطقه را به ثمر رساندیم. رئیس منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اضافه کرد: در چند سال اخیر با تغییر رویکرد مدیران استان بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی مرتفع شد. به گفته این فعال اقتصادی قوانین و آیین نامه ها در همه استان های کشور یکسان است و نباید این مشکلات را فقط به استانی اختصاص دهیم. صفدری زاده گفت: در سال ۹۳ عملیات اجرایی ساخت منطقه ویژه آغاز شد و در نهایت با حضور اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بهره برداری رسید. وی با بیان اینکه این منطقه ویژه رویکرد صنعتی خدماتی و تجاری دارد، ادامه داد: این منطقه به عنوان تنها منطقه ویژه اقتصادی کشور است که دارای یک قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی مستقر در مرز رسمی ماهیرود (میل ۷۸) می باشد. این فعال اقتصادی با بیان اینکه زیرساخت های لازم در این منطقه ایجاد شده است، گفت: در صنایع مختلفی مانند نساجی، مواد غذایی، کاشی و سرامیک، نفت، هیدروکربن و ماشین سازی ورود کرده ایم.

تولید اولین خودرو برقی

صفدری زاده با بیان اینکه در منطقه ویژه اقتصادی سعی کردیم میزبان اولین های صنعت باشیم، ادامه داد: اولین واحد طراحی تولید و ساخت کوره های کاشی و سرامیک در کشور و خاورمیانه در منطقه ویژه اقتصادی حضور دارد و تاکنون ۴ پروژه نیز تحویل داده است. وی با بیان اینکه اولین خودرو برقی تا پایان سال در منطقه ویژه تولید خواهد شد، گفت: طراحی موتور، گیربکس و منبع انرژِی توسط نیروهای بومی و در داخل کشور طراحی می شود و تا کنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته ایم. رئیس منطقه ویژه اقتصادی ادامه داد: مرکز علمی کاربردی منطقه ویژه اقتصادی با هدف تربیت نیرو و با نگاه عملیاتی و کاربردی راه اندازی شده است. صفدری زاده همچنین درباره مسئولیت های اجتماعی این منطقه ویژه افزود: در حوزه فرهنگی ، ورزشی، مناطق محروم و موضوعات دینی فعالیت هایی انجام می دهیم که به نظرم نیازی به پرداختن به این مسائل نیست.

به کارگیری نیروهای بومی

صفدری زاده درباره منطقه منفصله مرزی هم بیان کرد: با افتتاح این منطقه سطح تجارت با کشور افغانستان بالاتر رفت و نزدیک به ۵۰ درصد صادرات کشور به افغانستان از طریق مرز ماهیرود انجام می شود. وی مرز ماهیرود را یکی از مرزهای پر سود کشور دانست و گفت: جز بزرگترین صادرکننده کالاهای غیر نفتی در کشور هستیم و تحولات افغانستان نیز تاثیر منفی بر تجارت با این کشور نداشته است. این فعال اقتصادی با اشاره به استفاده نیروی بومی در منطقه ویژه اقتصادی بیان کرد: همه نیروهای مجموعه از اهالی خراسان جنوبی هستند و مدیر سایت مرزی نیز اهل ماهیرود می باشد. صفدری زاده افزود: نیروهای بومی نجابت و اصالت خوبی دارند و کارها را با بهترین شکل ممکن انجام می دهند. به گفته وی خراسان جنوبی آنقدر استعداد دارد که مدیر به مناطق دیگر کشور صادر کند.

به نقاط قوت بپردازید

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند عنوان کرد: در سال های اخیر توجه مدیران ارشد و نخبگان استان به موضوع توسعه جدی شده و پیشرفت نواحی صنعتی نیز دلیل بر این نوع نگاه می باشد. وی با اشاره به رشد توسعه منطقه ویژه اقتصادی گفت: توسعه در این منطقه مانند بهمن در حال بزرگتر شدن است. صفدری زاده با بیان اینکه باید در زمینه فرهنگی برای توسعه اقتصادی اقدامات اساسی انجام شود، بیان کرد: هر هفته مهمانان غیر بومی در منطقه ویژه حضور دارند که قصد سرمایه گذاری در این منطقه را دارند. به گفته وی سرمایه گذاران غیر بومی بیرجند را محل بسیار مناسب برای سرمایه گذاری ارزیابی می کنند. این فعال اقتصادی با بیان اینکه نگاه توسعه گرایانه باید در استان تقویت شود، تصریح کرد: یکی از راه های تقویت این نگاه، بررسی موفقیت افراد در کسب و کار است که نقش زیادی در به وجود آمدن نگاه مثبت به سرمایه گذاری خواهد داشت. وی با گلایه از افرادی که فقط ناامیدی را در جامعه تزریق می کنند، گفت: برخی از افراد به موفقیت ها زیاد نمی پردازند اما شکست ها را پررنگ جلو می کنند که بسیار کار بیهوده ای است. صفدری زاده ادامه داد: متاسفانه برخی از فعالان اقتصادی نیز این اشتباه را تکرار می کنند و با اینکه در کارشان موفق هستند اما از شرایط گله می کنند. وی افزود: متاسفانه خیلی از ظرفیت های موجود در استان را نادیده می گیریم و نقاط ضعف را برجسته می کنیم. این فعال اقتصادی اضافه کرد: روحانیت بزرگوار و فعالان رسانه باید برای تقویت فضای کسب و کار و سرمایه گذاری نیز به فعالان اقتصادی کمک کنند تا روند توسعه با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

نگاه به توسعه داخلی

صفدری زاده با بیان اینکه در کنار سرمایه گذار دولتی باید تفکر اقتصادی نیز در افراد منطقه حاکم شود، گفت: باید در خراسان جنوبی توسعه درون زا شکل بگیرد و افراد همین منطقه در سرمایه گذاری ورود کنند. این فعال اقتصادی اضافه کرد: سرمایه های کوچک خیلی سریع به سودهی می رسند و متولیان آن دغدغه بیشتری برای فعالیتشان دارند. وی با اشاره پتانسیل های توسعه استان، افزود: مرز، محصولات استراتژیک و معادن در خراسان جنوبی وجود دارد و در صورتی که فقط معادن این منطقه به شکوفایی برسد، بیکاری استان پایان می یابد.

امنیت پایدار برای سرمایه گذاری

رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی درباره تسریع فرآیند اخذ مجوز در این منطقه ویژه، بیان کرد: مدت زمان اخذ مجوزهای مربوطه کمتر از ۷۲ ساعت است که پس از آن سرمایه گذار می تواند کار خود را آغاز کند.صفدری زاده با اشاره به موضوع راه آهن، بیان کرد: وجود راه های مواصلاتی نقش زیادی در توسعه دارد اما به تنهایی نیز توسعه را برای استان به ارمغان نخواهد آورد. به گفته وی استان هایی هستند که خطوط راه آهن دارند اما پیشرفت زیادی نداشته اند. صفدری زاده با اشاره به برخی از پتانسیل ها و ویژگی های خراسان جنوبی، افزود: تمیز ترین شهر و جز ۳ استان امن کشور هستیم و سرمایه گذار دقیقا همین موارد را ملاک قرار می دهد اما چرا این موارد برجسته نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت