نظر موافق رئیس دفتر رئیس جمهور با پیشنهادات استان

گروه خبر- استاندار خراسان جنوبی از نظر موافق رئیس دفتر رئیس جمهور با پیشنهادات استان خبر داد. ملانوری با اعلام این خبر گفت: به جهت پیگیری پاره ای از مسایل استان، مکاتباتی با دکتر واعظی صورت گرفته بود که طی ملاقاتی این موارد، بحث و بررسی شد. وی ادامه داد: در بین نامه های ارسال شده و مطالبات استان، موضوعات متعددی در حوزه های بهداشت و درمان، تقسیمات کشوری، ارتقای برخی مناطق، کمک به طرح توسعه شرکت کویرتایر و… درخواست شده بود. استاندار تصریح نمود: در این دیدار، ضمن تشریح موقعیت مرکز استان و با تأکید بر گستردگی تنها بخش این شهرستان با ۳۰۳ روستا و آبادی دارای سکنه، تفکیک بخش مرکزی مطرح شد. ملانوری گفت: درخواست تفکیک تنها بخش شهرستان بیرجند با هدف بهبود کیفیت، تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به مردم و کاهش وسعت بخش مرکزی مطرح و پیگیری شد. وی تأکید کرد: تفکیک بخش مرکزی بیرجند از مطالبات دیرینه مردم این منطقه است که امیدواریم طرح آن در جلسه هیئت دولت، نتایج خوبی به همراه داشته باشد.
استاندار ادامه داد: همراهی دولت درخصوص تأمین دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارستان های بشرویه، سربیشه، سرایان و درمیان نیز از دیگر درخواست ها بود. ملانوری افزود: در زمینه تأمین آمبولانس، نوسازی خودروهای اورژانس و تخصیص اعتباراتی برای پرداخت مطالبات بخش خصوصی از دانشگاه علوم پزشکی نیز درخواست هایی ارائه شد. وی گفت: یکی دیگر از موارد مطرح شده، موضوع طرح توسعه کویرتایر و تخصیص و تأمین منابع ارزی و ریالی لازم جهت خرید ماشین آلات مورد نیاز در این طرح بود. به گفته وی؛ عنایت ویژه به شهرستان خوسف با توجه به ارتقای بخش ماژان نیز از دیگر موارد بود. شایان ذکر است، این ملاقات در دفتر دکتر واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری صورت گرفت.همچنین استاندار خراسان جنوبی با معاون هماهنگی و پیگیری ویژه دفتر رئیس جمهور نیز دیدار کرد. این دیدار ملانوری با دکتر شمس به منظور پیگیری مسایل استان صورت گرفته است. استاندار در این ملاقات کاری به تشریح شرایط استان پرداخت و از برنامه هایی گفت که برای رفع مشکلات در دستور کار دارد. ملانوری در این دیدار بر لزوم نگاه ویژه دولت به خراسان جنوبی با توجه به شرایط استان به لحاظ شیوع بیماری کرونا و هم مرزی با کشور افغانستان تأکید کرد.

تأمین ایمنی جادههای ترانزیتی خراسان جنوبی در اولویت قرار گیرد
نماینده ولی فقیه در خراسانجنوبی گفت: ایمنی و بهسازی جادههای ترانزیتی خراسانجنوبی به عنوان یک اولویت مورد توجه ویژه قرار گیرد. به گزارش مهر، حجت الاسلام والمسلمین عبادی در دیدار با اعضای کمیسیون ایمنی راههای خراسانجنوبی اظهار کرد: بر اساس روایات و احادیث بهترین افراد کسانی هستند که مردم از آنان بیشترین نفع را میبرند.نماینده ولیفقیه در خراسانجنوبی با اشاره به اینکه فعالان در حوزه ایمنی راهها مانند گلبولهای قرمز در بدن عمل میکنند، بیانکرد: باید امنیت را در سه ضلعی که در کاهش تصادفات تأثیر دارد، تأمین کنیم. عبادی با تأکید بر اینکه ایمنی و بهسازی جادههای ترانزیتی خراسانجنوبی به واسطه حضور افراد از نقاط مختلف کشور در این جادهها از اهمیت بسیار فوق العادهای برخوردار است، ادامهداد: در کاهش حوادث ترافیکی میتوان از ظرفیت خطبههای نماز جمعه و مساجد نیز استفاده کرد.اسدا… جلال زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان نیز در این جلسه اظهار کرد: فوتیهای ناشی از تصادفات در خراسان جنوبی در سال جاری نسبت به گذشته رشد کمتری داشته است. وی با اشاره به اینکه میزان تصادفات را باید به حداقل برسانیم، بیانکرد: سوانح جادهای به واسطه دخالت سه عامل جاده، خودرو و خطای انسانی رخ میدهد. جلال زاده یادآور شد: با تلاشهای صورت گرفته همه همکاران و متولیان امر، در بحث کاهش تصادفات در ششماهه سال جاری از رتبه سیام کشوری به ششم ارتقا پیدا کردهایم

دست اجرا بودن ۵۶۰ کیلومتر باند دوم راه های استان
مدیرکل راه و شهرسازی خراسانجنوبی هم با بیان اینکه راههای دوبانده استان به ۶۶۱ کیلومتر رسیده است، گفت: ۵۶۰ کیلومتر باند دوم دیگر در دست اجرا است. وحید داعی اظهار کرد: در بحث تصادفات سه عامل انسان، جاده و وسیله نقلیه دخالت دارد. وی بیانکرد: ما در اداره کل راه و شهرسازی بر روی عامل جاده فعالیتهای خود را متمرکز کرده و تلاش میکنیم با افزایش ایمنی جادهها از طریق ارتقا آن به آزادراه و یا باند دوم در کاهش تصادفات نقش آفرین باشیم. وی با بیان اینکه ۶۶۱ کیلومتر از راههای خراسانجنوبی باند دوم بوده و تبدیل به بزرگراه شدهاند، اظهار کرد: دو سال قبل حدود ۵۰۰ کیلومتر باند دوم نیاز داشتیم تا به متوسط کشوری برسیم که با پیگیریهای صورت گرفته هم اکنون ۵۶۰ کیلومتر باند دوم را در دست اجرا داریم. داعی با تأکید بر اینکه جادههای مرزی ما نیز از جهات مختلف حائز اهمیت است، اظهار کرد: جادههای مرزی در مباحث اقتصادی خراسانجنوبی و ترانزیتی و تسهیل واردات و صادرات از جایگاه خاص و ویژهای برخوردار هستند. وی افزود: برای سال ۹۹ ایجاد ۱۶۰ کیلومتر باند دوم را هدف گذاری کردهایم که ۴۷ کیلومتر آن محقق شده و ۹۰ کیلومتر نیز دیگر نیز آسفالت شده است.

فوتیهای تصادفات برون شهری استان ۳۱ درصد کاهش یافت
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز گفت: فوتیهای تصادفات برون شهری خراسانجنوبی از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد کاهش یافته است. علیرضا رضایی اظهار کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون در تصادفات برون شهری در جادههای خراسانجنوبی هزار و ۶۴۴ نفر مجروح شدهاند که کاهش ۳۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان میدهد. وی با اشاره به اینکه نیمی از تصادفات برون شهری بر اثر واژگونی و خروج از جاده بوده است، گفت: با توجه به این موضوع کمیسیون ایمنی خراسانجنوبی تصمیمات بسیار خوبی برای موضوع شیبهای شیروانی جهت کاهش مجروحان این قبیل تصادفات گرفته است. رئیس پلیس راه استان اظهار کرد: ۴۷ درصد از حوادث در راههای روستایی استان صورت میگیرد که برای کاهش این موضوع نیز تصمیمات بسیار خوبی اخذ شده است.
رضایی با اشاره به اینکه بسیاری از تصادفات در راههای روستایی مربوط به روستاهای حاشیه شهر بیرجند به ویژه از سوی موتورسواران صورت میگیرد، بیانکرد: برای افزایش ارتقا ایمنی این قشر از جامعه به موتورسواران روستایی به طور رایگان ۲۰۰ کلاه ایمنی اهدا شد.

هشدار یک مقام قضایی برای بناهایی که جرم خیز شدهاست
مهر – معاون دادگستری خراسانجنوبی با بیان اینکه ساختمانهای نیمه ساز و در حال تخریب در بافت فرسوده بیرجند جرم خیز شده است، گفت: اخطار به مالکان برای تعیین تکلیف از وظایف شهرداری است. وحدانینیا اظهار کرد: متأسفانه ساختمانهای نیمهساز و یا در حال تخریب در بافت قدیمی و حاشیه شهر بیرجند تبدیل به محلی برای تجمع بزهکاران و وقوع بزه شده است. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با تأکید بر اینکه این موضوع موجب نارضایتی اهالی آن مناطق را نیز به وجود آورده است، بیانکرد: چندی پیش در جلسهای در دادگستری استان تصمیم گرفته شده که شهرداری به مالکان این ساختمانهای نیمه تمام اخطار بدهد. وحدانینیا گفت: بعد از اخطار شهرداری در صورت بی توجهی مالک به موضوع جهت تکمیل ساختمان، شهرداری با استفاده از ظرفیتهای قانونی و با همکاری نیروی انتظامی نسبت به تخریب این بناهای نیمه ساز اقدام کند. وی در پاسخ به سوالی در زمینه میزان اجرایی شدن این تصمیم اظهار کرد: از شهرداری درخواست گزارش در این زمینه داشتهایم ولی جزئیات دقیق موضوع و میزان اجرایی شدن این تصمیم را باید از مسئولان شهرداری بیرجند پرس و جو کرد. وحدانی نیا بیانکرد: البته این موضوع فقط به ساختمانهایی با مالکیت خصوصی برنمیگردد. وحدانینیا ادامه داد: در مواردی ساختمانهای قدیمی، بلااستفاده و گاه در حال تخریبی که ماهیت میراث فرهنگی دارد نیز تبدیل به محلی برای وقوع بزه میشود که در این زمینه نیز میراث فرهنگی مکلف به بهسازی این ساختمانها در راستای جلوگیری از این ناهنجاریها است. وی افزود: همین مسئله گاه پیرامون بناهایی با ماهیت موقوفه نیز وجود دارد که در این زمینه نیز اوقاف و امور خیریه باید وظایف خود را انجام دهد.
معاون دادگستری خراسانجنوبی گفت: چنین بناهای نیمهسازی را میتوان در محدوده خیابان شهید منتظری، شهید مطهری، خیابان انقلاب و خیابان ۱۷ شهریور بیرجند مشاهده کرد که برای مردم شریف آن مناطق نیز نارضایتیهایی را به وجود آورده است.
تلاش برای جذب صددرصدی سهمیه مسکن شهری و روستایی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: تمام تلاش بر این است که صددرصد اعتبارات بخش مسکن شهری و روستایی در استان جذب شود. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ میر جعفریان با بیان این مطلب در جلسه شورای راهبری تأمین مسکن استان خاطرنشان کرد: احداث ۶ هزار واحد مسکن شهری و روستایی ویژه اقشار خاص و بهسازی واحدهای مسکونی موجود در بافت های فرسوده از اقدامات شایسته استان است. وی ادامه داد: متقاضیان در این طرح از ۵۰ میلیون تومان وام قرضالحسنه و ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض تفاهمنامه فی مابین استانداری ، سازمان برنامه و بودجه و بنیادمسکن انقلاب اسلامی کشور برخوردار می شوند.معاون استاندار تصریح نمود: تاکنون ۳۳۷۹ نفر، تقاضای خود را برای استفاده از این تسهیلات اعلام نموده اند.میرجعفریان گفت: بر اساس مصوبه جلسه قبل شورای راهبری مسکن استان،مقررشد فرمانداران در بازه زمانی ۱۰ روزه نسبت به جذب هزار و ۷۰۰ واحد باقیمانده اقدام نمایند.وی ادامه داد: طبق تصمیم اعضا در جلسه امروز، مقرر شد سهمیه این واحدها در بخش مسکن روستایی تخصیص داده شود.به گفته وی؛ سهمیه هر شهرستان از این واحدها تعیین شده و فرمانداران می بایست طی بازه زمانی ۱۵ روز این سهمیه را جذب نمایند.معاون استاندار گفت: طبق مصوبه شورای مسکن استان، چنانچه سهمیه منطقه ای جذب نشود، آن سهمیه به دیگر شهرستان ها اختصاص خواهد یافت.میرجعفریان تأکید کرد: هدف از این تصمیم، جذب کامل اعتبارات مسکن شهری وروستائی در استان می باشد. وی با اشاره به شرایط کرونایی اظهار کرد: از طریق فرمانداری ها و بخشداری ها به دهیاری ها اجازه داده می شود که پرونده ها را در محل روستا تشکیل داده به بنیاد مسکن ارائه نمایند. به گفته وی؛ بنیاد مسکن بعد از تکمیل پرونده ها، آن ها را به بانک ارسال می دارد و با تعیین برنامه زمان بندی، متقاضیان برای مراجعه به بانک از طریق ارسال پیامک یا طی تماس تلفنی فراخوان می شوند تا از تجمع در محیط بانک جلوگیری شود.معاون استاندار به تخفیف ۵۰ درصدی پروانه های ساختمانی نیز اشاره کرد و گفت: شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان متعهد به رعایت این مصوبه می باشند.میرجعفریان از تصمیم شورای مسکن در راستای حمایت از متقاضیان مهاجرت به روستاها هم گفت و اذعان داشت: بر اساس این تصمیم چنان چه فردی قصد بازگشت و سکونت دائم در روستا را داشته باشد از تسهیلات و امکانات دولتی بهره مند می شود.به گفته وی؛ شرط برخورداری از امکانات و تسهیلات دولتی، مهاجرت معکوس و سکونت دائم در مناطق روستایی است.شایان ذکر است: شورای راهبری تأمین مسکن استان با حضور تصویری کلیه فرمانداران و به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد. با توجه به گذراندن دوره نقاهت احتیاطی و منفی شدن تست کرونای معاون استاندار، میرجعفریان خود ریاست جلسه را به عهده داشت.

ارائه تسهیلات اشتغال به جوانان خراسان جنوبی بدون محدودیت
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس از ارائه تسهیلات بدون سقف ریالی به جوانان استان توسط اداره کل ورزش و جوانان خبر داد. به گزارش مهر، حسین خسروی اسفزار در گفتگو با خبرنگاران به دیدار روز گذشته خود با معاون وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد و بیان کرد: در این دیدار مطالب و درخواستهای متعدد مردم حوزه انتخابیه مطرح شد. وی با بیان اینکه میزان اعتبار و تسهیلات در نظر گرفته شده برای اشتغال جوانان در اداره کل ورزش و جوانان استان، قبلاً ۴ میلیارد تومان بوده است، بیان کرد: در این دیدار مصوب شد این تسهیلات بدون سقف ریالی، حسب مقررات، توسط اداره کل ورزش و جوانان استان ارائه شود.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس بیان کرد: در خصوص استخر سرپوشیده شهرستان خوسف هم قول تأمین اعتبار ۲ میلیارد تومانی داده شد تا این طرح با کمک اداره کل ورزش و جوانان تا سال آینده به بهره برداری برسد. در خصوص تأمین کف پوش سالن ورزشی شمال شهر بیرجند هم، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان در این خصوص هم قول داد تا در اولین مرحله تأمین منابع، اعتبار مورد نیاز این سالن را اختصاص دهند.

وعده اتمام برای پروژههای ورزشی بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی
وی بیان کرد: در خصوص استادیوم ۱۵ هزار نفری بیرجند هم قرار شد اگر هیئتهای ورزشی مانند هیئت فوتبال و دومیدانی در ورزشگاه مستقر شوند، اعتبارات خوبی هم در خصوص کمک و پشتیبانی به این هیئتها و همچنین هزینه نگهداری استادیوم اختصاص یابد. وی تصریح کرد: مصوبه دیگری که در این دیدار حاصل شد؛ وعده اتمام پروژههای این حوزه انتخابیه که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بود.وی عنوان کرد: در این خصوص خانم فرامرزیان معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت ورزش و جوانان قول داد تا سال آینده این پروژهها را تعیین تکلیف کند و اعتبار مورد نیاز آن را اختصاص دهد.خسروی اسفزار همچنین از وعده تأمین اعتبار برای خانه جوان استان که ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد خبر داد.وی یادآور شد: معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت ورزش و جوانان نیز در این دیدار بر ساخت هتل ورزش استان تاکید داشت. وی در این خصوص قول داد که اگر این طرح با کمک اداره کل ورزش و جوانان استان و خیران و سرمایه گذاران کلنگ زنی شود، وزارتخانه هم برای ساخت آن اعتباراتی اختصاص خواهد داد. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت: ۱۲ نفر از افرادی که در این اداره مشغول به کار بودند، با مشکل مواجه شده بودند که خوشبختانه اکنون این مشکل حل شده و قرارداد کار این افراد تا تیرماه سال آینده تمدید شده است.

افتتاح ۳۷۰ پروژه عمرانی هفته بسیج در استان
تسنیم – معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی از اجرای هزار و ۳۹۹ برنامه در هفته بسیج خبر داد و گفت: ۳۷۰ پروژه عمرانی با ۱۷۳ میلیارد ریال نیز هفته بسیج در استان افتتاح میشود. سرهنگ رضا هزاری در نشست خبری پیرامون فرا رسیدن هفته بسیج و اعلام برنامهها و اقدامات این هفته اظهار کرد: تنها راه حل مشکلات کنونی کشور، روحیه بسیجی است و هفته بسیج فرصتی است تا روحیه تلاش، پشتکار، از خودگذشتگی در جامعه تزریق شود. معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی بیان کرد: امسال هفته بسیج از روز جمعه با شعار بسیج پیشرو خدمت و امید آفرین آغاز میشود. هزاری با اشاره به اینکه به مناسبت چهل و یکمین سالگرد بسیج ۴۱ سرفصل طراحی شده است، تصریح کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا تغییراتی در هفته بسیج امسال وجود دارد و تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی است. وی با بیان اینکه تلاش شده در طراحی برنامه بحث شعور آفرینی را مدنظر قرار دهیم ،خاطرنشان کرد: در هفته بسیج امسال هزار و ۳۹۹ برنامه انجام میشود. معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان را از جمله برنامههای هفته بسیج عنوان کرد و یادآور شد: تقدیر از بسیجیان، برپایی میز خدمت، خدمات پزشکی و درمانی، اعزام گروههای جهادی در قالب ۱۵۰ تیم جهادی، طرح اهدا و نذر خون، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری یادواره شهدا از طریق فضای محازی، مسابقات ورزشی، فرهنگی، علمی و پژوهشی از دیگر برنامههای این هفته به شمار میرود.هزاری با اشاره به افتتاح پروژههای عمرانی اظهار کرد: بسیج سازندگی امسال ۴۷۰ پروژه با ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا دارد که از این پروژهها ۳۷۰ پروژه با ۱۷۳ میلیارد ریال در هفته بسیج افتتاح میشود.وی با بیان اینکه امسال ۶۰۰ کارگاه اشتغال با ۲۵ میلیارد ریال در دست اقدام است، افزود: از این تعداد ۴۵۲ کارگاه با ۱۵ میلیارد ریال در هفته بسیج افتتاح میشود. معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی از اجرای گام سوم نهضت کمک مومنانه در هفته بسیج خبر داد و گفت: تفاوت گام دوم کمک مومنانه با سایر گامها این است که موضوعات عمیقتری از جمله اشتغال پایدار، آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، کمک جهیزیه و بسته حمایتی مدنظر قرار گرفته است. هزاری به برگزاری پویش سلیمانیها همزمان با هفته بسیج در استان اشاره و بیان کرد: این طرح با هدف حمله به ویروس کرونا و کمک به قرنطینه بیماران در هر پایگاه مقاومت و با محوریت محلهها برگزار میشود و قرار است در هر مسجد یک تیم ۱۵ نفره از بسیجیان داوطلب تشکیل شود. وی برگزاری نشستهای گفتمانی و روشنگری، انتشار و پخش فیلمهای ارزشی، افتتاح پایگاه جدید، افتتاح کارگاههای آموزشی، کرسیهای آزاد اندیشی و برگزاری جلسات انس با قرآن در فضای مجازی را از دیگر برنامههای هفته بسیج عنوان کرد. معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه همزمان با هفته بسیج امسال گشتهای محله محور رضویون و شیفت ایثار در جهت کمک به تولید انجام میشود گفت: تفاهم نامهای در راستای سواد فضای مجازی بین بسیج رسانه، سازمان تبلیغات و پلیس فتا منعقد میشود.هزاری اظهار کرد: رزمایش و حضور در گروههای مجازی استان، جشنواره مجازی جهادگران و افتتاح خانه نخبگان حوزه علوم انسانی از دیگر برنامههای این هفته است. وی با بیان اینکه تاکنون ۶۰۰ هزار ماسک در خراسان جنوبی توزیع شده، یادآور شد: در بحث کنترل بازار بسیج به دنبال کمک به این مجموعه است.

جمع آوری بیش از ۲ میلیارد تومان صدقه درخراسان جنوبی

صداوسیما- مردم استان در ۷ ماه گذشته دو میلیارد و ۸۶۲ میلیون تومان صدقه پرداخت کردند.معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) از افزایش ۱۱ درصدی جمع آوری صدقات در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد. رفیعی استفاده از گوشی تلفن همراه و با شماره گیری # ۸۸۷۷۰۵۶، ارسال یک پیام بدون متن به سر شماره ۸۸۷۷، شماره گیری تلفن گویای را از روشهای پرداخت صدقه الکترونیکی عنوان کرد.

فروشگاههای بزرگ برای گسترش فروش اینترنتی مشارکت کنند

ایرنا – سرپرست سازمان صمت استان گفت: همکاری و مشارکت اصناف مرتبط به ویژه فروشگاههای بزرگ و هایپر مارکتها برای توسعه فعالیت فروشگاههای اینترنتی، موثر و ضروری است. عباس جرجانی در نشست با مدیران فروشگاههای اینترنتی استان با اشاره به نقش و ظرفیت موجود در این فروشگاهها افزود: با توجه به اینکه فروشگاههای اینترنتی میتوانند در به حداقل رساندن ترددهای غیرضروری شهروندان برای تامین مایحتاج خود در حوزههای کالایی و خدماتی کمک شایانی کنند، آماده هر گونه همکاری و همراهی با آنها هستیم. مدیران فروشگاههای اینترنتی هم در این نشست به بیان مسائل، مشکلات، دغدغهها و همچنین پیشنهادات خود در حوزه فروش اینترنتی کالا و ارائه خدمات از این طریق پرداختند. فرهنگسازی مردمی برای انجام خرید اینترنتی، ایجاد مشوقهای لازم برای این فروشگاهها، همراهی و همکاری اصناف مرتبط با این حوزه، حمایت دستگاههای اجرایی ذیربط و آگاهیبخشی و اطلاعرسانی رسانههای استان از جمله مهمترین دغدغهها و درخواستهای مدیران این فروشگاهها بود. این نشست به منظور بررسی مسائل و مشکلات فروشگاههای اینترنتی و بررسی راهکارهای ترغیب مصرفکنندگان به خرید اینترنتی با توجه به شرایط کنونی و برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا برگزار شد.

دادستان بیرجند: تهدیدکنندگان بهداشت عمومی بازداشت میشوند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: با توجه به وضعیت بحرانی شیوع کرونا نامهای به فرماندهی انتظامی استان ارسال و خواسته شده است که تهدیدکنندگان بهداشت عمومی پس از تذکر در مرحله بعد بازداشت شوند. حجت الاسلام علی نسایی در گفت و گو با ایرنا افزود: در این نامه تاکید شده که فرماندهی انتظامی با عنایت به وضعیت بحرانی ویروس مرگبار کرونا در استان و از جمله شهرستان بیرجند نسبت به امور محوله در اسرع وقت و زمان عادی شدن شرایط بیماری کرونا اقدام کند. وی گفت: فرماندهی انتظامی به تمامی پاسگاهها و کلانتریهای بیرجند به قید فوریت ابلاغ خواهد کرد تا نسبت به جلوگیری از برگزاری جلسات عروسی و ترحیم که باعث تجمع افراد زیاد و بدون رعایت فاصلهگذاری اجتماعی میشود اقدام کند. دادستان بیرجند اظهار کرد: ماموران ابتدا به بانیان جلسات تذکر شفاهی و کتبی خواهند داد و در صورت عدم پذیرش با هماهنگی دادستانی یا قاضی کشیک نسبت به جلب و بازداشت بانیان جلسات فوقالذکر براساس اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی و سایر عناوین مجرمانه مرتبط مطابق مقررات اقدام خواهند کرد. نسایی تصریح کرد: بازدیداز واحدهای صنفی به خصوص نانواییها و آرایشگاههای زنانه در اولویت قرار خواهد گرفت و در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی مطابق با تصمیم ستاد ملی کرونا نسبت به پلمپ واحد صنفی متخلف به مدت ۱۰ روز اقدام میشود.

تمدید مهلت ثبتنام یازدهمین جشنواره عمار

صداوسیما- مهلت ثبتنام در یازدهمین جشنواره عمار تا ۷ آذر تمدید شد. معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، مهلت ثبتنام در یازدهمین دوره این رویداد سینمایی که پیشتر تا ۲۰ آبان اعلام شده بود، تا ۷ آذر ماه تمدید شد. به گفته وی در بخش «رقابت اصلی جشنواره»، فیلمسازان میتوانند آثارشان را در قالبهای داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ، برنامه تلویزیونی، فیلم ما، فیلمنامه و نقد، مقاله و پژوهشهای سینمایی و در موضوعات «رویای ایرانی»، «پایش و پالایش اجتماعی»، «حافظه ملی»، «جنگ اقتصادی»، «جنگ نرم»، «ملت قهرمان»، «نهضت جهانی مستضعفین» و «فتنه ۸۸» با مراجعه به تارنمای اینترنتی جشنواره به نشانی Ammarfilm.ir ثبت کنند. براساس اعلام دبیرخانه این جشنواره، فیلم سازان حداکثر سه روز پس از اتمام مهلت ثبتنام، تا ۱۰ آذر فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه تحویل دهند.

برخی پروازهای فرودگاه بیرجند لغو شد

ایرنا – مدیرکل فرودگاههای استان گفت: پروازهای شرکت هواپیمایی کارون و ایران ایرتور در فرودگاه بینالمللی شهید کاوه بیرجند به دلیل کمبود مسافر لغو شد. طهماسبی افزود: پروازهای شرکت هواپیمایی کارون که از ۲۶ شهریور روزهای چهارشنبه یک پرواز از فرودگاه بیرجند داشت، به خاطر کمبود مسافر لغو شده است. وی شیوع ویروس کرونا، اعمال محدودیتها و لغو ماموریتهای اداری را از جمله عوامل موثر در کمبود مسافر پروازی بیان کرد و گفت: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور نیز به دلیل کمبود مسافر پروازهای خود را از فرودگاه بیرجند لغو کرده است. وی گفت: در حال حاضر روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه شرکت هواپیمایی ایران ایر از فرودگاه بینالمللی شهید کاوه بیرجند پرواز دارد. وی اظهار کرد: روزهای شنبه و دوشنبه هم شرکت هواپیمایی ماهان از این فرودگاه پرواز برقرار دارد که این پروازها به مقاصد تهران و مشهد است.

امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی به ۴۵۸ مورد حادثه در جاده ها

محمد حمزه اسعدزاده، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان به بهانه روز جهانی جانباختگان حوادث جادهای در جمع خبرنگاران با اشاره به حوادث جادهای سال جاری بیان کرد: طی این مدت نیروهای هلال احمر به ۴۵۸ مورد حادثه امدادرسانی کردهاند. وی افزود: ۲۷۳ مورد از این حوادث واژگونی، ۴۰ مورد انحراف و برخورد با مانع، ۱۳۰ مورد تصادف رخ به رخ و ۱۵ مورد نقص فنی و حریق بوده است. اسعدزاده با بیان اینکه این حوادث ۹۳۸ مصدوم داشته است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱۲ مورد عملیات رهاسازی در حوادث جادهای استان انجام شده است. اسعدزاده از کاهش ۳۹ درصدی مأموریتهای حوادث جادهای در سال جاری خبر داد و گفت: علی رغم کاهش حجم مأموریتها، کاهش چندانی در تعداد متوفیان نداشتهایم.

شناسایی ۲۱۳ بیمار کرونایی جدیدو ۸ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی

صداوسیما- دکتر مهدی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته از ۳۱۱ آزمایش گرفته شده ۲۱۳ مبتلای جدید کرونا شناسایی شدند که ۴۸ نفر بستری شدند و ۱۶۵ نفر سرپایی بودند. وی افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۸ مورد فوت در بیماران کرونایی ثبت شد که ۲ نفر در بیرجند، ۳ نفر در طبس، ۱ نفر در قاین، ۱ نفر در فردوس و ۱ نفر در سرایان بوده است که بدین ترتیب مجموع موارد فوت ناشی ار کرونا در خراسان جنوبی به ۴۸۱ نفر رسید.

یک متخصص عفونی:مصرف مواد مخدر جلوی کرونا را نمیگیرد
یک متخصص بیماریهای عفونی در خراسان جنوبی گفت: اکیدا توصیه میشود به هیچ عنوان استفاده از مواد مخدر را به عنوان اینکه میتواند باعث از بین رفتن علائم و کاهش بیماری شود، گوش ندهید چراکه اطلاعات غلط فضای مجازی است.فرشید عابدی، گفت: در ماه های اول شیوع بیماری کرونا، فقط یک بخش بیمارستان درگیر این بیماری بود که در اپیدمی خرداد ماه به دو تا سه بخش رسید، اما هم اکنون کلیه بخش های طبقه اول بیمارستان ولی عصر (عج) به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده است. متخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه قدرت سرایت و بیماری زایی ویروس بین ۳ تا ۹ برابر افزایش پیدا کرده، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل طولانی شدن این بیماری و خستگی مردم، دورهمیهای خانوادگی و عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی، افزایش پیدا کرده است.عابدی ادامه داد: از هم استانیها تقاضا میکنم برای اینکه بتوانیم جلوی گسترش بیماری و بخشها را بگیریم، تا جایی که امکان پذیر است تنها با زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن مداوم دستها، به سیستم نظام سلامت کمک کنند. وی افزود: همچنین افراد اگر کوچکترین علائمی دارند، به پزشک مراجعه و سریعا سعی کنند خود را قرنطینه و در اولین فرصت نیز آزمایشات را انجام دهند.عابدی بیان کرد: شایعاتی مبنی بر اینکه استفاده و استعمال مواد مخدر میتواند باعث کم شدن مشکلات ریوی شود، وجود دارد، متاسفانه بیماران زیادی داریم که سابقه استفاده از مواد مخدر را داشتند و اکنون با حال عمومی بد در بخش بستری هستند.وی افزود: در بیمارانی که از مواد مخدر استفاده میکنند به دلیل اینکه در کوتاه مدت احساس تنگی نفس را نداشته، زمانی به ما مراجعه میکنند که درگیری ریوی زیادی دارند؛ لذا اکیدا توصیه میشود به هیچ عنوان استفاده از مواد مخدر را به عنوان اینکه میتواند باعث از بین رفتن علائم و کاهش بیماری شود، گوش ندهید چراکه اطلاعات غلط فضای مجازی است.عابدی خاطرنشان کرد: از هم استانیها تقاضا میشود با کوچکترین علائم حتما به پزشک مراجعه کنند چراکه متاسفانه در موج اخیر بیماری کرونا، تاخیر در مراجعه به بیمارستانها، یکی از عوامل مهم بدحال شدن بیماران است.
وی یادآور شد: سه علامت بسیار مهم برای ما احساس تنگی نفس، سرفه های قطاری و طولانی افراد و زمانی که افت اکسیژن خون شریانی اتفاق میافتد که به راحتی میتوانند با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، اکسیژن خون شریانی خود را چک و اگر زیر ۹۳ درصد باشد حتما به عنوان یک موضوع مهم تلقی شود.

غذاهایی که سرفههای کرونایی را کم میکند
متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه میل کردن میوه عناب که از میوههای بومی استان است، در روند درمان کرونا موثر است، گفت: خوردن کدو حلوایی پخته شده، حریره بادام، پوره عناب و سیب، میتواند میزان سرفههای خشک را در بیماری کرونا کاهش دهد. مریم نوابزاده در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: در میان مبتلایان به کرونا ویروس در بعضی افراد علائم سردی غالب است و در برخی علائم گرمی و به علاوه علائم روزهای ابتدایی با روزهای بعدی متفاوت است. وی با بیان توصیههایی که دوره بیماری را کوتاهتر میکند یا عارضه ها کمتر میشود، افزود: در روزهای اول ابتلا به ویروسهای تنفسی معمولا علائم حرارت بارز است؛ مانند داغی بدن، داغی سر و صورت، سرخ شدن صورت و چشمها، ته گلو، تورم گلو و همچنین خارش در نواحی سر و صورت و چشم و گوش.
این متخصص و مدرس طب ایرانی اظهار کرد: در این مرحله مصرف گرمیجات به خصوص در افراد با مزاج گرم باید محدود شود؛ چه بسا با مصرف این مواد علائم انرژی هم به علائم کرونا اضافه شود و سیستم ایمنی و بدن شخص تحریک شده و مشکل چند برابر شود. نوابزاده ادامه داد: در این مرحله مصرف مواد رو به خنکی توصیه میشود؛ مانند آب پرتقال، لیموشیرین، گریپ فروت، گل پنیرک، گل بنفشه و گل ختمی در آبجوش و صاف شده مصرف شود.وی با بیان اینکه تخمهایی مانند تخم خرفه، کاهو، خیار، گشنیز، مرو و اسفناج طبعی خنک دارد و میتواند به صورت جوشانده مصرف شود، تصریح کرد: انار شیرین نیز در فاز حاد و التهابی مفید است. نواب زاده با بیان اینکه طب ایرانی راهکارهایی دارد که سرفههای خشک را التیام میبخشد، اظهار کرد: باید از خوردن انواع شوریها، سرخ کردنیها، ترشیها، ادویه و آجیل شور پرهیز کرد.این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه افراد در طول دوره بیماری از خوردن لبنیات پرهیز کنند، چرا که لبنیات، ترشحات و مایعات بدن را اسیدی و غلیظ میکند، بیان کرد: افراد لازم است در دوره درگیری آنفلوآنزا، کرونا و سرماخوردگی مایعات گرم مصرف کنند و غذاهایی که اثر نرم کنندگی داشته و باعث میشود مایعات بدن جبران شود، نیز باید میل شود.
نوابزاده بیان کرد: خوردن کدو حلوایی پخته شده، حریره بادام، پوره عناب و سیب، بخور آب جوش و بخور گرم و مکیدن نبات میتواند میزان سرفههای خشک را در بیماری کرونا کاهش دهد. وی با بیان اینکه استفاده از یک سری بذرها و دانههای لعاب دار نیز به تسکین سرفهها کمک میکند، تصریح کرد: مکیدن ریشه شیرین بیان به شکل دمنوش یا جوشانده نیز البته برای افرادی که فشار خون بالا نداشته باشند، توصیه میشود. این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه دم کرده ختمی و عناب و آویشن و دم کرده انجیر با زوفا ضدسرفههای خوبی هستند، یادآور شد: افراد میتوانند با بهرهگیری از اصول طب سنتی با استفاده از ویژگیهای بدنی خود به مقابله با ویروسها بروند.

هفت شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز
براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع کرونا در شهرستانها که با سه رنگ قرمز، نارنجی و زرد منتشر شد، هفت شهرستان استان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز قرار دارد.
با توجه به رنگبندی جدید شهرستانهای استان خراسان جنوبی که دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز گذشته در اختیار رسانهها قرار داد، شهرستانهای بیرجند، بشرویه، سرایان، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) هستند. همچنین شهرستانهای خوسف، درمیان، زیرکوه و سربیشه در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند و هیچ یک از ۱۱ شهرستان استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) نیستند.براساس وضعیت قبلی مخاطره شیوع کرونا در خراسان جنوبی و رنگبندی شهرستانهای استان که ۲۵ آبان ماه منتشر شد، هفت شهرستان در وضعیت مشکی (بحرانی) و چهار شهرستان هم در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار داشت.پس از گذر خیز بیماری در تیر ماه امسال، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا و بستری به کرونا در این استان روند صعودی گرفته و این روند افزایشی در حال امتداد است.روند صعودی مبتلایان و فوتی های کرونا در خراسان جنوبی سبب بازگشت محدودیتهای کرونایی از ۲۰ مهر امسال شد و تاکنون به شکلهای مختلف اجرا و تمدید شده است. براساس تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و دستور رئیس جمهور، طرح جدید محدودیتها از شنبه اول آذر در سراسر کشور اجرا میشود. نشست روز یکشنبه ۲۵ آبان هیئت دولت کاملا به موضوع کرونا اختصاص داشت و همه پیشنهادات کارشناسی شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست مصوب شد که از جمله آنها میتوان به تقسیمبندی کشور به سه دسته قرمز، نارنجی و زرد و همچنین تعطیلی تهران و ۱۰۰ شهر با مناطق قرمز از روز شنبه اول آذر به مدت ۲هفته اشاره کرد. همچنین طبق این مصوبه تردد شهر به شهر در مناطق دسته قرمز در بازه زمانی ۲ هفتهای ممنوع خواهد بود و طرح غربالگری عمومی همزمان با این طرح اجرا خواهد شد.براساس محدودیتهای جدید و شدید از اول آذر همه مشاغل به جز گروه یک در مناطق قرمز تعطیل خواهد بود. همچنین یک سوم کارمندان ادارهها در محل کار حاضر میشوند و تردد بین شهری نیز با محدودیت مواجه خواهد شد.

۱۲ میلیارد ریال هزینه لوازم حفاظت فردی و داروی موردنیاز مراکز درمانی

لوازم حفاظت فردی و داروی مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی استان در هر هفته هزینه می شود. معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه کمبودی در حوزه دارو نیست، گفت: هفتهای ۱۰۰ هزار ماسک سه لایه به مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانها داده میشود. آهنی افزود: حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ کاور کفش، بالای ۲۱ هزار آستینک، ۶۶۰ ماسک N 95 و۶۶۰ گان، ۳ هزار و ۳۰۰ عدد لباس حفاظت فردی، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ عدد چکمه ، ۴هزار عدد عینک، ۹ هزار عدد کلاه، ۱۶۲ هزار دستکش و بالای ۲ هزار لیتر محلول ضد عفونی در هفته به مراکز بهداشتی و درمانی تحویل داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت