شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

نخستین گفتاورد ملی نخبگان خراسان و سمنان آغاز به کار کرد

آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان با حضور استاندار خراسان جنوبی،معاونت هماهنگی امور اقتصادی استان خراسان جنوبی،رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی ،رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی،رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان ،رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان شمالی و جمعی از نخبگان استان برگزار شد.در افتتاحیه این رویداد رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی ضمن تبریک دهه کرامت گفت: در سال جاری راهبردی توسط مقام معظم رهبری معرفی شد تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم و قطعا نخبگان و جامعه ما در رابطه با تحقق این موضوع رسالت مهمی را به دوش دارند . رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان در سال ۱۴۰۲ تاکید داشتند نخبگان در عرصه های علمی ، عملیاتی تر وارد شوند و قطعا چرخش تحول آفرین با محوریت این موضوع اتفاق خواهد افتاد. محمد مهدی ایزدخواه ادامه داد: ما در کشور به برکت انقلاب اسلامی شکوهمند ایران هم اراده داریم و هم توان و اعتقاد به باور ملی و خود باوری به درجه اعلا خود رسیده و باید زمینه اثر گذاری و میدان بروز نخبگان را فراهم کنیم ،باید جوانان با انگیزه وارد میدان اجرا شوند . وی در ادامه گفت: سند راهبردی کشور در امور نخبگان با پنج راهبرد کلان استقرار نظام شناسی و هدایت اجتماعات نخبگانی، توانمند سازی اجتماعات نخبگانی در چارچوب گفتمان اسلامی و ایرانی ، زمینه سازی برای اثر گذاری افراد و گروه های نخبگانی در جامعه، ارتقا نظام سیاست‌گذاری و مدیریت امور نخبگان و توسعه زیرساخت های فرهنگی ،پژوهشی و اطلاع رسانی مرتبط با نظام نخبگانی، محوریت سیاست گذاری و برنامه ریزی طرح ها و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان می باشد.

ما نیازمند اثر گذاری نخبگان در عرصه های مختلف کشوری و استانی هستیم
رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر اثر بخش بودن در اداره و حل مسائل کشور مهم ترین رسالتی است که نخبگان بر عهده دارند .ما در گفتاورد ملی نخبگان قصد داریم فرصتی برای شنیده شدن و تقویت ایده های نخبگانی و نقش آفرینی موثر نخبگان در مسایل کشور داشته باشیم و بر همین اساس می‌توان مدیریت کشور را دانش بنیان کرد و بستر تفاهم اجتماعی و رشد عمومی را ایجاد نمود.
محمد مهدی ایزدخواه در ادامه گفت: در این رویداد پنج موضوع کلان مدنظر است .حوزه مالی و ارزی، منابع طبیعی، امنیت غذایی،نظام سلامت، حکمرانی و سیاست گذاری . ما نیازمند اثر گذاری نخبگان در عرصه های مختلف کشوری و استانی هستیم و به همین سبب باید زمینه سازی را انجام دهیم تا ایده های نخبگان عملی شود.
وی در ادامه گفت: لینک بارگذاری ایده ها در اختیار نخبگان قرار خواهد گرفت و اساتید هم می توانند نقش راهبری دانشجویان را بر عهده بگیرند و نخبگان می توانند طرح های خود را به گوش مسئولان اجرایی کشور برسانند. این رویداد مستمر خواهد بود و در مهر ماه سال جاری و در روز ملی نخبگان طرح های برگزیده در حضور رهبر انقلاب و ریاست محترم جمهور ارائه خواهند شد و پنج طرح برگزیده این رویداد کارگروه ویژه ای در دولت تشکیل خواهد شد تا بتوانیم نقش نخبگان در تصمیم گیری بیشتر ببینیم. استاندار: توسعه خراسان جنوبی در گرو تعامل نخبگان و مدیران است

استاندار خراسان جنوبی نیز در این آیین گفت: تعامل موثر بین نخبگان، هیات‌های اندیشه ورز و مدیران دستگاه‌های اجرایی، زمینه توسعه استان را فراهم می‌کند و نتیجه آن مشارکت مردمی خواهد بود.
جواد قناعت افزود: بنیاد نخبگان در استان نباید منتظر دستورات تهران باشد هرچند انتظار محبت بیشتر داریم اما باید علاوه بر تقویت ارتباطات، از ظرفیت‌های بومی استفاده کنیم تا نخبگان دلسرد نشوند و با تفاهم و همدلی مدیران، زمینه برای حضور و مشارکت مردم فراهم شود.وی با اشاره به جایگاه جامعه نخبگانی عنوان کرد: در جمع نخبگان کمیت معنا ندارد بلکه باید از وجود همان تعداد معدود بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم.استاندار خراسان جنوبی گفت: ایجاد ظرفیت‌های جدید برای نقش‌آفرینی نخبگان در راستای حل مسائل ملی و استانی مهمترین رویکرد این رویداد است.
وی با بیان اینکه تاکنون بهره‌برداری لازم از نخبگان در سطوح مدیریتی نشده است ادامه داد: مهمترین مشکلات کشور که از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری است این بوده که نتوانستیم بهره‌وری خوبی از نخبگان داشته باشیم.
قناعت گفت: دستگاه‌های اجرایی شناخت خوبی از نخبگان و محیط‌های علمی ندارند لذا این نوع نگاه اشتباه است و باید اصلاح شود.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اثرگذاری نخبگان برای تمدن سازی ادامه داد: از همین رو به ظرفیت نخبگان باید توجه ویژه و خاص شود و اولین گفتاورد ملی نخبگان در خراسان جنوبی اثرات خوبی به همراه دارد.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تعریف جدید از نخبگان و ایده‌های آنها و استفاده حداکثری نخبگان با مشارکت عمومی دیگر رویکرد این رویداد مهم است.
وی با اشاره به لزوم ارتباط نخبگان و مردم گفت: این امر ارتباط مردم و دستگاه‌های اجرایی را نیز تسهیل می‌کند و در ارتباط گیری بین نخبگان و محیط‌های اداری باید محدودیت‌ها را رفع کرد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های خراسان جنوبی عنوان کرد: ۶ پیشران اقتصادی در استان تعریف شده که معدن در اولویت قرار دارد چون ۷۶ درصد ذخایر زغال سنگ کشور، ۸۵ درصد ذخایر بنتونیت ایران در خراسان جنوبی بوده و ذخایر غنی طلا، مس، گرانیت و گوهرسنگ در این استان واقع شده است.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: رتبه معادن خراسان جنوبی در شاخص معادن فعال و اشتغال، چهارم و از نظر ذخایر قطعی، هفتم کشوری است.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هیات‌های اندیشه ورز باید جلسات خروجی محور را مد نظر قرار دهند و فارغ از تئوری محوری به صورت کاربردی اقداماتی را انجام دهند گفت: دستگاه‌های اجرایی هم در جلسات هیات‌‍‌های اندیشه ورز حضور فعال داشته باشند تا خروجی آن حل مسائل استان باشد.
وی تاکید کرد: بنیاد ملی نخبگان باید اختیارات بیشتری به استان‌ها بدهد زیرا ارائه مجوز و منابع در خروجی کارها تاثیر زیادی دارد پس انتظار می‌رود با اختیارات استانی در حوزه‌ تسهیلات و منابع مالی زمینه رشد و شکوفایی فراهم شود.
قناعت با بیان اینکه همه منابع متمرکز در تهران است گفت: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور هرچه سریعتر نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه برای توسعه زیرساخت‌ها و پیشبرد اهداف دانش بنیاد خراسان جنوبی اقدام کند این در حالی است که تفاهم نامه مربوطه ۶ ماه پیش ارسال شده است.
اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان با هدف ایجاد فرصتی برای تعامل مدیران، نخبگان و مردم استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سمنان آغاز به کار کرد تا زمینه ارائه چرخش‌های تحول آفرین در حوزه‌های مالی و پولی، منابع طبیعی، امنیت غذایی، نظام سلامت، حکمرانی و سیاست‌گذاری را فراهم کند.همچنین در این مراسم از سه دبیر هیات‌های اندیشه‌وز نخبگان خراسان جنوبی و مدیرعامل شرکت کویر تایر بیرجند به عنوان حامی طرح‌های احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت