نخستین مرکز نوآوری کشاورزی در خراسان جنوبی افتتاح می شود

کاری- نخستین مرکز نوآوری کشاورزی در خراسان جنوبی تا بهمن ماه سال جاری راه اندازی می شود. مجری کسب و کارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی روز گذشته در نشست خبری گفت: امسال ۶ مرکز نوآوری کشاورزی در کشور راهاندازی میشود که یکی از آنها شبکه استارتاپی است. حمید مختاری افزود: در برخی از این مراکز بخش خصوصی کار را آغاز کرده است و بعد از صدور مجوز مراجع قانونی، این مهم طی ۶ ماه به نتیجه خواهد رسید.وی گفت: امید است به زودی شاهد افتتاح نخستین مرکز نوآوری کشاورزی در استان خراسان جنوبی باشیم که در این صورت شاید دومین یا سومین مرکز نوآوری کشور باشد. مجری کسب و کارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: پیشبینی میکنیم تمرکز فعالیتهای مرکز نوآوری استان در حوزههای عناب، زرشک، زعفران و محصولات پربازده و با مزیت نسبی باشد همچنین تکمیل زنجیره ارزش صنایع غذایی در اولویت خواهد بود.وی تاکید کرد: تولید محصولات نوآورانه در صنایع غذایی ناشی از محصولاتی مانند زرشک، زعفران و عناب بسیار مهم است و هرچه کار علمی و نوآورانه بیشتری روی محصول انجام شود ارزش و قیمت محصول نهایی بالاتر میرود همچنین هرچه این زنجیره کوتاهتر شود درآمد کشاورز نیز افزایش بیشتری خواهد یافت. حمیدرضا مختاری افزود: ۲ سال از فعالیت حوزه استارتاپهای بخش کشاورزی در سطح کشور میگذرد که در این مدت ۲۰۰ استارتاپ شناسایی و پایش شده است و انجمن صنفی استارتاپهای بخش کشاورزی اکنون با ۲۰ استارتاپ فعال شده و در حال ثبت است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در نظر داریم وظایف غیرحاکمیتی که در این حوزه وجود دارد را به نهادهای غیردولتی واگذار کنیم. وی تصریح کرد: یکی از ماموریتهای وزارت جهاد کشاورزی افزایش درآمد کشاورزان است چراکه وقتی کشاورز درآمد بیشتری داشته باشد با اکوسیستم پایدارتری مواجه میشویم. مختاری ادامه داد: افزایش درآمد کشاورزان نباید با فشار بر منابع اتفاق بیفتد زیرا در این صورت شاهد ناپایداری اکوسیستم خواهیم بود لذا معتقدیم افزایش درآمد باید از طریق نوآوری باشد. وی گفت: با اجرای طرحهای فناورانه هم در مصرف آب بخش کشاورزی صرفهجویی میشود و هم پیشبینی شده درآمد کشاورزان ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت. مجری کسب و کارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی افزود: گسترش شبکه نوآوری در کشور به ما این امید را میدهد که متکی بر دانشی که در استان وجود دارد نباشیم و از علم و ایده سایر کشورها نیز بهرهمند شویم. وی درباره آموزش کشاورزان برای حضور در استارتاپها گفت: آموزشها به صورت روتین برای بهرهبرداران بخش کشاورزی ارائه میشود و امید است با راهاندازی مراکز نوآوری زنجیره آموزش از دانشگاه به مرکز تحقیقات کشاورزی و از آنجا به کشاورزان ارائه شود.مختاری گفت: تمرکز ما در وزارت جهاد کشاورزی روی یک مشکل بزرگ به نام بازاریابی است و در زمینه تامین محصولات در حلقه آخر یک مساله مهم به نام واسطههای زائد داریم که ارزشی در این زنجیره نه تنها اضافه نمیکند که کم هم میکندوی اضافه کرد: یکی از اهداف سفر ۲ روزه به استان خراسان جنوبی بررسی اکوسیستم نوآوری بخش کشاورزی و وضعیت عملکرد استان در حوزه کسب و کارهای نوپا است که بدو ورود از یک کارخانه فرآوری زرشک و زعفران نیز بازدید داشتیم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: خراسان جنوبی در تولید محصولات خاص و مزیتدار دارای ظرفیتهای منحصر به فرد است که میتوان از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها در فروش محصولات و ایجاد زنجیره ارزش برای حمایت از کشاورزان استفاده کرد.وی بیان کرد: مشکلاتی که در بخش کشاورزی کشور و استان مشاهده میکنیم مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه در طول سالها به تدریج انباشته شده و بسیاری از مسایل و مشکلات با نوآوری قابل حل است. مختاری یادآور شد: اگر مسایل و مشکلات در یک سطحی ایجاد شود باید برای حل آن از سطح بالاتری استفاده کرد که نیاز به اندیشه، فکر نوآور و خلاق دارد.وی گفت: در سفرهای استانی پروتکلی بر مبنای شناخت شبکه نوآوری استانها در نظر داریم و یکی از نهادهایی که در دنیا و همانطور کشور در حوزه نوآوری به ویژه در بخش کشاورزی عهده دار هستند، دانشگاه است لذا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استانها و دانشگاه باید با هم ارتباط و انسجام داشته باشند. مجری کسب و کارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دانشگاه بیرجند در این زمینه پیشقدم شده و مرکز نوآوری دانشگاه را راهاندازی کرده که امید است آغاز ارتباطی پویا و منطقی بین عناصر این شبکه نوآوری در استان باشد و ادامه پیدا کند.وی از برگزاری یک رویداد استارتاپ کشاورزی در آینده نزدیک در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در گذشته ۲ رویداد برای محصولات زرشک و عناب برگزار شد اما ادامه نداشت در حالی که پیوستگی رویدادها مهم است. مختاری با اشاره به پیشبینی راهاندازی مرکز نوآوری کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی بیرجند گفت: هرچه تعداد مراکز نوآوری با رعایت منطقی که بر آن حاکم است بیشتر شود تبدیل به شبکه شود فضای اکوسیستم نوآوری نیز پربارتر میشود. وی با بیان اینکه مراکز نوآوری توسط بخش خصوصی راهاندازی میشود افزود: تجربیاتی که در مراکز رشد داشتهایم اما چون دولتی بودند نتوانستند پتانسیلهای خود را به نمایش بگذارند. مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در مرکز نوآوری تیمهای استارتاپی از بدو تشکیل (قبل از آموزش) مستقر میشوند تا زمانی که در جامعه بتوانند فعالیت داشته باشند. وی عنوان کرد: یکی از گلایهها فرایند سخت صدور مجوزها در بخشهای مختلف است که در مراکز نوآوری قوانین بالادستی به تدریج اصلاح میشود و توسط معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری تسهیلات خوبی در اختیار ما قرار میگیرد. مختاری با بیان اینکه تصمیم داریم مراکز نوآوری سرانجام به یک شبکه ملی تبدیل شود گفت: در جلسهای که به این منظور در استان برگزار شد بخش خصوصی هم مورد بررسی قرار گرفت و امید است به نتایج مطلوب دست یابیم.

بهره برداری ۵ کیلومتر دیگر از باند دوم محور سربیشه-درح-ماهیرود

۵ کیلومتر دیگر از باند دوم محور سربیشه-درح-ماهیرود تا مهر امسال زیر بار ترافیک می رود.مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی دیروز به همراه نماینده مردم شهرستان های زیر بار ترافیک رفتن ۵ کیلومتر دیگر از باند دوم محور سربیشه-درح-ماهیرودسربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی از این محور بازدید کرد و از نزدیک در جریان پیشرفت و مشکلات ساخت این طرح قرار گرفت.داعی با بیان اینکه این پنج کیلومتر با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان تا مهر ۹۹ زیر بار ترافیک می رود، گفت: طول این محور ۱۳۵ کیلومتر است که تاکنون ۱۰ کیلومتر از آن زیر بار ترافیک رفته است، عملیات اجرایی ۴۸ کیلومتر در حال انجام است، ۲۴ کیلومتر دیگر هم در شش ماه دوم سال مناقصه آن برگزار و به پیمانکار تحویل داده می شود و مطالعات ۴۸ کیلومتر باقی مانده نیز انجام شده که سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.نخعی، نماینده مردم شهرستان های سربیشه و نهبندان درمجلس شورای اسلامی هم در این بازدید از تلاشها و پیگیری اداره کل راه و شهرسازی استان در بخش راه های شهرستان سربیشه تشکر و قدردانی کرد.

ماده ۱۰۰ مشوق انجام تخلفات ساختمانی
«
کمیسیون ماده ۱۰۰ تشویق کننده به تخلف در ساختمانسازی است چرا که متخلف سودی که از تخلف به دست میآورد بیش از جریمهای است که در کمیسیون میپردازد».
معاون دادگستری خراسانجنوبی روز گذشته در جلسه پیگیری روند اجرای قانون پیش فروش ساختمان در خراسانجنوبی با بیان این مطلب گفت: قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ در واقع تشویق کننده به تخلف در ساختمانسازی است چرا که متخلف سودی که از تخلف به دست میآورد بیش از جریمهای است که در کمیسیون ماده ۱۰۰ پرداخت میکند.حجت الاسلام یدا… وحدانی نیا افزود: طبق ماده ۲۴ قانون پیش فروش ساختمان، مشاوران املاک نمیتوانند رأسا مبادرت به تنظیم قرارداد در این زمینه کنند و باید طرفین معامله را بعد از مذاکرات اولیه به دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند رسمی هدایت کنند.وی افزود: اگر مشاور املاکی خلاف این رویه را عمل کرد پروانه کسب او برای برای اول تا یک سال، برای بار دوم تا مدت دو سال و در بار سوم برای همیشه باطل میشود. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستریاظهارکرد: با اجرای دقیق قانون پیش فروش ساختمان دیگر شاهد کلاهبرداریهایی چون فروش ملک به چند نفر و انجام معاملات معارض نخواهیم بود که این موضوع از تشکیل پروندههای متعدد در دستگاه قضایی استان جلوگیری می کند. وحدانینیا با اشاره به اینکه یکی از مهمترین معضلات در حوزه قراردادهای پیش فروش ساختمان، فروش یک ملک به چند نفر است، بیانکرد: باید نواقص قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز در راستای کاهش معضلات و تخلفات حوزه ساختمانسازی رفع شود.

فقط باشه لزوم اجرای قانون پیش فروش

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند نیز در این جلسه گفت: اجرایی شدن قانون پیش فروش ساختمان جلوی بسیاری از تخلفات از جمله پیش فروش ملک به چند نفر در خراسانجنوبی را خواهد گرفت. حمید فخیمزاده با بیان اینکه شناسنامه فنی ساختمان دارای دو امضاء است، اظهارکرد: یکی از این امضاها، امضای ناظر ساختمان است که باید در شهرداری حضور پیدا کرده و شناسنامه فنی ساختمان را امضا کند.معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند با بیان اینکه متأسفانه در بعضی از مناطق بیرجند ناظر حضور پیدا نمیکند، ادامه داد: شناسنامه فنی ساختمان از سوی شهرداری در زمان صدور پروانه ساختمان صادر میشود. فخیم زاده با تأکید بر این نکته که شناسنامه فنی ساختمان این حق را برای پیش خریدار ایجاد میکند که نتوانند در نقشه ساختمان تغییراتی ایجاد کنند، گفت: در حال حاضر دغدغه پیشفروش یک واحد به چند نفر وجود دارد. وی اظهار کرد: اگر شناسنامه فنی توسط ناظر امضا و در اداره ثبت اسناد و املاک به ثبت برسد جلوی بسیاری از این تخلفات از جمله پیش فروش ساختمان به چند نفر در خراسانجنوبی گرفته خواهد شد.

مراقب شگرد جدید کلاهبرداری تلفنی باشید

ایرنا – پلیس خراسان جنوبی درباره شگرد جدید کلاهبرداری تلفنی از طریق برنامه «واتس اپ» به شهروندان هشدار داد. به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری پلیس در این اطلاعیه آمده است: اخیرا کلاهبرداران به منظور ارتباط با قربانیان جرم به جای استفاده از خطوط تلفن همراه از برنامه “واتس اپ” استفاده میکنند. این اطلاعیه میافزاید: متهمان برای جلب اعتماد قربانیان، تصویر پروفایل خود را آرم سازمان صدا و سیما قرار داده و عنوان میکنند از صدا و سیما تماس میگیرند و شهروندان با مشاهده آرم صدا و سیما به این افراد اعتماد میکنند. پلیس خراسان جنوبی تصریح کرد: همچنین در مواردی مشاهده شده که کلاهبرداران با شماره تلفن همراه شاکی روی گوشی تلفن همراه خود برنامه واتس اپ را ساخته و کد واتس اپ را به صورت تلفنی از شاکی استعلام و با نصب این برنامه روی گوشی خود با شماره تلفن شاکی اقدام به کلاهبرداریهای بعدی از شهروندان میکنند.اطلاعیه پلیس ادامه داد: این مهم میطلبد شهروندان هوشیاری لازم را درخصوص مواجهه با این گونه افراد داشته باشند تا در دام کلاهبرداران تلفنی گرفتار نشوند و به اکانتها و صفحات جعلی شبکههای اجتماعی به هیچ عنوان اعتماد نکنند.

۲۰۰ رأس قوچ و میش تلف در استان شدند

۲۰۰ رأس قوچ و میش در اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از اوایل بهمن سال گذشته تاکنون در خراسان جنوبی تلف شدند.اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه این بیماری از اوایل بهمنپارسال در بررسی و پایش برخی مناطق آزاد در شهرستانهای فردوس و سرایان مشاهده شد ، گفت: این بیماری قابل انتقال به انسان نیست ، اما قابل انتقال به دامهای اهلی است که امیدواریم همکاری دستگاههای مرتبط به ویژه مردم محلی و دامداران و عشایر منجر به کنترل دامنه انتشار این بیماری در کوتاهترین زمان ممکن شود تا بتوانیم از نابودی ذخیرههای ژنی ارزشمند استان جلوگیری کنیم.

گلایه امام جمعه اسدیه از مشکل آب روستاها در روزهای گرم کرونایی

مردم در روستاهای درمیان هم در این روزهای گرم و بحران کرونا با مشکل آب مواجه شدند. امام جمعه اسدیه گفت: پسندیده نیست مردم در روستاهای درمیان در روزهای گرم و شرایط کرونایی با مشکل آب رو به رو باشند.حجتالاسلام مصیب خزاعی صبح چهارشنبه در شورای اداری شهرستان درمیان با اشاره به اندیشههای ناب شهید بهشتی و مطهری بیانکرد: باید بیش از یادآوری و اکرام ایام شهادت این بزرگان با اندیشه و طرز تفکرات آنان در موضوعاتی چون آزادی و مراجعه به آراء مردم آشنا شویم. امام جمعه اهل تشیع اسدیه با بیان اینکه باید مشکلات کارگران و کارمندان قراردادی را مورد توجه ویژه قرار دهیم، گفت: بسیاری از قوانین در حوزه هایی چون منابع طبیعی و یا بیمه قالیبافان مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده که باید نسبت به اصلاح و به روزرسانی آن همت شود.خزاعی با بیان اینکه نمایندگان میتوانند با نظارت چرخ اجرا را به حرکت درآورند، یادآور شد: چرا مردم در روستاهای درمیان باید در روزهای گرم و شرایط کرونایی با مشکل آب رو به رو باشند وی با اشاره به اینکه دستگاههایی که در اجرای طرحهای خود با کمبود اعتبار رو به رو هستند، میتوانند از ظرفیت نهادهایی چون بنیاد علوی استفاده کنند، گفت: هر چند دولت خدماتی در سال های گذشته داشته است ولی باز هم مردم با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند.

۱۷۷ محدوده معدنی امیدبخش در خراسان جنوبی شناسایی شد

رییس سازمان صمت استان گفت: در حوزه اکتشاف با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان، پهنهای به وسعت ۵۰ هزار کیلومترمربع زیر پوشش مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفت که منجر به شناسایی ۱۷۷ محدوده امیدبخش در این استان شد. وی بیان کرد: بخشی از این مناطق توسط ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سازمان زمینشناسی تکمیل اکتشاف خواهد شد و بخشی نیز از طریق واگذاری به بخش خصوصی مورد اکتشاف و بهرهبرداری قرار میگیرد.

مبارزه با ملخ صحرایی مانند کرونا به عزم ملی نیاز دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: مبارزه با آفت ملخ صحرایی مانند بیماری کرونا به حمایت، پشتیبانی و عزم ملی نیاز دارد و با اعتبارات ناچیز استانی نمیتوان با بحران مقابله کرد. سید کمالالدین میرجعفریان در نشست ستاد عالی گیاه پزشکی استان که با محوریت مبارزه با آفت ملخ صحرایی برگزار شد اظهار کرد: چهار شهرستان نهبندان، درمیان، سربیشه و زیرکوه در این استان درگیر مبارزه با ملخ صحرایی هستند و موضوع مبارزه با این آفت از سال ۹۸ و در شرایطی که درگیر سیل بودیم، برنامهریزی شده است

۱۹درصدکارفرمایان و خویش فرمایان، متقاضی دریافت تسهیلات شدند

تاکنون ۱۹درصد مشمولان دریافت تسهیلات کارفرمایی و خویش فرمایی مشاغل آسیب دیده از کرونا، متقاضی دریافت تسهیلات شدند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: ۱۱هزار و ۲۰۶مورد مشمولان بهره مندی از این تسهیلات در استان هستند که هم اکنون ۲هزار و ۱۴۴پرونده متقاضی برای دریافت ۲۷۲میلیارد ریال تسهیلات به بانکهای عامل معرفی شدند. اشرفی افزود: این تعداد پرونده متقاضیان، معادل ۱۹.۱درصد مشمولان این تسهیلات در استان هستند که تا کنون نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت