یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

نبود زیر ساخت و اعتبار کافی از مهمترین چالش های حوزه هنر استان

نسرین کاری – حسین عباس زاده هنرمند بیرجندی، لیسانس هنرهای تجسمی فارغ التحصیل مشهد، کارشناس ارشد کارگردانی نمایش ،شاغل آموزش و پرورش شهرستان بیرجند است. که در حال حاضر علاوه بر تدریس در هنرستان در دانشکده هنر دانشگاه بیرجند و دانشگاه فرهنگیان بیرجند مشغول تدریس طراحی ،قصه گویی و نمایش خلاق ،داستلن نویسی و نمایش در ایران و تجزیه و تحلیل آثار هنری و …می باشد . وی مدیر مسئول آموزشگاه آزاد هنری مهراب بیرجند ضمیمه ی موسسه عرفان و سرپرست گروه نمایشی مهراب بیرجند نیز هست.

سابقه کاری این هنرمند بیرجندی
علاوه بر تولید و نگارش بیش از سی اثر نمایشی و شرکت در جشنواره های بین المللی فجر .چهار دور جشنواره بین المللی تاتر عروسکی یونسمای تهران ،دو دوره جشنواره بین المللی کودک و نوجوان.دو دوره جشنواره تاتر سراسری ماه در زمینه تجسمی،کسب رتبه اول طراحی سال 84، کسب رتبه دوم کشوری هشتمین کنگره پرسش مهر رئیس جمهوری و چندین و چند جایزه اول داستان نویسی و نمایشنامه نویسی و کارگردانی و موسیقی اول جشنواره بین‌المللی تاتر فجر سال نود و دو و کسب نمایش برتر هفدهمین جشنواره بین المللی تاتر عروسکی یونسمای تهران با نمایش متریک و …را در پرونده کاری خود دارد .

در حوزه تئاتر و طراحی و نقاشی فعالیت دارم

عباس زاده در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: مدت ۳۴ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش وتدریس به دانش آموزان پرداخته ام و از بچگی به هنر علاقمند شدم، وی اضافه کرد: در حوزه تئاتر، طراحی، نقاشی و مدتی در موسیقی و خوشنویسی فعالیت داشته و دارم. این هنرمند هم استانی با بیان اینکه در سال ۶۹ به سراغ نی نوازی رفتم، ادامه داد: شاگر استادان حسن کیان نژاد و حسن مکانیکی بودم اما متاسفانه شرایط پیش نیامد موسیقی را ادامه بدهم. وی با اشاره به اینکه از بچگی تئاتر را با تقلیدهای کودکانه انجام می دادم، اضافه کرد: از همان دوران کودکی تقلید صدا، تقلید راه رفتن دیگران و بازیگران فیلم ها و حرکات نمایشی و سایه بازی را شروع کردم و مورد تشویق بقیه قرار گرفتم .عباس زاده خاطر نشان کرد: به خاطر دارم در کلاس پنجم دبستان نمایشی در کتاب فارسی بود و من کل نمایش را در کلاس درس بارها بازی کردم که باعث تشویق همکلاسی ها و معلم عزیزم سرکار خانم حسینی نژاد قرار گرفت .
تحصیل در رشته هنر دانشگاه مشهد

وی با بیان اینکه خانواده زیاد موافق با فعالیت من در حوزه هنر نبودند، ادامه داد:‌ دیپلم تجربی را از دبیرستان چمران بیرجند گرفتم و پس از اتمام خدمت سربازی در رشته هنر دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد قبول شدم و پس از آن در سال هفتاد و سه در آموزش و پرورش قاینات استخدام شدم. هنرمند بیرجندی با بیان اینکه طرحی را از استاد علیرضا صباغیان فرا گرفتم، یادآور شد: البته شروع کار طراحی منبا مرحوم استاد طاهری بود.عباس زاده با بیان اینکه سال ۷۷ مجدد دانشگاه قبول شدم و دوره کارشناسی هنرهای تجسمی با گرایش طراحی و نقاشی را گذاراندم، که منجر به آشنایی من با استاد غلامحسین سهرابی شد که در زمینه طراحی و نقاشی بسیار از ایشان و استاد جاجویی در زمینه آبرنگ آموختم وی اضافه کرد:‌ بعدها با استاد احمد وکیلی نیز آشنا شدم که بسیار آموختم و در سفری که استاد به بیرجند داشتند برای من تجربه ارزشمندی بود .
وی با بیان اینکه همزمان که تئاتر را دنبال می کردم طراحی را به شکل دقیق و اصولی دنبال می کردم، ادامه داد: سال بعد از اتمام دوران تحصیل در مشهد به بیرجند برگشتم و بعد دوسال تدریس در مدرسه قاین ،به بیرجند منتقل شدم و در هنرستان های صیام خیام ،کوثر،رسالت،خلیج فارس، دانشگاه های فرهنگیان و آزاد اسلامی و دانشگاه صنعتی و سما و دوره های ضمن خدمت فرهنگیان و سپیده کاشانی بیرجند مشغول تدریس طراحی و نقاشی شدم .هنرمند بیرجندی اضافه کرد: وقتی که وارد حوزه تدریس می شوی باید تجربه کسب کنی و به روز باشی وگرنه همان جا متوقف می شوی. تأسف می خورم هنوز مهر فارغ‌التحصیل برخی خشک نشده در موسسه ها که جای خود دارد در مراکز آموزش عالی مشغول تدریس می شوند.

سابقه تدریس
در دانشگاههای مختلف
وی با بیان اینکه در سن ۳۲ سالگی کم کم وارد حوزه تدریس خارج از محیط آموزشی مدرسه شدم، یادآور شد: تجربه تدریس در آموزشکده سپیده کاشانی، دانشگاه آزاد، دانشگاه سما و دانشکاه دولتی را دارم. وی خاطر نشان کرد: در هنرهای تجسمی، طراحی و نقاشی تدریس داشتم و تجربیات خوبی در این حیطه کسب کردم. در حال حاضر بازیگری تاتر و تدریس نمایشنامه نویسی و داستان نویسی به ان اضافه شده و خوشحالم که با جوانان علاقمند دورهمی نمایشنامه خوانی را هر دو هفته یک نوبت دنبال می کنم و درباره تاریخ ادبیات دراماتیک و تحلیل متن صحبت می کنم .
خودم را بیشتر طراح می دانم
عباس زاده با بیان اینکه نقاشی و طراحی برای من همیشه شیرین بوده است، اظهار کرد: در کوچه پس کوچه های شهر بیرجند و روستاها گشته ام و نقاشی کشیدم و از طراحی مردم و زندگی آنها بسیار آموخته ام که دست مایه نوشتن داستان و نمایشنامه برای من بوده است. وی عنوان کرد: بیشتر از آنکه خودم را نقاش بدانم یک طراح می دانم، و از هر ده تا اثری که تمرین کرده ام ۸ تا طراحی و دو تا نقاشی بوده است .وی خاطر نشان کرد: اگر هنرهای تجسمی را شامل طراحی، نقاشی، گرافیک، انیمیشن ، مجسمه سازی، عکسای و طراحی صنعتی، خوشنویسی در نظر بگیریم که البته خوشنویسی بخشی از هنر گرافیک محسوب می شود ،پایه همه اینها طراحی است و ابتدا باید طراحی شما قوی شود و تسلط به ترکیب بندی نور و رنگ و سایه ها و …پیدا مرد. وی با بیان اینکه تعداد کارآموزانم را دقیق نمی توانم بگویم، یادآور شد: خداروشکر بسیاری از شاگردانم تحصیلات عالیه دکترای هنری دارند و از خود من پیشی گرفته اند و این افتخار ی برای من محسوب میشود و الان هر کدامشان استاد مسلطی هستند که حتی در خارج کشور نیز مشغول به کار هنری می باشند.و در همه حال خودم را نیز هنرجوی هنر می دانم . هنرمند بیرجندی با بیان اینکه در حوزه تئاتر هم از سال ۶۴ فعالیت ام را شروع کردم، ادامه داد بیشتر سوژه هایی که کار کردم مسایل اجتماعی و فرهنگی و آسیب های اجتماعی بویژه برای کودکان و نوجوانان و دانش آموزان بوده که برای خودم و مخاطبان تاتری جذاب بود . عباس زاده یادآور شد: شاید در مشهد و شهرهای بزرگ موقعیت های بهتری نصیبم می شد اما اخلاقا با خودمان تعهد کردیم که هر چی یاد گرفتیم برای بچه های منطقه خودمان آموزش بدهیم و به این مرز و بوم خدمت کنیم برای همین شرایط ماندن در مشهد را رها کردم و به بیرجند برگشتم .

هنر نسبت ما با جهان هستی است
وی خاطر نشان کرد: من معتقدم هنر نسبت ما با جهان هستی روشن و شفاف است و محصول ارتباط ما و نسبت ما با جان پیرامون است که پدید آورند کار هنری تفسیر خود را از جهانی که در آن زیست می کند وی با اینکه در کلاس هایم به شاگردانم یادآوری می کنم از کپی و پاک کن استفاده نکنندؤ خاطر نشان کرد: چرا که کپی کاری و تکرار حرفی که مال خودتان نیست و افتخار به چنین خلق کردنی در واقع وقت تلف کردن است و همچنین با پاک کردن اعتماد به نفس یک طراح گرفته می شود.
هنرمند بیرجندی با اشاره به اینکه داستان های خیالی در نقاشی ها شکل می گیرند، اضافه کرد: بسیاری از این نقاشی های خیالی من در نمایشگاه اخیر داستان دارند و روح دارند و بسیار مورد توجه بازدید کنندگان نمایشگاه قرارگرفت و تشویق شدم بیشتر خیالی و ذهنی نقاشی کنم و این کار رو نتیجه سالها تجربه ی طراحی می دانم . عباس زاده با بیان اینکه نقاشی و طراحی با عمق وجود و احساس و تفکر ادمی نقش پیدا می کند، ادامه داد: هر نقاشی یک تفسیر است که نقاش از دنیای بیرون به نمایش می گذارد.و مهم ایجاد تغییر است و کیفیت بخشی به زندگی دیگران و خود است .این مسئله ی اصلی هنر است .

طراحی و نقاشی اندیشه های
ناب انسانی است
وی معتقد است: طراحی و نقاشی اندیشه های ناب انسانی است که از ناخودآگاه ما سرچشمه می گیرد و خلاقیت هنرمند ر ا به نمایش می گذارد. وی با بیان اینکه با مطالعه و کسب تجربه می توان یک اثر هنری خلق کرد، ادامه داد: هنر هم نیاز به حمایت دارد اولین و مهمترین حمایتگر یک اثر هنری صد در صد مردم هستند. به گفته وی همچنان که ما به جسممان آرامش می دهیم نیاز است که به روح مان هم آرامش بدهیم و این کار با هنر ملموس تر می شود. و انرژی مثبتی است که از تماشای آثار هنری حاصل خواهد شد.لذا توصیه می کنم به هر گالری و نمایشگاه سری بزنید ،موسیقی فاخر گوش بدهیم و تاتر و فیلم خوب ببینیم و شعر ناب بخوانیم تا روح شاداب و سرزنده داشته باشید اساسا یکی از کارکردهای آثار هنری پالایش روح ست از تمام ناملایمات که در زندگی ما مثل علف روییده و باید حذف بشود چه چیز بهتر از دیدن و ارتباط با آثار هنری .هنرمند بیرجندی با بیان اینکه تاکنون دو داستان نوشته و یک مجموعه شعر هم آماده کرده ام، ادامه داد: امیدوارم به زودی به چاپ برسد من با این آثار زندگی کرده ام و همه آثارم را به یک اندازه دوست دارم. وی با بیان اینکه تکنیک های عروسکی را خیلی دوست دارم، اضافه کرد: قبلا تئاتر کودک و نوجوان کار می کردم و اکنون در حوزه تئاتر برای بزرگسالان وبیشتر در موضوع آسیب های اجتماعی فعالیت دارم.

نبود زیر ساخت و عدم اعتبار از مهمترین چالش های حوزه هنر استان

وی با بیان اینکه معتقدم حامی اصلی هنر مردم آگاه هستند که در سخت ترین شرایط همیشه کنار ما بودند ، ادامه داد:
عدم اعتبار کافی، نبود سالن مناسب و زیرساخت مناسب و عدم رسیدگی در پاره ای موارد از فعالیت هنری جوانان خصوصا در شهرستان های استان از مهمترین چالش های هنر استان است.

فرزندانم در حوزه هنر فعالیت دارند

هنرمند هم استانی با بیان اینکه پسرم بازیگری کار می کند و دخترم رشته صنایع دستی درس خوانده است، اضافه کرد: خانواده من با هنر زندگی می کنند و من به آن افتخار می کنم. عباس زاده با بیان اینکه هنر را جدی بگیریم چرا که باعث التیام می شود، اظهار کرد: یکدیگر را نقد کنیم و به چالش بکشیم چرا که در همین نقدهاست که رشد می کنیم.وقتی نقدی مکتوب برای یک مجموعه نوشته می شود باعث ماندگاری آن رویداد در تاریخ می شود و آنچه که به زندگی انسان جهت داده همین اندیشه و خرد جمعی تاریخی ست. وی با بیان اینکه مسئولان و مردم از هنرمندان حمایت کنند، ادامه داد: حمایت به دید ه شدن آثار هنرمندان جوان توسط مردم و شنیدن صحبت بازدید کنندگان بازخورد خوبی دارد و باعث ایجاد انگیزه در هنرمند می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خودکار – مجری طرح تجهیز، بهسازی و ساخت پایگاه‌های امداد و نجات مناطق زغالدار کشور

بیشتر

اصغری – مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از آغاز پیش فروش

بیشتر

قاسمی – مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اظهارکرد: در راستای تاکیدات و دستورات

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت