نامزدهای ریاست جمهوری طبق طرح جدید، ۵ مشاور خود را به شورای نگهبان معرفی کنند

ابوالفضل ابوترابی رییس کارگروه طرح اصلاح قانون انتخابات و عضو کمیسیون شوراها طی گفت و گویی با «انتخاب» درباره پیشنهاد برگزاری آزمون و مصاحبه تخصصی از سوی شورای نگهبان برای احراز صلاحیت، گفت: این موضوع به نحوی در کارگروه مورد بررسی مجدد و اصلاح قرار گرفت. اولا لازم به توضیح است که بگویم این آزمون و مصاحبه مشمول نامزدهای ریاست جمهوری نیست و به نامزدهای شوراها و مجلس مربوط میشود. ابوترابی ادامه داد: نکته بعدی این است که ما در بحث انتخابات ریاست جمهوری، این شرط را قید کردیم که نامزد انتخاباتی باید حداقل ۸ سال سابقه همتراز وزارتخانهای داشته باشد. همچنین این نامزد باید ۵ مشاور پیشنهادی خود را به شورای نگهبان معرفی کند و البته باید دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد باشد. البته موارد دیگری هم مثل بحث معرفی از طریق حزب هم بود که در کارگروه مصوب شد. وی افزود: پیشنهاد اولیه شرط همترازی، سابقه ۱۲ ساله بود که مورد موافقت قرار نگرفت و به ۸ سال تقلیل یافت. این همترازی شامل کسانی میشود که سابقه وزارت، معاونت یا ریاست قوا، فرماندهی و سرلشگری نظامی، عضویت شورای نگهبان، شهرداری کلانشهرها و نمایندگی مجلس شورای اسلامی داشته باشند.این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که آزمون و مصاحبه تخصصی نامزدهای انتخاباتی شوراها و مجلس، چگونه از سوی شورای نگهبان انجام میشود، گفت: این آزمون باید توسط سازمان سنجش انجام شود. شورای نگهبان منابع و مواد آزمون را به سازمان سنجش اعلام میکند. این منابع هم خیلی متفاوت و خاص نخواهند بود و مشمول قانون اساسی، آییننامه داخلی، اطلاعات عمومی و مفاهیم سیاسی و … میشود.
ابوترابی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مشاوران پیشنهادی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز باید احراز صلاحیت شوند، گفت: ما برای این مشاوران شرایط احراز صلاحیت را قید نکردیم. هدف ما بیشتر این است که مردم از طریق معرفی این مشاوران با منش و تفکر و برنامههای آن نامزد آشنا شوند. . البته هنوز کار ما ادامه دارد.

صوفی: اصلاحطلبان منتظر چراغ سبز حاکمیت هستند
علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات گفت : با وجود مانعتراشیها، جریان اصلاحات به عنوان جناح ریشهداری ناچار است که با تکیه بر صندوق رأی، مردم را به طرق مختلفی به رأی دادن ترغیب کند. البته عدهای هم با توجه به شرایط نظرشان عدم شرکت در انتخابات است که بهقاعده چنین رویکردی نمیتواند منطقی باشد و با وجودی که هم فشار را تحمل میکنند همچنان مهیای ورود به فضای انتخاباتی خواهند شد تا در راستای اصلاح امور سهم و نقشی مهم داشته باشند. به همین دلیل اصلاحطلبان منتظر چراغ سبز حاکمیت هستند.

واکنش واعظی به پیشنهاد برای مذاکره ایران و آمریکا؛ بنای مذاکره نداریم

واعظی رئیس دفتر رئیسجمهور در واکنش به پیشنهاد اخیر وزیر خارجه روسیه مبنی بر آمادگی این کشور برای میانجیگیری بین ایران و آمریکا گفت: ما با آمریکاییها بنای مذاکره ندایم و خیلی روشن موضعمان را اعلام کردیم.

اصلاحطلبان ۱۴۰۰ را باختهاند

سجادیان فعال سیاسی اصلاحطلب با بیان اینکه اصلاحطلبان مقصر شرایط فعلی کشور هستند، گفت: اصلاحطلبان انتخابات ۱۴۰۰ را می بازند؛ آنها چه از یک نامزد اصلاحطلب حمایت کنند و چه پشت یک نامزد غیر اصلاحطلب بایستند اقبالی از سوی مردم نخواهند داشت.

احتمال بهبود روابط ایران و آمریکابعد از پیروزى ترامپ در انتخابات

هانى زاده، کارشناس روابط خاورمیانه، در خصوص زمان احتمالى بازگشت آمریکا به برجام گفت : به نظر مى رسد بعد از انتخابات آمریکا این اتفاق بیافتد، البته این احتمال وجود دارد که دونالد ترامپ در این انتخابات شکست بخورد اما اگر دوباره پیروز شود، باز هم می تواند به برجام برگردد و شاید سیاست بهتری نسبت به ایران اتخاذ کند.

اقدام زودهنگام دو کاندیدای ۱۴۰۰

بهمن بابازاده؛ خبرنگار حوزه موسیقی در توئیترش نوشت : از ستاد انتخاباتی دو تا کاندیدای ریاست جمهوری تماس گرفتن برای مذاکره تولید تراک اختصاصی کاندیداهاشون برای انتخابات ۱۴۰۰. ثبت نام کردن مگه؟ تائید صلاحیت شدن ؟

استعفای ظریف صحت دارد؟

اخبار درباره استعفای ظریف در برخی کانال های مجازی مطرح شده که پیگیری نشان می دهد، مطالب مربوط به استعفا صحت ندارد. دیروز نیز ظریف در واکنش به انتشار اخباری درباره حضور نداشتنش در سه جلسه اخیر هیئت دولت، علت را روزهای پر کار دستگاه دیپلماسی بخصوص مقابله با تلاش های غیر قانونی آمریکا مطرح کرده بود.

ترکان: شورای نگهبان بگوید اصلاحطلبان در انتخابات ۱۴۰۰ باشند یا نه!

اکبر ترکان عضو حزب اعتدال و توسعه و مشاور رئیس جمهور میگوید: شورای نگهبان بگوید اصلاحطلبان در انتخابات ۱۴۰۰ باشند یا نه! باید دید در انتخابات ۱۴۰۰ قرار است مردم انتخاب کنند یا خیرخواهان شورای نگهبان انتخاب می کنند و مردم تاییدیه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سربازی – رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فردوس در آئین تجلیل از خیرین مدرسه

بیشتر

دادرس مقدم – «همه ما برای بارش باران دعا می‌کنیم اما غافل از آنکه خدا به

بیشتر

یادم می آمد که مسئولان ما خوششان آمده بود که هر موضوعی پیش می آمد

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت