میزان سهمیه ی گاز مایع عایق کاران مشخص شد

محمودآبادی- تعیین سهمیه ی گاز مایع عایق کاران ساختمان از این پس به عهده ی اتحادیه خواهد بود. بعد از اینکه در بی اطلاعی رئیس جمهورمان از یک، شنبه ی تاریخی نرخ سوخت در کشور رسید به لیتری سه هزار تومان و البته گزینه های زیاد روی میز بنزین با نرخ های متفاوت. و متاسفانه بروز کرونا و مشکلات مربوط به آن، حجم استفاده از گاز مایع رشد چندین برابری پیدا کرد. البته بیشتر برای خودروها،هرچند تغییر نوع سوخت خودرو از بنزین به گاز مایع غیر قانونی و غیر استاندارد است. اما چون به نفع جیب عده ی زیادی بود. و البته این باور در بین مردم وجود دارد که گاز مایع بهتر از CNG است، در کارگاه های غیر مجاز، ناگهان حجم زیادی از خودروها به ویژه در پراید سوخت LPG را جایگزین بنزین کردند.این درحالی است که افزایش صعودی این تخلف ،فشار را بر گلوی مصرف کننده های واقعی بیشتر کرد.

سهمیه دارم

مشاغل زیادی وجود دارد که باید از گاز مایع استفاده کنند. به عنوان مثال افرادی که کار ایزوگام انجام می دهند.یکی از این افراد در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: بنده برای دریافت کپسول مجبور نیستم در صف منتظر بماند. سهمیه ای که برایم در نظر گرفته شده را با کدی که در سامانه ثبت نام کرده ام دریافت می کنم. رحیمی هر ماه باید در سامانه ثبت نام کند. او این کار را در شهر بیرجند در یک کافی نت که روبروی شرکت نفت قرار دارد انجام می دهد. اما مشکل اینجاست که هر زمان برای انجام این کار به سایر کافی نت های سطح شهر می رود همه ادعا می کنند که سایت بسته است.این موضوع باعث شده مراجعه کننده ها به این کافی نت هم بیشتر از حد معمول باشد.سهمیه ی وی در ماه ۳۵ کپسول تعیین شده که به گفته ی خودش کم است، چرا که او روزی ۴ تا ۵ کپسول مصرف می کند.
او می گوید: در بیشتر اوقات کارگرها بیکار می مانند چون کپسول تمام شده . البته برای رفع این مشکل به اتحادیه مراجعه کردم و قرار است درخواستم را از شرکت نفت پیگیری کنم.
او معتقد است اغلب افرادی که باعث ایجاد صف های طولانی گاز شده اند. همان هایی هستند که سوخت خودروهایشان را LPG کردند.البته در بین این افراد هم صنفی های او را نیز می توان دید، به این دلیل که آنها پروانه کسب ندارند. پس از طریق سامانه نمی توانند ثبت نام انجام دهند به همین دلیل مجبورند دوست و فامیل و آشنایشان را با در دست داشتن کارت ملی وارد صف کنند تا بتوانند دو کپسول اضافه تر بگیرند. به هر حال در این مدت فشار زیادی به این قشر وارد شده که مسئولان راهکارها و پیگیری هایی برای رفع مشکلات این صنف انجام داده اند.

اتحادیه تصمیم می گیرد

مسئول اتحادیه صنعت ساختمان در این رابطه به آوا می گوید: بیشترین دغدغه ای که در این مدت برای اعضای ما به وجود آمده بود،مربوط به تعداد کپسولی بود که دریافت می کردند. سعید قدبا در این رابطه توضیح داد: خوشبختانه با نشست های مشترک بین اتحادیه و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی خراسان جنوبی تصمیم گرفته شد از این به بعد میزان کپسول هر عضو اتحادیه را خودمان مشخص کنیم. وی با اشاره به اینکه البته شرکت نفت برای این موضوع حداقل هایی را نیز برای اتحادیه تعیین کرده است اما امیدواریم نیاز عایق کارانمان بر طرف شود.
مسئول اتحادیه ی صنعت ساختمان درباره ی آن افراد که تاکنون در سامانه ثبت نام نکردند گفت: تمام افرادی که دارای پروانه کسب هستند به راحتی در سامانه ثبت نام کردند و بدون صف می توانند تعداد سهمیه ی مشخص شده ی خود را دریافت کنند. قدبا ادامه داد: آن عده ای که مجبور هستند در صف و از روی کارت ملی کپسول گیرند عضو اتحادیه نیستند. به همین دلیل امکان استفاده از مزایای سهمیه تعیین شده را ندارند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر فردی خواستار گرفتن پروانه کسب باشد باید چه مبلغی را پرداخت کند می گوید: این فرد ابتدا باید در سایت اصناف ایرانیان ثبت نام کند. با توجه به مبلغ ثبت نام در سایت و همچنین هزینه های وابسته در کل هزینه گرفتن پروانه کسب بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نخواهد بود. وی اضافه می کند: زمان گرفتن پروانه اگر خود فرد پیگیر باشد نیز طی یک هفته پروانه صادر می شود علاوه بر این اتحادیه پروانه ی کسب سیار هم برای آن « افرادی که دفتر کار ندارند نیز صادر می کند بنابر این انتظار داریم با الکترونیکی شدن سامانه ی دریافت سوخت برای اینکه کارشان دچار اختلال نشود حتما عضو اتحادیه شوند.و از مزایای تعیین سهمیه کپسول گاز و … بهره مند شوند. دیگر عایق کاران نیز حرفهای مشابهی دارند . و به آن هزینه های زیاد مالیات و عوارض و . . . را نیز می افزایند. به گفته ی قدبا اتحادیه صنعت ساختمان ۲۸۵ نفر عضو دارد که در رسته های مختلف ساختمام مشغول به کارند.وی یکی از دغدغه های اعضای اتحادیه را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر هر فردی بدون عضویت در اتحادیه می تواند از فنی و حرفه ای کارت مهارت دریافت کند و به تنهایی با یک کپسول کار عایق کاری انجام دهد. و بدون پرداخت مالیات و دیگر هزینه ها کارش را ادامه دهد. هر چند این رویکرد عادلانه نیست اما با این قانون جدید این افراد برای گرفتن کپسول چاره ای جز اینکه عضو اتحادیه شوند نخواهند داشت.
قدبا این موضوع را نیز مورد تاکید قرار داد که تعیین سهمیه ی کپسول گاز برای اعضا بر عهده ی اتحادیه گذاشته شده اما نظارت مستقیم شرکت نفت در این سهمیه بندی ها لحاظ می شود بر این اساس اگر فروش کپسول به شکل آزاد توسط فردی مشاهده شد. مشکلات زیادی برای فرد به وجود می آید. مسئول اتحادیه صنعت ساختمان درباره ثبت نام در سامانه نیز اعلام می کند که این امکان در تمام کافی نت ها امکان پذیر است مشکلی که توسط یکی از اعضا بیان شده مربوط به اوایل راه اندازی سایت بوده است.
قدبا امیدوار است با این شیوه انسجام بیشتری بین اعضای اتحادیه و افرادی که هنوز برای پروانه اقدام نکرده اند به وجود آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


معاون عمرانی استاندار گفت: اجرای هیچ یک از قطعات راه آهن استان نباید معطل بماند

بیشتر

امین جم – جلسه گرامیداشت هفته کار و گارکر و تجلیل از کارگران نمونه زنجیره

بیشتر

بهروزی فر – شمارش معکوس لحظه های برزخی دو کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت