موفقیت های کم نظیر فرهنگیان و دانش آموزان خراسان جنوبی و بیرجند در سال تحصیلی ۹۸-۹۹

دانش آموزان خراسان جنوبی با تلاش خستگی ناپذیر معلمان خود موفق به کسب رتبه های کشوری و استانی اول تا سوم شدند. مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک فرا رسیدن روز و هفته گرامیدشت مقام معلم به تمامی مجاهدان جبهه علم و دانش و سپاس ویژه از تلاش ها و پیگیری های شبانه روزی مدیران ، معاونان و دبیران گرانقدر به خاطر آموزش در بستر فضای مجازی از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا تاکنون ، گزارشی از فعالیت های خستگی ناپذیر فرهنگیان فرهیخته شهرستان بیرجند ارائه و ابراز امیدواری کرد که تمامی زحمات معلمان زحمتکش مورد قبول درگاه احدیت قرار گیرد و دانش آموزان ، آینده سازان مملکت اسلامی بتوانند قدردان ایثارگری های دلسوزان تعلیم و تربیت باشند. یکه خانی گفت: دانش آموزان استان خراسان جنوبی برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش استان موفق به کسب رتبه اول کشور در میانگین معدل نمرات امتحانات نهایی شدند که سهم دانش آموزان مرکز استان در این افتخارآفرینی کسب رتبه اول استان در سه رشته علوم تجربی ، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی است. وی ادامه داد: کسب ۱۲ رتبه اول تا سوم کشوری در جشنواره های علمی و مسابقات فرهنگی – هنری توسط دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه نظری و فنی و حرفه ای و کاردانش، کسب ۱۷ رتبه اول تا سوم کشوری در جشنواره های علمی – نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری ، یادگیری معکوس ، طراحی آزمون های عملکردی ، الگوهای تدریس برتر و ایده پردازی توسط فرهنگیان دوره اول و دوم متوسطه نظری و فنی و حرفه ای و کاردانش و راهیابی ۵۹ نفر از دانش آموزان به مرحله اول کشوری المپیادهای رشته های کامپیوتر ، ادبی ، سلول های بنیادی ، زیست شناسی ،ریاضی ، جغرافیا ، تفکر و کارآفرینی ، نجوم ، شیمی ، علوم زمین و فیزیک از دیگر افتخارات ما در این سال تحصیلی بوده است. وی راهیابی ۷ معلم برگزیده استانی از شهرستان بیرجند در جشنواره های: پژوهش و فناوری، کتاب برتر و معلم پژوهنده را نیز یادآور شد و اعلام کرد: هم اکنون ۴ نفر از دبیران توانمند شهرستان بیرجند و تدریس ۴ نفر از دبیران توانمند درس شیمی شهرستان بیرجند در شبکه آموزش سیما نشان از توانمندی فرهنگیان ما در این استان دارد.


هیئت امنای پژوهش


یکه خانی گفت: در این سال تحصیلی همچنین برای اولین بار تشکیل هیئت امنای پژوهش سرای دانش آموزی جابربن حیان را داشتیم، علاوه بر این شروع پروژه مهر سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ از اسفند ماه ۹۸ و برگزاری جلسات متعدد، پوشش صددرصدی نوآموزان پیش دبستانی در مناطق محروم روستایی و بازگشایی کوچکترین مدرسه استان با سه نفر دانش آموز به منظور پوشش حداکثری دانش آموزان لازم التعلیم دوره ابتدایی در مدارس روستایی انجام شد.مدیر آموزش و پرورش بیرجند در تشریح دیگر افتخار آفرینی های فرهنگیان و دانش آموزان اعلام کرد: اجرای جشنواره خاوران شناسی در بیش از ۵۰ آموزشگاه دوره ابتدایی به منظور آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان و خانواده ها با آداب و رسوم و انتقال میراث فرهنگی به نسل جدید، اجرای مطلوب ارزشیابی کیفی توصیفی در سامانه سناد برای اولین بار به منظور سهولت دسترسی و ارائه اطلاعات آنلاین به دانش آموزان و خانواده ها، انجام بیش از ۵۰۰۰ پروژه علمی پژوهشی توسط دانش آموزان دوره ابتدایی (جابربن حیان) و برگزاری نمایشگاه‌ در سطح مدرسه و منطقه از دیگر تلاش های آموزش و پرورش بیرجند بوده است. وی در بخش دیگری از سخنانش تعدادی دیگر از رتبه ها و تلاش های فرهنگیان و دانش آموزان شهرستان را این طور ذکر کرد: برگزاری جشنواره ها و پویش های متعدد در حوزه دانش آموزی مثل جشنواره همیار معلم شو و…، برگزاری جشنواره ها و فراخوان های متعدد در حوزه ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان از طریق جمع آوری و انتشار تجارب علمی و عملی معلمان در شش پایه دوره ابتدایی،تولید و انتشار مجموعه بازی و سازه برای توجه به فعالیت های دست ورز و توجه به سلامت دانش آموزان، خریداری ، توزیع و فعال سازی اپلیکیشن فندق(درس آموز) در بیش از ۳۰ آموزشگاه دوره ابتدایی شهرستان و چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در مدارس شهرستان برگزار شد.

نگاهی به فعالیت های آموزشی مدارس در بستر فضای مجازی

مدیر آموزش و پرورش بیرجند با توجه به ادامه روند آموزش در فضای مجازی با شیوع کرونا توضیح داد: پس از اعلام شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی جهت مهار و پیشگیری از گسترش آن با شعار “قرنطینه خانگی” و “درخانه بمانیم” توسط وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش نیز از همان روزهای نخستین با شعار “مدارس تعطیل است اما آموزش تعطیل نیست” در عرصه تعلیم و تربیت حضور فعال و چشمگیری داشته است. یکه خانی در ادامه به برخی از این تلاش ها به اختصار اشاره کرد که شامل: تشکیل شورای آموزش در بستر فضای مجازی شهرستان و برگزاری جلسات هم اندیشی مستمر در بازه های زمانی مختلف، تشکیل گروه ها و کانال های آموزشی توسط تمامی مدارس در پیام رسان های مختلف به منظور اشتراک گذاری فایل های آموزشی تهیه و جمع آوری شده از قبیل فیلم های آموزشی ، فایل های جمع بندی و خلاصه دروس در قالب Pdf ، PPt و موارد مشابه ، فایل سوالات ارزشیابی درس به درس ، نمونه سوالات نوبت دوم و امتحانات نهایی پایه دوازدهم و …، تشکیل کانال اطلاع رسانی ویژه دانش آموزان تمامی دوره های تحصیلی از پنجم اسفند ماه و همزمان با تعطیلی مدارس در پیام رسان ایتا، دعوت از دبیران توانمند و برجسته برای تولید محتوای آموزشی ویدئویی و راه اندازی وب سایت گروه های آموزشی شهرستان با هدف اطلاع رسانی برنامه های آموزشی ، معرفی سایت های آموزشی گروه های درسی استانی و کشوری ، اشتراک گذاری محتواهای تولیدی و جمع آوری شده و … است. یکه خانی با اشاره به استفاده از نرم افزارها و امکانات و ظرفیت بستر مجازی ، سامانه های همگام و eform برای برگزاری کلاس های آموزشی آنلاین و آزمون های آنلاین و موارد مشابه توسط برخی از مدارس از راه اندازی سایت آموزشگاه در بستر همگام در راستای اطلاع رسانی برنامه های آموزشی آموزشگاه ، معرفی سایت های آموزشی گروه های درسی شهرستان ، استان و کشور، اشتراک گذاری محتواهای تولیدی و جمع آوری شده و … خبر داد. وی ادامه داد: شناسایی تمامی دانش آموزان بازمانده از آموزش فضای مجازی و تلاش در جهت حمایت از این دانش آموزان از طریق کمک های داوطلبانه و مومنانه همکاران فرهنگی و خیرین آموزشی و تهیه و توزیع بسته های آموزشی الکترونیکی ، درسنامه ، جمع بندی ، خلاصه دروس و نمونه سوالات امتحانات نویت اول و دوم و نهایی پایه دوازدهم و تمامی پایه های تحصیلی برای دانش آموزان بازمانده از آموزش فضای مجازی از دیگر فعالیت های آموزش و پرورش بیرجند بوده است. وی همچنین از برگزاری جلسات حضوری هم اندیشی با مدیران مدارس و دبیران به صورت آموزشگاهی و قطبی برای وحدت رویه و بررسی فعالیت های آموزشی در بستر فضای مجازی و شبکه شاد و مشکلات احتمالی، برگزاری جلسات هم اندیشی ویژه مدارس روستایی و حاشیه شهری محروم برای کاهش آسیب های عدم دسترسی آموزش در بستر فضای مجازی و شبکه شاد، همچنین برگزاری جلسات هم اندیشی با نمایندگان مدیران و مسئولین با اولویت دانش آموزان پایه دوازدهم و بررسی راهکارهای اجرایی برای آمادگی این دانش آموزان برای امتحانات نهایی و کنکور خبر داد.


پیام رسان شاد

مدیر آموزش و پرورش بیرجند با اشاره به راه اندازی پیام رسان شاد گفت: یکی دیگر از فعالیت های ما برای ارائه آموزش ها در بستر فضای مجازی نصب و راه اندازی پیام رسان شاد توسط تمامی مدیران و دبیران مدارس و فراهم کردن شرایط برای پیوستن و عضویت اکثریت دانش آموزان در این شبکه بوده است.وی استفاده از تمامی ظرفیت و امکانات مدارس برای بهره مندی حداکثری دانش آموزان از فضای آموزش مجازی و شبکه شاد،پخش تلویزیونی برنامه ها و فعالیت های ستاد بزرگداشت مقام معلم شهرستان برای اولین بار از شبکه استانی خاوران و شناسایی بیش از ۵ هزار دانش آموز مناطق محروم روستایی و نیز دانش آموزان فاقد دسترسی به فضای مجازی و اینترنت و بررسی راهکارهای کمک و مساعدت به این دانش آموزان از دیگر تلاش های آموزش و پرورش بیرجند برای متوقف نشدن آموزش عنوان کرد.

توزیع بیش از ۶ هزار خودآموز بهاری

وی با اشاره به مشارکت در طراحی و تالیف خودآموز بهاری در دوره ابتدایی از توزیع بیش از ۶ هزار نسخه بین دانش آموزان شهرستان با رعایت پروتکل های بهداشتی خبر داد و گفت: طراحی و تولید جدول درسی مطابق با بودجه بندی اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه توسط سرگروه های شهرستان و انتشار در فضای مجازی و اهدای جوایز دانش آموزان، برنامه ریزی و تدریس تعدادی از سرگروه های شهرستان جهت آموزش دروس مربوط به بودجه بندی اسفند و فروردین ماه و انتشار در سایت آپارات، گروه های آموزشی و در سایر پیام رسان های اجتماعی، رصد و پایش مستمر فعالیت های مدارس و استفاده ازظرفیت های فضای مجازی(#آموزش تعطیل نیست…پویش هر گوشی یک کلاس درس) و نیز فعالیت هنرستان های شهرستان در تولید بیش از ۱۹۰۰۰ قطعه اقلام پزشکی مختلف مورد نیاز در مبارزه با بیماری کرونا از دیگر اقدامات این مدیریت بوده است.

اهم دستاوردهای حوزه معاونت پشتیبانی

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند مهمترین دستاوردهای معاونت پشتیبانی مدیریت آموزش و پرورش بیرجند را نیز به شرح ذیل برشمرد:

  1. بهره برداری و افتتاح ۴ آموزشگاه به همت خیرین مدرسه ساز و اداره کل نوسازی به تعداد ۶۰ کلاس درس آموزشی و کارگاهی۲. در دست ساخت بودن ۷ آموزشگاه دیگر و امید به بهره برداری آن در مهر ۹۹ به تعداد ۴۲ کلاس درس آموزشی ۳. رایزنی و جذب اعتبارات برای تعمیر ۶۰ مدرسه شهری و روستایی (تعمیرات اساسی سرویس های بهداشتی و آبخوری) ۴. تشکیل ستاد کمبود فضای آموزشی شهرستان در فرمانداری و حمایت فرماندار محترم در مدیریت کمبود فضا در سال ۹۹-۹۸ ۵. آسفالت و ایزوگام ۴۰ آموزشگاه شهری و روستایی به همت اداره کل نوسازی ۶. توزیع ۲۰ وعده شیر رایگان برای دانش آموزان شهر و روستا ۷. اختصاص سرانه بهداشتی مدارس و تهیه اقلام بهداشتی در راستای مبارزه با ویروس کرونا و تهیه و توزیع اقلام بهداشتی برای پرسنل اداری ۸. اخذ سند مالکیت تک برگی برای ۹ مدرسه شهرستان و تهیه نقشه شمیم مدارس برای ۱۲۰ مدرسه فاقد سند ۹. جذب اعتبارات تعمیرات مدارس با اولویت مدارس کم برخوردار ۱۰. تجهیز ۳۰ مدرسه شهری و روستایی به شیوه مدیریت بهینه مصرف اموال ۱۱. ارائه خدمات رفاهی من جمله کمک هزینه درمان به تعدادی از همکاران فرهنگی و دانش آموزان ۱۲. بهسازی سیستم های گرمایش ۱۳۲ کلاس درس کلاس شهری و روستایی و گازرسانی ۲۱ مدرسه روستایی به همت اداره کل نوسازی.
    فعالیت ها و برنامه های شاخص معاونت پرورشی و تربیت بدنی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بیرجند
    ۱ . اجرای طرح امام شناسی (مصباح الهدی) در طول سال تحصیلی با شرکت بیش از ۲۱۱۸۰ نفر از دانش آموزان ۲. برگزاری سوگواره “احلی من العسل” ششم محرم الحرام در آستان مبارک شهدای باقریه با شرکت ۸۰۰ دانش آموز ۳. ساماندهی فعالیت هیئت های مذهبی دانش آموزان در محرم و صفر و ایام شهادت ائمه اطهار (ع)
    در حدود ۱۲۰ آموزشگاه ۴. برگزاری جلسات عطر انتظار و مهدویت و گفتمان های دینی در بیش از ۱۵۰ آموزشگاه با شرکت حدود ۲۳۰۰۰ دانش آموز ۵.اجرای طرح ملی حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم دانش آموز و فرهنگیان و شرکت ۹۲۰۰ نفر در این طرح ۶. شرکت ۴۹۷۸۳ نفر در مسابقات قرآن، عترت و نمازکه از این تعداد ۶۰ نفر در مرحله استانی مسابقات حائز رتبه های برتر استان شدند و در مرحله کشوری ۲ نفر موفق به کسب رتبه های برگزیده کشوری شدند ۷. ساماندهی فعالیت ۷۵ نفر از مشاورین مذهبی روحانی در مدارس با همکاری حوزه های علمیه شهرستان ۸. برگزاری نماز جماعت اول وقت در تمام آموزشگاه های شهرستان
  2. عضویت ۸۵۰ همکار فرهنگی در فعالیت های سازمان دانش آموزی ۱۰. حضور ۳۰۰۰ دانش آموز شرکت کننده در پویش سپاس سردار (سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی) ۱۱. کسب رتبه های اول و دوم استانی مربیان سازمان دانش آموزی شهرستان ۱۲. تهیه فیلم آموزشی از مهارت های تشکیلاتی سازمان دانش آموزی برای شبکه شاد کشوری و شبکه شاد در مدارس، ثبت نام از ۱۴۸۸۳ دانش آموز عضو سازمان دانش آموزی در سامانه ثبت نام کشوری ۱۴. برگزاری چهار دوره اردوی راهیان نور ۱۵۰ دانش آموز خواهر به مناطق عملیاتی جنوب کشور ۱۵.احداث گلخانه کشت محصولات کشاورزی در اردوگاه شهید بهشتی نوفرست ۱۶. تکمیل شناسنامه سلامت برای کلیه دانش آموزان چهارم ، هفتم و دهم ۱۷. اجرای طرح مکمل یاری و توزیع قرص آهن و ویتامینD بین ۲۷۰۰ دانش آموز با همکاری مرکز بهداشت شهرستان ۱۸. آموزش حفظ محیط زیست و اصول بهداشت بین ۵۵۰ دانش آموز ۱۹. توانمندسازی ۶۵۰ نفر از معلمان در خصوص ایمنی و پیشگیری از بیماری ها ۲۰. تهیه و توزیع مواد ضد عفونی کننده بین ۱۵۲ مدرسه ۲۱. آموزش مجازی و رعایت مسایل بهداشتی در شبکه اجتماعی دانش آموزان توسط مراقبین سلامت مدارس ۲۲. برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری با حضور ۶۲۵۶۶ دانش آموز شرکت کننده در ۴۱ عنوان رشته (لازم به ذکر است که بعضی دانش آموزان در ۲ الی ۳ رشته شرکت نموده اند) ۲۳. کسب ۷ رتبه کشوری و ۸۴ رتبه اول در مرحله استانی در رشته های انفرادی (هنرهای دستی و تجسمی) و ۸ رتبه استانی در رشته های گروهی (هنرهای آوایی سرود و نمایشی) و ۱۸ رتبه استانی در رشته های انفرادی هنرهای آوایی (تکنوازی ،
    آواز و همنوازی) ۲۴. تجلیل از ۹۵۶ دانش آموز حائز رتبه شرکت کننده در مرحله شهرستانی مسابقات فرهنگی و هنری ۲۵. برگزاری ۱۹ دوره مسابقات ورزشی در دو بخش دختران و پسران در دو مقطع متوسطه اول و دوم و تجلیل از ۴۵۰ دانش آموز برتر ۲۶. برگزاری ۸ دوره جشنواره ورزشی در مقطع ابتدایی در دو بخش دختران و پسران و تجلیل از کلیه شرکت کنندگان
  3. برگزاری ششمین دوره المپیاد ورزشی درون مدرسه ای
    در تمامی مدارس شهرستان ۲۸. ایجاد کانال تربیت بدنی در پیام رسان داخلی ایتا و بارگذاری کلیپ های ارسالی معلمین تربیت بدنی با عنوان ورزش در خانه ۲۹. توسعه و تجهیز کانون تندرستی و ساختار قامتی با هدف
  4. پیشگیری از شیوع ناهنجاری های اکتسابی دستگاه عصبی – عضلانی – اسکلتی
  5. آموزش به دانش آموزان در رابطه با عادات و الگوهای صحیح حرکتی
  6. اجرای طرح ملی لاله های روشن در ۱۱۶ آموزشگاه شهرستان بیرجند در ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
  7. اعزام دانش آموازن پایه دهم به اردوی راهیان نور.
    یکه خانی در پایان ابراز امیدواری کرد: با وفاق ملی و استفاده از تمامی ظرفیت ها و امکانات کشور شاهد جهش در زیرساخت های آموزش در بستر فضای مجازی در سال “جهش تولید” باشیم – محمودآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت